handdator

Visa fullständig version : muskler/fett


sissa
2006-12-28, 20:45
Funderar på en grej;

Om vi säger en person med 10-20 kg övervikt som i princip aldrig har tränat som vill få en mera vältränad och " fast" kropp.

Man brukar ju säga att man inte kan bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt, men om vi tänker oss att personen enbart konditionstränar ( och/eller äter mindre) och går ner i vikt, eller att personen kombinerar detta med styrketräning. Skulle det verkligen inte ge någon visuell skillnad?

Nu vet jag att överviktiga + nybörjare kan ses som undantag lite grann från regeln att man inte kan bygga utan att ligga på överskott, är det detta som gör att en personen som styrketränar kommer se annorlunda ut?( om det nu är så. jag tänker att det är så iallafall)

Jaws
2006-12-28, 20:53
Jag märkte ju att man fick finare linjer och så. Jag åt en jäkla massa skit innan jag började träna, sen skar jag ner på maten lite och det kändes faktiskt som att man fick mer muskler samtidigt som fettot försvann.

Newi
2006-12-28, 21:04
Den som inte styrketränar samtidigt kommer givetvis att tappa mer muskler än någon som gör det. Även fast ingen av dom bygger upp mer muskler än vad som fanns innan kommer alltså den som styrketränar ha mer muskler efter deffen.

Nicke[SWE]
2006-12-28, 21:30
Funderar på en grej;

Om vi säger en person med 10-20 kg övervikt som i princip aldrig har tränat som vill få en mera vältränad och " fast" kropp.

Man brukar ju säga att man inte kan bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt, men om vi tänker oss att personen enbart konditionstränar ( och/eller äter mindre) och går ner i vikt, eller att personen kombinerar detta med styrketräning. Skulle det verkligen inte ge någon visuell skillnad?

Nu vet jag att överviktiga + nybörjare kan ses som undantag lite grann från regeln att man inte kan bygga utan att ligga på överskott, är det detta som gör att en personen som styrketränar kommer se annorlunda ut?( om det nu är så. jag tänker att det är så iallafall)

det stämmer det du säger det går inte bygg muskler och samtidigt bränna mass vis med fett, men det går bra att kombinera om man tänkt och komma i form och inte bli jätte biffig och få en mer vältränad och fin kropp. Som sagt ju mer muskler du får desto mer fett kommer du att bränna med din basala energi förbrukning. Du kan ju alltid lägga in några extra promenader i veckan, eller t.ex. spinning pass detta tappar du ingen muskelmassa på som du gör med t.ex. jogging. Sen är kosten väldigt viktig mer proteiner kolhydrater detta ska tillföras vid alla måltider du äter glöm heller att äta fett. Va inte rädd och tro att du kommer att gå upp!!! Det viktiga är att du väljer rätt sorts fett helst fleromättat och enkelomättat, dessa fetter har också massa andra fördelar. Om du sköter kommer du säkert lyckas med dina förväntningar!!!

pragmatist
2006-12-28, 21:48
En nybörjare eller kraftigt överviktig person kan mycket väl gå ned i fettvikt och lägga på sig muskelmassa samtidigt.

sissa
2006-12-28, 22:13
En nybörjare eller kraftigt överviktig person kan mycket väl gå ned i fettvikt och lägga på sig muskelmassa samtidigt.

Jag har ju läst det här på forumet, så jag fattar inte varför jag fråga egentligen. Men då vet jag for sure nu :)

sissa
2006-12-28, 22:14
Den som inte styrketränar samtidigt kommer givetvis att tappa mer muskler än någon som gör det. Även fast ingen av dom bygger upp mer muskler än vad som fanns innan kommer alltså den som styrketränar ha mer muskler efter deffen.


Det är sant. Handlar inte bara om att bygga utan om att bibehålla.

Snake
2006-12-28, 22:37
En nybörjare eller kraftigt överviktig person kan mycket väl gå ned i fettvikt och lägga på sig muskelmassa samtidigt.

Varför?

machine gun
2006-12-28, 23:12
;1990681']det stämmer det du säger det går inte bygg muskler och samtidigt bränna mass vis med fett, men det går bra att kombinera om man tänkt och komma i form och inte bli jätte biffig och få en mer vältränad och fin kropp. Som sagt ju mer muskler du får desto mer fett kommer du att bränna med din basala energi förbrukning. Du kan ju alltid lägga in några extra promenader i veckan, eller t.ex. spinning pass detta tappar du ingen muskelmassa på som du gör med t.ex. jogging. Sen är kosten väldigt viktig mer proteiner kolhydrater detta ska tillföras vid alla måltider du äter glöm heller att äta fett. Va inte rädd och tro att du kommer att gå upp!!! Det viktiga är att du väljer rätt sorts fett helst fleromättat och enkelomättat, dessa fetter har också massa andra fördelar. Om du sköter kommer du säkert lyckas med dina förväntningar!!!

Vad är det som gör att man tappar mer muskler av att jogga än av spinning?



En överviktig person har också mer fettfri kroppsmassa än en normalviktig person för att stödja upp den ökade kroppsmassan. Om man styrketränar under viktnedgången borde ju förlusten av denna muskelmassa minska och därmed kanske man får intrycket av att man byggt muskler under viktminskningen?

Nicke[SWE]
2006-12-29, 14:46
Vad är det som gör att man tappar mer muskler av att jogga än av spinning?



En överviktig person har också mer fettfri kroppsmassa än en normalviktig person för att stödja upp den ökade kroppsmassan. Om man styrketränar under viktnedgången borde ju förlusten av denna muskelmassa minska och därmed kanske man får intrycket av att man byggt muskler under viktminskningen?

Jag vet faktiskt inte riktigt men har har testa springa ihop med styrke träning tappade i styrka redan efter några pass, det gick tillbaka när slutade att jogga, gjorde samma test med spinning men då tappade jag inte i styrke el muskelmassa hade samma kost och vila vid båda tillfällena

Nicke[SWE]
2006-12-29, 14:48
Vad är det som gör att man tappar mer muskler av att jogga än av spinning?



En överviktig person har också mer fettfri kroppsmassa än en normalviktig person för att stödja upp den ökade kroppsmassan. Om man styrketränar under viktnedgången borde ju förlusten av denna muskelmassa minska och därmed kanske man får intrycket av att man byggt muskler under viktminskningen?

Och självklart ska man träna konditionen också vad spelar det för roll med en massa muskler om man inte orkar avnvända dem en länge stund!!!

pragmatist
2006-12-29, 15:41
Varför?

Vad gäller nybörjare så utgör styrketräningen en sådan chock för kroppen att den kommer anpassa sig snabbt vilket kan leda till en ganska rejäl transformation av fördelningen muskler/fett på kroppen. När man sedan blir mer erfaren och vänjer sig vid styrketräning är inte träningen i sig lika chockartad längre och kroppen blir mycket mindre villig att anpassa sig.

Vad gäller överviktiga så känner jag inte till de exakta mekanismerna men kraftig övervikt betyder ju att man har ett enormt energiöverskott med sig hela tiden och att kroppen då "upplever" det som "säkert" att lägga på sig lite mer muskler eftersom energi finns i överflöd. Det utgör inte något hot mot organismens överlevnad att permanent öka sin energiförbrukning. Det är naturligtvis en metafor och inte någon biomedicinskt korrekt förklaring, men den verkar stämma i verkligheten.

saidy
2007-01-01, 11:47
Vad gäller nybörjare så utgör styrketräningen en sådan chock för kroppen att den kommer anpassa sig snabbt vilket kan leda till en ganska rejäl transformation av fördelningen muskler/fett på kroppen. När man sedan blir mer erfaren och vänjer sig vid styrketräning är inte träningen i sig lika chockartad längre och kroppen blir mycket mindre villig att anpassa sig.

Vad gäller överviktiga så känner jag inte till de exakta mekanismerna men kraftig övervikt betyder ju att man har ett enormt energiöverskott med sig hela tiden och att kroppen då "upplever" det som "säkert" att lägga på sig lite mer muskler eftersom energi finns i överflöd. Det utgör inte något hot mot organismens överlevnad att permanent öka sin energiförbrukning. Det är naturligtvis en metafor och inte någon biomedicinskt korrekt förklaring, men den verkar stämma i verkligheten.

kan man inkludera fortfarande pubertala tonaringar i undantagsskaran?
har trana 1ar och 4 manader nu, ratt sa nyfyllda 17 ar.

pragmatist
2007-01-01, 12:48
kan man inkludera fortfarande pubertala tonaringar i undantagsskaran?
har trana 1ar och 4 manader nu, ratt sa nyfyllda 17 ar.

Törs inte svara på det eftersom jag har typ noll erfarenhet av träning för tonåringar. Men tonåringar är ju uppenbarligen kapabla att växa rejält både på längden och bredden av sig själva samtidigt som deras fettprocent sjunker, helt oavsett träning, så det kan ju inte direkt skada att vara i den åldern.

Pulsaxe
2007-01-01, 19:43
Men säg då att man ligger på ett kaloriunderskott, kan kroppen omlagra fett från fettdepåerna till energi/kolhydrater som sedan kommer till anmändning i muskeluppbyggandet? Undrar lite eftersom jag har lite överskottsvikt jag vill bli av med... Har inte hittat någon direkt förklaring om vad som sker... Anmänds bara fettet till energin under passet och inte efter? Känns som om det skulle vara det ultimata om man kunde anmända fett till att bygga muskler, men vad jag har förstått så bränns både fett och muskler efter ett träningspass? Överskottsfettet anmänds inte till att stoppa nedbrytningen av musklerna;)

Sverker
2007-01-01, 20:23
För det första kan fett inte bli till kolhydrat.

För det andra är fettomsättningen mycket komplex. Du skickar hela tiden fett från fettdepåerna ut i blodet för förbränning i musklerna för att i nästa ögonblick lagra in det igen i fettdepåerna. Du kan hitta tidpunkter då inlagringen dominerar och på samma sätt hitta tidpunkter när frisättningen är störst. Men ytterst är det alltid kalorier in mot kalorier ut som avgör ifall fettdepåerna blir större eller mindre.

Pulsaxe
2007-01-01, 21:05
Okey, Men om jag nu ligger på kaloriunderskott i en månad samtidigt som jag styrketränar så kommer alltså fett försvinna men inga/få nya muskler bildas?

King Grub
2007-01-01, 21:07
Visst kommer det att nybildas muskelprotein. Det gör det alltid, oavsett om du tränar eller inte, energiunderskott eller energiöverskott. Samtidigt bryts det dock ned muskelprotein. Båda processerna är kontinuerliga och pågår samtidigt (proteinomsättning) Vid energiunderskott kommer nybildningen inte att vara större än nedbrytningen.