handdator

Visa fullständig version : Matti lär sig äta!


Matti
2003-02-17, 23:03
För i helvete. Nu har jag suttit och idlat på ~73 kg i ett par månader (jag är typ.. 170-173 cm lång). Jag börjar bli lite less på det, för även om jag har rätt hyffsade teoretiska kunskaper i näringslära och styrketräning så är det lite svårt att övertyga folk om det när man ser ut som man gör. 73 kg är kanske inte jättedåligt om man betänker att jag vägde 10 kg mindre för 10 månader sedan.. men jag är rätt övertygad om att jag skulle vara 5-10 kg tyngre om jag skulle äta litet mer. Mitt problem är att jag bara får i mig 2000-2500 kcal de dagar jag inte loggar kcalintaget, vilket jag aldrig gör. Vilket i sin tur betyder att ökningarna i gymmet kommer väääldigt långsamt, för man kan ju inte växa på luft.

Så nu när alla beachbyggare börjar deffa inför Strand 2003 tänker jag, Matti, den 17-åriga tonårsrebellen från betongförorten, göra precis tvärtom och börja tokbulka som fan. Till min hjälp tänker jag använda mig av detta eminenta forum, och jag litar på att ni kommer att heja på mig ivrigt. ;)

Det är nämligen svårt att motivera sig utan en logg som denna, för i när man går i en teknikklass med hela två tjejer, en klass där de flesta är småfeta nördar (likt mig..) skiter i hur de ser ut, känns det alltid inte så viktigt att ha en snygg fysik.

Ja men, vikterna då? Ja, mina resultat är riktigt pinsamma. Bänken ligger någonstans på 70 kg, böjen, som jag för övrigt inte kört sedan slutet på november på grund av usel form, ligger på 105 kg, och i mark borde 110 kg inte vara något problem. Men skratta ej, ty jag, det finska lejonet, kommer att äta upp er alla när jag är klar med min bulk!

Idag har det hittils blivit 3000 kcal, men endast 150-170 g protein. Får nog klämma i mig en tonfiskburk eller något innan jag går och lägger mig. Skoldagen var förjävlig, från 8.00 till 17.00 så jag var alldeles för trött för att träna. Men imorgon, då jävlar!

Träningen just nu består väl av någon slags tre-dagars split som jag inte följer så överdrivet noga.

Något vettigt gjorde jag i alla fall idag, jag skrev en kort artikel om GI (http://www.halso.info/visa/gioverskattat) eftersom jag ärligt talat börjar tröttna på att folk verkligen tror att det spelar någon roll om ett livsmedel har ett GI som är 10 "punkter" högre än ett annat.

Niclaaas
2003-02-18, 20:52
idag blev vi ju lovade träning....du lurade oss väl inte? :nono:

:bpump: på nu! :D

spinkoo
2003-02-18, 20:58
Går inte att lita på finnar :nono:

Skojar :angel:

Pudzianovski
2003-02-18, 21:07
:eating: är överskattat.....


:kickass:

Matti
2003-02-18, 21:28
Hey, tänkte vänta med att posta tills jag ätit litet mer. Har bara ätit 2500 kcal hittils..

Idag har jag varit upptagen med att läsa papper från finska försvarsmakten. De där galna, krigstokiga finnarna vill att jag ska infinna mig på någon öde plats i Finland om 6 månader. Dårar! Jag som bytte medborgarskap tre månader sedan bara för att slippa skiten.

Så här såg det ut i alla fall: http://www.halso.info/temp/perkele.jpg

De skickade med ett papper med ett råd också: "Om du känner att din kondition är otillräcklig bör du börja med ett progressivt träningsprogram, minst 3-4 gånger per vecka á minst 30 min per gång". Pappret var undertecknat av någon finsk major. Coolt!

Hur många av er har fått träningsråd av finska staten? Nä, exakt. Vi finnar är priviligierade.

Blev uppringd av en snubbe från gymmet idag också:

- Har du träningskort hos oss? Du verkar ha glömt det här tillsammans med något träningsblock. Det finns här i kassan.
- Uh.. ah.. är det där det är? Tack!

Jag visste att jag hade tappat bort mitt träningsblock, det gjorde jag redan någon vecka sedan, vilket ledde till en djup depression, som jag lyckligtvis lyckades ta mig ur genom att köpa ett nytt, fint, block.

Däremot hade jag ingen aning om att mitt träningskort var borta. Hade tydligen tappat det i fredags. Klantigt. Men nu har jag mitt tre månader gamla block igen, och mitt träningskort, så jag är back in business!

Jag varierar just nu mellan två helkroppscheman, A och B som jag kör 2-3 gånger i veckan. 1-2 set per övning, aldrig till failure (vilket innebär att jag kan köra betydligt mer frekvent eftersom jag återhämtar mig snabbare). Hur bra det fungerar återstår att se. Tog lite bilder imorse, men de är jävligt patetiska så jag väntar nog 6 månader till innan jag lägger upp dem, då tillsammans med några "efter"-bilder.

Marklyft
55 kg -- 5 reps
107,5 kg -- 5 reps - hur enkelt som helst. 110 kg nästa gång (det som är lite sjukt att det bara 1-2 personer i gymmet som verkar lyfta tyngre än jag.. och då är jag som sagt hur liten som helst).

Sittande benpress, någon horisontell variant
10 plattor -- 13 reps - måste höja vikten till 11 plattor nästa gång, körde iaf bara ett set

dips
kropp + 5 kg -- 10 reps
kropp + 5 kg -- 7 eller 8 reps (glömde anteckna). Tänker köra med samma vikt nästa gång men satsa på 2x10.

kryssdrag - fet diskoövning
40 kg (mesvarning..) -- 11 reps, 9 reps. Kändes rätt okej. Får köra 12, 11 eller något liknande nästa gång.

biceps-fjong (öh.. biceps curl fast med en sån där stång fastsatt i en kabel istället)
30 kg -- 12 reps, 10 reps

sittande militärpress
37,5 kg -- 9 reps, 7 reps - Höjer nog vikten nästa gång. Det gick hyffsat lätt.

crunches
27,5 kg -- 12 reps, 12 reps -- höjer vikten nästa gång. jävla jobbigt att lägga på hanteln på bröstet bara. ;)

Matti
2003-02-21, 20:52
Tjohej. I onsdags blev ett ofrivilligt gympass i skolan. I idrotten stod valet mellan bollspel och gymmet, och som ni alla vet så är det konstaterat att finnar inte kan spela fotboll. Därför styrketränade jag istället. Körde hela kroppen, marklyft, lutande hantelpress, biceps curl, skullcrusher och sittande vadpress. Hade inte med mig blocket så jag antecknade inte några vikter.

Idag var det dags igen, fortfarande förhållandevis låga vikter, få set, aldrig till failure. Notera alltså att jag tränar samma muskler varannan / var tredje dag. (jag vet att ni suckar men vänta ni bara ;-D)

bänkpress
65 kg -- 5,4,3 - jag kände mig sjukligt svag. Körde tyngre redan för två månader sedan, så det här var inte alls bra.

skullcrusher
26 kg -- 8, 6 - det gick ganska lätt. satsar på en 2x10 nästa gång för att därefter höja vikten.

biceps curl
27 kg -- 9, 7 - bajs.

benspark
4 st plattor -- 10, 10 - lätt, lätt. lär ju bli en höjning av vikten nästa gång. är inte van vid att köra ben i maskiner.. (knäböj för folket!)

sittande rodd
55 kg - 8,7 - hyffsat lätt. satsar på 2x10 till nästa gång. höjning av vikten efter det.

crunches
30 kg - 12, 12 - Vad är det här? Hur jävla stor hantel måste jag använda för att jag inte ska klara av 12 reps? 30 kg börjar kännas på bröstet.

s. vadpress
körde en 12:a på 40 kg. det gick lätt. har inte kört övningen på evigheter.

Har ätit 3000 kcal idag, hittils. Jag ska nog avsluta dagen med en burk tonfisk eller liknande. Protein skadar aldrig.

Imorgon blir det kanske något HIIT-pass om jag pallar.

Pretender
2003-02-21, 21:28
Tjena!
Kul med en ny journal!
Och ja, det är tråkigt att "idla" (lol) på samma vikt...
Lite frågor;
Varför helkroppspass?
Varför kör du inte till failure?

Säger inte att något är fel...bara intresserad :)

Kör hårt...

//Pretender

Matti
2003-02-21, 23:12
Varför helkroppspass?
För att jag inte övertygad om att man måste dela upp kroppen på flera dagar för att få den att växa. Och så är det alltid roligt att göra något de flesta inte gör. Du vet, tonårsuppror.

Varför kör du inte till failure?
För att jag inte ser någon poäng med att ha "failure" som mål. Det belastar CNS, ökar återhämtningstiden och verkar inte ha så mycket att göra med muskeltillväxt. Jag föredrar att stanna 1-2 rep innan failure och istället kunna träna betydligt oftare än de personer som kör till failure.

"Failure has nothing to do with the growth stimulus: growth is stimulated by increasing tension overload over time and that's it. As long as you're able to keep increasing tension overload (hint: more weight on bar, and some other techniques), you'll grow. FAilure never enters the equation." - Lyle Mcdonald

Jag kan leta upp ett litet längre inlägg av Lyle om det intresserad någon..

Säger inte att något är fel...bara intresserad
Det är lugnt. Jag förväntar mig sådana frågor.

Pretender
2003-02-22, 21:19
Originally posted by Matti

För att jag inte ser någon poäng med att ha "failure" som mål. Det belastar CNS, ökar återhämtningstiden och verkar inte ha så mycket att göra med muskeltillväxt. Jag föredrar att stanna 1-2 rep innan failure och istället kunna träna betydligt oftare än de personer som kör till failure.

"Failure has nothing to do with the growth stimulus: growth is stimulated by increasing tension overload over time and that's it. As long as you're able to keep increasing tension overload (hint: more weight on bar, and some other techniques), you'll grow. FAilure never enters the equation." - Lyle Mcdonald

Jag kan leta upp ett litet längre inlägg av Lyle om det intresserad någon..


Det är lugnt. Jag förväntar mig sådana frågor.

Intressant det där. Har alltid sammankopplat uppnådd träningsvärk med failure. (Om jag inte pressar mig maximalt, och inte får träningsvärk så kommer jag inte bli starkare). Att folk inte kör till failure är kanske vanligare än vad jag tror...kanske borde slänga upp en poll här på forumet.

//Pretender

Matti
2003-02-22, 22:21
Har alltid sammankopplat uppnådd träningsvärk med failure.
Träningsvärk har ingenting att göra med vare sig failure eller muskeltillväxt. :)

(Om jag inte pressar mig maximalt, och inte får träningsvärk så kommer jag inte bli starkare)
Tyngdlyftare är starka men inte många av dem kör till failure medvetet.

Failure är ingenting som krävs för vare sig styrkeökningar eller muskeltillväxt. Det kan eventuellt finnas vissa fördelar med att köra till failure då och då, men jag ser inte att de positiva effekterna skulle vara större än de negativa effekterna (för min egen del, just nu).

Att folk inte kör till failure är kanske vanligare än vad jag tror
Det beror helt på var du frågar. Jag tror inte att du hittar många som hänger på nyhetsgruppen misc.fitness.weights som kör till failure (medvetet), och inte heller lär du hitta speciellt många som kör till failure på t.ex. HST-forumet (hypertrophy-specific.com). Om du däremot frågar
om failure på ett forum där det finns många som kör HIT kommer du att få rätt många positiva svar.

Och så vidare.

Kcalintag hittils idag: 2500 kcal. Jag kommer att dra i mig en fet drink till idag så att jag hamnar på 3700 kcal. BULK! Orkade inte köra HIIT idag, eventuellt imorgon. Jag är inte helt säker på om jag ska köra ett pass imorgon eller vänta till måndagen.

Pretender
2003-02-22, 22:31
Du verkar sitta inne med en del kunskap...ska bli intressant att följa dina framsteg.

Om du har några länkar att rekommendera ang. failure så tar jag gärna del av dem...

Vänligen,
Pretender

Matti
2003-02-22, 23:22
Hej, ta en titt på följande länk:

http://groups.google.com/groups?as_q=failure&safe=images&ie=ISO-8859-1&as_ugroup=misc.fitness.weights&lr=&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=5&as_miny=2002&as_maxd=22&as_maxm=2&as_maxy=2003&hl=en

(typ 2000 inlägg, bara att börja läsa ;) )

Orkar tyvärr inte leta upp någon specifik tråd eller något specifikt inlägg, men inläggen av Lyle brukar vara läsvärda.

Matti
2003-02-23, 13:44
Hej kamrater. Idag var det dags för ett helkroppspass (nåja..) igen.

Efter att ha bläddrat lite i Beyond Brawn (har läst igenom den tidigare) i fredags bestämde jag mig för att ta det lite lugnt med ökningarna.

uppvärmning: 250 m på löpband. nästan ett maratonlopp. ;)

marklyft
ett par repetitioner på 65 kg
108,5 kg -- 5 reps - en ökning med 1 kg från förra gången

sittande benpress
11 plattor -- 11 reps - en ökning med 1 platta

dips
kroppsvikt + 5 kg -- 12 reps, 12 reps - samma vikt som förut men en ökning på totalt 6 reps

kryssdrag
40 kg totalt -- 12 reps, 12 reps - en ökning på totalt 4 repetitioner

bicepsfjong (biceps curl i kabelgrej)
35 -- 12 reps, 9 reps -- en ökning på 5 kg (eller vettefan om det kan räknas som 5 kg, trissan i kabelgrejjen gör det så mycket lättare).

sittande militärpress
37,5 - 11 reps, 9 reps -- en ökning på 4 repetitioner

Jag körde inte crunches idag. Eftersom jag ökade i alla övningar kan man nog ändå säga att det gick ganska bra. :)

Slartibartfast
2003-02-24, 13:53
Terveisiä!

Såg att du fått inkallning till det underbara Dragsvik för att förvandlas till finsk krigsmaskin. Ack, jag minns den som igår min underbara tid i den stolta finska armén, missä pojista tehdään miehiä.

Ämen, seriöst. Om du har någon möjlighet att slippa så ta den. Armeija on syvältä. Eläköön rauha!

Ser att du tränar McRobert style. Good for you. Läs dig inte blind på Beyond Brawn bara. Det gjorde jag i början när jag trodde jag hittat den heliga graal. Det är en skitbra bok, men McRobert är helt klart lite naiv och paranoid när det gäller andra träningsprinciper.

AciDBL00D
2003-02-24, 21:52
Skojig träningsjournal. Jag tycker det verkar skummt med helkroppspass. DU får ju inte alls många övningar per muskelgrupp så som du kör.

Men du vet säkert bättre än jag vad du gör...

Matti
2003-02-25, 17:15
Hej bröder och systrar!

Idag var det vägningsdags. Enligt vågen är jag +0.4 kg sedan förra veckan. Vägde mig under samma förhållanden som förra veckan, så jag är hyffsat säker på uppgången inte beror på vattenvikt.

Ett halvt kilo per vecka känns annars som en rätt okej takt att gå upp i. Det blir tolv kilo på ett halvår, om man nu pallar hålla på så länge.

Det var träning idag med. Jag ökade i allt förutom bänk. Min bänkteknik suger brutalt och funderar på att byta ut skivstången mot hantlar. Jag får nämligen ingen kontakt när jag kör med skivstång, axlar / triceps gör allt arbete, så det känns värdelöst att ha bänk som bröstövning. Eventuellt ska jag kanske köra bänk på en separat dag med en veckas vila mellan bänkpassen. Jag får se. Har aldrig tyckt om den övningen.


Bänkpress
65 kg -- 5,4 - getpung. hästarsle. koskit.

skullcrusher
26 kg -- 10, 10 - Stabilit. En ökning med 6 reps från förra passet. Jag kör två tolvor nästa gång.

bicepscurl med stång
27 kg -- 10, 10 - Bra där Matti. En ökning med fyra repetitioner. Tolvor även här vid nästa pass.

benspark
5 plattor -- 9, 10 - En ökning med en platta från förra passet. Nästan samma reptitionsantal (en mindre). Jag kör två tolvor nästa gång. Eller så höjer jag vikten, för det här är fortfarande ingenting.

sittande rodd
55 kg -- 10, 10 - Underarmarna och greppet tog stryk. En ökning med 5 repetitioner från förra passet. Skitbra Matti! Hakkaa päälle! Även här blir det två tolvor nästa gång.

sittande vadpress
42,5 kg -- 12,12 - Jag vågar inte hävda att det var några större problem. Höjning av vikten nästa gång.

Jag glömde köra crunches.
(och ärligt talat hatar jag det, trettiokilos-hanteln borrar fan ett hål i mitt bröst)

Om man bortser från bänken får man nog säga att passet gick bra, ökningar i alla andra övningar.

-----------------------------------------------------------

Ser att du tränar McRobert style.
Vettefan om man kan kalla min träning McRobert-style när jag kör ett helkroppspass varannan dag. ;) Det jag gillar med McRobert är att han fokuserar på att man ska göra små ökningar vid varje pass, och inte hålla på och ändra på övningar och program hela tiden.

DU får ju inte alls många övningar per muskelgrupp så som du kör.
Det är sant, men det är å andra sidan inte antalet övningar som avgör hur bra man växer, eller hur? :)

Matti
2003-02-27, 16:21
Okej, ny dag, nytt träningspass. Det gick rätt stabilt idag igen, ökade antingen vikten eller repetitionsantalet i alla övningar förutom crunches.

marklyft
109,5 kg -- 5 -- lätt. lätt. jag kör på 110 kg nästa gång. (finns inte vikter för 110,5 )

s. benpress
11 plattor -- 12 reps. Visserligen bara en ökning med 1 repetition, men ändå..

dips
kroppsvikt + 6,25 kg -- 11, och 9-10 repetitioner (glömde anteckna direkt. blev förvånad över att jag pallade med så många iaf).

kryssdrag
50 -- 7,7 -- en ökining med 10 "kilo". jag skulle gärna öka vikten i mindre steg men det går inte.

biceps i kabel
35 -- 12, 11 - en ökning med två repetitioner.

s. militär
37,5 kg -- 10 reps - här tänkte jag köra en tolva men det gick inte..
38,5 kg -- 7 reps - en ökning med ett kilo.

crunches
30 kg hantel på bröstet -- 12, 12 - ökar vikten nästa gång.

Matti
2003-03-02, 15:54
yo. valde att vänta två dagar istället för en dag mellan passen. resultatet var positivt. kör 4 femmor i bänken utan problem (visserligen med låg vikt men det kändes ändå jävligt bra jämfört med de två tidigare passen då jag kört bänk).

jag antar att mina axlar inte pallar av träning varannan dag. en grej jag inte har tänkt på är att jag kör med samma intensitet på alla pass vilket inte är speciellt bra, jag borde köra varannat pass lite lättare och varannat pass lite hårdare.

jag tror att jag fortsätter med att ha två dagars vila mellan passen. det blir ändå rätt hög träningsfrekvens, typ:

mån - hela kroppen
tis - vila
ons - vila
tors- hela kroppen
fre - vila
lör - vila
sön - hela kroppen
mån - vila
tis - vila
ons - hela kroppen

Och så vidare.

Det gick bra idag, ökningar i typ allt.

bänk
60,5 -- 5
62,5 -- 5
63,5 -- 5
64,5 -- 5

Jag kör samma serie men 1 kg tyngre nästa gång. borde funka

skullcruscher[/b[
27 kg -- 11, 11 - ökning med 1 kg.

[b]biceps curl
27 kg - 11, 11 - ökning med 2 reps

benspark
5 plattor - 11, 11 - ökning med 3 reps

s. vadpress
43,5 kg - 12, 12 - ökning med 1 kg

s. rodd
55 kg -- 11, 10 - ökning med 1 repetition. jävlar vad mina ben skakade från bensparken.

crunches
32,5 kg -- 12,12 -- ökning med 2,5 kg. nu börjar det kännas i magen. äntligen.

Matti
2003-03-05, 21:35
oj oj oj. Idag åkte jag skridskor! Jag var grym! Ramlade inte en enda gång. ;)

Vikt igår, tisdag: + 1,4 kg sedan förra veckan

(+1,8 kg totalt sedan jag började träningsloggen för 2 veckor sedan)

Det går uppåt, det går uppåt om man säger så. :)

Träning idag:

mark
65 kg - 5
110 kg - 5 | +0.5 kg sedan förra gången
115 kg - 3 | skulle bara testa. det gick bra.

s. benpress
12 plattor - 9 reps | + 1 platta sedan förra gången

dips
kroppsvikt + 6,25 kg, 12, 11 reps | +2 reps sedan förra gången. Kändes tyngre än förut. Beror antagligen på min något högre vikt.

kryssdrag
50 - 9 reps, 8 reps | + 3 reps sedan förra gången

biceps-kabel
40 - 9 reps, 8 reps | 5 "kilo" tyngre sedan förra gången

s. militär
38,5 kg - 8 reps, 6 reps | körde något fler reps än förra gången

Jag kör antaligen nästa pass redan på fredag.

Matti
2003-03-08, 15:22
bänk
60 kg -- 5 reps
63,5 kg -- 5 reps
66 kg -- 5 reps

Det går framåt.

skullcrusher
27 kg -- 12, 11 | +1 repetition, kändes tungt

biceps curl
27 kg -- 12, 11 | en repetition mer här med, någorlunda tungt

benspark
5 plattor -- 12,12 | två repetitioner fler än förra gången. lätt. höjer till 6 plattor.

s. vadpress
45 kg -- 12,12 | körde 1½ kg tyngre. lätt. höjer till 46 kg.

s. rodd
55 kg -- 12, 11 | två repetitioner fler än förra gången. mitt vänstra ben började skaka som fan! (tänk er epilepsianfall :) ) det var benet som gjorde så att jag avslutade settet, inte tröttheten. Jag ska nog köra rodden före benövningarna nästa gång.

crunches
30 kg, hantel -- 12, 12

Ökade i allt förutom crunches. Stabilt. Borde verkligen komma igång med konditionsträningen.. har en känsla av att jag kommer att se ut som en blåval om några månader om jag inte gör det. :)

Matti
2003-03-10, 22:16
Löpte 2 km på löpband idag. Började med 7.5 km / h och ökade så att jag i slutet sprang på 16 km / h.

Fan vad usel min kondition är. :)

Matti
2003-03-11, 20:47
Vikt idag: samma som för en vecka sedan. Jag är alltså +1,8 kg sedan jag startade träningsloggen för 3 veckor sedan.

Satsar en ökning på 0.5 kg i vikt till nästa vecka. Lite stressigt med prov och annat just nu.

marklyft
115 kg -- 5 - stabilt. greppet börjar iofs släppa, får börja köra med omvänt grepp nu. det här var en ökning med 2 repetitioner från förra gången (då jag testade att köra 3 reps på 115)

s. benpress
12 plattor -- 12 repetitioner - tre repetitioner fler än förra gången.

dips
kroppsvikt + 6 kg - 12, 11 - precis samma antal reps som förra gången. skärpning..

kryssdrag
gick åt helvete idag, massa folk i gymmet som distraherade. (träna aldrig vid 19.00..)

50 -- 10, 7, 5 - jag skulle köra 10, 10.

biceps-kabel
40 -- 10, 10 - bra. tre repetitioner fler än förra gången.

s. militär
38,5 kg -- 8, 8 -- det här gick lätt idag. fortfarande rätt låg vikt (om man jämför med många andra vilket man kanske inte ska göra ;) ). Försöker med 2x9 eller 2x10 nästa gång.

--------------

Jag kommer att påbörja HST i slutet på april. Innan det måste jag testa mina maxlyft och vila i två veckor, så jag kommer att köra med nuvarande schema i ungefär 3 veckor till.

AciDBL00D
2003-03-11, 21:00
Trodde knappt det fanns någon som kör på ungefär samma vikter som jag...

Matti
2003-03-11, 21:12
Vi kan bilda klubb! :)

Jag är blir trött väldigt fort när jag kommer över 5-6 repetitioner. Om jag inte kör fler reps än så kan jag köra rätt mycket tyngre. Min uthållighet är värdelös. *host host* *ursäkter ursäkter *host host*

Fast jag brukar öka i de flesta övningar vid varje pass så jag är nöjd.

AciDBL00D
2003-03-11, 21:18
Originally posted by Matti
Vi kan bilda klubb! :)

Jag är blir trött väldigt fort när jag kommer över 5-6 repetitioner. Om jag inte kör fler reps än så kan jag köra rätt mycket tyngre. Min uthållighet är värdelös. *host host* *ursäkter ursäkter *host host*

Fast jag brukar öka i de flesta övningar vid varje pass så jag är nöjd.


Hehe jag brukar ligga med några fler reps. Men ibland är det jobbigt t.ex. marklyft/knäböj orkar man inte så många.

Jo ökar gör jag med men sen är vi ju nyböjare. Läs gärna min träningsdagbok

Allan
2003-03-11, 21:41
När på dagen äter du? Tycker dina 2500 kcal per dag verkar rena keton. I och för sig lär du väl mest sitta still, men herregud - bara genom att resa dig och andas bränner du 2000 kcal. Det finns liksom inte mycket att bygga muskulatur från.

Själv ligger jag på runt 2200 kcal per dag i ren förbränning. Det är vad som går åt för att hålla igång mig en hel dag. Och jag är över fyrtio. För att orka träna måste jag alltså äta avsevärt mer


Utan att ge mig på just dig vill jag säga generellt, att det är ett jäkla gnäll bland gymnasieungdomar om att det är svårt att hinna äta. Det är ju nu ni har tid. Packa matsäcken bara - mackor, ägg, kokt potatis...har ni tur finns det en micro på skolan så in i köket bara och koka gröt och potatis. Blir du hungrig har du ätit för lite!!!
Men förlita er inte bara på olika sorters drinkar. Det är mat man behöver!!!

När det gäller dina helkroppspass är du helt klart inne på rätt linje. Problemet kommer när du passerar en nivå och kommer upp på tyngre vikter som fodrar fler uppvärmningsset - då kommer passet att bli omänskligt långt, och ditt risiga näringsintag kommer att ge dig energibrist.

allan

AciDBL00D
2003-03-11, 21:45
Allan jag har samma prob det där med skolan. Hade jag varit 20kg större hade jag inte tvekat ta med mat då ser det naturligt ut ju (vad jag nu menar med det). Men orkar inte med kommentarer från kompisar. Kanske tar med nån gång får se.

Om inte annat så har jag och en polare kollat upp priser på en låda giants block (bars) 38g protte i en sånn. Blir till att käka i skolan.

Pretender
2003-03-11, 21:51
Originally posted by Allan
När på dagen äter du? Tycker dina 2500 kcal per dag verkar rena keton. I och för sig lär du väl mest sitta still, men herregud - bara genom att resa dig och andas bränner du 2000 kcal. Det finns liksom inte mycket att bygga muskulatur från.

Själv ligger jag på runt 2200 kcal per dag i ren förbränning. Det är vad som går åt för att hålla igång mig en hel dag. Och jag är över fyrtio. För att orka träna måste jag alltså äta avsevärt mer


Utan att ge mig på just dig vill jag säga generellt, att det är ett jäkla gnäll bland gymnasieungdomar om att det är svårt att hinna äta. Det är ju nu ni har tid. Packa matsäcken bara - mackor, ägg, kokt potatis...har ni tur finns det en micro på skolan så in i köket bara och koka gröt och potatis. Blir du hungrig har du ätit för lite!!!
Men förlita er inte bara på olika sorters drinkar. Det är mat man behöver!!!

När det gäller dina helkroppspass är du helt klart inne på rätt linje. Problemet kommer när du passerar en nivå och kommer upp på tyngre vikter som fodrar fler uppvärmningsset - då kommer passet att bli omänskligt långt, och ditt risiga näringsintag kommer att ge dig energibrist.

allan

Där fick man sig en liten tankeställare...:thumbup:

Matti::: grym vikt i marklyft!

AciDBL00D::: tänkte samma sak idag...hade jag varit biff så hade folk inte brytt sig om man satt och vräkte i sig kyckling på föreläsningarna :D Nu när det inte märks så tydligt...så brukar jag halsa drinkar på raster osv. men det räcker inte riktigt till...

//Pretender

AciDBL00D
2003-03-11, 22:03
Originally posted by Pretender


Där fick man sig en liten tankeställare...:thumbup:

Matti::: grym vikt i marklyft!

AciDBL00D::: tänkte samma sak idag...hade jag varit biff så hade folk inte brytt sig om man satt och vräkte i sig kyckling på föreläsningarna :D Nu när det inte märks så tydligt...så brukar jag halsa drinkar på raster osv. men det räcker inte riktigt till...

//Pretender

Vi hade en kille på skolan innan var riktigt stor (AAS). Han satt med sin mat och folk kollade men det var ju så tydligt att han tränade inget konstigt alls...

Nä nu skall jag ta liten promenad

Allan
2003-03-11, 22:07
När jag var 17 fick vi för oss att jag skulle upp från 75:an till 82,5:an på två månader. Det vart fem liter filmjölk om dan! Och det gick. Visserligen fick man sig en gliring eller två men jag gick ju upp. Sen dess har jag lite svårt för den maträtten...


allan

Matti
2003-03-11, 22:07
Oj, fan! Jag trodde att jag hade skrivit hur mycket jag äter nu men jag hade tydligen bara skrivit "Idag har det hittils blivit 3000 kcal, men endast 150-170 g protein.".

Jag äter alltså 3000 kcal per dag. :) (varav drygt 150-200 g brukar komma från protein). Det där med 2000-2500 kcal gäller alltså bara om jag "äter när jag är hungrig". Nu ser jag till att få i mig tillräckligt med mat per dag (vilket ibland innebär att jag måste tvinga i mig mat på kvällen om jag missat frukost och lunch -- vilket händer ibland då jag ofta börjar vid 12-tiden och vaknar sent)

Kosten brukar se ut något i stil med det här:

Frukost: 200-300 kcal, branflakes med mjölk oftast. jag har grymt svårt för att äta på morgonen

Lunch: Skola, 500 kcal (säkert mer men jag avrundar alltid nedåt)

Mellanmål: the mk drink - 700 g mellanmjölk, 50 g proteinpulver, 50 g havregryn, 50 g rapsolja --- 1200 kcal

Middag: 400-500 kcal

Kvällsmål: nån burk makrill och nån liter mjölk eller liknande, alltid tillräckligt med mat för att komma upp i 3000 kcal.

Allan
2003-03-11, 22:17
Jaha - kort och gott för lite och för sällan. Några tips - kliv upp tidigare på morronen så du hinner få igång kroppen, då brukar aptiten komma. Förstärk de där småmålen med grovt bröd (eller kall kokt potatis, eller ägg, eller keso m kyckling eller tonfisk eller...).
Efter ett tag brukar man veta intuitivt hur mycket man käkat. Och då är det bara att öka. Dra i dig mer kolisar innan du går och lägger dig. Över huvudtaget mer kolisar. Går du upp tre-fyra kilo har du genast tio kg i vinst i övningarna.

allan

Matti
2003-03-11, 22:25
Jag vet inte om jag håller med dig om att det är för lite. Hittils har jag gått upp 1,8 kg på 3 veckor. Det vill säga en viktuppgång på drygt 0.5 kg / vecka. Jag tänker fortsätta att gå upp i ungefär samma takt tills slutet på juni. (Iron Maiden på stadion då, tänkte att det kunde vara bra att väga lite mer än man gör nu när man ska rocka med 35 000 andra personer :) )

Det är 15 veckor kvar tills konserten (om jag inte har räknat fel), och 15 veckor * 0.5 = 7.5 kg

I slutet på juni borde borde jag alltså väga drygt 80 kg. Att gå upp i snabbare takt än så känns väldigt onödigt, för det kommer att resultera i mycket onödig fettvikt.

(om viktuppgången stannar av får jag självklart öka kcalintaget men just nu känns 3000 kcal / dag rätt lagom)

AciDBL00D
2003-03-11, 22:51
Originally posted by Allan
När jag var 17 fick vi för oss att jag skulle upp från 75:an till 82,5:an på två månader. Det vart fem liter filmjölk om dan! Och det gick. Visserligen fick man sig en gliring eller två men jag gick ju upp. Sen dess har jag lite svårt för den maträtten...


allan

75an, 82,5an?
Viktklasser eller nått?

Matti
2003-03-15, 13:31
Körde ett pass igår, den 14:e mars.

bänk
60 kg - 5
63,5 - 5
67 kg - 4,3 (+1 kg sedan förra gången)

Som sagt, det går framåt men kanske inte så snabbt.

skullcrusher
27,5 kg - 11, 10 (+0.5 kg)

biceps curl
27,5 - 12, 10 (+0.5 kg)

benspark
6 plattor - 10, 10 (+ 1 platta)

s. rodd
60 kg - 8,8 (+5 kg)

s. vadpress
47 kg - 12, 11 (+ 2 kg)

crunches
32,5 kg - 10, 10 (+2.5 kg)

spinkoo
2003-03-15, 14:09
Jag ska med på Maiden :hbang: :hbang: Vilket ös det ska bli :smokin:

Matti
2003-03-18, 21:52
Yes! Maiden it is! Måndagen blev lite fuckad för min del, jag somnade vid 18.00 och vaknade 01.00. Gjorde läxor och programmerade till 04.00, sov i några timmar, vaknade 8.00, gick till skolan, kom hem idag 17.00. Blä. Jag vägde mig inte idag, vilket jag annars brukar göra på tisdagar.

Får göra det imorgon istället. Har slarvat lite med kosten. Så fort jag slutar använda Kosttränaren (det är typ som hälsovakten) äter jag lite för lite.

18 mars:

marklyft

65 kg 5
105 kg 3
117 kg 5 (+2 kg sedan förra gången)

sittande benpress
13 plattor - 12 repetitioner (+1 platta sedan förra gången)

dips
kroppsvikt + 7 kg -- 11, 10 (+ 1 kg sedan förra gången)

kryssdrag
50 -- 10, 8

kabel-biceps
40 -- 12, 11 (+3 repetitioner sedan förra gången)

s. militär
40 kg -- 8, 6 (+1.5 kg sedan förra gången)

Jag älskar marklyft och dips. Skitgrymma övningar. Det brukar ha hunnit bildas en liten sjö under mig när jag är klar med dom övningarna. ;)

Matti
2003-03-19, 08:44
Vikt: Exakt +2 kg sedan jag började för fyra veckor sedan. Fick förresten ett PM av en nyregistrerad användare:


Är du möjligtvis MATTI KOULO alias tokig finne?


(det är jag även om efternamnet stavas Kolu)

Hehe, saker och ting är jävligt illa om man blir igenkänd på ett forum baserat på sitt förnamn + bostadsort.

Matti
2003-03-22, 15:58
bänk
62 kg - 5
65 kg - 3
67,5 kg - 5,3 (+0.5 kg och +1 repetition)

s. rodd
60 kg -- 9, 9 (+ 2 reps)

skullcrusher
28,5 kg -- 9, 9 (+ 1 kg)

biceps curl
28,5 kg -- 9,9 (+1 kg)

benspark
6 plattor -- 11, 11 (+2 repetitioner)

s. vadpress
47,5 kg -- 12, 12 (+0.5 kg och +1 repetition)

crunches
32,5 kg -- 12, 10 (+2 repetitionerskulle kört två tolvor men var tvungen att avsluta det andra settet i förtid pga magen kändes lite orolig och de andra i gymmet inte verkade ha med sig gasmasker)

Ökade i allt.

Kosten är åt helvete. Det är trist att äta. ;)

MIGGE
2003-03-22, 16:52
håller med, jävligt trist att äta

Ser att du ökar bra ändån!:hbang:

Matti
2003-03-24, 20:45
Jepp!

mark
65 kg - 5
105 kg - 2
120 kg -- 5 (+3 kg, greppet sviker, under sista repetitionen vilade stången på fingerspetsarna)

yeah yeah. kommer att kunna köra med 3 blåa på varje sida inom några månader.

s. benpress
14 plattor --12 (+1 platta, bara fem plattor kvar och sedan kör jag med fullt mag. coolt.)

dips
kroppsvikt + 7.5 kg -- 11, 10 (+0.5 kg)

kryssdrag
50 -- 8, 6 (åt helvete, horövning!)

kabel-biceps
45 -- 10, 9 (+ 5 "kg")

s. militär
41 kg -- 8 reps (skar ner till ett set, ska testa att köra varannan dag igen. om jag ökar i bänk nästa gång så fortsätter jag, annars går jag tillbaka till det jag kör nu, tränign var tredje dag. mina axlar tar en jävla massa stryk.)

Måste försöka klämma in chins och en övning för bakre delen av axlarna någonstans. samt en övning för baksida lår. byter eventuellt ut kryssdrag mot lutande bänkpress med hantlar. jag får se.

Orm
2003-03-24, 22:59
Är du möjligtvis MATTI KOULO alias tokig finne?
Vad bra, då slapp jag fråga... :D

Lellan
2003-03-24, 23:51
Originally posted by AciDBL00D
Allan jag har samma prob det där med skolan. Hade jag varit 20kg större hade jag inte tvekat ta med mat då ser det naturligt ut ju (vad jag nu menar med det). Men orkar inte med kommentarer från kompisar. Kanske tar med nån gång får se.



Du får väl helt enkelt tänka efter hur gärna du vill nå dina mål. Smyg med maten i värsta fall då(svep nån drink på toa eller nåt), ät utan att skämmas på lunchen.

För det där påminner om min ursäkt för att inte våga mig in på ett gym ("för rund, för otränad.. om jag kommer lite i form, DÅ ska jag börja.."). Tyvärr är det bara du som kan påverka ditt liv, låter du dig styras av andra blir vägen väldans lång och krokig..

Fäller folk kommentarer så försök se kommentarerna som hjälp att få dig än mer beslutsam och tänk på vad bra det är att du står för den du är! Inställning kan påverka mycket!

Menar inte att klaga, vill bara peppa så att du inte (som jag) missar värdefulla år!:hbang: :kickass:

Matti
2003-03-26, 20:07
Fan! Det verkar som att jag har tappat bort mitt träningskort igen! (tappade bort det för fem veckor sedan också)

Helt sjukt. Jag brukar inte tappa saker.

Får hoppas att det finns på gymmet. Eller så skulle man kanske köpa skivstång + vikter och träna hemma? Fast det är ju så jävla dyrt. Otroligt att metall kan kosta så mycket.

Hittade iofs något som inte verkar vara så dyrt:

Internationellt Järn Set 140 kg
Ett tränings set på 140 kg med enbart järnvikter.
Följande ingår: Skivstång med klovar, 4 x 1,25 kg, 4 x 2,5 kg, 2 x 5 kg,
2 x 10 kg, 2 x 15 kg och 2 x 20 kg.

2975.00 SEK

http://www.traningsspecialisten.nu/

Och sedan en billig bänk till det kanske? + några gummivikter..

Matti
2003-04-05, 18:01
Jag är tillbaka! En finne blir man inte av med så lätt. Nu har jag skaffat mig ett fett källargym som ser ut så här. (http://www.halso.info/temp/garage_gym.jpg).

Nyss körde jag några lätta knäböj (låg vikt), lätta marklyft på 95 kg (5 reps, 3 reps), några dips (8,8,6) och skivstångscurls på 27,5 kg (10,8).

Även om det känns lite skumt att träna hemma så känns utrustningen rätt okej. Det är jävligt smidigt att kunna börja tränar inom några minuter, slippa gå till gymmet, byta om, vänta på utrustning och annat. Och så kan man lyssna på Metallica med fet bas utan att någon bryr sig!

Yeah!

Nu ska jag bara sätta ihop något slags program..

Bamse
2003-04-05, 18:06
Länken funkar inte för mig...

Matti
2003-04-05, 18:09
Oj. I min iver att skriva ett inlägg glömde jag filändelsen på länken. Nu fungerar den.

Matti
2003-04-06, 20:02
Tränade teknik i knäböj.

Sedan körde jag några övningar med kroppen som belastning. 15 situps, 10 explosiva "armhävningar" (armböj?) med klapp i luften, 15 situps igen och så vidare. Bara tre "rundor" i och för sig. Körde några set upphopp också.. taket är lite lågt. Jag hoppar upp, tar emot med händerna och trycker upp mot taket så att jag pressar mig ner igen. Lite hårt med betonggolv.

Sedan stretchade jag hela kroppen.

Sitter fortfarande och funderar på hur fan jag ska lägga upp mitt träningsschema.

A

dips
marklyft
skivstångscurl
mage

B

dips
knäböj
skivstångsrodd
militärpress

Något i den stilen, och sedan roterar jag mellan det där varannan dag. A, vila, B, vila.. och så vidare.

Chins, armböj, situps och liknande på de lediga dagarna.

Vettefan.