handdator

Visa fullständig version : För att bli grov äta vad?

Mickaz
2006-12-30, 23:39
För att man ska bli grov, vad ska man äta mycket av? Hur ofta?

Java_Java
2006-12-30, 23:41
Allt, alltid

L-Sami
2006-12-30, 23:42
2g protein/kroppsvikt 1g fett/kroppsvikt resten kolhydrater under ett dygn och att du äter mer kalorier än vad du förbränner alltså att du ligger på kaloriöverskott. Förutsätter också att du tränar styrketräning.

Mickaz
2006-12-30, 23:46
okok, ska jag ta typ vi säger whey-80 2 gånger om dagen, vi säger frukost och kväll. Sen äta tonfisk 3 ggr i veckan, musli, bröd, ägg (hur många? 3?), kyckling, nötfärs, nötkött, fullkorns ris, fullkorns pasta, keso, cashew nötter eller något mer? Hur ofta ska jag äta, till vilken tid då som sagt som senast? Om vi säger jag sitter uppe till 00:00, 01:00.

Mickaz
2006-12-30, 23:47
a just det glömde, fett? Hur mkt fett? jag tar ungefär 2 matskedar olivolja när jag steker osv och sådant. Men ska jag äta onyttigt om jag vill bli grov? Då menar jag typ pizza varannan helg 1 gång i veckan, alltså onyttigt fett? Eller vad?

Pepz
2006-12-30, 23:48
ät så ofta som möjligt och precis innan du somnar.

Ät allt du kommer över. energität mat är bra!
se bara till att du får i dig grönsaker och nyttigt fett så har du det på det torra...

Mickaz
2006-12-30, 23:50
okok, man är bara rädd att allt kommer fastna på magen :D hoppas inte det. Fast jag styrketränar mkt men nu den senaste tiden har det blivit lite mer brottning pga av.. ja jag vet ente =D

Pepz
2006-12-30, 23:53
För att förenkla muskeltillväxten så är det bra om du ökar i vikt, så lite mage är "bra" om du får. det går ju alltid att deffa bort sen..

Handcuff
2006-12-31, 00:23
Brottare? Då är du stark. Å starka människor måste äta stark mat för att bli...ja starkare. Å för å bli stor måste man vara stark!. Så ät mer STARK mat :thumbup:

NikkoS
2007-01-01, 19:01
ät: frukost,Mellan mål,lunch,mellan mål,middag,mellan mål,o sedan kvällsmat..
Och ät några timmar innan du lägger dig o inte äta o sedan minuten senare lägger dig..för då jobbar kroppen o du får svårt att ev sova...

Überbiffen
2007-01-01, 19:15
För att man ska bli grov, vad ska man äta mycket av? Hur ofta?

Mat och mycket av det. Att bli petig känns i de flestas fall meningslöst. Undvik uppenbara saker som chips, chokladkakor, godis, läsk, feta såset osv.

Mickaz
2007-01-01, 21:50
ÄR musli osv sådant bra att äta t.ex vid klockan 21 - 22 eller vad ska man äta där emellan?

Cerberus
2007-01-01, 21:54
ÄR musli osv sådant bra att äta t.ex vid klockan 21 - 22 eller vad ska man äta där emellan?

sure, varför inte? :)

Johan_P
2007-01-01, 21:57

Vid läggdags kan protein och en del långsamma kolhydrater sitta bättre än ett stort fullmåltidsmål på 1000+ kcal. Blanda Kesella Lätt tillsammans med lite frukt, det är fint det! :)

För övrigt, ät mycket och nyttigt!

King Grub
2007-01-01, 21:58
Vid läggdags kan protein och en del långsamma kolhydrater sitta bättre än ett stort fullmåltidsmål på 1000+ kcal.

Varför då? Om man inte tycker det är svårt att sova med magen full, då.

NikkoS
2007-01-01, 22:01
"ÄR musli osv sådant bra att äta t.ex vid klockan 21 - 22 eller vad ska man äta där emellan?"
ja Musli är ju en väldigt bra du kan ju äta som kvälls mål!!
JAg frågade en dietist/personlig tränare om hjälp ang mat samt kosttillskotten jag tar o då fick jag ett mat schema..du kan ju göra samma som jag..förutom kosttillskotten(om du inte tar likadant)
Ät såhär:
Frukost:
2 omega-3
1 dl Gainer Pro i lättmjölk
1,5 dl musli med fil
Mellanmål:
1 dl keso + 0,5 tub risgrynsgröt
1 drink Whey-80
Lunch:
Pasta med köttfärssås på nötfärs + sallad
Mellanmål:
bröd med becel och köttpålägg
1 drink Whey-80
Middag:
2 Omega-3
ris och kyckling eller fisk + grönsaker
1 glas lättmjölk
Kvällsdrink:
0,5 dl gainer pro
0,5 dl Whey-80
1 dl glass
2 dl lättmjölk
1 tsk rapsolja

ZMA innan sänggående

Och ev musli,gröt till kvällsmat några timmar innan sänggående..

Mickaz
2007-01-01, 22:20
Är muslin "fullkorns light" bra? Den är grönmärkt och paketet är lila. Ni kanske vet vilken det är?

TOPOLO
2007-01-01, 23:13

riskerar man inte att drabbas av "de novo lipogenes" då?

Überbiffen
2007-01-02, 00:23

Man riskerar att få i sig byggstenar för att bli grov.

Cerberus
2007-01-02, 01:12
Är muslin "fullkorns light" bra? Den är grönmärkt och paketet är lila. Ni kanske vet vilken det är?

nej xD

Den är mindre god än ordinarie-kaksmulemixen tycker jag. Du syftar på Start va?

Fredrik_S
2007-01-02, 01:51

Nej. Energi in minus energi ut gäller. Det spelar ingen roll när på dygnet man äter.

TOPOLO
2007-01-02, 02:26
Nej. Energi in minus energi ut gäller. Det spelar ingen roll när på dygnet man äter.

arbetar inte kroppen på ett annat sätt när man sover?

Anonym112
2007-01-02, 03:10
arbetar inte kroppen på ett annat sätt när man sover?

En paket glass före du lägger dig läggs lättare som fett än om du äter det efter lunch som fika på jobbet t.ex.

En annan fördel av att ligga lågt på kolhydrater under kvällen är om du ska gå morgonpromenad (före frukost/tom mage) nästa dag. Tas direkt från fettkällan då, istället för att hälften av promenaden äter upp glyco. (lasset av kolhydrater du käkade just innan du la dig)

Tricklev
2007-01-02, 03:26
En paket glass före du lägger dig läggs lättare som fett än om du äter det efter lunch som fika på jobbet t.ex.

En annan fördel av att ligga lågt på kolhydrater under kvällen är om du ska gå morgonpromenad (före frukost/tom mage) nästa dag. Tas direkt från fettkällan då, istället för att hälften av promenaden äter upp glyco. (lasset av kolhydrater du käkade just innan du la dig)

Detta är alltså rent skitsnack, du ska i stort sätt aldrig lyssna på Anonym112 vad gäller något.

Kalori in och ut gäller, det spelar ingen roll när du äter vad, det är inget annat än aftonbladet-struntsnack, finns ingen forskning bakom det.

Anonym112
2007-01-02, 03:48
Detta är alltså rent skitsnack, du ska i stort sätt aldrig lyssna på Anonym112 vad gäller något.

Kalori in och ut gäller, det spelar ingen roll när du äter vad, det är inget annat än aftonbladet-struntsnack, finns ingen forskning bakom det.

Kan lova att många håller med här, iaf på morgonpromenad-delen.
Ju lägre blodsocker på morgonen, desta effektivare morgonpromenad (före frukost somsagt).

Johan_P
2007-01-02, 15:09

Det var menat som att det känns nog lättare att få i sig, och personligen tycker jag det är jobbigare att somna om man ätit en fullstor måltid innan läggdags. Dessutom, kesella med frukt är väldigt gott *popcorn*

Men att äta kolhydraterna före träningstillfället under dagen är väl att föredra än att lägga dem på slutet av dagen, då ingen fysisk aktivitet finns - oavsätt energi ut vs. energi in? Då menar jag alltså att man borde orka mer under träningstillfället, och det är väl lite det också som vi diskuterar i tråden. Men annars, har man kolhydrater över så varför inte lägga dem där :)

King Grub
2007-01-02, 15:11
Då menar jag alltså att man borde orka mer under träningstillfället, och det är väl lite det också som vi diskuterar i tråden. Men annars, har man kolhydrater över så varför inte lägga dem där :)

Glykogeninlagring sker vid behov, oavsett vad klockan är.

Och Anonym112 pratar dynga. :) Det påverkar inte kroppsvikten vilken tidpunkt på dagen man äter. Det är en fin liten myt.

There was no correlation between the increase in calorie intake and weight gain. Considerable individual variation existed in the percentage of calories consumed at night (6% to 64% total daily caloric intake). However, the percentage of calorie intake occurring at night was not correlated with body weight or weight gain.

...

These results show that eating at night is not associated with an increased propensity to gain weight, suggesting that individuals trying to lose weight should not rely on decreasing evening calorie intake as a primary strategy for promoting weight loss.

Obes Res. 2005 Dec;13(12):2072-80.

Man lägger inte på sig mer, om man äter på kvällen, ifall dygnets totala energiintag är lika stort.

Vid diet kan det t o m vara en fördel att lägga ett stort mål sent. Man har sett att dom som under diet har lagt sitt största mål mat på kvällen har bibehållit mer muskelmassa och gått ner lika mycket i fettvikt.

The purpose of this study was to determine whether meal ingestion pattern [large morning meals (AM) vs. large evening meals (PM)] affects changes in body weight, body composition or energy utilization during weight loss.

...

Most notably, the best preservation of fat-free mass occurred when large PM meals were consumed. Meal patterns had no consistent effect on loss of body fat mass.

The Journal of Nutrition Vol. 127 No. 1 January 1997, pp. 75-82

King Grub
2007-01-02, 15:13

Jo. Och? Om nybildning av fett från kolhydrat sker, blir fettinlagringen från fett mindre i stället. Om kolhydratintag ökar kolhydratförbränningen, minskar fettförbränningen. Om fettintag ökar fettförbränningen, minskar kolhydratförbränningen. Kroppen strävar alltid efter homeostas, och uppnår det nästan alltid hos en frisk individ. Det finns multipla mekanismer för allt. Uppregleras en faktor, nedregleras en annan.

Johan_P
2007-01-02, 15:17
Glykogeninlagring sker vid behov, oavsett vad klockan är.

Ouw... det där var vad jag behövde. Tack Grubsingen. Det känns ganska grundläggande, men kan du skicka referens så får du gärna det. :)

edit: såg nu att du laggt till referens, tack så mycket!

King Grub
2007-01-02, 15:21
Glykogeninlagringen sker som effektivast dom närmaste timmarna efter träning, men den fortgår även efter det. Det tar minst 24 timmar att fylla glykogendepåerna efter tömning, och då krävs det runt 10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt under den tiden. Och tarmens upptag av glukos är begränsat till runt 1 gram per minut.

King Grub
2007-01-02, 15:23
http://i14.tinypic.com/2yybkmg.jpg

Ur Sportmedizin und Sporttraumatologie» 51 (1), 31–38, 2003

Sniggel
2007-02-28, 00:54
... Om fettintag ökar fettförbränningen ...
Ett högre fettintag ökar fettförbränningen, var hittar jag en källa på detta?
Självklart förstår jag att även fettinlagringen ökar.