handdator

Visa fullständig version : Illamående av dextropur..


feldtarn
2003-02-18, 00:10
haj!


har tidigarekäkat gainer efter träningen! Me har nu börjat med att slänga i ca 1 dl dextropur i vassledrinken efter tränet istället...

det är ju inte så jäkla mycket heller... ca 70-80g?

Men har börjat känna ett mindre illamående efteråt ibland. Som man kan få om man käkar en massa sött godis...

nån blodsocker topp lr liknande? inga problem med gainer..

men dextropuren har ju iofs ett riktigt högt gi...

Teorier?

ska man lägga ned på stuberten lr se om det blir bättre?

några andra bra medel förutom godis lr dextropur?



käkar förövrigt nästan aldrig snabba kolisar förutom efter träningen...

Nate
2003-02-18, 05:44
under min korta period av styrketräning (var tillfälligt förirradfrån löparbanan in i gymet) körde jag med dextropur i proteindrinken. Jag blev också sjukt illamående... provade att dricka proteindrinken och sedan sleva i mig dextropur med sked direkt ur förpackningen och det blev lite bättre... men hmmm... ingen teori har jag... snuskigt sött är det iaf...urk

Grahn
2003-02-18, 08:20
sockerchock?

Mr Pink
2003-02-18, 08:22
Det är ju bara att hälla 2-3 dl havregryn i proteindrinken och sen ner i mixern, blir hur gott som helst och så är det gott om snabba kolisar

Honn
2003-02-18, 09:17
Jag har för mig att druvsocker ska dra in stora mängder vätska i magen. Det skulle kunna förklara illamåendet. Själv kan jag dricka runt 100g druvsocker med protein utan problem, men om jag dricker halva den mängden rent så vill jag spy.

feldtarn
2003-02-18, 10:13
det där med vätskan kan nog faan styämma för man blir ju faan grymmt svullen.... (nåtta att skylla på)

Mixa havregryn är fasen gott men lite osmidigt på gymet.... man kan ju iofs ta dem när man kommer hem..


Tackar

z_bumbi
2003-02-18, 10:41
Maltos (Maltodextrin) brukar funka bättre efter träningen, då din gainer antagligen innehåll just detta så funkade det ju tydligen för dig.

feldtarn
2003-02-18, 10:44
köper man vart?`kostar?

Måste faan göra nått för detta är otrevligt asså......


Tackar tackar!

z_bumbi
2003-02-18, 11:00
Maltodextrin köper man där man köper kosttillskott eller i vinbryggarbutiker, men frågan är om det inte är både billigare, godare och enklare att använda en gainer iställe ?

Tycker man det är för mycket kolhydrater köper man bara ett annat märke eller så häller man i mer protein.

feldtarn
2003-02-18, 12:17
kanj ju va ett vettigt alternativ asså;)

känns ju ibland som sagt som det mest är kolhydrater i drinkarna...

King Grub
2003-02-18, 12:19
80 gram skumbananer i stället för Dextropuren gör susen för magen. Smakar bättre också. ;)

gasoliner
2003-02-18, 12:25
eller en påsa Ahlgrens bilar?:D

brukar jag köra med ibland..:)

spinkoo
2003-02-18, 13:19
Originally posted by King Grub
80 gram skumbananer i stället för Dextropuren gör susen för magen. Smakar bättre också. ;)

Är 80 gram skumbananer 80 gram kolhydrater?

feldtarn
2003-02-18, 14:15
blev en 100g påse persikor! 87g kolisar...

lyxigt! hi hi hi

King Grub
2003-02-18, 14:19
Originally posted by spinkoo


Är 80 gram skumbananer 80 gram kolhydrater?

Inte riktigt. Lite fukt och annat skräp får man väl räkna med. Men jag brukar ligga på mellan 60-80 gram efter ett hårt pass, lite beroende på vad det är som har tränats. Mer efter ett hårt benböjspass än efter ett axelpass, t ex.

Veggie
2003-02-21, 11:48
Originally posted by Honn
Jag har för mig att druvsocker ska dra in stora mängder vätska i magen. Det skulle kunna förklara illamåendet. Själv kan jag dricka runt 100g druvsocker med protein utan problem, men om jag dricker halva den mängden rent så vill jag spy.

Jepp, kommer ihåg att jag läste det på paulunsidan för några år sedan. Har dock aldrig hört någon som blivit drabbad av det förrän nu.

feldtarn
2003-02-21, 11:53
kan jag lova!

känns som man ätit ett halvkilo gott löst:/

vidrigt!

kör med snask efter tränet nu istället!

det är ju lyx på hög nivå! haha

feldtarn
2003-02-21, 21:32
blev en påse apskallar idag (zoo)

va några gamla jävlar dock...

fick faan kramp i käken:eating:


Jäkla krämare som kränger gammal skit:smash:

King Grub
2003-02-21, 21:34
:laugh:

Bamse
2003-06-10, 15:39
Funkar det lika bra med vingummin? Är ju så jäkla gott! :eating:

King Grub
2003-06-10, 15:52
Originally posted by Bamse
Funkar det lika bra med vingummin? Är ju så jäkla gott! :eating:

ALLT gelé- och skumgodis.

Bamse
2003-06-10, 16:01
Tack! :thumbup:

Blev så sugen att jag tryckte i mig en 160-gramspåse nyss.. trots att jag inte tränat :em:

Och nu mår jag päck! :cryout:

Grahn
2003-06-10, 16:02
varför mår du "päck" av 160g godis?

Bamse
2003-06-10, 16:05
Min kropp ville kanske inte ha i sig 125 gram socker på 2 minuter just nu :MrT:

Grahn
2003-06-10, 16:06
Aha :) trodde det var ngra mesiga skuldkänslor eller ngt.

feldtarn
2003-06-10, 20:30
känner igen det där bamse!


Antingen käkar man inte godis lr så vräker man i sig så man nästan får spy.... gott gott



Börjar bli trött på min diet nu:/ men jag ska härda ut till semestern...


efter den kommer det bli en stor påse löst efter varje pass:hbang:


:cryout:

King Grub
2003-06-10, 20:32
Originally posted by feldtarn
känner igen det där bamse!


Antingen käkar man inte godis lr så vräker man i sig så man nästan får spy.... gott gott



Börjar bli trött på min diet nu:/ men jag ska härda ut till semestern...


efter den kommer det bli en stor påse löst efter varje pass:hbang:


:cryout:

Vad hindrar dig nu då? Du behöver snabba kolisar efter passet även under diet.

feldtarn
2003-06-10, 20:42
Originally posted by King Grub


Vad hindrar dig nu då? Du behöver snabba kolisar efter passet även under diet.


jo, det är ju sant! blir godis ibland nu med:)

men det är mängden jag vill åt! hehe 60-70 g snask är ju bara en tugga typ:(

cjs
2003-06-10, 22:35
Jag blir lös i magen om jag tar mer än kanske 50g dextropur på en gång.

Samma sak om jag tar en hel brustablett C-vitamin (1g) som inte är time-released.

Lite värdelöst vetande för er andra där... :-)

Sve
2003-06-11, 01:33
fan va har ni för kärringmagar egentligen?
jag kan proppa i mig allt utan att spy!
sen att det kan spruta ut när man går på dass är ju en annan sak. speciellt efter fylla på ett flak öl eller så!

Dk1ng
2003-06-11, 14:40
Kör själv 1dl vassle och 1 dl Dextropur efter träning! Visst blir man svullen och kan få lite härlig luft i magen, men jag vill ha i mig allt i en salig blandning så fort som möjligt och faktum är att det löser sig bra och smakar inte heeelt för jävligt...:bpump:

Thell
2003-06-11, 15:09
Ja måste hålla med sve, ja kan själv trycka i mej ett kilo lösgodis på nån timme utan att det e någon fara =)

GhostFace
2003-07-08, 07:39
Härligt det låter med alla dessa bieffekter man kan få av det enklaste av alla sockerarter....

:laugh:

Får ju en själv att verkligen undvika detta in i det sista. Jag får nog hålla med K G i detta fall, lösgodis i formen av gelé & skumgodis blir att föredra.

Konsekvensen av intaget lär väl bli en framtida ställning hos en lokal tandläkare med diverse hål i tänderna. :MrT:

King Grub
2003-07-08, 10:14
Originally posted by GhostFace
Konsekvensen av intaget lär väl bli en framtida ställning hos en lokal tandläkare med diverse hål i tänderna. :MrT:

Varför tror du att lösgodis skulle vara sämre för tänderna än t ex dextropur? Det är också rent socker. ;)

GhostFace
2003-07-08, 12:01
Originally posted by King Grub


Varför tror du att lösgodis skulle vara sämre för tänderna än t ex dextropur? Det är också rent socker. ;)
Odontologi- Om du inte har tänkt att skölja munnen i ca 2-3 minuter med druvsocker så lär tändernas emalj ta mera skada av tuggandet av lösgodis. Så tillvida du inte sväljer dem hela.

;) ;)

King Grub
2003-07-08, 12:03
Syrahalten i munhålan är väl rubbad i flera timmar efter ett kolhydratrikt mål? Spelar det någon roll om man har sockret i munnen 1 minut eller 3?

GhostFace
2003-07-08, 12:24
Originally posted by King Grub
Syrahalten i munhålan är väl rubbad i flera timmar efter ett kolhydratrikt mål? Spelar det någon roll om man har sockret i munnen 1 minut eller 3?
Jo det är sant, men även individuellt.
Jag har svårt att tro att någon, det finns även dessa personer, som aldrig haft karies kommer få det plötsligt genom intag av druvsocker.
I motsats till, om tandbakterierna skulle komma åt något sött vi äter, i formen av ex. lösgodis så startas en process...vilken i slutänden blir karies.

Men processen är långt ifrån klar där...men detta skulle kunna hjälpa tandbakterierna en bit på väg.

cero
2014-08-09, 21:41
Vad exakt är det som gör att man blir illamåendes av för mycket sötsaker (f a lösgodis)? Har även märkt att jag blir känsligare med åldern. När jag var 15 kunde jag kasta i mig enorma mängder utan problem. Nu 6 år senare så räcker det med typ 2 hg.