handdator

Visa fullständig version : Mat och träningstider


fwickbom
2006-12-28, 12:45
Har varit sjuk i cirka 6 till 7 veckor nu och tappat rätt mkt av träningsresultatet som jag hade innan vilket hela tiden gjort mig mer och mer taggad att börja träna så nu tar jag varje litet tillfälle i akt att kunna röra på mig.

Det jag undrar över är om det finns vissa tider på dygnet då det är dåligt att träna. Har tidigare hört att man inte ska träna kvällstid för det ger dåligt resultat men har av egen erfarenhet märkt att så inte är fallet då jag bara haft tid att träna runt 8 till 12 på kvällarna.
Vidare undrar jag vilken kost som är bäst att ta beroende på vad man tränar.
Så som jag kör så kör jag kondition ena dagen och skrotpumpning andra dagen å vila under helgen. Vad är då bäst att ta in i kroppen under dessa 2 olika träningsformer?

King Grub
2006-12-28, 12:58
Det jag undrar över är om det finns vissa tider på dygnet då det är dåligt att träna.

Nej.

Har tidigare hört att man inte ska träna kvällstid för det ger dåligt resultat men har av egen erfarenhet märkt att så inte är fallet då jag bara haft tid att träna runt 8 till 12 på kvällarna.

Välj den tid du vet att du presterar som bäst och den tid du har tid.

Vidare undrar jag vilken kost som är bäst att ta beroende på vad man tränar.

Hur menar du? Vanlig näringsrik kost som ger dig tillräckligt med energi, protein, kolhydrat och fett, plus vitaminer och mineraler du behöver. Inget speciellt livsmedel. En normal kost i tillräckliga mängder täcker alla behov.

fwickbom
2006-12-28, 20:24
tackar så mkt. å du grub.. kan du inte byta tillbaka till din gris igen :)

King Grub
2006-12-28, 20:30
Nä. Hej vad det går bland buskar och snår med den dansande bajsbollen.

-squat-
2006-12-28, 20:32
Men immunförsvaret och ryggen är väl som svagast på morgon om jag inte minns helt fel?

Guddi
2006-12-28, 23:20
Första timmen på dygnet är det antagligen en liten större risk för att man skulle kunna åka på skador på diskarna i ryggen, men är det ända tiden på dygnet som man kan träna och man inte redan har problem med ryggen så skulle jag säga att träning direkt på morgonen är bättre för hälsan än ingen träning alls även om man kanske ökar skaderisken lite.

Bra att du påpekar det dock, har man ett val så är första timmen på dagen ingen höjdare.