Visa fullständig version : Ang. skolmaten
Dexterity
2006-12-28, 19:18
Hej
Jag går andra året på gymnasiet och tål knappt att se på skolmaten pga. av att den ser ut att vara och är väldigt ofräsch. Visst, det händer att maten är fräsch någon gång, men det är högst ovanligt. Hursomhelst så verkar jag kanske otacksam, men så är ej fallet. Det är bara så att jag är väldigt petig när det kommer till mat, kan nästan kalla det en fobi.
Undrar dock om ni har några tips på vad man kan käka i skolan om det nu är omöjligt att äta skolmaten (vilket det är vid de flesta tillfällen).
Har även nyligen bestämt mig för att börja styrketräna (efter cirka 1-2 års vila) och är i behov av MAT. Är 1.80-ish lång och väger ca 63 kilo. Då mitt syfte med träningen är att i första hand gå upp i vikt (muskler) är jag i behov av kolhydrater och dyl.
Ja, i övrigt är allt OK med maten (frukost, mellanmål, middag, kvällsmat etc.)
Det är endast skollunchen som skapar problem...
Ja, som sagt har ni några tips på vad man kan käka i skolan, exempelvis: massor med mackor (olyckligtvis erbjuder dom bara hårdmackor) + bananer etc...
Tack i förhand
// Ob ;)
Arnesson
2006-12-28, 19:20
Hej
Jag går andra året på gymnasiet och tål knappt att se på skolmaten pga. av att den ser ut att vara och är väldigt ofräsch. Visst, det händer att maten är fräsch någon gång, men det är högst ovanligt. Hursomhelst så verkar jag kanske otacksam, men så är ej fallet. Det är bara så att jag är väldigt petig när det kommer till mat, kan nästan kalla det en fobi.
Undrar dock om ni har några tips på vad man kan käka i skolan om det nu är omöjligt att äta skolmaten (vilket det är vid de flesta tillfällen).
Har även nyligen bestämt mig för att börja styrketräna (efter cirka 1-2 års vila) och är i behov av MAT. Är 1.80-ish lång och väger ca 63 kilo. Då mitt syfte med träningen är att i första hand gå upp i vikt (muskler) är jag i behov av kolhydrater och dyl.
Ja, som sagt har ni några tips på vad man kan käka i skolan, exempelvis: massor med mackor (olyckligtvis erbjuder dom bara hårdmackor) + bananer etc...
Tack i förhand
// Ob ;)
Ta med mat eller sluta vara kräsen?
Jag saknar skolmaten....
Ta med mat eller sluta vara kräsen?
Jag saknar skolmaten....
läser du inte?
han vill ha tips på vad man kan ta med sig för han tänker inte sluta vara kräsen.
*gah!*
kalle437
2006-12-28, 19:28
Ta med mackor?
HerrArne
2006-12-28, 19:45
Jag käkade massor av tonfisk med makaroner under min studietid. Under tiden _efter_ det att man fick gratis käk i skolan, visserligen, men...
Samt tonfisk med havregryn. Makrillfile med havregryn. Hmmm, mycket fisk blev det... Lätt att ha med i en plastask, lätt och gott att äta utan uppvärmning.
Hårdkokta ägg och banan var också bra. Samt frukt och nötter.
Naturligtvis är ovanstående inte idealiskt; Inga grönsaker samt att man med lite otur får i sig för mycket tungmetaller av så mycket tonfisk.
Poängen är att det finns massor av käk som är högst portabelt. Fundera lite bara.
Ta med rester från den maten som brukar serveras i ditt hus, annars kanske tonfisk med pasta eller dylikt skulle vara att rekomenderar
Vad är det för fel på knäckebröd? Det finns inget nyttigare bröd du kan äta, och gott är det också. Det låter som du är kräsen för kräsenhetens skull.
bluelight
2006-12-29, 05:57
tonfisk är ju ett alt, annars PROTEC från koloshoppen?
Eat for performance, not for pleasure. inte fan är mjölk+havregryn+prottepuvler det godastw
fan. har skolmaten blitt så kass bara på några år? inte för de var nån 6-stjärnig resturang på min tid men....
tonfisk, ris å pasta. enkelt å billigt
Ta med mat hemifrån alternativt skippa lunchen och ät mer vid de andra tillfällen. En stor kaloririk frukost att börja med.
Vad är det för fel på knäckebröd? Det finns inget nyttigare bröd du kan äta, och gott är det också.
Men GI då!!!111
En fråga till trådställaren: Vad menar du med ofräsch? Är det en utseendemässig ofräschet eller har du smakat på varje anrättning? Storköksmat kan nämligen se ganska ofräsch ut om man börjar fundera alldeles för mycket. Se till att ha provat alla rätter och sedan bestämma dig för vilka dagar du verkligen måste ta med mat. När du inser hur mycket det kostar att betala själv för en portion mat varje dag när det samtidigt bjuds kommer du antagligen börja äta ännu oftare i skolan.
NisseEriksson
2006-12-29, 12:08
Jag äter aldrig skollunchen och har inte gjort det på hela min skoltid.
Jag tar mer till middag istället
skolmaten is the shit:hbang: förutom när det är soppa eller gröt.
jag tog med mig egen mat när jag deffade. då drog man åt sig ett antal blickar *rolleyes*
machine gun
2006-12-29, 13:41
Skolmaten är näringsberäknad utifrån gällande näringsrekommendationer och det ställs dessutom höga krav på hygienen i storkök, maten lär således ej vara "ofräsch". Sen att man i stora kvantiteter inte alltid ser så aptitligt ut är en annan femma och har man stora problem med det kan det möjligtvis någonting man kan behöva jobba med sig själv med för att komma över. Sen anses det ju som regel lite töntigt att äta av skolmaten, iaf var det så när jag gick i skolan.
Är det någonting du kan tänka dig att äta i skolan? T.ex. tillbehören som ris, pasta, potatis, sallad, knäckebröd? Har ni fil och flingor som alternativ? Dricker du mjölk? Om det finns någonting, vad det nu än må vara, som du kan tänka dig att äta så ät det och ät gärna mycket av det. Ta med sånt som du kan äta också, men komplettera med de ätbara delarna av skolmaten.
Sådant du kan ta med är t.ex. tonfisk, proteinpulver, frukt, mackor. Lite knepigt med vissa pålägg eftersom du antagligen inte har tillgång till kylskåp dock. Alternativet kan ju vara att äta mackorna på första rasten som ett mellanmål. Finns det nån mataffär nära skolan så kan du ju köpa yoghurt el likn och äta samma dag.
Hammargren
2006-12-29, 14:19
Jag äter aldrig skollunchen och har inte gjort det på hela min skoltid.
Jag tar mer till middag istället
varför, om jag får fråga? *screwy*
jag har en kompis som i princip aldrig äter skolmaten. det är inte för att han är kräsen, utan snarare för att han har gjort det till en grej. började redan på lågstadiet. han äter allt mamma lager, men även om vi skulle få oxfilé med bearnaisesås i skolan så skulle han hålla sig till potatisen. lite löjligt, om ni frågar mig *gah!*
sen är det också som machine gun skrev ovan: Skolmaten är näringsberäknad utifrån gällande näringsrekommendationer och det ställs dessutom höga krav på hygienen i storkök
sällan det är något "fel" med skolmaten, så att säga. möjligt att det varierar från kommun till kommun, men personligen älskar jag allt som serveras i min bamba *drool*
Jag åt alltid skolmaten, tyckte den var helt ok. Varierar antaligen från ort till ort men stora variationer kan det ju inte vara tal om.
"Gratis" är gott, och man slipper ju böket med att ta med sig varje dag. Dessutom får man bra variation, jag är annars rädd att det blir Protec/tonfisk och pasta/bröd till lunch varje dag samt lite snålt på grönsaksfronten.
Jag har också fobi för skolmaten, den är ofräsch helt enkelt. Känner mig mätt innan jag ens ätit den
shut teh face
2006-12-29, 19:33
Vissa rätter som skolmatsalarna serverar är extremt goda och kan ej uppnås på eget bevåg! Jag vill minnas att det fanns köttfärssås, ost- och skinksås, pannkakor och kryddbiffar, som var sjukt goda!
Mycket är skräp men what the hell..
Jag älskade skolmaten...
Har du tillgång till kyl och uppvärmning?
Annars kan du ju hävda att du behöver nån sorts specialmat så måste skolan fixa uppvärmingsmöjligheter för dig..
Jag älskade skolmaten...
Har du tillgång till kyl och uppvärmning?
Annars kan du ju hävda att du behöver nån sorts specialmat så måste skolan fixa uppvärmingsmöjligheter för dig..
ar det bara jag eller foredrar den mesta mat kall?
pannkakor, pasta, kott, fisk , mackor , ris , agg
soppa ska vara vart iaf.
NisseEriksson
2006-12-31, 12:00
varför, om jag får fråga? *screwy*
jag har en kompis som i princip aldrig äter skolmaten. det är inte för att han är kräsen, utan snarare för att han har gjort det till en grej. började redan på lågstadiet. han äter allt mamma lager, men även om vi skulle få oxfilé med bearnaisesås i skolan så skulle han hålla sig till potatisen. lite löjligt, om ni frågar mig *gah!*
sen är det också som machine gun skrev ovan: Skolmaten är näringsberäknad utifrån gällande näringsrekommendationer och det ställs dessutom höga krav på hygienen i storkök
sällan det är något "fel" med skolmaten, så att säga. möjligt att det varierar från kommun till kommun, men personligen älskar jag allt som serveras i min bamba *drool*
Därför att jag varken gillar maten+att den näringsmässigt ofta är skit.
Då nästan allt kött svämmar över med stekflott,all fisk är panerad och såserna innehåller massa fett.
Finner ingen anledning att äta mat jag inte tycker om som är onyttig.
Jag känner aldrig heller hunger eller har huvudvärk för att kroppen har vant sig
att den näringsmässigt ofta är skit.
Vad vet du om det?
Vad vet du om det?
Han kanske har analyserat maten.
Hammargren
2006-12-31, 13:07
Därför att jag varken gillar maten+att den näringsmässigt ofta är skit.
Då nästan allt kött svämmar över med stekflott,all fisk är panerad och såserna innehåller massa fett.
Finner ingen anledning att äta mat jag inte tycker om som är onyttig.
Jag känner aldrig heller hunger eller har huvudvärk för att kroppen har vant sig
svensk skolmat är verkligen inte så onyttig som du påstår. Sverige är faktiskt bland de bästa länderna i EU (kanske världen?) när det gäller näringsrik skolmat och bra hygien i skolkök (enligt en undersökning som gjorts av Danska hölsoexpekter och som publicerats i bla GP). detta varierar säkert från ort till ort, men att det ska vara så katastrofalt där just du bor att du vägrar äta allt vad skolmat innebär tvivlar jag starkt på.
själv äter jag all skolmat - mycket också :D
Skolmaten är inte "skit" näringsmässigt. Det stora problemet för många är antagligen en djupt rotad avsmak för just skolmat samt att det, som tidigare nämnts, kan skapa aversion när man ser mängderna och serveringen. Ta vara på skolmaten..gratis blir det aldrig igen.
Det finns både knäckebröd och mjölk som du får ta hur mycket du vill av, och det är ungefär allt som behövs för en ordentlig måltid som innehåller allt du behöver. Gott om fullvärdigt mjölkprotein och knäckebrödet klår alla andra bröd med hästlängder med 100% fullkorn.
Annars är den vanliga skolmaten inte alls speciellt dålig.
gnagaren
2006-12-31, 14:22
Jag förstår inte vad ni får för mat i era skolor. I min skola brukar vi alltid få två maträtter + en vegetarisk att välja på, annars finns det fil+flingor. Till detta finns det också ett stort salladsbord som innehåller det mesta från sallad till keso. Det är ju ett rent nöje att äta lunch i skolan, det brukar oftast vara två riktigt goda luncher så att man blir galen och måste välja mellan de båda.
Om köttet t.ex är så "fettdroppande" som du/ni säger så ta ett pappar och vira runt och krama ur så mycket fett som möjligt. Ta inte ris/pasta/potatis om det ser "äckligt" ut, ta halva tallriken sallad istället. Blunda och ät maten, för jag vet att den dag man slutat skolan och måste börja laga sin lucnh själv inte kommer vara rolig, njut så länge det varar :thumbup:
Det är inget fel på skolmaten. Det är bara opti-ligan som tror att de vet något som hävdar att den är dålig.
gnagaren
2006-12-31, 14:56
Det är inget fel på skolmaten. Det är bara opti-ligan som tror att de vet något som hävdar att den är dålig.
Precis, jag brukar vråläta av skolmaten, den ser inte alltid så snygg ut, men det smakar alltid underbart :thumbup:
Hammargren
2006-12-31, 15:20
Jag förstår inte vad ni får för mat i era skolor. I min skola brukar vi alltid få två maträtter + en vegetarisk att välja på, annars finns det fil+flingor. Till detta finns det också ett stort salladsbord som innehåller det mesta från sallad till keso. Det är ju ett rent nöje att äta lunch i skolan, det brukar oftast vara två riktigt goda luncher så att man blir galen och måste välja mellan de båda.
Om köttet t.ex är så "fettdroppande" som du/ni säger så ta ett pappar och vira runt och krama ur så mycket fett som möjligt. Ta inte ris/pasta/potatis om det ser "äckligt" ut, ta halva tallriken sallad istället. Blunda och ät maten, för jag vet att den dag man slutat skolan och måste börja laga sin lucnh själv inte kommer vara rolig, njut så länge det varar :thumbup:
precis som på min skola i såna fall. vi har alltid två rätter att välja mellan+en vegetarisk och ett stort salladsbord. det är, som du säger, minst sagt ett rent nöje att äta i skolan :thumbup:
NisseEriksson
2006-12-31, 15:37
Vad vet du om det?
Läs "ofta"
Varför skulle inte jag kunna lista ut hur nyttig maten i MIN skola är?
Alla skolor är inte likadana,särskilt inte till maten
Som sagt är köttet ofta flottigt och såserna feta.
Det finns självklart sätt att äta nyttigare, som flera sagt knäckebröd,mjölk,sallad,potatis,pasta, för att nämna få nyttigare alternativ
Era skolor kan vara mycket bättre men ni kan inte uttala er om den skola jag får mat för ni har ingen aning hur det är.
Det är bland annat såserna jag är negativ till.
Gott Nytt år!!
gnagaren
2006-12-31, 16:02
Jag tvekar på att maten på din skola kan vara så dålig jämfört med många andra skolor, det måste ligga i ditt psyke i så fall. Om såserna är så feta eller äckliga eller vad felet ligger så strunta i att äta dem.
Läs "ofta"
Varför skulle inte jag kunna lista ut hur nyttig maten i MIN skola är?
Alla skolor är inte likadana,särskilt inte till maten
Som sagt är köttet ofta flottigt och såserna feta.
Det finns självklart sätt att äta nyttigare, som flera sagt knäckebröd,mjölk,sallad,potatis,pasta, för att nämna få nyttigare alternativ
Era skolor kan vara mycket bättre men ni kan inte uttala er om den skola jag får mat för ni har ingen aning hur det är.
Det är bland annat såserna jag är negativ till.
Gott Nytt år!!
Att kött är flottigt och att såser är feta betyder inte att det är onyttigt.
gnagaren
2006-12-31, 16:06
Word!
Går det inte att strunta i såserna då? De är väl som ett tillbehör som brukar vara bredvid maten i skålar eller något? Maten blir väl bara så bra man gör den till?
Så jäkla farligt kan det inte vara att få i sig lite extra fett under en måltid.
Nä det måste betyda att det är nyttigt.
Nä det måste betyda att det är nyttigt.
Bästa du kom på?
Älska skolmaten! Finns ju inget bättre.
Gott nytt år!
Det är bara att äta för böveln. Så småningom i ditt liv kommer du att tacka din Skapare (nej, inte han!) för att du fick äta i den omfattningen. Och nej, det är inget fel på skolmaten, men att tro att den skulle uppdateras till näringsinnehåll för deffbyggare är att tro fel.
Gillar du inte maten? Nå, följdfrågan är - vill du öka? Om svaret på fråga två är "ja" så är fråga ett totalt ointressant. Även skämd eller bränd eller äcklig mat är bättre än ingen mat alls.
NisseEriksson
2006-12-31, 18:38
Sen när är feta såser nyttiga?
NisseEriksson
2006-12-31, 18:41
Så jäkla farligt kan det inte vara att få i sig lite extra fett under en måltid.
Mer än hälften av måltiderna är sådana.
NisseEriksson
2006-12-31, 18:46
Det är bara att äta för böveln. Så småningom i ditt liv kommer du att tacka din Skapare (nej, inte han!) för att du fick äta i den omfattningen. Och nej, det är inget fel på skolmaten, men att tro att den skulle uppdateras till näringsinnehåll för deffbyggare är att tro fel.
Gillar du inte maten? Nå, följdfrågan är - vill du öka? Om svaret på fråga två är "ja" så är fråga ett totalt ointressant. Även skämd eller bränd eller äcklig mat är bättre än ingen mat alls.
Jag lägger hellre mina kalorier på nyttig än onyttig mat. Jag får i mig dagsbehovet och mår inte illa av att inte äta lunch.
Jag är ingen kalorijägare eller något liknande och jag tycker inte heller att maten borde bli till för deffbyggare vilket jag inte heller är.
Min kropp har vant sig vid mitt matintag.
Om skolmaten är nyttig eller ej beror som sagt på plats och det går att diskutera till evighet om det är gott eller inte.
Men jag har aldrig heller gnällt på att skolmaten inte är god.
Jag är nöjd med min lott
Sen när är feta såser nyttiga?
Fett har inget att göra med hurvida något är nyttigt eller inte.
Fett har inget att göra med hurvida något är nyttigt eller inte.
Näää det är klart att det inte har. Fetthalten eller vilket fett det är i såsen spelar ingen roll.
King Grub
2006-12-31, 18:56
När blev fett onyttigt?
Skillnad på att få X g fettsyror från sås och X g från annat livsmedel med samma sammansättning?
Mer än hälften av måltiderna är sådana.
Jag borde kanske skrivit "under ett mål om dagen". Förutsatt en balanserad kost är det antagligen bara nyttigt med skolmaten. Det är i varje fall garanterat nyttigt för studierna att fylla på med energi till hjärnan.
Näää det är klart att det inte har. Fetthalten eller vilket fett det är i såsen spelar ingen roll.
Dock måste du nu förklara varför det spelar roll. Vilka negativa effekter har det exakt och är dessa stödda av forskningen?
Nu när folk pratar om huruvida skolmaten är nyttig eller inte så tycker jag faktiskt att man också ska veta vad det är som serveras. Om man vill äta bra, näringsrik mat i skolan så måste man i 50% av fallen skippa halva rätten, kvar brukar bli några torra potatisar och en fyrkantig pytteliten hård fiskbit som smakar plywood. Men som tur är fanns det iaf på min skola en mycket bra salladsbuffé med keso, morätter, kål och liknande, ibland t.o.m. någon god och nyttig majonnässås + ett par glas mjölk till det och en knäckemacka så har man en fullvärdig måltid. Dock ofta mycket tråkig och smaklös.
Visst är det inte hela världen att maten ofta har en helt trasig näringssammansättning, det är trots allt bara ett mål per dag, det finns sallad, mjölk och mackor att komplettera med, och det viktigaste är trots allt att man orkar hålla sig fokuserad genom hela dagens lektioner. Inte att man äter en optimal lunch.
Men nu på universitetet när jag tar med min egen lunch varje dag, så kan jag se fram emot lunchen varje dag, det är så mycket bättre än skolmaten (trots att den var gratis).
Om jag skulle ge skolmaten någon ordentlig kritik så är det när de serverar minestronesoppa eller liknande tunn soppa utan ingredienser, alldeles för energisnål för att en tonåring ska kunna stå sig en halv skoldag på bara lite fattig soppa. Hur tänker de egentligen, vill de inte att barnen ska orka med skolan? All lektionstid där barnen inte har fått tillräckligt med mat är i princip bortkastade pengar - lägg det på maten istället.
Och slutligen det jag ångrar mest med min skoltid i grundskolan, att jag skippade lunchen nästan varje dag i högstadiet. Inte konstigt att jag aldrig orkade hänga med på de sista lektionerna.
Lord_Real
2007-01-01, 04:49
Det känns som att det gnälls på skolmaten i denna tråd, mest för att det känns lite tufft att gnälla på skolmat. Troligen lite i förhoppning för att ni tuffa killar med muskler skall hålla med om att det är så ooptimalt att äta skolmat. Lite underhållande är det att se att ni som faktiskt verkar veta vad ni pratar om (tillskillnad från mig) dissar gnällandet.
Jag blir lite varm och glad inombords av att läsa de posterna. :)
Dock måste du nu förklara varför det spelar roll. Vilka negativa effekter har det exakt och är dessa stödda av forskningen?
Varför blandar du in forskningen? Om en sås är jäkligt fet så tycker inte jag att den är nyttig. Tycker du? Till den kanske dom serverat en 2 fiskpinnar och ett mos gjort på en hel del smör. Okej att detta inte gör nåt om man äter bra ut över den måltide. Men är den måtiden nyttig eller inte? Gissningsvis använder inte skolköket så mycket raps och olivoljor i maten.
Varför blandar du in forskningen? Om en sås är jäkligt fet så tycker inte jag att den är nyttig. Tycker du? Till den kanske dom serverat en 2 fiskpinnar och ett mos gjort på en hel del smör. Okej att detta inte gör nåt om man äter bra ut över den måltide. Men är den måtiden nyttig eller inte?
Nyttig eller inte har med näringsvärde att göra inte energiinnehåll/fördelning.
Nyttig eller inte har med näringsvärde att göra inte energiinnehåll/fördelning.
Ja? Och på vilket sätt påverkar inte fettet (som vissa elever upplever som för mycket) näringsvärdet? Ökar eller minskar värdet i måltiden av det saltade margarinet?
Ja? Och på vilket sätt påverkar inte fettet (som vissa elever upplever som för mycket) näringsvärdet? Ökar eller minskar värdet i måltiden av det saltade margarinet?
Du blandar ihop energiinnehåll och näringsvärde.
Du blandar ihop energiinnehåll och näringsvärde.
Det hör ihop. Måltiden får ett högt ett energiinnehåll men inte ett matchande näringsvärde. Du verkar inte hänga med.
Det hör ihop. Måltiden får ett högt ett enegiinnehåll men inte ett matchande näringsvärde. Du verkar inte hänga med.
Hur matchar du näringsvärde med energiinnehåll?
Nu är ditt exempel rätt kasst då man inte använder margarin i matlagning, men om vi ska ta smör istället så innehåller det flertalet vitaminer och mineraler som människan behöver, absolut inget fel där.
Hur matchar du näringsvärde med energiinnehåll?
Nu är ditt exempel rätt kasst då man inte använder margarin i matlagning, men om vi ska ta smör istället så innehåller det flertalet vitaminer och mineraler som människan behöver, absolut inget fel där.
Om måltiden är ganska fet f ö så gör smöret inget nytta. Eller blir måltiden nyttigare om fisken är fet, såsen likaså och moset med? Hade det inte varit bättre med en fettkälla?
Energin brukar innehålla näring. Därav sambandet. Är nåt energirikt men saknar näring så kan man väl säga att det inte är speciellt nyttigt.
Om måltiden är ganska fet f ö så gör smöret inget nytta. Eller blir måltiden nyttigare om fisken är fet, såsen likaså och moset med? Hade det inte varit bättre med en fettkälla?
Energin brukar innehålla näring. Därav sambandet. Är nåt energirikt men saknar näring så kan man väl säga att det inte är speciellt nyttigt.
Om nu alla tre delarna innehåller tillsatt fett och man anser att det blir för mycket energi får man anpassa måltiden. Men det har ju inget med fett i sig att göra utan mängden energi.
Självklart hade det varit med bättre med mindre raffinerad mat och en bra fettkälla vid sidan om. Men det är inte riktigt vad detta handlar om, eller hur?
Om nu alla tre delarna innehåller tillsatt fett och man anser att det blir för mycket energi får man anpassa måltiden. Men det har ju inget med fett i sig att göra utan mängden energi.
Självklart hade det varit med bättre med mindre raffinerad mat och en bra fettkälla vid sidan om. Men det är inte riktigt vad detta handlar om, eller hur?
Jag kanske svamlar - hoppas eleverna får bra betyg i alla fall.
Andra trådar i ämnet
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=77408&highlight=skolmaten
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69531&highlight=skolmaten
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=67581&highlight=skolmaten
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=56589&highlight=skolmaten
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=56223&highlight=skolmaten
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=42081&highlight=skolmaten
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31501&highlight=skolmaten
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=24068&highlight=skolmaten
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=18640&highlight=skolmaten
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=17994&highlight=skolmaten
Hej
Tack i förhand
// Ob ;)
Gå ut och ät på restaurang :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.