handdator

Visa fullständig version : Träna med låga vikter, bra?


K.J
2006-12-30, 19:46
Är det inte så, att om man kan få musklerna tränade på relativt låga vikter med uppåt 10 repetioner, borde inte det vara positivt då? Om man kan få sig vältränad på låga vikter? Jag menar, skaderisken borde ju minsak avsevärt och jag har varit skadad ett par gånger och vill inte bli det igen. Så tror ni det är bra att satsa på att få full kontroll överrörelsen, träna strikt och med bra kontakt, istället för att köra få repsantal enbart för att kunna ta så tunga vikter som möjligt?

Jag är rädd för skada igen, speciellt vad gäller diverse pressövningar. Alltså borde det fungera fint att träna på låga vikter om kroppen svarar på det?

Jorgen
2006-12-30, 19:48
Får jag fresta med ett flummigt ickesvar?
Kontinuerlig träning bygger muskler. Fritt fram för tolkning.

Nilsjohan
2006-12-30, 19:53
Oavsett om du tränar 3 eller 10 reps så tycker jag att du skall eftersträva en kontrollerad rörelsen som är strikt. Sedan finns det viss specifik träning som frångår kontroll och strikthet, men jag förutsätter att du menar bas/grund-träning.

Alla har olika mål med sin träning och om du känner att du kan uppnå dina resultat utan att bli skadad på 10 reps så är det ju enbart positivt för dig.

Capt
2006-12-30, 19:54
Får jag fresta med ett flummigt ickesvar?
Kontinuerlig träning bygger muskler. Fritt fram för tolkning.

All träning ökar muskelfibrernas tjocklek. Dock beroende på belastning, mer eller mindre...

Sniggel
2006-12-30, 20:36
Själv tycker jag att jag påfrestar kroppen mer på låga vikter i kombination med högt antal reps då jag tappar fokus och form i slutet av ett set. På höga vikter är det lättare (för mig) att göra korrekt utförande.
Vad jag vill säga är att vi fungerar olika och därför kan det vara bra att lyssna på sin kropp och våga dra egna slutsatser om sin egen träning.
Du har tydligen dragit slutsatsen att du lätt skadar dig på högre vikter och kanske därför skulle kunna testa att köra lägre vikter med mer kontroll. Det är säkert en utmärkt idé.

K.J
2006-12-30, 21:43
Tackar för svaren. Håller med om att KONSTANT träning på höga repsantal blir slitigt. Men vissa övningar vågar jag tyvärr inte lasta på för mycket vikter eftersom jag har en gammal skada i axeln, förra gången slutade det med ambulansfärd och morfin till sjukhuset och jag är lite försiktig nuförtiden. Jag ill gärna träna tungt men har inte riktigt förutsättningarna för det alla gånger och i alla övningar. Känns mer stabilt att göra lite fler övningar 6-10 nånstans. Helst inte tior, men vissa dagar är som de är. Men man KAN ju bli vältränad utan allt för tunga vikter?

Jorgen
2006-12-30, 21:56
6-10 reps är normalt. Man måste inte köra treor-femmor för att bli grov. Det går alldeles utmärkt att köra tior, tolvor också.
Huvudsaken är att man inte skadar sig.

krilleh
2006-12-30, 23:11
6-10 reps är normalt. Man måste inte köra treor-femmor för att bli grov. Det går alldeles utmärkt att köra tior, tolvor också.
Huvudsaken är att man inte skadar sig.

3-5 kör väl ingen för att bli grov? Trodde de var för främst styrka och de lite högre repsen bygger muskler.

Troll
2006-12-31, 01:00
Är det inte så, att om man kan få musklerna tränade på relativt låga vikter med uppåt 10 repetioner, borde inte det vara positivt då? Om man kan få sig vältränad på låga vikter? Jag menar, skaderisken borde ju minsak avsevärt och jag har varit skadad ett par gånger och vill inte bli det igen. Så tror ni det är bra att satsa på att få full kontroll överrörelsen, träna strikt och med bra kontakt, istället för att köra få repsantal enbart för att kunna ta så tunga vikter som möjligt?

Jag är rädd för skada igen, speciellt vad gäller diverse pressövningar. Alltså borde det fungera fint att träna på låga vikter om kroppen svarar på det?

Tycker inte 10 reps är så mycket.
Jag kör ofta till failure eller näst in till och tycker det är ett misslyckat set om jag bara orkar typ 3 reps.
Visst kan man tokhöja ibland när man känner för det, men oftast försöker jag ligga runt 8-10 reps men klarar jag 11-12 så höjer jag vikten.

K.J
2006-12-31, 01:21
Låter bra :) För jag kommer aldrig att kunna satsa på styrkan fullt i ut de tyngsta basövningar som sagt, på grund av en skada. Så jag får väl dras med att vara lite svagare hellre än att utsätta sig för galen risk känner jag. Men då kan jag köra lättare vikter då, 6-8 och kanske 10. Fast då blir ju styrkan sämre, i alla fall på mig. Men m,en, man kan inte få allt! Bara köra på då antar jag.

K.J
2006-12-31, 01:23
Låter bra :) För jag kommer aldrig att kunna satsa på styrkan fullt i ut de tyngsta basövningar som sagt, på grund av en skada. Så jag får väl dras med att vara lite svagare hellre än att utsätta sig för galen risk känner jag. Men då kan jag köra lättare vikter då, 6-8 och kanske 10. Fast då blir ju styrkan sämre, i alla fall på mig. Men m,en, man kan inte få allt! Bara köra på då antar jag.

För min styrka är inte god i basövningarna. Men jag tror jag ökar på den långsamt istället och med högre repsantal. Man kanske inte ska jämföra sig med alla andra hela tiden heller.

Nilsjohan
2006-12-31, 01:29
Jag tror att du är på rättväg att hitta balans i din träning, lycka till.

K.J
2006-12-31, 01:36
Jag tror att du är på rättväg att hitta balans i din träning, lycka till.

Tack :) Tror jag har tänkt för mycket och tränat för lite, haha!

pragmatist
2006-12-31, 13:16
Eftersom c:a 65% av 1RM verkar räcka för att maximera den akuta höjningen av proteinsyntesen efter styrketräning, och eftersom 65% motsvarar c:a 12 reps för de allra flesta, så kan man säga att någonstans mellan 10 och 15 reps är alldeles utmärkt för uppbyggnad (även om man självfallet bör träna tyngre set också). Fördelen med att hålla sig i det viktintervallet är att man kan utföra relativt stort arbete på kort tid utan att man behöver utföra alltför många set, och därmed kan träna mer mångsidigt utan att man behöver bo i gymmet.

Högre repetitionstal ger också mer s.k. sarkoplasmisk hypertrofi, d.v.s. tillväxt av blodkärl, glykogendepåer, mitokondrier och vätska (cytoplasma) i muskeln, än träning med tyngre vikter gör. Sarkoplasmisk hypertrofi beror främst på progressiv utmattning (mycket jobb på lite tid).

K.J
2007-01-01, 13:14
Verkar ju osm om sexor och åttor kan bygga riktigt bra :)

Cerberus
2007-01-01, 14:34
variation e väl alltid fint, kör väl allt från 1-10 reps beroende på kroppsdel o övning.

Tung träning motiverar mig mer än att köra 12+reppare.