handdator

Visa fullständig version : Ambulansförare, vad krävs?


GymTT
2006-12-30, 23:40
Har hört att man måste vara sjuksköterska eller undersköterska som minst?
D.v.s minst 1års utbildning? Tänkte att köra ambulans kan vara ett bra jobb innan man söker polishögskolan, dock vill man ju inte lägga ned för mkt tid på "den första utbildningen"
Någon ambulansförare som kan yttra sig om vad som krävs? Samt hur yrket är?
Mvh

Angel
2006-12-30, 23:42
sjuksköterska 3år + 1år vidareutbildning till ambulansssk

så 4år

Pudzianovski
2006-12-30, 23:42
http://afi3.ams.se/yrken/YrkesBeskrivning.aspx?iYrkeId=5

Angel
2006-12-30, 23:44
Kan säga att yrket "ambulanssjukvårdare" dör ut mer och mer och det nyanställs inga sådana längre i dom flesta landsting, trots att det finns en utbildning till detta i Örebro. Det e sjuksköterska som gäller....(ja vill nämligen också jobba i prehospital)

eleni
2006-12-30, 23:47
sjuksköterska 3år + 1år vidareutbildning till ambulansssk

så 4år

Om man ska vara petig så är det minst 5 år eftersom man måste ha jobbat i minst ett år innan du kan söka vidareutbildningen till ambulans-ssk.

trasan
2006-12-30, 23:47
Söka till polis säger du. Vet att man minst måste vara 20 för att söka, men allvarligt när tror du dom flesta tas in? Låt säga att man har bra meriter och bra förutsättningar osv. Måste man vänta till 23-24år eller ?

Angel
2006-12-30, 23:48
Om man ska vara petig så är det minst 5 år eftersom man måste ha jobbat i minst ett år innan du kan söka vidareutbildningen till ambulans-ssk.


Ja ännuvärre, men det e bra att de ställs krav, jag e beredd att ta dom 5åren...då har ja sammanlagt pluggat en läkarutbildning..

eleni
2006-12-30, 23:52
Ja ännuvärre, men det e bra att de ställs krav, jag e beredd att ta dom 5åren...då har ja sammanlagt pluggat en läkarutbildning..

Precis, ju längre du har jobbat på en vårdavdelning innan du söker vidare desto bättre. Det är en himla skillnad att vara på en avdelning där du har läkare och andra sjuksköterskor att rådfråga och att jobba självständigt i en ambulans.

Har själv funderat på att plugga vidare till ambulans men jag får se var jag hamnar. Är sugen på att jobba i Norge men där funkar inte den svenska ambulansutbildningen. Bättre att läsa till intensivvårdssjuksköterska i så fall.

GymTT
2006-12-30, 23:52
Söka till polis säger du. Vet att man minst måste vara 20 för att söka, men allvarligt när tror du dom flesta tas in? Låt säga att man har bra meriter och bra förutsättningar osv. Måste man vänta till 23-24år eller ?

Du får svårt att ta dig in innan

Angel
2006-12-31, 00:06
Precis, ju längre du har jobbat på en vårdavdelning innan du söker vidare desto bättre. Det är en himla skillnad att vara på en avdelning där du har läkare och andra sjuksköterskor att rådfråga och att jobba självständigt i en ambulans.

Har själv funderat på att plugga vidare till ambulans men jag får se var jag hamnar. Är sugen på att jobba i Norge men där funkar inte den svenska ambulansutbildningen. Bättre att läsa till intensivvårdssjuksköterska i så fall.

Har fått smak på de lite genom att jobba i patrullen, det är ju inte direkt samma sak men ändå lite iom att man åker på larm, fattar relativt självständiga beslut och sen träffar man ju ambulanspersonalen titt som tätt där...