handdator

Visa fullständig version : Protein innan morgonpromm?


cardio
2006-12-30, 01:04
Jag deffar för tillfället och kör morgonpromenader mest för att det är skönt. Brukar bli rätt långa sådana 1,5-2 h (i rask takt) och därför undrar jag om det kan vara en idé att dricka en proteindrink innan för att på så sätt minska muskelnedbrytningen efter nattens fasta? Vad tror ni?

Så länge jag ligger på samma energiunderskott lär jag ju bränna lika mycket fett lr?

L-Sami
2006-12-30, 01:13
Promenader bygger varken muskler eller bryter ner dem, fastan bryter ner musklerna. Det är väl ingen dålig idé att ta protein innan morgonpromenaden.

Cerberus
2006-12-30, 01:39
ingen poäng med protein innan promenad om det e fettförbränning som önskas under aktivitet. I praktiken spelar d nog ingen roll(fettförlust då) men om man ska köra morgonpromenad ska de va på tom mage, kaffe, te eller koffeintabletter kan man köra innan dock om man e lite trött.

krilleh
2006-12-30, 01:51
inta mkt protein resten av dagen så löser de sig

L-Sami
2006-12-30, 01:53
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1485944&postcount=2

everete
2006-12-30, 12:26
Varför ska man inte kunna äta något innan? Jag mår bättre av att inte gå hungrig. Plus att det tar flera timmar för magen att ta upp energin från proteinet.(?)

Liksom, när kroppen börjar ta upp proteindrinken då har man redan gått klart.

nutz
2006-12-30, 13:26
Tar väl ca. 40 min att smälta vasslet om jag inte missminner mig.

mangemani
2006-12-30, 14:29
du kan tom käka din frukost innan promenaden om du vill,gör ingen som helst skillnad.
kcal in och kcal ut,det är det som avgör.

King Grub
2006-12-30, 15:20
Precis. Det är fettförbränningen under aktiviteten som påverkas av fastande/icke fastande, inte dygnsfettförbränningen.

Apos78
2006-12-31, 14:35
Vad känns bäst, äta innan eller inte äta innan? Borde vara det som avgör frågan...total energibalans över dygnet är som sagt avgörande för vikten.

gnagaren
2006-12-31, 15:51
Jag kan alltså gå upp 06:30, äta frukost, duscha, klä på mig och vara redo för MP klockan 07:10. Sedan tar jag en timmes promenad så att jag är framme klockan 08:10 i skolan då jag börjar. Detta ska då fungera lika bra för fettförbränningen som om jag går upp klockan 06:00, tar en promenad mellan 06:10 och 07:10 och äter efter promenaden?

King Grub
2006-12-31, 15:55
Träningen ökar inte fettförbränningen över dygnet. Det handlar om energibalans. Vid ett energiunderskott, går man ner, och vid ett överskott, upp. Oavsett träning. Du kan springa en halvmara före frukost varje dag, men äter du mer än du gör av med totalt över dygnet, ökar du i fettvikt lik förbaskat. Medan personen som sitter i soffan hela dagen men äter mindre än han gör av med, går ner i fettvikt. En person som sitter i soffan med ett totalt energiunderskott på 500 kcal förbränner lika mycket som en person som springer ett par mil och slutar på minus 500 kcal vid dagens slut. Den som rör sig, kan dock äta mer.

gnagaren
2006-12-31, 16:05
Men om man frukost innan MP så förlorar den, enligt mig, sin innebörd. Fast det är väl bara att ignorera och beräkna in MP'n i den dagliga cardion istället för att se den som en magisk fettförbränande promenad.

King Grub
2006-12-31, 16:22
Men om man frukost innan MP så förlorar den, enligt mig, sin innebörd.

Den har ingen sådan innebörd annat under själva aktiviteten och den närmaste tiden efteråt. Och ju kortare mätperiod, desto mer ointressant. Över dygnet har det jämnat ut sig, oavsett om aktiviteten är fastande eller postprandial, eller oavsett om man utfört någon aktivitet alls eller dragit ned på kaloriintaget i stället.

Whey
2006-12-31, 16:50
Träningen ökar inte fettförbränningen över dygnet. Det handlar om energibalans. Vid ett energiunderskott, går man ner, och vid ett överskott, upp. Oavsett träning. Du kan springa en halvmara före frukost varje dag, men äter du mer än du gör av med totalt över dygnet, ökar du i fettvikt lik förbaskat. Medan personen som sitter i soffan hela dagen men äter mindre än han gör av med, går ner i fettvikt. En person som sitter i soffan med ett totalt energiunderskott på 500 kcal förbränner lika mycket som en person som springer ett par mil och slutar på minus 500 kcal vid dagens slut. Den som rör sig, kan dock äta mer.

Men det väl troligt att en tränande persons viktminskning består av en större andel fett?

gnagaren
2006-12-31, 16:52
Jag menar den innebörden att MP ska ske innan frukost, annars så är det som vilken promenad som helst. Fast som du säger så har en ingen särskild innebörd på det "fysiska" sättet. Tack för förklaringen i alla fall, man lär sig något nytt varje dag :bow:

Eiken
2006-12-31, 16:54
Den har ingen sådan innebörd annat under själva aktiviteten och den närmaste tiden efteråt. Och ju kortare mätperiod, desto mer ointressant. Över dygnet har det jämnat ut sig, oavsett om aktiviteten är fastande eller postprandial, eller oavsett om man utfört någon aktivitet alls eller dragit ned på kaloriintaget i stället.

Så med en diet där man bara sänker kaloriintaget får man behålla lika mycket muskelmassa som en där man äter lite mer men hamnar på samma underskott för att man varit ute och rört på sig?

Guddi
2006-12-31, 17:15
Så med en diet där man bara sänker kaloriintaget får man behålla lika mycket muskelmassa som en där man äter lite mer men hamnar på samma underskott för att man varit ute och rört på sig?All träning höjer proteinsyntesen en aning vilket leder till att man kommer att behålla lite mer muskler och förbränna lite mer fett om man är aktiv under kaloriunderskott.

Om det bara är promenader som gäller så kommer antagligen inte skillnaden att bli så markant. Om du däremot styrketränar så kommer du att behålla mer muskler vid ett kaloriunderskott än om du inte tränat något och bara ätit mindre.