handdator

Visa fullständig version : Datorproblem del 2.


Challenge
2006-12-29, 23:18
Bakgrundsfaktan.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80780&highlight=datorproblem

Frågan är nu, när jag hittat alla filer jag behöver, hur återställer man fanskapet? Till hur den var när jag fick den.
Jag har kört de förinstallerade "backup" programmen från hp för att göra en systemåterställning. Men problemen kvarstår fortfarande, vissa filer ligger dubbelt och skapar konflikter och allt blir allmänt rörigt för windows. Det mesta av systemet återställer sig men det ligger fortfarande kvar en massa bråte. Det verkar inte som det finns något alternativ för en riktig formatering?
På äldre datorer jag haft har jag bara använt mig av återställningskivan som har formaterat datorn till fabriksstadie, men tydligen verkar man inte använda sådana skivor längre. Hur gör man en formatering egentligen?
Kan tillägga att de förinstallerade grejerna ligger på en skyddad partion av hårddisken. Hur påverkas den av en fullständig formatering av c:?

Och ja alla vassa dator snubbar får skratta över min "okunskap" *whistle*

shut teh face
2006-12-29, 23:33
Du väljer fel alternativ i HPs system recovery program. Been there done that. Gör om gör rätt.

Challenge
2006-12-30, 11:45
Du väljer fel alternativ i HPs system recovery program. Been there done that. Gör om gör rätt.

vilket ska jag välja då?
Jag har då inte hittat någon som återställer allt till fabriksstadie.

shut teh face
2006-12-30, 11:47
Du kör antagligen på allt i en rak linje, någonstans bör du dock ändra till något, minns ej vad; var kanske 4-5 år sedan jag använde deras system rec.

Men kan tänkas sig lite att du ska ta avancerat någonstans och fixa..

Challenge
2006-12-30, 11:55
Du kör antagligen på allt i en rak linje, någonstans bör du dock ändra till något, minns ej vad; var kanske 4-5 år sedan jag använde deras system rec.

Men kan tänkas sig lite att du ska ta avancerat någonstans och fixa..

Inget tips på vad jag ska leta?
det har jag att välja på är:
systemåterställning (testat)
hp program återställning
programreparationsguiden
systemåterställning (windows inbyggda funktion)

shut teh face
2006-12-30, 12:04
Inget tips på vad jag ska leta?
det har jag att välja på är:
systemåterställning (testat)
hp program återställning
programreparationsguiden
systemåterställning (windows inbyggda funktion)

Den sistnämnda är den som gäller för installera om xp osv?

Hursomhelst, datorn ska ju starta om, sedan kommer det upp lite rutor i sunkig grafik och hög upplösningen (detta måste inte vara så, kanske äldre versioner), deras system recovery är default på att installera om xp, alltså reparera. Den behåller filer och det blir rörigt som du säger; vissa funkar inte ens.

Någonstans när du fifflar (efter omstart) ska du kunna välja avancerat någonstans. Och välja "formatera också" etc..

Nu är jag dock ej säker på vilken du ska välja, men nu när jag tänker efter ska du inte ta windows inbyggda funktioner (sistnämnda), de är ju bara systemåterställning till tidpunkt. Det bör vara nr 1, den du redan testat.

Testa det igen, någonstans kommer du väl till att du måste trycka nästa/next och hålla på, avancerat ska finnas någonstans, minns att det var svårt att lokalisera...

Challenge
2006-12-30, 12:08
nånstans kommer du väl till att du måste trycka nästa/next och hålla på, avancerat ska finnas någonstans, minns att det var svårt att lokalisera...

Tror jag har hittat det nu. Kallas för Destruktiv återställning. Får göra ett försök på den, tack för hjälpen så länge :)