handdator

Visa fullständig version : Six degrees of separation / Small world phenomenon


Nilsjohan
2006-12-30, 19:20
Det har hänt mig några gånger senaste veckan.

Det första var på gymmet då jag snackade lite med en kille mellan några set och han började fråga mig om mitt jobb, sedan ställde han mer och mer frågor (det kändes nästan lite ingående att berätta så mycket för en kille jag bara hälsar på lite snabbt när han är på gymmet) tillsist sa han bara ett namn… vilket lät bekant för mig. – det är min syster sa han. Det visade sig då att en av de kollegorna jag jobbar med är den killens lillasyster.

En annan kompis påstår att han är avlägsen släkting till Celen Dion via den teorin.

En annan på jobbet berättade att hon följde med en väninna till en fest och satt och tittade i ett fotoalbum. I ett av fotoalbumen så finns det flera bilder på hennes bror. Och det visar sig att hon som har festen umgicks i samma gäng som hennes bror när de läste i Göteborg.

Genom denna teori har jag snabbt hittat ”länk” till t.ex. Allan och Nina L enbart genom olika inlägg de skriver här på kolo.

Har ni varit med om liknande saker?

Nilsjohan
2006-12-30, 19:21
Världen är liten-experimentet är ett experiment som utfördes av Stanley Milgram 1967 och som handlade om hur nära folk är sammanlänkade genom sina sociala kontaktnät.

Milgram gav olika personer i Omaha brev med namn på aktiemäklare i Boston, och bad dem att försöka leverera brevet till aktiemäklaren. Reglerna var att om personen kände aktiemäklaren direkt, så kunde han direkt skicka brevet till denne; i annat fall ficka han bara skicak brevet till den av sina bekanta som han bedömde skulle ha störst möjlighet att vidarebefordra brevet till aktiemäklaren på snabbast möjliga sätt. För nästa person i kedjan gällde samma regler, och målet med experimentet var att mäta hur läng kedja som krävdes innan brevet nådde fram.

Av de 5 % av breven som nådde fram var det inget som hade krävt över 11 steg. Medianen låg på 8 steg.

Experimentet har gett upphov till begreppet sex grader av åtskillnad (six degrees of separation), en hypotes om att alla på Jorden är sammanlänkade med högst fem personer som mellanled. Milgrams experiment var emellertid inte konstruerat för att bevisa den hypotesen.
_____

Nilsjohan
2006-12-30, 19:21
Small world phenomenon (http://en.wikipedia.org/wiki/Small_world_phenomenon)

Small world experiment (http://en.wikipedia.org/wiki/Small_world_experiment)

Six degrees of separation (http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation)

Jay-Z
2006-12-30, 19:22
Några på mitt jobb känner en polare till dig. ;)

flenders
2006-12-30, 19:27
Ganska intressant men att det skulle ta 5 mellanhänder för mig att leverera ett budskap till en inföding i mörkaste djungeln i Amazonas tvekar jag på. Jag kan dock köpa att många är ihopkopplade, inte direkt men indirekt.

Chaan
2006-12-31, 12:51
Det här tyckte jag var intressant.

Dels att bara 5% av breven kom fram, och det var bara INOM Usa.

Själv skulle jag nog kunna nå djungelinnevånare lite varsomhelst ty jag kan nog få fram en adress (email åtminstone) till någon i varje världsdel - alternativt via någon i min närhet som har det. Övärldarna blir dock svårare än djungeln. Undantag för krigszoner.

Om ett brev hamnar i rätt världsdel på ett eller två steg och det är rätt slags personer som blir kontaktade där - sådana som reser mycket och dessutom lär känna folk - så är inte 5 steg en omöjlighet till buschen.

High1ander
2006-12-31, 13:34
Jag träffa en tjej på stranden i Santa Barbara som jobba som nanny i San Francisco och hon kände en barndomskompis till mig (vilket jag såg på festbildet)... Men det är väl allt också.

Pepparkakssmurfen
2006-12-31, 13:38
Helt otroligt!
Jag skulle starta en tråd om det här igår men orkade inte så jag tänkte vänta till idag(nu) för att få till en bra tråd och så kommer du och skapar en tråd om precis samma ämne!

Pepparkakssmurfen
2006-12-31, 14:06
Jag har sen jag hörde om den teorin tänkt på den då och då när man träffat nya människor. Världen är mindre än man tror.
Några exempel;


Min flickväns kompis hade börjat på mitt förra jobb precis efter att jag slutat där. De kände inte varandra då.Det kom fram när vi åkte förbi arbetsplatsen och jag sa att jag jobbat där.
(kompisen var 1 steg bort innan hon lärde känna min tjej)


På samma arbetsplats skulle vi på fest och en av arbetskamraterna skulle ta med sig en kompis,det var en kille som gått i samma klass som jag.
(de hade jobbat tillsammans på ett annat jobb)
(arbetskamraten var 1 steg bort innan jag börjat där)

Jag var på en kompis barns dop,där fanns hans flickväns kompisar,en av de var tvillingsyster till en som jag "kramats" med.
(min kompis tjej var 2 steg från mig innan de ens träffats)

etc. etc....

Srednq
2006-12-31, 15:07
dom hade på danska p3 tidigare en programpunkt om just de. en lyssnare ringde in och så fick dom leta upp en länk mellan programledaren och lyssnaren. tror att han fick 5 steg på sig och fick bara gå inom danmark. men han lyckades ofta

ALEXPALEX
2006-12-31, 21:14
Jag och mina kompisar kallade det för lunarleken förr.. Välj valfri community med "kompislistor" och klicka dig fram från en slumpad person till dig själv... Måttligt roande på fyllan, annars vet jag väl inte.

Tacka vet jag "23-synkroniciteten" ;)