handdator

Visa fullständig version : Träning inför FJS


Lelle Pelle
2006-12-30, 13:04
Hej!

I början av veckan fick jag veta att jag blev kallad till fallskärmsjägarnas extramönstring. Den enda infon jag har om denna mönstring, som ska vara över 2-3 dagar, är att den inleds med att man ska klara milen under 48min. Senast jag sprang milen gick det på 52min tror jag, så jag har en bit dit antar jag. Är det någon här som gjort denna mönstring och vet vad som kommer att hända mer?

Det stora problemet kommer för min del att vara konditionen, då jag inte tränat kondition sedan jag slutade fotbollen för ett antal år sedan. Vad är det bästa jag kan göra för att få upp konditionen till v.17? Är det bara ut och nöta, 1-2h 3ggr/vecka eller finns det någon form at schema som man akn följa som passat bättre?

Per

Sehnsucht
2006-12-30, 13:37
ja ut och börja nöt!
sätt kanske 5-6km först, så du klarar de bra
sen kan du börja springa de längre :)

flenders
2006-12-30, 14:14
Det finns andra övningar också utöver att springa som de testar er på. Har fått för mig att bland annat simning och styrka i benen som mäts utöver din löparkondis.

Trident
2006-12-31, 12:19
Ett råd för en som själv HAR varit i samma sits:

Bygg upp all din träning kring löpning och löpstyrkan. Det är bättre att du väger 70 kg och springer milen på 40 än en 95kg-kloss som bänkar 150.

Börja med att springa ett varv i ditt löpspår på hemmaplan. När det börjar gå lätt, utökar du detta. Variera explosiva pass med RIKTIGA långpass, dvs att du joggar/småspringer LÄNGE (börja med ca 2 h). När din kondition och löpvana/styrka börjar komma, börjar du springa med ryggsäck med låg vikt (1-5kg) för att längre fram lägga i mer vikt (6-15 kg).

Tänk dock på att inte springa för hårt och för mkt i början, risken finns att dina benhinnor blir inflammerade och måste lägga skorna på hyllan helt en period.

Vad gäller styrketräning så bör du rikta in dig i huvudsak på bålstyrka och basövningar. Önskar själv att jag hade tränat betydligt mer marklyft och knäböj innan mitt inryck, istället för otaliga set hantelrodd och dips.

Simning är även det viktigt i just denna militära gren, då ni kommer att ha vattenfys som är mindre behagligt för vissa. Simma mkt och hitta på mycket övningar i bassängen för att få in en god vattenvana innan X-mönstring.

SPACEJAM
2006-12-31, 14:57
Att gå med ryggsäck någon gång i veckan (öka vikten gradvis) kan nog också vara bra. Har en kompis som var (och är) där och de fick utöver fystesterna marscha en del.

www.fallskarmsjagare.se

Lelle Pelle
2006-12-31, 19:38
Tack för alla tips och fakta grabbar! Ni är till stor hjälp!

Skulle det funka om man körde något sådant här:

Måndag: 1mil löpning (maxning)
Tisdag: 2-4km snabb löpning
Onsdag: Vila
Torsdag: Styrkepass 3set böj, 3set marklyft, 3 set bänkpress och 3set militärpress
Fredag:Vila
Lördag:2h löpning i lagom takt
Söndag: Vila

Efter ett par veckor lägger jag till en ryggsäck med vikter på måndagspasset.

Vad tror ni?

SPACEJAM
2007-01-01, 03:15
Ha en marschdag med i schemat... Hela utbildningen går ut på långa marscher i princip.

machine gun
2007-01-01, 23:16
Exempel på hur ett löpträningsprogram inför ett millopp kan se ut:

Mål sub 50
Intro: http://www4.marathon.se/traningsprogram/intro.cfm?Pro_ID=12&Ph_ID=9&Rac_ID=95
Programmet: http://www4.marathon.se/traningsprogram/vecka.cfm?Pro_ID=12&Ph_ID=9&Rac_ID=95

Mål sub 40
Intro: http://www4.marathon.se/traningsprogram/intro.cfm?Pro_ID=13&Ph_ID=9&Rac_ID=95
Programmet: http://www4.marathon.se/traningsprogram/vecka.cfm?Pro_ID=13&Ph_ID=9&Rac_ID=95

Programmen är upplagda på 22 veckor, men du kan ju iaf kika på upplägget för att få lite inspiration till vilken typ av träning som kan vara effektiv för att ge resultat på milen.

grabben i skogen
2007-01-01, 23:18
Tack för alla tips och fakta grabbar! Ni är till stor hjälp!

Skulle det funka om man körde något sådant här:

Måndag: 1mil löpning (maxning)
Tisdag: 2-4km snabb löpning
Onsdag: Vila
Torsdag: Styrkepass 3set böj, 3set marklyft, 3 set bänkpress och 3set militärpress
Fredag:Vila
Lördag:2h löpning i lagom takt
Söndag: Vila

Efter ett par veckor lägger jag till en ryggsäck med vikter på måndagspasset.

Vad tror ni?

jag tror du kommer skada dig direkt.

machine gun
2007-01-01, 23:30
Kan tillägga att maxa milen varje vecka inte är att rekommendera, en gång per månad är mer rimligt. Spring istället ett lite längre pass (15-20 km) i långsammare tempo de veckor du inte maxar och lägg gärna en vilodag (åtminstone från löpning och benträning) dagen efter långpasset. Och i löpning är uppvärmning och nedjogg jätteviktigt i skadeförebyggande syfte. Att springa med vikter är nog lite att be om skador det med. Kör hellre marschträning med ryggsäck isf.

SPACEJAM
2007-01-02, 18:24
Är inte såå farligt att springa med ryggsäck om man gör det med måtta. Jag har kört runt 30 min/vecka med 10 kg ett tag och jag har inte kännt av det alls.

Men man kan väl säga som så att om du är; ovan, har dåligt löpsteg, tunn benstomme, dåliga knän, problem med någonting som har med löpning att göra så ska du ge fan i ryggsäckslöpning innan extramönstringen.

Tror inte man får springa några jättesträckor m. ryggsäck på xmönstringen. Iallafall inget som du inte klarar om du har rätta viljan.

Lelle Pelle
2007-01-02, 18:36
Tack som tusan för länkarna MG, hur bra som helst :)

Trident
2007-01-02, 23:32
Ett förslag på träningsprogram inriktat mot FJS:

Må Jogging/lätt löpning 60 min + Styrketräning egen kropp (böjsträck, chins, bål 30 min)

Ti Simning/vattenfys

Ons Styrketräning basövningar-->Ben, rygg och bål. Direkt efter cyclemaskin/cardioträning 30 min.

To Vila

Fre Löpning Intervall 30-60 min.

Lö Vila

Sö Marschträning alt. reservträning /vila

Efterhand ökning av träningsdosen och sträckorna.

hgus
2007-01-02, 23:59
Jag tycker du skall följa Fallskärmsjägarskolans förslag till träningsschema. Men kom ihåg att du inte kan börja träna på den nivån, då kommer du ofelbart att skada dig. Men eftersom du är i dina bästa år och i hyfsad form, annars hade du inte blivit utttagen, så kommer du säkert snabbt upp i form.

Glöm inte att fysiken bara är en del i uttagningen. Attityd är minst minst lika viktigt om inte viktigare. Kaxpellar gör sig inte besvär. Det är lugna stabila killar de behöver.

Lycka till och kämpa på för fosterlandet. :)

Hekos
2007-01-03, 22:15
Lelle Pelle

Jag har ett schema som helt bygger uthållighet, det är ett schema som är anpassat för kustjägarnas krav men de är ungefär samma, du behöver inte oroa dig för att det inte är jävligt.
Det schemat börjar på den nivån där alla fullt fyskiskt friska svennsons ligger. vilket är på löpningen 3,5 km 3 dar i veckan. och lätt styrketräning inte alltför svårt.
Men det stegrar och blir rent av jävulskt så det tränar motivationen också. Vilket är det som enligt tidigare jägare jag snackat med är det jobbigaste.

Aja det är ett komplett 16 veckor program, där du hamnar på en nivå där du antas klara kraven för jägartjänst.

Pm:a mig din mail så kan jag skicka den. det är en PDF fil.

Jag har själv varit sugen på att köra programmet, men det bygger inte mycket massa. Och jag är tanig och vill upp i vikt så det går tyvärr bort för mig.

Lycka till med FJS har hört att det ska vara något alldeles extra ;)