handdator

Visa fullständig version : Thailand, hyra sporthoj!


GymTT
2006-12-29, 16:02
Hejsan gott folk.

Ska troligen till Thailand ca 20 januari.
Hade tänkt hyra sporthoj, crosshoj, någon lite större hoj än 125cc scooter och åka runt och kika.
Vet ni om man kan hyra typ Yamaha R1 där eller dylikt? Pris?

Obs: Är mkt tacksam om jag slipper dessa kommentarer som "Några sådana hojar finns inte där" "Finns ingen du kan impa på där" "Kostar skjortan om du krockar"

Sådana har jag redan hört!

God fortsättning och tack.

TT

elan
2006-12-29, 16:04
SKa du till något ställe med minsta lilla turism kommer du se uthyrare i vart och vartannat gathörn. Om du inte gör det kan du ta kontakt med utflyktsarrangör, finns ännu fler sådana än mc-uthyrare, de kan säkert ordna det åt dig. Eller hör med hotellet du bor på...om du ska bo på hotell.

Jag tror inte du kommer att ha några som helst problem med att hitta det du letar efter.

GymTT
2006-12-29, 16:05
SKa du till något ställe med minsta lilla turism kommer du se uthyrare i vart och vartannat gathörn. Om du inte gör det kan du ta kontakt med utflyktsarrangör, finns ännu fler sådana än mc-uthyrare, de kan säkert ordna det åt dig. Eller hör med hotellet du bor på...om du ska bo på hotell.

Jag tror inte du kommer att ha några som helst problem med att hitta det du letar efter.

Tack Elan.
Ska tänka på det!

HenrY
2006-12-29, 16:13
Men du har körkort förmodar jag?

GymTT
2006-12-29, 16:16
Men du har körkort förmodar jag?



Svar Ja.

HenrY
2006-12-29, 16:18
Svar Ja.

Ahh va bra! Vart lite orolig om du skulle försöka hyra utan!:)

Lite offt: Vart i Thailand ska du?

Estremo
2006-12-29, 16:18
Jag skulle ha passat på att köra nånting som inte finns här hemma istället. Varför dra runt på en dussinhoj när man kan få möjlighet att piska ur en CBR 250 eller nån kul 400 istället?

egge
2006-12-29, 16:20
Inte för att vara dryg eller så men om du inte skriver exakt vart du ska tror jag inte att du kan få alltför mkt hjälp av kolo.
Finns det så lär du hursomhelst hitta det på plats.

Ha en trevlig resa!!:cool:

GymTT
2006-12-29, 16:37
Jag skulle ha passat på att köra nånting som inte finns här hemma istället. Varför dra runt på en dussinhoj när man kan få möjlighet att piska ur en CBR 250 eller nån kul 400 istället?

Visst varöfr inte, men finns dem där? säker?

GymTT
2006-12-29, 16:37
Ahh va bra! Vart lite orolig om du skulle försöka hyra utan!:)

Lite offt: Vart i Thailand ska du?

Lite oklart, ev Bangkok

GymTT
2006-12-29, 16:38
Inte för att vara dryg eller så men om du inte skriver exakt vart du ska tror jag inte att du kan få alltför mkt hjälp av kolo.
Finns det så lär du hursomhelst hitta det på plats.

Ha en trevlig resa!!:cool:

Säg Bangkok sålänge då!

Tack!

tossefar
2006-12-29, 16:57
Ses där!

Genesis
2006-12-29, 16:57
HYRBILAR
De större internationella biluthyrningsföretagen och lokala uthyrningsfirmor erbjuder nya bilar, fyrahjulsdrivna jeepar, minibussar och motorcyklar. I de flesta fall kan man välja mellan att köra själv eller hyra med en chaufför, speciellt med tanke på att vägskyltningen är på thailändska. Det kan också vara bra att välja en chaufför i Bangkok där trafiken är tät och det är inte särskilt dyrt. Varning: motorcykel uthyrare på badorterna ar inte försäkrade. De stora firmorna i Thailand är: Avis, Hertz, National & Budget.

Aasa
2006-12-29, 17:20
Hej!
Några vänskapliga råd från en tidigare Thailandresenär:

Om du törs ge dig ut i trafiken i Bangkok överhuvudtaget, och dessutom på MC, då är du modigare än mig i alla fall. Trafiken där liknar inget annat. Ta dig en funderare på om vänstertrafik, massiv rushhour, sjukt tempo med aggressiva medtrafikanter, kvävande avgaser och obegripliga skyltar är något för dig. Fallskärmshoppning, bungyjump, pistoldueller, gladiatorspel och rysk roulette är alla trevliga små tidsfördriv med högre överlevnadschans än att köra MC i centrala Bangkok under rusningstrafik.
Själva det faktum att ha överlevt ( om du gör det ) är dock något som du kan skryta om under resten av livet.

Jag personligen hade åkt taxi i stan, och möjligtvis kunnat tänka mig att hyra MC när jag är på någon av turistorterna för att göra turer utåt landet. Där är det mycket mindre trafik, ganska mycket fulla turister ( i trafiken också ) men säkert mycket trevligt. Speciellt skönt att kunna åka runt till alla fina ställen utan att behöva svettas på äckliga turistbussar.

Skulle säkert vara skittrevligt att dra på en lång och mysig MC-semester i Thailand, och fullt genomförbart iom att priserna är så låga. Förutsatt att man överlever ut igenom centrala Bangkok. Eller hyr MC i någon mindre stad.

Men som sagt, kolla upp försäkringar och dylikt. Många av MC-uthyrarna jag träffade verkade mindre seriösa. Vissa sa rent ut att cyklarna var oförsäkrade och att du måste betala alla skador. Andra krävde pant och de riktigt luriga sa inget särskilt men cyklarna hade inga skyltar. Kan säkert finnas rekommendationer i Lonely Planet eller på någon av alla thailandsidor på nätet.

Trevlig resa!

Frantic
2006-12-29, 17:46
GymTT - Har du varit i Bangkok? Vill bara, precis som Aasa, säga att trafiken i Bangkok är helt galen. Jag själv skulle inte ge mig ut där med varken bil eller MC om jag så fick betalt för det.

Nere på öarna är det dock lugnare och då är det grymt skönt att hyra sig en cross och leta upp nån öde strand!

Ha kul i Thailand i vilket fall!

GymTT
2006-12-29, 18:05
GymTT - Har du varit i Bangkok? Vill bara, precis som Aasa, säga att trafiken i Bangkok är helt galen. Jag själv skulle inte ge mig ut där med varken bil eller MC om jag så fick betalt för det.

Nere på öarna är det dock lugnare och då är det grymt skönt att hyra sig en cross och leta upp nån öde strand!

Ha kul i Thailand i vilket fall!

Inte varit där tidigare!
Ditt tips låter sunt + bra!
Tack

christian
2006-12-29, 18:09
Inte varit där tidigare!
Ditt tips låter sunt + bra!
Tack

Tips:

http://www.youtube.com/watch?v=xkl_U9S90fk

o typ: http://www.youtube.com/watch?search=&mode=related&v=7q-caET-4Iw

*screwy*

Lycka till, hoppas du får kul!

Johan
2006-12-29, 21:53
Jag har aldrig kört MC i bangkok och kommer nog aldrig göra det, men jag testade att hyra cross(250cc 2takt) på Koh Tao, och det va skitroligt. Jag hade inte ens körkort men dom fråga bara efter passet, fanns många roliga småvägar och grusväga/stigar att köra på, rekommenderas starkt!
Dock va det inte alla ställen som hade hjälm, vilket kan vara skönt att ha, även om dom inte är så mycket att hänga i granen, bättre än ingenting alls.
Kostade inte alls så mycket, några hundra baht per dygn.

GymTT
2006-12-30, 00:20
Jag har aldrig kört MC i bangkok och kommer nog aldrig göra det, men jag testade att hyra cross(250cc 2takt) på Koh Tao, och det va skitroligt. Jag hade inte ens körkort men dom fråga bara efter passet, fanns många roliga småvägar och grusväga/stigar att köra på, rekommenderas starkt!
Dock va det inte alla ställen som hade hjälm, vilket kan vara skönt att ha, även om dom inte är så mycket att hänga i granen, bättre än ingenting alls.
Kostade inte alls så mycket, några hundra baht per dygn.


Det där låter mer som det jag är ute efter!
Kommer du ihåg vad för hoj?

Chaan
2006-12-30, 02:20
Jag passade på att åka lite hojar som jag inte åkt innan. Hade en Yama RD 350 som värst hemma så passade på att hyra en 500 offroad en gång och andra gången en 750.

Ha det så kul på vänstersidan *vinkvink* och i shorts.

Edit TACK JAROOD

Johan
2006-12-30, 12:13
Det där låter mer som det jag är ute efter!
Kommer du ihåg vad för hoj?

Jag fick tag på en hyffsad fräsh Yamaha 250 cc 2-taktare, kommer inte ihåg modellnamnet men den hade lysen så det måste vara enduro liknande. Men på vissa ställen såg jag att dom hade större också, även quadracers va det några som åkte runt på.

Frantic
2006-12-30, 13:24
även quadracers va det några som åkte runt på.

Jo det finns det gott om på koh tao. Runt 500 bath (100kr) per dygn ligger de på va?

Piranha
2006-12-30, 13:30
Internationellt körkort är väl ett måste.

Sen vad jag hört är de inte så gott om tunga motorcycklar i thailand , sportracers brukar finnas som 400 kubikare däremot.

Sen kanske vägnätet inte direkt inbjuder till snabbåka.

GymTT
2006-12-30, 15:54
pirre: Tror inte det krävs.

400cc skulle räcka bra.
Bara man slipper en tråkig scooter.

Mr. Moose
2006-12-30, 19:48
pirre: Tror inte det krävs.

400cc skulle räcka bra.
Bara man slipper en tråkig scooter.

Utan giltigt körkort gäller ingen försäkring (om du lyckas hyra med försäkring) här. För att va på säkra sidan bör du ha ett internationellt körkort. Ett Thailändskt körkort kan bara ordnas om du har ett Non-B eller Non-O visa, inte om du har ett turistvisum.

Finns massor med stora cyklar här, 750 och 900 är ganska vanliga, har även sett ett par 1300, Harley Davidson finns också att hyra på ett antal ställe här i Pattaya men det kostar betydligt mer än en "vanlig" hoj.

Skicka mig ett PM om du ska till Pattaya så kan jag ge dig ett handtag med hojhyrning o dyl.

Claes