handdator

Visa fullständig version : Vilken olja?

Matthew_90
2006-12-30, 16:09
Om man vill få i sig mer kalorier i form av olja, vilken är bäst å hur mkt kan man inta/ dag?

Brooklyn
2006-12-30, 16:15
rapsoljan är väldigt bra

Lasse Kongo
2006-12-30, 16:18
Jag skvättar i mig rapsolja och linfröolja :thumbup:

Ryska_raketen
2006-12-30, 16:20
Raps/olivolja :thumbup:

Lasse Kongo
2006-12-30, 16:25
Och för all del, undvik dieselolja, jag körde det under min förra diet, läste på ett amerikanskt forum att man fick bättre förbränning av det, det fick man säkert men jag mådde inte så bra av det dock =/

Matthew_90
2006-12-30, 16:26
Hur mkt är det okej att klämma i sig per dag då? 1dl?

(på ett ungefär)

Jakobbus
2006-12-30, 16:33

(på ett ungefär)

Det beror helt på hur din kost ser ut i övrigt, du kan ju räkna på att få i dig ungefär 1 gram fett per kilo kroppsvikt.

Sverker
2006-12-30, 16:49

(på ett ungefär)

1 dl = 800 - 830 kcal.

pragmatist
2006-12-30, 17:14
Eftersom det råder delade meningar om vegetabiliskt omega-3 och kroppens förmåga att utnyttja det så skulle jag själv förorda en olja med minimal mängd fleromättade fetter över huvud taget - den givna kandidaten blir då förstås olivolja - och sedan komplettera med fet fisk eller fiskolja.

G_lund
2007-01-01, 20:21
har försökt att få i mig lite olivolja på mogonen men det går bara inte.. eller finns det olika styrkor på oljan? för den jag har smakar apa.
borde kanske testa med rapsolja istället??

Eddie Vedder
2007-01-01, 21:26
har försökt att få i mig lite olivolja på mogonen men det går bara inte.. eller finns det olika styrkor på oljan? för den jag har smakar apa.
Vaddå olika styrkor? Olika smaksatta oljor finns de om de va smaken du menade, finns riktigt goda olivoljor med exempelvis chilismak. Å du måste ju inte ta en t.ex. matsked "direkt" heller, de går ju att hälla upp en matsked å ha i maten du äter.

Men visst kan du byta till rapsolja oxå om du känner för de. Dom enda vegetabiliska oljorna man bör undvika e dom med en väldigt stor del fleromättat fett me extremt mycke omega-6, majsolja, sojabönsolja, solrosolja e några exempel på oljor me en väldig snedfördelning mellan omega-6 och 3.

melancoolio
2007-01-01, 23:08

Jag kör rapsolja i mina proteindrinkar ibland. Får dom tom att smaka godare!

Olivolja har ju ganska mycket smak i sig medan rapsolja smakar väldigt lite.

Coldsmith
2007-01-01, 23:34
Kallpressad rapsolja ska visst innehålla mest fleromättade fetter. Sen smakar den nästan ingenting så det är kanon. Olivolja kan jag inte använda pga smaken som är förfärlig.

Plöjer igenom ett stort antal 2liters euroshoppers rapsolja i kvartalet :P

Sverker
2007-01-02, 07:38
Om den kallpressade rapsoljan inte smakar någonting, varför använder du den då ?
Det finns ju nästan ingenting billigare än vanlig rapsolja och det är minimal skillnad på fettsyrorna.

G_lund
2007-01-02, 12:21
okej, blir till o testa rapsoljan nästa vecka då.. :eating:

Coldsmith
2007-01-02, 12:58
Om den kallpressade rapsoljan inte smakar någonting, varför använder du den då ?
Det finns ju nästan ingenting billigare än vanlig rapsolja och det är minimal skillnad på fettsyrorna.

Talking to me?! :).
Förstår inte fråga, använder den för att den smakar lite. Men annan variant är billigare kanske? Möjligt att euroshoppers 2liters-dunk är varmpressad... inte orkat titta efter riktigt. Det är den jag kör på iaf. Både för att steka i och att ha i shakers och så.

machine gun
2007-01-02, 15:38
"Vanlig" rapsolja är som regel varmpressad. Den kallpressade är dyrare och har lite mer distinkt smak, men betydligt kortare hållbarhetstid.