handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning


Dexterity
2006-12-31, 00:57
Hej

Jag undrar om någon vet varför man får bättre kondition efter man har exempelvis löptränat under en period, låt oss säga 3-4 veckor. Alltså vad sker i kroppen rent fysiologiskt när konditionen förbättras? *screwy*

Har undrat detta ett bra tag nu och skulle vara tacksam om någon kunde ge mig ett svar... Grub?

Tack i förhand

// Ob ;)

Troll
2006-12-31, 01:09
Hej

Jag undrar om någon vet varför man får bättre kondition efter man har exempelvis löptränat under en period, låt oss säga 3-4 veckor. Alltså vad sker i kroppen rent fysiologiskt när konditionen förbättras? *screwy*

Har undrat detta ett bra tag nu och skulle vara tacksam om någon kunde ge mig ett svar... Grub?

Tack i förhand

// Ob ;)

Genom att träna kondition förbättras blodomloppet på att transportera syre till cellerna och koldioxid till lungorna.

Guddi
2006-12-31, 01:18
Starkare hjärta (större slagvolym leder till ökad output)
Större hjärta (rymmer mer blod)
Ökad blodvolym
Fler kappilärer i musklerna
Fler och större mitokondrier
Större mängd oxiderande enzym
Bättre förmåga att lagra in glykogen i musklern
Större mängd ATP och PCr i musklerna
Ökad kapacitet att använda fett som energi
Ökad förmåga att fördela blodet under träning
ÖKad förmåga hos de aktiva musklerna att ta åt sig syre från blodet
Eventuellt minskad fett-% pga av träningen

Många av faktorerna beror på varandra och det är möjligt att jag har glömt något. Dags att sova nu :)

Nilsjohan
2006-12-31, 01:24
En bok jag läste för många år sedan och kan rekomendera är: Träna din kondition av Artur Forsberg. Det finns numera en omarbetadupplaga av den boken. Det är en bra grundbok för de som är intresserade av konditionsträning. Tror att det är SISU som ger ut den, annars så kan nog ditt lokalabibliotek ta hem den.