handdator

Visa fullständig version : Deffa hur ofta?


Carolinew
2006-12-29, 15:37
Vill börja träna lite mer seriöst med styrketräningen nu, och undrar hur ofta det är lagom att ha uppbyggnagsperioder och deffperioder? Av vad jag har förstått är det en del som kör deff inför särskilda tävlingar o dyl., men om man bara är ute efter bästa möjliga effekt, hur ofta är då lagom? Kan man typ köra uppbyggnad i 8 veckor samtidigt som man kör på kreatin och sen deffa i 4 veckor medan man har uppehåll med kreatinet, och sedan börja om igen? Eller blir det för ofta?

/Caroline

blekfet2
2006-12-29, 15:42
deffa gör man om man ska upp på scen eller om man vill få bort överflöd av späck, det är inte något tidsbestämt.

Att bygga 8v sedan deffa 4v kommer inte ta dig någonstans, gångra de 8v med 6 så kan saker börja hända kroppsligt.

King Grub
2006-12-29, 15:42
Du bygger bättre på ett år utan deffperioder än ett år med deffperioder. Det är hur du trivs med din fettmängd som avgör om du skall deffa eller inte. Man måste ju inte äta sig fet bara för att man bygger muskler.

Carolinew
2006-12-29, 15:43
Såg nu att jag nog lade frågan på fel ställe, kanske någon moderator kan flytta på den...

pragmatist
2006-12-29, 15:45
Deffa när du inte längre tycker det är kul att se dig själv naken i spegeln, eller använd något annat mått t.ex. att övre magmusklerna inte längre syns.

Kreatin behöver du inte göra uppehåll med för att du deffar (snarare tvärtom, tycker jag).

Carolinew
2006-12-29, 15:50
Hm ok då har jag nog fått det hela om bakfoten då... Men jag vill ju gärna bli av med lite överflödigt fett också, så att musklerna inte blir helt gömda... typ. Det är väl inte så mycket som ska bort kanske men ändå. Men jag kanske ska fortsätta som jag har gjort nu då, att jag kör både styrka och kondis samtidigt (springer ett par-tre mil i veckan), det är bara det att jag fått uppfattningen om att det hindrar mig från att kunna bygga ordentligt.

King Grub
2006-12-29, 15:55
Samtida konditionsträning hämmar resultaten från ett upplägg som syftar till maximala styrke- och muskelökningar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Men man lär inte behöva gå och sätta sig i soffan 20 timmar om dygnet...

pragmatist
2006-12-29, 15:56
Nej, du har inte fått det om bakfoten. Det som är sant är att du bygger muskler betydligt bättre om du ligger på ett energiöverskott, men då blir en del av energin också fett (det mesta, vanligtvis). Men du kommer inte bli av med något fett om du inte ligger på energiunderskott. Därför är det ganska dumt att försöka göra båda sakerna samtidigt, och ett säkert sätt att inte komma särskilt långt i vare sig den ena eller den andra riktningen.

Sheogorath
2006-12-29, 16:20
Jag deffar när jag passerar 92 kg. Mycket enkelt. :)

Nicke[SWE]
2006-12-29, 16:29
Hm ok då har jag nog fått det hela om bakfoten då... Men jag vill ju gärna bli av med lite överflödigt fett också, så att musklerna inte blir helt gömda... typ. Det är väl inte så mycket som ska bort kanske men ändå. Men jag kanske ska fortsätta som jag har gjort nu då, att jag kör både styrka och kondis samtidigt (springer ett par-tre mil i veckan), det är bara det att jag fått uppfattningen om att det hindrar mig från att kunna bygga ordentligt.

Det som händer när du springer oc styrketränar samtidigt är att du tappar ungefär ett hantelpar i styrk, men om det inte är så viktigt och du vill ha en snyggare kropp tycker jag du ska köra båda. Annars kör spinning samtidigt det har inte jag märkt någon styrkemässigt i alla fall

Pez
2006-12-29, 19:28
Jag deffar när jag passerar 92 kg. Mycket enkelt. :)

Frågan är väl hur/om det får anses applicerbart på frågeställaren.. :D

Ang. att man inte vill förlora muskeltonusen/markeringar i fettmassan.. så är det närmast en förutsättning att se till att få lite massa innan man ens tänker tanken på deff, med mer muskelmassa kan man ju lägga på sig mer fettmassa utan att släta ut. Något jag märkt av det senaste året...
Sen är det som sagt värt att påpeka att, som grub säger, man behöver inte bli "fet" bara för att man ska bygga muskelmassa.

Sheogorath
2006-12-29, 19:32
Frågan är väl hur/om det får anses applicerbart på frågeställaren.. :D

Ang. att man inte vill förlora muskeltonusen/markeringar i fettmassan.. så är det närmast en förutsättning att se till att få lite massa innan man ens tänker tanken på deff, med mer muskelmassa kan man ju lägga på sig mer fettmassa utan att släta ut. Något jag märkt av det senaste året...
Sen är det som sagt värt att påpeka att, som grub säger, man behöver inte bli "fet" bara för att man ska bygga muskelmassa.

Heh. Det var mer en variant på hur man kan deffa :D.

För att förtydliga för frågeställaren: Jag har en maxmassa på 92 kg som jag inte passerar. Det innebär att min form kommer förbättras undan för undan. Större och större andel av mina ~90 kg kommer att vara kvalitet. Det är en variant för mig som inte vill bli "hur stor som helst" men ändå inte kan hålla mig ifrån skivstången.

Pez
2006-12-29, 19:39
Heh. Det var mer en variant på hur man kan deffa :D.

För att förtydliga för frågeställaren: Jag har en maxmassa på 92 kg som jag inte passerar. Det innebär att min form kommer förbättras undan för undan. Större och större andel av mina ~90 kg kommer att vara kvalitet. Det är en variant för mig som inte vill bli "hur stor som helst" men ändå inte kan hålla mig ifrån skivstången.

Jag kör på nåt liknande.. utan att egentligen fundera så mycket på det.
Vägt lika mycket år efter år beroende på säsong de senaste 4 åren, men tror att jag i vart fall lyckats fördela om lite av vikten till kvalitetsmassa.
Funkar bra.

Sheogorath
2006-12-29, 19:41
Jag kör på nåt liknande.. utan att egentligen fundera så mycket på det.
Vägt lika mycket år efter år beroende på säsong de senaste 4 åren, men tror att jag i vart fall lyckats fördela om lite av vikten till kvalitetsmassa.
Funkar bra.

:thumbup:

Carolinew
2006-12-29, 20:03
Ok men när ni kommer över den där "gränsen" då, deffar ni ner x antal kilon då så att ni kan lägga på er under en längre period igen (isåfall hur mycket?) eller deffar ni bara tills ni kommer under gränsen igen (då blir det kanske lite väl ofta)?

kelk
2006-12-29, 20:07
Tills man kommer ner i en acceptabel fettprocent med fiiiiiiina markeringar antagligen

Sheogorath
2006-12-29, 20:08
Ok men när ni kommer över den där "gränsen" då, deffar ni ner x antal kilon då så att ni kan lägga på er under en längre period igen (isåfall hur mycket?) eller deffar ni bara tills ni kommer under gränsen igen (då blir det kanske lite väl ofta)?

Nu senast såg/ser det väl ut något sånt här.

1. 92 kg nådda
2. deff påbörjas, börjar kreatinkur för att behålla så mycket styrka som möjligt, binder ~2 kg vatten -> 94 kg
3. deff, deff, deff, hunger, lidande, deff deff
4. snart färdig (under 90 verkar lagom den här gången) HÄR ÄR JAG NU I SKRIVANDE STUND.
5. slutar med kreatinet, tappat vatten, nere på...? vi får se :)
6. uppbyggnad börjar igen utan kreatin tills jag nått 92 kg.

Carolinew
2006-12-29, 21:14
Nu senast såg/ser det väl ut något sånt här.

1. 92 kg nådda
2. deff påbörjas, börjar kreatinkur för att behålla så mycket styrka som möjligt, binder ~2 kg vatten -> 94 kg
3. deff, deff, deff, hunger, lidande, deff deff
4. snart färdig (under 90 verkar lagom den här gången) HÄR ÄR JAG NU I SKRIVANDE STUND.
5. slutar med kreatinet, tappat vatten, nere på...? vi får se :)
6. uppbyggnad börjar igen utan kreatin tills jag nått 92 kg.

Hur lång tid tog det för dig att gå ner? Och hur lång tid tar det ca innan du är över 92 igen?

Sheogorath
2006-12-29, 21:16
Hur lång tid tog det för dig att gå ner? Och hur lång tid tar det ca innan du är över 92 igen?

Hade jag haft disciplin nog hade det gått fortare än det gjort nu ;). Gör man som man ska är en viktförändring på 0.5 i veckan lagom för de flesta. Läs Grubs deffguide om du inte gjort det!

Carolinew
2006-12-30, 16:25
Men alltså, varför räcker det inte att man ligger på ett överskott av protein bara? Det är väl det som är viktigast för att bygga muskler, eller det kanske inte är så enkelt?

King Grub
2006-12-30, 16:46
Energiintaget är det primära för anabolism, en positiv kvävebalans och för att bygga muskler. Ett "överskott" av protein är just det: ett överskott. Det blir inte muskler. Det blir energi och används som energi eller lagras som kroppsfett.

L-Sami
2006-12-30, 16:47
Men alltså, varför räcker det inte att man ligger på ett överskott av protein bara? Det är väl det som är viktigast för att bygga muskler, eller det kanske inte är så enkelt?

Om du ligger på överskott av protein, så kommer det antingen att oxideras till kolhydrat eller lagras som fett. Kroppen kan inte använda sig av allt protein till muskelbygge man får i sig. Det viktigaste är att kroppen får i sig tillräckligt med protein och energi för att kunna bygga upp musklerna.

Edit. Grub var före :)

Carolinew
2006-12-30, 18:13
Ok, men vad tusan är det för mening med att ligga på ett överskott då, om det ändå bara blir fett?

King Grub
2006-12-30, 18:16
Det blir inte bara fett. Överätning stimulerar även nybildning av fettfri massa. Poängen är dock att överätning skapar förutsättningarna för att nybildningen av muskelprotein skall kunna vara större än nedbrytningen av muskelprotein. Dom förutsättningarna finns i praktiken inte vid ett underskott. Energiunderskott är katabolism. Muskeltillväxt kräver anabolism.

Carolinew
2006-12-30, 18:26
Well, okej... men vad är då slutsatsen, att man ska ligga på ett överskott? Spelar det då någon roll om det är protein eller något annat som man får för mycket av, tex kolhydrater? Vad föreslår du att jag ska göra?

L-Sami
2006-12-30, 18:37
För att bygga muskler så räcker det med att man ligger +200-500 kcal överskott, på så sätt för att inte lägga på sig onödigt fett på kroppen.

2,0g protein/per kroppsvikt , 1g fett/per kroppsvikt och resten kolhydrater är väl ett bra upplägg.

King Grub
2006-12-30, 18:41
vad är då slutsatsen, att man ska ligga på ett överskott?

Om det är muskeltillväxt du satsar på. Är det fettminskning du satsar på, måste du ligga på underskott.

Spelar det då någon roll om det är protein eller något annat som man får för mycket av, tex kolhydrater?

Du kan inte övervaka vilket gram av det du äter som slutar i vilken cell i kroppen. Kroppen är heller ingen bägare, som fylls på till ett visst klockslag och därefter lagras ett överskott. Både förbränning/nedbrytning och inlagring/uppbyggnad sker kontinuerligt. Ett dygn är bara en bekväm mätperiod. Det sker ingen nollställning vid midnatt.

Vid uppbyggnad och överskott är runt 2 gram protein per kilo kroppsvikt en bra siffra att satsa på per dygn. Hur fett- och kolhydratintaget fördelar är upp till dig, vad du trivs med. En vettig rekommendation är 0.5-1 g fett per kilo och resten kolhydrat tills önskat energiintag är nått, men det är inga siffror huggna i sten. Man kan tänka sig både 15 E% fett och 40 E% fett utan att det är "fel". Fördelningarna passar både vid deff och bulk.

Vad föreslår du att jag ska göra?

Det som är viktigast för dig.

Carolinew
2006-12-30, 19:18
vad är då slutsatsen, att man ska ligga på ett överskott?

Om det är muskeltillväxt du satsar på. Är det fettminskning du satsar på, måste du ligga på underskott.

Jag vill ju som alla andra ha både och, hehe. Men jag kan tänka mig att ha en uppbyggnadsfas till att börja med, då muskeltillväxten är det primära för mig. Så får det väl bli deff nån gång i vår kanske :) Det känns som att jag börja få rätsida på det här nu, tack för mycket bra svar!

kampsporttjej
2006-12-30, 20:07
jag skulle vilja påstå att det beror på hur länge du har styrketränat.
är du nybörjare så kommer du få snabbare resultat på två månader
än vad "rävarna" här på kolozzeum får. då kan idén om "bygga två månader, deffa en" stämma (enligt mig)
dessutom tycker jag det är fel att utesluta konditionsträningen, spring
om du vill, men vill du hamna på energiöverskott och skapa bäst förutsättningar för muskelökning gäller det helt enkelt
att äta mer än vad du gör av med.
dessutom, beror muskelökning även på gener, en del har lättare än andra
helt enkelt.
hur just din kropp fungerar får du pröva dig fram till!

flenders
2006-12-30, 20:11
Jag vill ju som alla andra ha både och, hehe. Men jag kan tänka mig att ha en uppbyggnadsfas till att börja med, då muskeltillväxten är det primära för mig. Så får det väl bli deff nån gång i vår kanske :) Det känns som att jag börja få rätsida på det här nu, tack för mycket bra svar!Bara ett litet tips och det är att du förmodligen kommer inte få världens resultalt till våren. Sålänge du känner dig bekväm i din kropp så tycker jag du kan hoppa deffen som du har tänkt dig. Med de extra muskler du fått fram tills sommaren så kommer du mycket starkare ut än föregående år - även ifall du inte shreddat bort allt fett. Muskler ger fina linjer, även med lite fett över. Kör hårt så kommer allt bli bra. :thumbup:

King Grub
2006-12-30, 20:22
Jag vill ju som alla andra ha både och, hehe. Men jag kan tänka mig att ha en uppbyggnadsfas till att börja med, då muskeltillväxten är det primära för mig. Så får det väl bli deff nån gång i vår kanske :) Det känns som att jag börja få rätsida på det här nu, tack för mycket bra svar!

Låter vettigt! :) Många (tjejer speciellt) är rädda för uppbyggnadsfasen och är rädda för att lägga på sig något kilo kroppsfett, och ligger därför på ett energiintag som nära nog omöjliggör ordentlig muskeltillväxt. Dom ser lika ut månad efter månad, år efter år. Oftast får man acceptera "säsonger" där man tidvis är ur form, om man vill öka ordentligt. Och ett kilo fett som man kanske lägger på sig, är ju inte där för alltid. Det tar inte lång tid att få bort, när det är dags. Och man behöver ju inte lägga på sig 15 kilo övervikt i form av fläsk bara för att man bygger muskler - det är kontraproduktivt.

Sniggel
2006-12-30, 20:48
Och som redan påpekats så om du nu ska ha en uppbyggnadsperiod så behöver du ju inte utesluta konditionsträningen helt. Kör den på en lagom nivå för man har nytta av att ha en bra kondition när man lyfter vikter. Och man mår oftast bättre också.
Tänk också på att du jämfört med någon som inte tränar även behöver äta för:
energin du förbrukar vid styrketräning
energin du förbrukar vid konditionsträning
energin som ska vara ditt överskott som bygger upp kroppen

Många nybörjare räknar bara med de 2 första.

Det är alltså 3 extra faktorer som du behöver äta för i jämförelse med någon som inte tränar, det blir en del mat, förmodligen.

Halldin
2006-12-30, 23:51
Och ett kilo fett som man kanske lägger på sig, är ju inte där för alltid. Det tar inte lång tid att få bort, när det är dags. Och man behöver ju inte lägga på sig 15 kilo övervikt i form av fläsk bara för att man bygger muskler - det är kontraproduktivt.
Ett kilo fett skulle ju bara ta 2-3 veckor om en optimal uppgångstakt är 0.5kg/vecka. Och 15 kilo bara 30 veckor.

Vad har jag missat? :/

Pez
2006-12-31, 04:19
Ett kilo fett skulle ju bara ta 2-3 veckor om en optimal uppgångstakt är 0.5kg/vecka. Och 15 kilo bara 30 veckor.

Vad har jag missat? :/

Uppgångstakt? :confused:

King Grub
2006-12-31, 05:41
Vem vill lägga på sig ett halvkilo i veckan? Då är man ju 25 kilo tyngre efter ett års uppbyggnadsperiod, och hur mycket är muskler? 2-3 kilo?

Halldin
2006-12-31, 10:19
Visst, men om överskottet är 500kcal om dagen blir det väl ungefär det :confused:
Hur ska man annars lägga sig? Som påpekat är det ju svårt att göra vare sig det ena eller det andra om man ligger på gränsen.

King Grub
2006-12-31, 10:23
Nej, det kostar mer energi att nybilda fettfri massa än kroppsfett.

Halldin
2006-12-31, 10:26
Doh. Här har jag missat något helt fundamentalt, och efter såhär lång tid. :smash:

Vad blir uppgångstakten ungefär i kilo/vecka om man ligger på 500kcal+ då?

Nu har jag siktat på ett halvt kilo i veckan i ett antal månader och är fet som en gris. Har ökat väldigt bra också förvisso, men ändå.

King Grub
2006-12-31, 10:44
Vad blir uppgångstakten ungefär i kilo/vecka om man ligger på 500kcal+ då?

Det beror helt på hur stor del av viktuppgången som består av fettfri massa resp kroppsfett, och det i sin tur är individuellt beorende både på gener och status. Om överätning hos en person innebär att viktökningen består av 60% fettfri massa och 40% kroppsfett, kommer 500 kcal överskott hos denna att innebära mindre viktökning än hos en person vars viktökning består av 20% fettfri massa och 80% kroppsfett.

Halldin
2006-12-31, 10:46
Saken är att jag ville undvika att leva ett så inrutat liv med att räkna kalorier och äta bestämda måltider hela tiden, och istället gå efter vågen.

Fast det börjar ju bli uppenbart att det är för krävande att gå upp såhär mycket såhär fort. :/

Hur fort brukar övriga personer här bulka?

Sniggel
2006-12-31, 12:06
Jag brukar sikta på ett halvt kilo i veckan. Tycker knappast jag blir fet på det.
Men sen kör jag i 2 månader och sen slutar jag för att utvärdera. Pallar inte bulka året om.
Brukar och brukar... har iofs bara genomfört 2 stycken planerade viktuppgångar :D

Carolinew
2007-01-01, 15:37
Kom och tänka på en sak till. Ska jag ligga på ett överskott även de dagar jag inte tränar?

King Grub
2007-01-01, 15:40
Det finns bara fördelar med det vad gäller muskeltillväxten. Då får man också acceptera större fettökningar.

Det följer negativa aspekter med alla positiva, tyvärr. ;) Man får prioritera och väga fördelar mot nackdelar efter personliga preferenser.

Dr Nick
2007-01-01, 15:59
Siktar på 0,5kg i veckan.Hammnar aldrig över det.
Bulkar i perioder med ca 1,5-2 månader i taget sen drar jag ner lite på kalorierna.
Funkar fint för mig,inte så överdrivet mycket synlig fett ökning.
Går väldigt bra på gymmet när jag äter så mycket.

L-Sami
2007-01-01, 16:30
Jag har gått upp 0,7-0,8kg per vecka upp nu under bulken. Inget onödigt fett på kroppen och styrke ökningarna har varit jätte bra.

Brooklyn
2007-01-01, 17:11
Jag har gått upp 0,7-0,8kg per vecka upp nu under bulken. Inget onödigt fett på kroppen och styrke ökningarna har varit jätte bra.

+1

Pez
2007-01-01, 21:16
Jag har gått upp 0,7-0,8kg per vecka upp nu under bulken. Inget onödigt fett på kroppen och styrke ökningarna har varit jätte bra.

+1

Utveckla grabbar. Vad säger ni med era inlägg egentligen?
Att det är möjligt att gå upp 0,7-0,8kg fettfri massa per vecka utan att lägga på sig fett?
Att man blir stark av att öka i vikt?

Utveckla.. att bara skriva sådär är.. luddigt och ej konstruktivt. :)

sissa
2007-05-06, 14:21
Du bygger bättre på ett år utan deffperioder än ett år med deffperioder.

det beror väl på vilket överskott man legat på?

alltså, om man legat på ett mkt litet överskott ett år ( eller på +-0)utan någon deff jämfört med om att legat på ett större överskott men har deffat en/ett par ggr det året, bygger man ändå bättre enligt det förstnämnda?

sissa
2007-05-06, 14:24
Att bygga 8v sedan deffa 4v kommer inte ta dig någonstans, gångra de 8v med 6 så kan saker börja hända kroppsligt.

varför inte det?

min tanke är att ligga på plus ( typ 500-600 kcal + per dag) i 3 månader och sen gå ner några kilon. och sen "bulka igen" , sen ner igen osv.

varför kommer detta inte ta en nån vart?

King Grub
2007-05-06, 14:24
Det förstnämnda är överhuvudtaget ingen uppbyggnadsperiod, utan en "slöseri-med-tid-och-energi"-period. ;)

sissa
2007-05-06, 14:33
Det förstnämnda är överhuvudtaget ingen uppbyggnadsperiod, utan en "slöseri-med-tid-och-energi"-period. ;)

okej, men bygger en person mer som ligger på ett lägre överskott ( typ 200 kcal + ) i ett år utan nån deff, än någon som ligger på ett högre överskott ( typ 500-600 kcal +) men deffar en/ett par ggr det året?

Slartibartfast
2007-05-06, 15:10
Vem vill lägga på sig ett halvkilo i veckan? Då är man ju 25 kilo tyngre efter ett års uppbyggnadsperiod, och hur mycket är muskler? 2-3 kilo?

Hur ska man kunna pricka in ett sådant litet överskott varje dag så att man går upp mindre än 0,5 kg i veckan? Försöker man sig på mindre överskott hamnar man antagligen på underskott vissa dagar.

King Grub
2007-05-06, 15:29
Du tycker på allvar att +20 kilo fett om året är lyckat?

Man går inte upp 0.5 kilo per vecka av +500 kcal om dagen.

Bananen20
2007-05-06, 15:29
Hur ska man kunna pricka in ett sådant litet överskott varje dag så att man går upp mindre än 0,5 kg i veckan? Försöker man sig på mindre överskott hamnar man antagligen på underskott vissa dagar.

Vad är egentligen problemet med att man kan hamna på underskott vissa dagar? Det är ju inte så att hela bulken förstörs av det eller?

Jacksatan
2007-05-06, 15:30
Deffa när du inte längre tycker det är kul att se dig själv naken i spegeln, eller använd något annat mått t.ex. att övre magmusklerna inte längre syns.

Kreatin behöver du inte göra uppehåll med för att du deffar (snarare tvärtom, tycker jag).

Tycker man någonsin om att se sig själv naken i spegeln? :em:

Bananen20
2007-05-06, 15:34
Man går inte upp 0.5 kilo per vecka av +500 kcal om dagen.

Varför inte?

Bananen20
2007-05-06, 15:35
Jag har för mig att King Grub sagt att han aldrig bulkat eller deffat, hur kommer det sig då att han är så grov?

King Grub
2007-05-06, 15:39
Jag har för mig att King Grub sagt att han aldrig bulkat eller deffat, hur kommer det sig då att han är så grov?

:laugh:

King Grub
2007-05-06, 15:39
Varför inte?

Allt överskott bildar inte kroppsfett.

Bananen20
2007-05-06, 15:41
:laugh:

Snälla vore intressant med ett seriöst svar

Cerberus
2007-05-06, 15:42
Snälla vore intressant med ett seriöst svar

för han tycker att han ser ut som en topz :D


ja tycker grub har en snygg fysik men det e offtopic :)

Eddie Vedder
2007-05-06, 15:44
Snälla vore intressant med ett seriöst svar

Vart har du sett dessa bilder nånstans?

King Grub
2007-05-06, 15:44
Snälla vore intressant med ett seriöst svar

Det var ett seriöst skratt. Jag är inte grov, och jag ser likadan ut år efter år just därför att jag inte bulkar/deffar.

sissa
2007-05-06, 15:45
Vem vill lägga på sig ett halvkilo i veckan? Då är man ju 25 kilo tyngre efter ett års uppbyggnadsperiod, och hur mycket är muskler? 2-3 kilo?


Man behöver iofs väl inte ligga på det överskottet konstant under ett år?

Bananen20
2007-05-06, 15:49
Vart har du sett dessa bilder nånstans?

Han postade bilder på sig själv nån gång för länge sen

Bananen20
2007-05-06, 15:50
Det var ett seriöst skratt. Jag är inte grov, och jag ser likadan ut år efter år just därför att jag inte bulkar/deffar.

Du ser ju att ha byggt lite muskler iaf, eller föddes du så där?

King Grub
2007-05-06, 15:59
Har man utövat hård fysisk träning i mer än 19 år utan att se vältränad ut, är man synnerligen misslyckad.

Har man satsat på muskeltillväxt/kroppsbyggning lika länge och inte är större än jag, är man nog också rätt misslyckad.

Emil_Larsson
2007-05-06, 16:06
Har man utövat hård fysisk träning i mer än 19 år utan att se vältränad ut, är man synnerligen misslyckad.

Har man satsat på muskeltillväxt/kroppsbyggning lika länge och inte är större än jag, är man nog också rätt misslyckad.

Host.. Jag har aldrig sett en "levande bild" på dig Grub. Finns det att se? :D :em:

myling
2007-05-06, 16:31
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1707900&postcount=6943

*popcorn*

Slartibartfast
2007-05-06, 16:53
Du tycker på allvar att +20 kilo fett om året är lyckat?

Man går inte upp 0.5 kilo per vecka av +500 kcal om dagen.

Nej, det tycker jag inte. Men går man upp 15 kg under ett år, så är chansen betydligt större att man lyckats bygga lite muskler också. Går man upp 5 kilo under ett år så är antalgigen allting fett, eftersom man vissa dagar varit på underkott och vissa dagar ett microöverskott.

Cerberus
2007-05-06, 16:58
jag kör efter Robbans diet jag :D tycker det fungerar bra

Slartibartfast
2007-05-06, 17:00
jag kör efter Robbans diet jag :D tycker det fungerar bra

Ett kilo om dagen?

Cerberus
2007-05-06, 17:07
Ett kilo om dagen?

lol inte så extremt dock :D

en mini-version kanske.

formula4shape
2007-05-06, 17:18
Jag deffar när jag passerar 92 kg. Mycket enkelt. :)

:thumbup: Så gött sheo

nutz
2007-05-06, 18:33
Men går man upp 15 kg under ett år, så är chansen betydligt större att man lyckats bygga lite muskler också. Går man upp 5 kilo under ett år så är antalgigen allting fett, eftersom man vissa dagar varit på underkott och vissa dagar ett microöverskott.

Men idén är väl att man styrketränar kontinuerligt och därför inte tappar muskler?

Slartibartfast
2007-05-06, 18:40
Men idén är väl att man styrketränar kontinuerligt och därför inte tappar muskler?

Man tappar inte, men man bygger inte heller.