handdator

Visa fullständig version : träna under penicilinkur?


baader
2003-02-18, 15:05
varför får man inte träna och vad kan hända ifall man tränar endå? nån som vet?

emmzan
2003-02-18, 15:09
Penicilin äter man ju mot bakteriell infektion. Det är inte farligt i sig att träna medan man äter penicilin, men det är ju självklart inte bra att stressa kroppen ännu mer genom träning, då den samtidigt har en infektion att kämpa emot..

Är det virusinfektion kan det om man ha otur vara ett virus som kan angripa hjärtmuskeln och myocardit kan uppstå..

King Grub
2003-02-18, 15:10
Det är inte penicillinet som gör träningen farlig. Man får penicillin för att man har en infektion i kroppen, och det är infektionen som gör det farligt.

Sedan är det ju skillnad på infektioner också. Har du fått penicillin för en infektion som påverkar hela kroppen skall du definitivt vila, men om det är en lokal infektion i en fingertopp, t ex, kan du träna ändå.

Men penicillinet i sig gör inte träningen farlig på något sätt. Infektioner påfrestar däremot t ex hjärtat och kan leda till myokardit.

Edit: Emmzan hann visst först. :)

baader
2003-02-18, 15:11
myokardit? vad är det? dör man eller :(

emmzan
2003-02-18, 15:12
Myocardit = hjärtmuskelinflammation

King Grub
2003-02-18, 15:12
Hjärtmuskelinflammation. Och ja, det kan leda till döden. I värsta fall. Det är största anledningen till att du inte bör träna vid förkylning.

Edit: nu hann du först igen!!!

emmzan
2003-02-18, 15:14
emmzan slår till igen!:D

baader
2003-02-18, 15:17
jag hade en infekterad körtel nere på vaden som dem tog bort. såg helt sjukt ut...tror jag tränar endå

Fultjack
2003-02-18, 17:12
jag ska få pencillin mot tandvärk , det kan inte vara farligt huh?

King Grub
2003-02-18, 17:35
Nej, det låter som en högst lokaliserad infektion. Den borde inte påverka hela systemet. Men jag tar inte på mig ansvaret om du segnar ner i knäböjsställningen. ;)

emmzan
2003-02-19, 13:32
Man måste också tänka på att penicilinet inte bara tar död på dom elaka bakterierna som kan förekomma vid infektioner (staffar osv) utan att det även tar död på dom snälla bakterierna som vi har i ex. mag-tarmkanalen...

Det är inte farligt att träna då man äter penicilin, men man kan ju ta lite lugnare än vanligt och inte vara alltför taskig mot kroppen..

Cinnamon
2004-05-08, 01:42
Om man som jag t.e.x som har öroninflammation och ska gå på en 10dagars kur (vet inte om det är standard), är det ok å träna relativt hårt dag fyra å framåt eller är man försvagad lika mycket hela kuren igenom?

emmzan
2004-05-08, 09:18
Originally posted by Cinnamon
Om man som jag t.e.x som har öroninflammation och ska gå på en 10dagars kur (vet inte om det är standard), är det ok å träna relativt hårt dag fyra å framåt eller är man försvagad lika mycket hela kuren igenom?

Alltså din normala bakterieflora slås självklart ut under hela tiden du äter antibiotikan - konstigt vore väl annars.
Varför inte bara ta det lugnt och låta kroppen repareras innan du kastar dig på träningen igen?

owster
2004-05-08, 10:33
Har själv haft streptokocker i halsen som överlevt två penicilinkurer, har inte kunnat träna på 4-5 veckor. Nu har jag fått ännu en kur som förhoppningsvis kommer hjälpa. Mig är det synd om!!!!

Cinnamon
2004-05-08, 13:30
Emmzan: Jo, du har rätt. Lika bra å njuta av det underbara uppländska vädret å ta lite ledigt från träningen. Tänka sig, sommaren kom i år igen :-)!



Originally posted by owster
Har själv haft streptokocker i halsen som överlevt två penicilinkurer, har inte kunnat träna på 4-5 veckor. Nu har jag fått ännu en kur som förhoppningsvis kommer hjälpa. Mig är det synd om!!!!

Fan va surt, stackare! Själv insåg jag nyss att jag är röd och irriterad i halsen, det kollade inte läkaren eftersom jag klagade på mina öron och inte halsen. Tänk om det är någon sån skit man har fått. Bläh!

Cinnamon
2004-05-17, 00:31
Nu är min penicilinkur avslutad. Frågan är om jag kan börja träna riskfritt redan på tisdag (2 dagar efter avslutad kur)?

King Grub
2004-05-17, 09:26
Det bör inte finnas några hinder.

Åse Columbus
2004-05-17, 11:04
Originally posted by King Grub
Hjärtmuskelinflammation. Och ja, det kan leda till döden. I värsta fall. Det är största anledningen till att du inte bör träna vid förkylning.

Edit: nu hann du först igen!!!

jepps ...kände en 24 åring som tränade med myokardit....han dog.

a real waste!!!!!!!!!!!

Styrkebyggare
2004-05-17, 13:05
Originally posted by King Grub
Det är inte penicillinet som gör träningen farlig. Man får penicillin för att man har en infektion i kroppen, och det är infektionen som gör det farligt.

Sedan är det ju skillnad på infektioner också. Har du fått penicillin för en infektion som påverkar hela kroppen skall du definitivt vila, men om det är en lokal infektion i en fingertopp, t ex, kan du träna ändå.

Men penicillinet i sig gör inte träningen farlig på något sätt. Infektioner påfrestar däremot t ex hjärtat och kan leda till myokardit.

Edit: Emmzan hann visst först. :)


Det är fel att säga att penicillinet inte är farligt på något sätt, då det i varierande omfattning (beroende på typ) kan sätta ner immunförsvaret. Dagarna efter avslutad penicillinbehandling har kroppen dåligt eget skydd och ingen "hjälp" av antibiotikan och man är således EXTRA känslig för nya infektioner då.

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3568

Cinnamon
2004-05-18, 21:51
Tack för tipsen!