handdator

Visa fullständig version : Metoder för ökning av energiförbrukningen


Själve Fan
2006-12-30, 00:57
I diverse trådar härinne hävdas det att man inte kan påverka sin fettförbränning.

Språkförbistringen är påtaglig då många egentligen snackar om energiförbrukningen.

Det finns två grupper av metoder att uppnå ett kaloriunderskott:
1. Att öka energiutgifterna
2. Att minska energiintaget

Punkt 1 kan som alla vet åstadkommas genom mer rörelse, men det finns 1000-tals mer eller mindre seriösa tips för hur olika preparat eller viss kost kan öka energiförbrukningen (ofta kallat fettförbräningen).

Här är några effekter som det snackas om som jag gärna skulle vilja få bekräftade:
1. Kaffe
2. Livsmedel som ökar den termogena effekten på olika sätt
3. Ämnen som ökar hjärtfrekvensen (koffein hör väl dit också)
4. Diverse kryddor (marginell effekt)
...

Om nu energiförbrukningen kan påverkas med kost så är det ju möjligt att med samma mängd rörelse = utgifter få ett större energiunderskott.

Det skulle då vara intressant att samla alla dessa energiutgiftshöjare i en rankinglista typ topp 10 och ha lite fakta kring var och en av dem.

Jag har inte egna referenser tillräckligt för att att göra listan eller rangordna de ingående elementen men är övertygad om att kunskaperna finns härinne någonstans.

Slutfråga - Hur mycket kan kroppen anpassa sina utgifter vid svält i form av energisparande rörelsemönster och sänkt ämnesomsättning? Jag har (kvinnliga ) bekanta som säger sig ha legat på 1200kcal utan minsta effekt på vikten men tvivlar starkt på detta.

L-Sami
2006-12-30, 01:06
Om man sitter still och dricker kaffe med chilipulver så det lär inte öka energiförbrukningen märkbart. Inte så att du hamnar i kaloriunderskott av det.

Vid fysisk aktivitet boostar koffein några procent möjligtvis.

Cerberus
2006-12-30, 01:37
de flesta preparat som gör nåt gör marginala effekter om man jämför med reglerat energi-intag och ökad motion. Finns ett par olagliga som e sjukt farliga dock som ska fungera riktigt bra i de syftet.

Men inget lagligt och relativt hälsosamt finns som ger någon vidare effekt.

Själve Fan
2006-12-31, 22:46
King Grub lyser med sin frånvaro tyvärr!

Det finns så pass mycket folk som säljer böcker på konceptet att öka sin energiförbrukning att det hade varit kul att i en samlad tråd punkter eller bekräfta alla vanliga påståenden.

Jag ska leta lite och återkomma - nästa år nån gg.

Cerberus
2007-01-01, 00:17
Varken jag eller nån annan har lyckats hitta nån enormt energiförbrukande grej som varken e laglig eller relativt hälsosam...tro mig, jag har letat.

De tillskott som finns ökar EE med några ynka % under tiden ämnet e aktivt men knappast nåt som avgör om din deff blir framgångsrik eller fet. Pröva olika sorters te, grönt te, vitt te och oolong-te ska va effektivt om det e energiförbrukning man e efter.

Nikotin är hyfsat effektivt också, dock tuggar ja tuggummin för aptithämmandets skull. Rätt hälsovådligt också men den smällen tar jag..

Själve Fan
2007-01-01, 20:13
Jag har en tjejbakant som tog ett par halvförbjudna och förbjudna preparat och plötsligt kunde äta mer än jag, så visst finns det, men som du säger kanske inte på laglig väg.

LadyG
2007-01-01, 21:30
Slutfråga - Hur mycket kan kroppen anpassa sina utgifter vid svält i form av energisparande rörelsemönster och sänkt ämnesomsättning? Jag har (kvinnliga ) bekanta som säger sig ha legat på 1200kcal utan minsta effekt på vikten men tvivlar starkt på detta.

1200kcal utan viktnedgång? Fröknarna behagar narra herrn skulle jag tro. Den troligaste förklaringen är att de räknar fel. :)

Intressant information (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=565968&postcount=6)

Själve Fan
2007-01-03, 23:31
1200kcal utan viktnedgång? Fröknarna behagar narra herrn skulle jag tro. Den troligaste förklaringen är att de räknar fel. :)

Intressant information (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=565968&postcount=6)

Instämmer! Men det är i så fall inte ovanligt. Det hade bara varit skönt att kunna säga detta till dem på ett språk som inte kan emotsägas. Den tjej jag snackar om sa att hennes kostrådgivare hade förstört hennes ämnesomsättning med för lite kalorier.

Eddie Vedder
2007-01-04, 07:35
Enligt proffessor Stephan Rössner finns ju heller inget bevis på att jojobantning skulle sänka ämnesomsättningen vilket är en annan myt. Att man har gått upp å ner i vikt så mycke att de nästan är kört för att ämnesomsättningen är helt körd.

Cerberus
2007-01-04, 11:54
1200kcal o inte gå ner i vikt låter som en omöjlighet, iaf för en vuxen människa.

Förbrukar inte organen i sig i koma typ så mycket energi? Felräkning garanterat.

Philippp
2007-01-04, 17:09
1200kcal o inte gå ner i vikt låter som en omöjlighet, iaf för en vuxen människa.

Förbrukar inte organen i sig i koma typ så mycket energi? Felräkning garanterat.

1240kcal/dygn for the organs

King Grub
2007-01-04, 17:11
Att sänka sin ämnesomsättning permanent via jojo-bantning finns inte bevis för att det existerar. Ämnesomsättningen sjunker vid energiunderskott, mer än vad som kan förklarar med ev muskelförlust, men den återställs vid återgång till normal kost och normalisering av kroppsvikten, med början omgående.