handdator

Visa fullständig version : undvika att träna Obliques?


ManuelIT
2006-12-28, 23:24
visst är det subjektivt, men vissa håller nog med att stora obliques inte är så snyggt. finns säkert många som inte håller med, men v-formen är väl mycket tydligare utan stora obliques? tränar själv inte muskelgrupperna specifikt, men både marklyft och knäböj tar väl på obliques?

finns det någon som undviker dessa övningar bara för den saken?
diskutera!

Tricklev
2006-12-28, 23:25
Obliques är en underbar muskel, hur ska du kunna marka och böjja tungt utan starka sådana?

ManuelIT
2006-12-28, 23:28
Obliques är en underbar muskel, hur ska du kunna marka och böjja tungt utan starka sådana?

går väl att få en välbyggd rygg utan att träna obliques så hårt.
hur som helst, stämmer det inte att v-formen blir tydligare med mindre obliques?

L-Sami
2006-12-28, 23:29
Obliques är bra om du utövar sporter där sidleds rörelser förekommer och vid tunga lyft vid knäböj t ex.

Jag tränar inte obliques specifikt, de tränas i just knäböjen och militärpressarna bl a

Tricklev
2006-12-28, 23:38
Dessa att obique-träning skulle förstöra din V-form känns lite som en modern myt, om du lyckas bygga Obliques stora nog att förstöra din V-form, så har du även lyckats bygga tillräkligt med massa för att eventuella obliques inte ska spela någon roll hur din V-form ser ut.

kollebolle
2006-12-28, 23:49
Man kan ju ha ett brett bäckenben. Det vet jag är vanligt och det "förstör" V-formen. Många tror däremot att det är muskler när det i själva verket är ben. Jag tror alltså inte att träning av obliquerna förstör v-formen.

Snake
2006-12-28, 23:54
Obliques är en underbar muskel, hur ska du kunna marka och böjja tungt utan starka sådana?

Funkar alldeles utmärkt.
Fult är det. Jaaaa.

Tricklev
2006-12-29, 00:00
Lägg upp bilder på era enorma obliques då. *popcorn*

Bönne
2006-12-29, 00:07
Lägg upp bilder på era enorma obliques då. *popcorn*De säger inte att de har stora, de säger att de inte vill få stora.

tano
2006-12-29, 00:29
Hela frågeställningen känns som träningsvärldens motsvarighet till tonårsvärldens "fjortis" stämpel.

Sheogorath
2006-12-29, 06:21
visst är det subjektivt, men vissa håller nog med att stora obliques inte är så snyggt. finns säkert många som inte håller med, men v-formen är väl mycket tydligare utan stora obliques? tränar själv inte muskelgrupperna specifikt, men både marklyft och knäböj tar väl på obliques?

finns det någon som undviker dessa övningar bara för den saken?
diskutera!

Jag undviker oblique-träning av den anledningen. Men som sagt, de får ju smörj i alla övningar där du stabiliserar vikten ståendes. Men egna övningar: nej.

rolf
2006-12-29, 08:18
Dessa att obique-träning skulle förstöra din V-form känns lite som en modern myt, om du lyckas bygga Obliques stora nog att förstöra din V-form, så har du även lyckats bygga tillräkligt med massa för att eventuella obliques inte ska spela någon roll hur din V-form ser ut.

Detdär lät väldigt klokt. Är du pålitlig nog för att jag ska våga börja träna obliques utan att förstöra V-formen? :D

Action
2006-12-29, 09:26
Detdär lät väldigt klokt. Är du pålitlig nog för att jag ska våga börja träna obliques utan att förstöra V-formen? :D


Vill man inte bredda midjan bör inte obliques tränas. Jag själv undviker det så gott jag kan. Dels har jag ett ganska brett höftparti/midja, och varje extra millimeter som läggs på obliques förstör helhetsintrycket.

Undvik alla specifika övningar för obliques och kör med bälte i mark och böj.

Beror givetvis på vilka mål man har med sin träning.

Guddi
2006-12-29, 10:53
Jag skulle påstå att det inte är något fel i att träna obliquerna för uthållighet om man nu inte vill träna dem för något annat. Uthållighetsträning kommer knappast att leda till mer volym och det är oftast dålig uthållighet i musklerna kring bålen som leder till ryggproblem. Den styrka man behöver får man antagligen genom att träna med skivstång ändå.

Om man däremot tränar för att kunna prestera i någon sport utanför gymmet så bör man nog träna obliquerna specifikt med.

pejo
2006-12-29, 11:31
Är inte något fel på kroppsidealet när man vill minimera utvecklingen av en funktionellt viktig muskel?

tano
2006-12-29, 12:00
Det är enkelt:
1. är ni bodybuilder och kör basövningar, skippa speficika träningen.
2. deltar ni i någon form av sport med atletiska krav så börja träna obliquerna, och gärna bålens rotation.

machine gun
2006-12-29, 13:32
Exempel på sporter där man har nytta av starka (men framförallt uthålliga) obliques:

Gymnastik/akrobatik
Klättring
Löpning
Simning
Cykling
Skidåkning, både längd och utförsåkning

Och därmed alla sporter med moment av ovanstående, t.ex. fotboll, innebandy, multisport, triathlon osv.

Tränar man kondition bör man således även träna obliques :thumbup:

machine gun
2006-12-29, 20:50
Glömde visst kampsport, där är bålstabilteten verkligen A och O.

Gäller nog egentligen de flesta sporter.

Nitrometan
2006-12-29, 21:00
Gäller nog egentligen de flesta sporter.
Japp.

Vill man ha en "funktionell kropp" med styrka som går att använda så bör man träna obliques (också).

Allan
2006-12-29, 21:06
Hur ska du kunna undvika att aktivera obliques? De kopplas in vid all sammandragning av maggördeln. Det är som att försöka undvika underarmsaktivitet vid bicepscurl. Hur mycket de växer eller hur de ser ut kan man påverka jävligt lite. De kommer att växa i omfång av tyngre och tyngre träning. Men kroppens muskler växer oproportionerligt; dvs vissa växer "före" resten. Gluteus och pecs är gra exempel på muskler som tar åt sig träning fort (för att de börjar från ett - ofta - otränat läge). Samma sak med obliques.