handdator

Visa fullständig version : Om man ligger efter..?


pkw
2006-12-29, 14:50
Jag anser att jag ligger hyffsat mycket efter i ben/vader (i synnerhet vader) och rygg i jämförelse till "framsidan" (Mage, bröst, biceps, triceps och axlar) som hänger med alldeles utmärkt.

Hur ska jag lägga upp träningen för att bygga ännu mer på rygg och ben/vader?

Jag tränar såhär:
Mån: Bröst och triceps.
Tis: Rygg och biceps.
Ons: Vila.
Tor: Ben.
Fre: Axlar, mage och vader.
Lör: Vila.
Sön: Vila.

Räcker det att jag slänger in ett extra pass på onsdagen, lördagen eller söndagen?

Tacksam för svar.

Ryska_raketen
2006-12-29, 14:51
Jag anser att jag ligger hyffsat mycket efter i ben/vader (i synnerhet vader) och rygg i jämförelse till "framsidan" (Mage, bröst, biceps, triceps och axlar) som hänger med alldeles utmärkt.

Hur ska jag lägga upp träningen för att bygga ännu mer på rygg och ben/vader?

Jag tränar såhär:
Mån: Bröst och triceps.
Tis: Rygg och biceps.
Ons: Vila.
Tor: Ben.
Fre: Axlar, mage och vader.
Lör: Vila.
Sön: Vila.

Räcker det att jag slänger in ett extra pass på onsdagen, lördagen eller söndagen?

Tacksam för svar.



Lägg ryggdagen först. Kör ben tills du spyr. Börja med vaderna på fredags passet. Kanske även testa att slänga in bara vader på söndagen med?

pkw
2006-12-29, 14:56
Lägg ryggdagen först. Kör ben tills du spyr. Börja med vaderna på fredags passet. Kanske även testa att slänga in bara vader på söndagen med?

Varför bör jag lägga ryggpasset först - har det någon betydelse?

tack för det snabba svaret.

Ryska_raketen
2006-12-29, 14:57
Nja, rygg eller ben tänkte jag. Eftersom du vilat två dagar i helgen och antagligen ätit bra :) Så man är fullt utvilad.


Edit: Byt ryggdagen till måndag ja, så inte ben/rygg är så nära varandra :)

pragmatist
2006-12-29, 15:29
Öka träningsfrekvensen för släpande muskelgrupper. Träna de eftersatta musklerna 2-3 gånger per vecka och resten 1 gång tills de börjar komma ikapp.

Att bara flytta runt träningsdagar kommer ha minimal eller ingen effekt.

pkw
2006-12-29, 15:42
Öka träningsfrekvensen för släpande muskelgrupper. Träna de eftersatta musklerna 2-3 gånger per vecka och resten 1 gång tills de börjar komma ikapp.

Att bara flytta runt träningsdagar kommer ha minimal eller ingen effekt.

Instämmer.

Ryska_raketen
2006-12-29, 15:44
Öka träningsfrekvensen för släpande muskelgrupper. Träna de eftersatta musklerna 2-3 gånger per vecka och resten 1 gång tills de börjar komma ikapp.

Att bara flytta runt träningsdagar kommer ha minimal eller ingen effekt.

Hur skulle du lägga upp det då? Rygg/ben/vader 2 ggr i veckan.

Barba-Tjock
2006-12-29, 16:04
Hur skulle du lägga upp det då? Rygg/ben/vader 2 ggr i veckan.

För mig funkar det bäst om jag kör vilodag efter benträning då jag oftast knappt kan gå efter ett tungt pass ben och vader :hbang:


Mån: Ben och vader
Tis: Vila
Ons: Axlar mage
Tors: Bröst Triceps
Fre: Vila
Lör: Ben Vader
Sön: Vila

Kanske?

pkw
2006-12-29, 16:36
För mig funkar det bäst om jag kör vilodag efter benträning då jag oftast knappt kan gå efter ett tungt pass ben och vader :hbang:


Mån: Ben och vader
Tis: Vila
Ons: Axlar mage
Tors: Bröst Triceps
Fre: Vila
Lör: Ben Vader
Sön: Vila

Kanske?

När kör du rygg?

ManuelIT
2006-12-29, 16:56
Jag anser att jag ligger hyffsat mycket efter i ben/vader (i synnerhet vader) och rygg i jämförelse till "framsidan" (Mage, bröst, biceps, triceps och axlar) som hänger med alldeles utmärkt.

Hur ska jag lägga upp träningen för att bygga ännu mer på rygg och ben/vader?

Jag tränar såhär:
Mån: Bröst och triceps.
Tis: Rygg och biceps.
Ons: Vila.
Tor: Ben.
Fre: Axlar, mage och vader.
Lör: Vila.
Sön: Vila.

Räcker det att jag slänger in ett extra pass på onsdagen, lördagen eller söndagen?

Tacksam för svar.
kan du inte lägga in ett lättare benpass på söndagen alt. på måndagen efter bröst och triceps? så kör du ett hårt benpass på torsdagar och ett lätt på en annan dag

pragmatist
2006-12-29, 17:05
Hur skulle du lägga upp det då? Rygg/ben/vader 2 ggr i veckan.

Till exempel, eller varför inte följande split:

Dag 1: Ben + vader + triceps
Dag 2: Rygg + bröst
Dag 3: Ben + vader + biceps
Dag 4: Rygg + axlar + mage

Exakta veckodagar spelar förstås ingen roll, men man kan ju förstå principen i alla fall. Vilodagar kan man ju stoppa in som man känner för.

Ryska_raketen
2006-12-29, 17:23
Till exempel, eller varför inte följande split:

Dag 1: Ben + vader + triceps
Dag 2: Rygg + bröst
Dag 3: Ben + vader + biceps
Dag 4: Rygg + axlar + mage

Exakta veckodagar spelar förstås ingen roll, men man kan ju förstå principen i alla fall. Vilodagar kan man ju stoppa in som man känner för.

Okey, ja kan inte gå efter ett benpass. undrar hur ja ska orka köra ett 2 dagar efter :)
Men enligt mig är den splitten inte bra alls.

jeanclaudevandamme9
2006-12-29, 17:24
Kör på ryssens förslag, det sista du vill är att bli övertränad, det du behöver är overall massa! Du behöver knappast finslipa om man säger så.

samsam
2006-12-29, 17:40
För mig funkar det bäst om jag kör vilodag efter benträning då jag oftast knappt kan gå efter ett tungt pass ben och vader :hbang:


Mån: Ben och vader
Tis: Vila
Ons: Axlar mage
Tors: Bröst Triceps
Fre: Vila
Lör: Ben Vader
Sön: Vila

Kanske?

Genomtänkt :smash:
Men var e ryggen? :D

pragmatist
2006-12-29, 23:15
Okey, ja kan inte gå efter ett benpass. undrar hur ja ska orka köra ett 2 dagar efter :)
Men enligt mig är den splitten inte bra alls.

Du får mindre träningsvärk om du slutar vara en mes och vänjer dig vid att träna oftare. ;)

Ryska_raketen
2006-12-29, 23:36
Du får mindre träningsvärk om du slutar vara en mes och vänjer dig vid att träna oftare. ;)

haha ffs

Barba-Tjock
2006-12-30, 12:25
Genomtänkt :smash:
Men var e ryggen? :D

Ryggen och biceps tränar jag inte *rolleyes*

Man ska ju alltid glömma något!

z_bumbi
2007-01-02, 18:34
Lägg ryggdagen först. Kör ben tills du spyr. Börja med vaderna på fredags passet. Kanske även testa att slänga in bara vader på söndagen med?

Typ så även om jag skulle lägga vaderna på måndag och sen ett kortare pass efter lår.

Nick82
2007-01-03, 00:58
Jag skulle rekommendera att dela upp benpasset.
dag 1: ben framsida -
*värm upp i benspark
*knäböj men stången på framsidan
*benpress med fötterna relativt nära varandra (ca 2 dm). Har du fortfarande energi kvar så avslutar du med bensparken igen.

dag 2: ben baksida -
*värm upp i kickback
*kör vanliga knäböj
*vanlig benpress eller raka marklyft. Här kan du avsluta med kickbacks oxå ifall du har nå kvar.

Fungerade klockrent för mig när jag behövde bygga på volymen på benen!

Diggler
2007-01-03, 03:27
Eller så kan du tänka om helt, och göra såhär?. 2 överkroppspass och 2 underkroppspass/vecka.

I överkroppspassen kan du nöja dig med ett fåtal set bänkpress och fåtal set dips för axlar/triceps/bröst och fokusera på många set chins, pullups och latsdrag för ryggen (roddövningar blir förmodligen för jobbigt då du kör två benpass med raka marklyft)

i underkroppspassen kör du knäböj eller benpress, raka marklyft (tar även bra på ryggen), vadpress och mage. Få övningar- många set på varje.