handdator

Visa fullständig version : Formatering, säkerhet


shut teh face
2006-12-30, 13:02
Nu vill jag dra steg för steg mer alla elajtz0r här på brädan. King Grub brukar kunna mkt om a-v haxx.

Jag vill undvika att råka på något skitvirus som hänger sig kvar.

Så jag tänkte att vid formatering så drar man ut internet, man installerar sp2, antivirus, brandvägg, INNAN man ansluter till internet. Men sedan måste man ju komma åt windows update: internet måste på, virusen kmr. :(

Vad är säkraste sättet att göra på?

Fettecke
2006-12-30, 13:04
gör som du sagt. det är inte så mkt mer du kan göra om du inte vill ladda ner alla uppdateringar manuellt .D

men som sagt, inaktivera ditt nätverkskort, eller gefan i att installera drivisarna förnst sist eller nått... installera brandvägg / antivirus, konfigurera det så gott det går, kör sedan igångnätverkskortet och ladda ner alla drivisar du vill ha...

Fettecke
2006-12-30, 13:06
jag kom på det, har du flera diskar så kan ju nått virus ligga där, och sen sprida sig till din C-enhet osv.... på så sätt kan det ju bli lika ogjort...

va bombsäker först att du är virusfri!

christian
2006-12-30, 13:06
Du skaffar dig XP SP2 innan du omformaterar. Sen lägger du på det innan du kopplar upp dig. I princip är du säkrad då.

Du kan säkert lägga om ditt modem så att den NAT:ar ist för bryggar. Då kommer ingen in till dig iaf.

shut teh face
2006-12-30, 13:29
Okey. Kör på SP2 innan formatering, känns som det viktigaste.

Jag har en extern HDD, jag har scannat den med alla möjliga saker, och viruset kan väl inte finnas där om det .. inte finns där?

christian
2006-12-30, 13:35
Okey. Kör på SP2 innan formatering, känns som det viktigaste.

Jag har en extern HDD, jag har scannat den med alla möjliga saker, och viruset kan väl inte finnas där om det .. inte finns där?

Risken finns, men är i praktiken obefintlig om du scannat med nyare antivirus med uppdaterade definitioner.

Se bara till att inte köra ngt skumt innan du fått på ett bra antivirus.

shut teh face
2006-12-30, 13:41
Det ska nog gå bra.

Jag gör såhär:
Ut med Nätverk. Formatera, installera XP. Installera sp2, AVG & Kerio FW.
Sedan tänkte jag, om det går, blockera all trafik med undantag till windowsupdate. Kör update, reboot.

Done.

shut teh face
2006-12-30, 13:44
Förresten angående antivirus. AVG free edition kör jag, verkar helt okey. Samt kerio 2.15.

Någon som kanske tkr detta är skit (och kanske är det?)

Snake
2006-12-30, 13:44
Säkraste är att inte använda IE. Det är där de flesta luckorna finns.

shut teh face
2006-12-30, 13:47
Säkraste är att inte använda IE. Det är där de flesta luckorna finns.
Kör firefox. :)

Men, med tiden det blir mer och mer utbrett så kommer ju virusen anpassa sig dit också.. tyvärr.

christian
2006-12-30, 13:49
Det ska nog gå bra.

Jag gör såhär:
Ut med Nätverk. Formatera, installera XP. Installera sp2, AVG & Kerio FW.
Sedan tänkte jag, om det går, blockera all trafik med undantag till windowsupdate. Kör update, reboot.

Done.

Låter helt ok. Fast du behöver inte blocka trafik utåt, bara inåt, men det skall göras automatiskt i din FW.
Du kan ju vänta med att koppla in andra diskar också till du fått in ditt AV, om du är osäker på deras innehåll.

shut teh face
2006-12-30, 13:55
Men ett jobbigt dilemma är att många saker på datorn vill ha tillgång via firewall, och jag har ingen aning om vad vissa saker är. Det är ju mkt kernel driver, svchost osv osv! Väldigt svårt att veta..

christian
2006-12-30, 13:58
Men ett jobbigt dilemma är att många saker på datorn vill ha tillgång via firewall, och jag har ingen aning om vad vissa saker är. Det är ju mkt kernel driver, svchost osv osv! Väldigt svårt att veta..

Det är helt normalt. Ge dem access om de vill ha, och du inte installerat något annat skumt.

King Grub
2006-12-30, 15:22
Förresten angående antivirus. AVG free edition kör jag, verkar helt okey. Samt kerio 2.15.

Någon som kanske tkr detta är skit (och kanske är det?)

Vill du ha gratis antivirus, är Antivir långt bättre än AVG i dagsläget.

http://www.free-av.com/

Minst lika bra som Kaspersky, Nod32 och andra kommersiella AV-program.

shut teh face
2006-12-31, 11:42
Alright. Jag ska fixa det på nya datorn om någon vecka.

Kan man i regel säga att program man har på datorn och känner igen bör få acces via fw när man blir tillfrågad? Syftar på svchost och massa windows-tjafs. Tycker det är väldigt svårt att veta.

Kan ett virus försöka få kontakt med ex. svchost? Eller bör jag bara godkänna alla windows komponenter? Ibland står det ju riktigt skumma addreser som vill åt...


:cryout: