handdator

Visa fullständig version : Obehag i överarmarnas framsidor


Akilles
2006-12-30, 16:39
Ibland när jag tränar känner jag obehag på överarmens framsida. Svårt att säga exakt var, men det känns mest nere vid armvecket (vid brachialis?). Ibland känns det i ett större område. d.v.s. även på mitten (biceps?) och längst upp (frontdeltan?).

Detta gäller följande övningar: Knäböj (endast nära armvecket), styrkevändning (endast nära armvecket), bänkpress, klossbänk, sittande hantelpress med ryggstöd.

Ska försöka beskriva känslan också: Det gör inte direkt vrålont, utan känns mer som en mycket diffus värk, i kombination med att berörda områden känns helt kraftlösa. Typ så att jag tvivlar på att jag orkar curla upp vattenflaskan till munnen, och böjer mig ned till den istället. Känslan brukar vara ca 5-10 min. efter att jag avslutat övingen.

Kan tillägga att jag inte har tränat bicepsspecifika övningar sedan i februari, utan endast skivstångsrodd, hantelrodd, pull-ups (d.v.s. pronerat grepp), smala och breda latsdrag samt drag till hakan.

Vad är det för kroppsdel/organ som gör ont? Vad beror det på? Vad kan jag göra åt detta?

Sheogorath
2006-12-30, 17:01
Jag har också problem i just det område du beskriver (Brachialis?), men det brukar inte gå över så fort som ditt. Jag kan ha ont (känns inflammationslikande) i flera dagar. Känns mest EFTER tunga böj och i bottenläget i bänkpress (när armen är som mest flexad), samt ibland när jag gör pull-ups. Får alltid riktigt ont direkt om jag snärtar kraftigt med armen, t.ex. om jag ska kasta något.

Det har faktiskt blivit bättre (och just nu helt bra) sen jag började träna inåtrotation enligt följande:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Subscapularis/DBInternalRotation.gif

Fick idén efter att det uppenbarade sig att det är just i den här rörelsebanan det blir värst, t.ex. efter armbrytning eller som jag sa, kast med boll eller dyl. Testa några veckor och se!

jwzrd
2006-12-30, 17:26
Det där stämmer väl in på problem jag har i perioder också. Jag ska också testa den där övningen!

Lepras
2006-12-30, 17:30
Tror det är samma jag får ibland...
har haft känningar i sepc höger armveck/biceps..
har fått det flera gånger efter armbrytning,,och även kklättring i rep..
helt öm och orklös i armen,,vill bara låta den hänga..

Akilles
2006-12-30, 19:12
Det har faktiskt blivit bättre (och just nu helt bra) sen jag började träna inåtrotation enligt följande:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Subscapularis/DBInternalRotation.gif

Hur tungt? Kör du bara rörelsen, eller försöker du bli starkare i den?

Sheogorath
2007-01-01, 14:15
Hur tungt? Kör du bara rörelsen, eller försöker du bli starkare i den?

Jag tränar den tungt och progressivt, alltså failset. 6-12 reps. Det viktiga tror jag är att få bra strech i bottenläget (det är infraspinatus som stretchas) eftersom jag har en känsla av att det bara är det gamla vanliga hederliga stel infraspinatus vi har en släng av.

Sheogorath
2007-01-01, 15:15
edit: infraspinatus skulle vara subscapularis naturligtvis. dessa djävla cuffar! :D

grabben i skogen
2007-01-01, 15:26
enligt vad jag läst så ska man absolut inte träna denna muskel tungt eftersom utrymmet den rör sig i redan är trångt.
ngn anatomikunnig kanske kan ge sin syn på saken.

Sheogorath
2007-01-01, 15:29
enligt vad jag läst så ska man absolut inte träna denna muskel tungt eftersom utrymmet den rör sig i redan är trångt.
ngn anatomikunnig kanske kan ge sin syn på saken.

Var det inte infraspinatus det gällde, dvs utåt-rotatorn? Inåtrotation sköts av subscapularis och t.ex. armbrytare är ju inte precis kända för att köra särskilt lätt träning. Armbrytning är väl snarare tungt och explosivt så in i helfvete?

grabben i skogen
2007-01-01, 15:34
ah så går det när man inte kollar på bilderna ordentligt...