handdator

Visa fullständig version : Bulimi kan botas med p-piller


Lizard
2006-12-29, 01:28
Dagens Medicin 2006-12-28

Bulimia nervosa, hetsätning, kan i vissa fall bero på hormonella rubbningar hos kvinnan som drabbas. I en undersökning kunde ett flertal försökspersoner minska sitt fett- och sockersug genom behandling med p-piller.

Bulimi betraktas vanligtvis som en mental sjukdom, men i studien, som gjorts vid Karolinska institutet i Solna, visade det sig att bulimikerna i undersökningsgruppen hade högre halter av det manliga könshormonet testosteron och lägre av det kvinnliga könshormonet östrogen, än personerna i den friska kontrollgruppen.

Källa (http://diss.kib.ki.se/2006/91-7357-003-6/)

Lizard

Whey
2006-12-29, 03:34
Frågan är bara vad manliga bulemiker skall ta sig till...

Zakath
2006-12-29, 03:51
Hur vet man att det inte var hetsätningen i sig som gjorde att hormonnivåerna rubbades?

Brooklyn
2006-12-29, 11:39
en bekant till mig har börjat med "hetsätning" efter att hon börjat med p-piller *screwy*

Tolkia
2006-12-29, 12:14
en bekant till mig har börjat med "hetsätning" efter att hon börjat med p-piller *screwy*
Förekommer. Hon kan testa att byta p-pillersort.

shut teh face
2006-12-29, 15:17
Min sambo blev hungrigare och ibland mindre hungrig. Nu är det kådisar som gäller tills manligt p-piller kommer ut. :)

fålhagen
2007-01-01, 16:02
Hur vet man att det inte var hetsätningen i sig som gjorde att hormonnivåerna rubbades?

Ja, precis, hela kroppen blir ju vänd upp och ned av att spy hela dagarna. De kanske insåg att de inte ville spy bara. Kanske att vissa av bulimikerna inte varit i kontakt med någon läkare innan p- pillerundersökningen. När de pratat med läkaren kanske de insåg att de vill sluta spy, då det uppdagades i en jävla undersökning liksom. Det kan inte vara så enkelt att förklara världens vanligaste ätstörning, men det kan ju göra det lättare för folk som måste få ett svar på komplexa problem. Sägs ju göra att man blir tjock av p- piller också. Jag blev dock smal liksom.

Trance
2007-01-01, 16:45
Ja, precis, hela kroppen blir ju vänd upp och ned av att spy hela dagarna. De kanske insåg att de inte ville spy bara. Kanske att vissa av bulimikerna inte varit i kontakt med någon läkare innan p- pillerundersökningen. När de pratat med läkaren kanske de insåg att de vill sluta spy, då det uppdagades i en jävla undersökning liksom. Det kan inte vara så enkelt att förklara världens vanligaste ätstörning, men det kan ju göra det lättare för folk som måste få ett svar på komplexa problem. Sägs ju göra att man blir tjock av p- piller också. Jag blev dock smal liksom.

Läs vad det stod: "kan i vissa fall".

Tolkia
2007-01-01, 20:02
Sägs ju göra att man blir tjock av p- piller också. Jag blev dock smal liksom.
Vanlig viktuppgång i samband med att man börjar äta p-piller (friska personer): ca 2 kg (vätska). Vissa KAN bli hungrigare, och därför äta mer och gå upp i vikt. Vissa blir mindre hungriga och går ned i vikt (det är dock mer ovanligt). Vissa med bulimi/hetsätningsstörningar kan uppleva att hetsätningen blir värre, vilket kan (man vet inte) ha att göra med att humöret/psyket påverkas negativt, vilket i sin tur leder till att man hetsäter oftare, eftersom det är ett sätt man har att ta hand om sådant som känns jobbigt psykiskt.

Olika kroppar reagerar väldigt olika på hormontillskott.