Visa fullständig version : Salt i Gainer?
Jakobbus
2006-12-28, 20:07
Jag dricker en gainer under dom första 15-20 minuterna under mitt styrkepass, jag har för mig att jag läste här förut att man kan ha lite salt i så att kroppen lättare tar upp vattnet.
Hur mycket salt ska man ha i?
Mvh Jakob
flenders
2006-12-28, 20:07
Om man bara gymmar så ser jag ingen anledning till att salta.
Jakobbus
2006-12-28, 20:08
Varför?
Varför?
För du behöver det inte.
flenders
2006-12-28, 20:10
För du tömmer inte din kropp på överdrivit mycket vätska under ett gympass. Salt kan dessutom göra kroppen torrare än vad den redan är. Låt bli saltet och drick mycket vatten.
Jakobbus
2006-12-28, 20:10
För du behöver det inte.
Vid vilken typ av träning kan man tänkas behöva det?
flenders
2006-12-28, 20:12
Vid vilken typ av träning kan man tänkas behöva det?Maraton i Sahara under Juli.
Vid vilken typ av träning kan man tänkas behöva det?
Om du springer långdistans i värme, då kan du väl behöva det.
Jakobbus
2006-12-28, 20:13
Om du springer långdistans i värme, då kan du väl behöva det.
Tänk att det gör jag ibland! Hur mycket salt ska man ha i vattnet man dricker då?
flenders
2006-12-28, 20:15
Tänk att det gör jag ibland! Hur mycket salt ska man ha i vattnet man dricker då?En dutt eller så.
Jakobbus
2006-12-28, 20:16
Ungefär hur många milligram är det?
P.S Har du ingen aning om vad du snackar om utan bara samlar poster så kan du sluta.
flenders
2006-12-28, 20:20
Ungefär hur många milligram är det?
P.S Har du ingen aning om vad du snackar om utan bara samlar poster så kan du sluta.En dutt är mer än några milligram. Hade jag samlat poster så hade jag nog haft fler än snittet på ~en om dagen. Du ställer frågor > jag svarar. Jag tror inte det forskats fram några rekommenderationer såsom det gjort på tex antalet gram protein/kg kroppsvikt. Alltså kan jag bara ge dig en riktlinje och det är en dutt. Lite mindre/mer kommer inte döda dig. Fast som sagt, du är inte i behov av det.
King Grub
2006-12-28, 20:33
Svettas man mycket kan det vara en idé. Mängden vatten som behålls i kroppen är i sådana fall direkt relaterad till natriummängden.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=8549573&dopt=Abstract
melancoolio
2006-12-28, 20:36
För du behöver det inte.
Jag svettas enormt mycket när jag enbart kör styrka, därför kör jag några nyp salt i min före/under träningsdrink och tycker mig faktiskt känna av en positiv effekt mot utan!
Så det kanske behövs ändå!
Det finns en tråd om detta. Minns inte var.
Det gäller att magsäckstömningen går fortare med lite koksalt med i gainern. Det är inte mycket, ungefär ett kryddmått ( 0.5 g ) i drinken eller så.
Saltet gäller för efterträningendrinken men borde även gälla för en drink under passet för vad ska gainern skvalpa runt i magen för ?
NisseEriksson
2006-12-28, 21:14
Svettas man mycket kan det vara en idé. Mängden vatten som behålls i kroppen är i sådana fall direkt relaterad till natriummängden.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=8549573&dopt=Abstract
Samma sak står i senaste numret av Styrkelyftaren
http://www.styrkelyft.se/files/{329E6C7B-196F-4E74-B9FF-481E121274D8}.pdf
Klipp ut och klistra in
Sidan 9
Maraton i Sahara under Juli.
Med risk att fel- och övertolkas; en intervjuformad undersökning visade att 30% av de tillfrågade triatlonutövarna (dom brukar kubba runt under mystiska omständigheter) har drabbats av katatoni dvs uttorkning. Så gott som samtliga var omedvetna om det och blandade ihop det med utmattning. Utdustningen från kroppen tar med sig mineraler, främst natrium, vilket ger en felaktig balans. Den allt sjunkande natriumnivån feltolkas då av njurarna som att vätskan är för riklig varför upptaget av vätska genom matsmältningen försvåras/hindras. Resultatet blir att atleten presterar allt sämre för att, om det fortgår, slutligen vimsa runt innan hon eller han ramlar pladask i kramper. För övrigt inte ett ovanligt tillstånd bakom våra poseringsscener under BB-tävlingar.
Lizard
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.