Visa fullständig version : Kallt vs Varmt vatten?
Barba-Tjock
2006-12-30, 11:35
Har många gånger fått förklarat för mig att kroppen tar upp kallt vatten snabbare än varmt. Jag har för mig att jag sett forksningsresultat på detta men kan inte hitta igen de. Grub? *whistle*
Ljummet vatten tas upp bäst om jag kommer ihåg rätt. Men frågan är hur stor skillnaden är. Dessutom är kallt vatten bra mycket godare än ljummet och varmt.
Barba-Tjock
2006-12-30, 11:41
Ljummet vatten tas upp bäst om jag kommer ihåg rätt. Men frågan är hur stor skillnaden är. Dessutom är kallt vatten bra mycket godare än ljummet och varmt.
Är du säker? Tror att ljummet vatten rekomenderas då det är bäst för kroppen i näringsynpunkt. Jobbigt för den 37gradiga kroppen att behöva värma upp en liter 3gradigt vatten. Borde ju gå att räkna ut hur många kcal det tar.
shut teh face
2006-12-30, 11:59
Vatten är ju ingen näring eller dylikt. Således borde 37 grader vara bäst då kroppen inte behöver justera temperaturen för att använda vattnet.
Är du säker? Tror att ljummet vatten rekomenderas då det är bäst för kroppen i näringsynpunkt. Jobbigt för den 37gradiga kroppen att behöva värma upp en liter 3gradigt vatten. Borde ju gå att räkna ut hur många kcal det tar.
Vad kan det bli ?
1 liter vatten 4°C, värms till 37°C. Delta-T är 33° så det borde bli 33 kcal om jag inte är helt fel ute i enheterna.
Vad kan det bli ?
1 liter vatten 4°C, värms till 37°C. Delta-T är 33° så det borde bli 33 kcal om jag inte är helt fel ute i enheterna.
Men gör du inte det klassiska räknefelet att räkna kcal som kalorier och inte som kilokalorier?
Vilket alltså gör det till 0,033 kcal.
:em:
1000g vatten (1l) kostar 1000kalorier att värma upp 1grad (1kalori per 1gram 1grad)
dvs 1kcal per liter vatten och grad
Finns en temperatur som gör att magen tar upp vätska så snabbt som möjligt. Dock är den ointressant då i stort sett all forskning som gjorts på området har visat att man dricker mest vätska då den har en passande temperatur. Dvs om det är kallt ute så ska drickan vara ljumen/varm och om det är varmt ute så ska drickan vara kall.
För att få personer att dricka ännu mer vätska så är det också en bra idé att smaksätta det.
(1kalori per 1gram 1grad)
Kalorier är definierade precis efter hur mycket energi det kostar att värma en liter vatten en grad, så det Pepz precis sagt är rättttttttttt.
Bondlurk
2006-12-31, 11:31
Kroppen eftersträvar väl nerkylning i samband med träning, därav svett? Skulle kroppen skapa ytterliggare värme från välbehövda energikällor när den redan är för varm?
Jag tror inte att du dricker 38°C vatten när du tränar:D Klar risk att du kräks av det. Allt under 38° kommer att kräva uppvärmning när vi dricker det.
Nu är ju dessa 33 kcal klart mindre än de 540 kcal det kostar att dunsta bort värmen från huden.
Bondlurk
2007-01-01, 17:13
Sverker, jag påstod inte att man skulle dricka varmt vatten, jag talade om hurvida kroppen behövde förbränna energikällor för att värma upp vätskan man dricker samtidigt som den utsöndrar vätskor från huden för att svalka sig.
Om din kommentar nu var riktad mot mitt inlägg.
Ja. Är vattnet kallare än 38° kommer det att kosta energi att värma upp det.
Teoretiskt så kommer du att svettas mindre eftersom du fyller på med kallt vatten.
Bondlurk
2007-01-01, 17:41
Säg att energi i form av värme skapas 10 minuter innan intaget av kallt vatten, som sedan kylls ner när du dricker. Räknar du in den energin som är en slaggprodukt från glukosförbränningen i musklerna?
Det jag ville komma till är att det borde kräva mindre energi från termogenes. Som du säger borde man svettas mindre vid intag av kallt vatten, värmen måste tagit vägen någonstanns.
Är jag ute och cyklar? Eller missförstår jag dig?
Ja. Är vattnet kallare än 38° kommer det att kosta energi att värma upp det.
Teoretiskt så kommer du att svettas mindre eftersom du fyller på med kallt vatten.
4187 kJ för att värma en liter vatten en grad ;P
Kalorier är definierade precis efter hur mycket energi det kostar att värma en liter vatten en grad, så det Pepz precis sagt är rättttttttttt.
Från 14 till 15 grader celcius.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.