handdator

Visa fullständig version : alkohol = bukfetma?


pia
2006-12-29, 15:53
Jag har märkt att alkoholister eller folk som dricker mycket har stor mage men smala armar och ben. Har hört någon gång att alkohol bidrar till bukfetma men vet ej om det stämmer. Vad är i så fall förklaringen till varför alkohol gör så att man får bukfetma?

kalle437
2006-12-29, 17:29
Långvarig stress ger bukfetma
Långvarig psykisk stress kan upphäva de positiva effekterna av fysisk aktivitet och bra matvanor och framkalla rubbningar i ämnesomsättningen som liknar förstadier till diabetes.
Uppsala Nya Tidning
De flesta alkolisterna lider antagligen av psykisk stress så de kan la ha med det att göra. Men varför allt hamnar i magen vetefan. De är la olika från person till person.

Yankeee
2006-12-29, 17:30
De flesta alkolisterna lider antagligen av psykisk stress så de kan la ha med det att göra. Men varför allt hamnar i magen vetefan. De är la olika från person till person.

Tjao, lägger man till kass kost och utebliven motion är det hela inte så konstigt längre.

Lilla Brynolf
2006-12-29, 18:02
De flesta alkoholisterna prioriterar ju inte ordentligt mat, motion och styrketräning, så det är inte så konstigt att de får gubbmage och spinkiga armar.. ;)

shut teh face
2006-12-29, 19:31
Precis samma princip med ungdomar som tycker de har "ultrasnabb förbränning". De äter en stor middag om dagen och går inte upp, sen när de drar igång en rejäl bulk med chips varje kväll osv, får de kulmage.

Nicke[SWE]
2006-12-29, 20:27
Jag har märkt att alkoholister eller folk som dricker mycket har stor mage men smala armar och ben. Har hört någon gång att alkohol bidrar till bukfetma men vet ej om det stämmer. Vad är i så fall förklaringen till varför alkohol gör så att man får bukfetma?

En sak till du bör tänka på är, när du dricker avstanna fetförbränningen helt pågrund utav att levern får tillräckligt med näring "om man nu ska kalla det så" av alkolholen fett innhåller 9kcal per g alkohol 7kacl g, så en hel del kommer antagligen sätta sig på magen, och på män är det det ställe där det sätter sig först!!! Där av ordet ölmage!!!

L-Sami
2006-12-29, 20:31
;1992198']En sak till du bör tänka på är, när du dricker avstanna fetförbränningen helt pågrund utav att levern får tillräckligt med näring "om man nu ska kalla det så" av alkolholen fett innhåller 9kcal per g alkohol 7kacl g, så en hel del kommer antagligen sätta sig på magen, och på män är det det ställe där det sätter sig först!!! Där av ordet ölmage!!!

Så du menar att alkoholen som man dricker lagras i magen för männen och inte för kvinnor?

Nicke[SWE]
2006-12-29, 20:37
Så du menar att alkoholen som man dricker lagras i magen för männen och inte för kvinnor?

ne det va inte så jag menade, men det är det sätter sig fett först på en man ölmage är bara ett "talesätt" likadant som fettet på kvinnor sätter sig ofta på höfter och baken!!!! är du med???

machine gun
2006-12-29, 20:59
Det beror väl på kortisolfrisättning. Det hämmar proteinsyntesen och kan öka den viscerala bukfetman om jag minns rätt.

Pierre_C
2006-12-29, 23:19
Det är väl så att underhudsfettet är detsamma över hela kroppen, men att det lätt samlas fett runt organ om man är onyttig o så?
det fettet ska isf vara svårare att träna bort än underhudsfettet?

Trance
2006-12-30, 01:34
;1992198']En sak till du bör tänka på är, när du dricker avstanna fetförbränningen helt pågrund utav att levern får tillräckligt med näring "om man nu ska kalla det så" av alkolholen fett innhåller 9kcal per g alkohol 7kacl g, så en hel del kommer antagligen sätta sig på magen, och på män är det det ställe där det sätter sig först!!! Där av ordet ölmage!!!

Du vet att det inte stämmer va?

Min teori är att de lever synnerligen antikatabolt och äter även vädligt dåligt förmodligen. Sedan ser ju inte alla alkoholister ut så direkt. Är man nyfiken kan man ju alltid läsa:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3175488.stm

pia
2006-12-30, 10:16
Varför män får kulmage vet jag men kvinnor får det av alkohol också och jag är nästan säker på att det har något med alkoholen att göra att fettet sätter sig just på magen men jag vet inte varför varav min fråga. Något med kortisol kan stämma men om någon vet exakt skulle jag vara tacksam för svar