handdator

Visa fullständig version : Hur farligt är det at börja supa, som sextonåring?


Skablistor
2006-12-28, 11:48
Hur farligt är det at börja supa, som sextonåring?

Jag är snart sexton år och funderar på att börja dricka lite . Hur farligt är det egentligen och vad blir det för följder? *whistle*

Är det väldigt smart att vänta till jag har fyllt arton, eller?

Stats:
Har snart växt färdigt, men inte än.
Femton år, fast fyller sexton i februari

NisseEriksson
2006-12-28, 11:52
Hur farligt är det at börja supa, som sextonåring?

Jag är snart sexton år och funderar på att börja dricka lite . Hur farligt är det egentligen och vad blir det för följder? *whistle*

Är det väldigt smart att vänta till jag har fyllt arton, eller?

Stats:
Har snart växt färdigt, men inte än.
Femton år, fast fyller sexton i februari

Det beror på hur du definierar "dricka lite" och "supa" , i vilka mängder du har tänkt dig och hur ofta.
Jag är absolut inte sakkunnig men lite mer info vore bra

tp_88
2006-12-28, 11:54
Skulle tippa på att det inte är mkt bättre att börja dricka vid 18 än 16...

Fartman
2006-12-28, 12:01
Skulle tippa på att det inte är mkt bättre att börja dricka vid 18 än 16...
Problemet med att dricka tidigt är ju dock inte bara att alkohol är skadligt för kroppen. En hel massa andra "faror" är rätt lätt att råka på när man är ute och super som underårig.

Sverker
2006-12-28, 12:08
Det är ett brott att langa sprit till en underårig. På samma sätt är det ett brott att tillverka spriten själv.


Frågan är alltså inte rellevant eftersom den uppmuntrar till brott*whistle*

Nina L
2006-12-28, 12:11
Jag började när jag var 14 och det har inte skadat mig ett dugg.


http://www.vocinelweb.it/faccine/cartelli/28.gif

L-Sami
2006-12-28, 12:15
Alkohol är aldrig bra i större mängder, kan hända mycket dåliga grejer just för att man är alkoholpåverkad.

shut teh face
2006-12-28, 13:28
Att börja dricka i tidig ålder är endast positivt. Det bör dock vara i den grad att man blir bjuden hemma, dricker med äldre syskon som är i vettig ålder, föräldrar.
Sedan ska man visa ett ansvar, säg att man får smaka alkohol hemma vid 15 års åldern, då ska man ha visat ett enormt ansvar hemma gällande alkoholen fram tills 17 år, då kan man få dispans på 1 år att dricka med vänner osv.

Självklart bör föräldrarna inte vara alkoholister. :D

Jag fick i princip dricka hemma när jag var 14, både far, syskon och mor uppmuntrade till det, ingen annan i min umgängeskrets på den tiden FICK dricka. Jag anser att min väg genom alkoholens slätter har varit bättre.

tp_88
2006-12-28, 13:32
Att börja dricka i tidig ålder är endast positivt. Det bör dock vara i den grad att man blir bjuden hemma, dricker med äldre syskon som är i vettig ålder, föräldrar.
Sedan ska man visa ett ansvar, säg att man får smaka alkohol hemma vid 15 års åldern, då ska man ha visat ett enormt ansvar hemma gällande alkoholen fram tills 17 år, då kan man få dispans på 1 år att dricka med vänner osv.

Självklart bör föräldrarna inte vara alkoholister. :D

Jag fick i princip dricka hemma när jag var 14, både far, syskon och mor uppmuntrade till det, ingen annan i min umgängeskrets på den tiden FICK dricka. Jag anser att min väg genom alkoholens slätter har varit bättre.
Asså, vad är det för fel på folk? Varför i helvete ska man lära sig använda en drog som ställer till med så jävla mkt skit?

Jävla dubbelmoral vad det gäller droger i detta land...

tp_88
2006-12-28, 13:33
Problemet med att dricka tidigt är ju dock inte bara att alkohol är skadligt för kroppen. En hel massa andra "faror" är rätt lätt att råka på när man är ute och super som underårig.
Försvinner så många av dessa faror på 2år då?

Bönne
2006-12-28, 13:38
Jag och mina kompisar kröka på allvar redan vid 14 års åldern, började smått något år tidigare. Har inte märkt av något, ännu.

Whistler
2006-12-28, 14:01
Fråga dig själv varför du vill dricka istället. Det måste du ju ha med i åtanken om "funderar på att börja dricka". Själv har jag aldrig tagit en droppe i munnen om det inte varit för att jag ville dricka något som smakar bra. Dricker du bara för att det är alkohol i så gör du brutalt fel. Finns inga som helst fördelar med supande som sådant.

Sverker
2006-12-28, 14:02
Att börja dricka i tidig ålder är endast positivt. Det bör dock vara i den grad att man blir bjuden hemma, dricker med äldre syskon som är i vettig ålder, föräldrar.
Sedan ska man visa ett ansvar, säg att man får smaka alkohol hemma vid 15 års åldern, då ska man ha visat ett enormt ansvar hemma gällande alkoholen fram tills 17 år, då kan man få dispans på 1 år att dricka med vänner osv.

Självklart bör föräldrarna inte vara alkoholister. :D

Jag fick i princip dricka hemma när jag var 14, både far, syskon och mor uppmuntrade till det, ingen annan i min umgängeskrets på den tiden FICK dricka. Jag anser att min väg genom alkoholens slätter har varit bättre.


Det tog ett tag innan jag hittade något på www.systembolaget.se

Det du berättar är helt emot vad jag hört tidigare om föräldrar, ungdomar och alkohol. Budskapet jag hört tidigare är tydligt:
Ge inte ungdomar alkohol hemma.
Det finns med här:
http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Alkoholoungdomar/Ju+senare+alkoholdebut+desto+bättre.htm

L-Sami
2006-12-28, 14:20
Tror på faktiskt på Shut Teh Face teori, så länge föräldrarna och hemmet inte är alkoholiserade så kan det funka bra. De första fyllarna blir oftast i smyg från föräldrar pch det är spännande, när man får smaka lite på alkohol hemma i tidig ålder så blir det inte lika spännande att supa sen. Spänningen försvinner och man anser att alkohol är inte så coolt trots allt.

AngelLove
2006-12-28, 14:20
Att börja dricka i tidig ålder är endast positivt. Det bör dock vara i den grad att man blir bjuden hemma, dricker med äldre syskon som är i vettig ålder, föräldrar.
Sedan ska man visa ett ansvar, säg att man får smaka alkohol hemma vid 15 års åldern, då ska man ha visat ett enormt ansvar hemma gällande alkoholen fram tills 17 år, då kan man få dispans på 1 år att dricka med vänner osv.

Självklart bör föräldrarna inte vara alkoholister. :D

Jag fick i princip dricka hemma när jag var 14, både far, syskon och mor uppmuntrade till det, ingen annan i min umgängeskrets på den tiden FICK dricka. Jag anser att min väg genom alkoholens slätter har varit bättre.
Något av det absolut SÄMSTA råd/förklaring jag hört (inte enbart du som sagt så innan iofs).

Finns absolut inget som helst positivt med att ens föräldrar och syskon uppmuntrar till alkoholintag, det är dessutom som Sverker redan varit inne på en brottslig handling.

AngelLove
2006-12-28, 14:24
Tror på faktiskt på Shut Teh Face teori, så länge föräldrarna och hemmet inte är alkoholiserade så kan det funka bra. De första fyllarna blir oftast i smyg från föräldrar pch det är spännande, när man får smaka lite på alkohol hemma i tidig ålder så blir det inte lika spännande att supa sen. Spänningen försvinner och man anser att alkohol är inte så coolt trots allt.
Det där kan du ju sätta i vilken situation som helst då som är olaglig enligt lagboken vilket skulle innebära att allt egentligen är helt ok att göra och när man väl testat en gång så gör man inte om det.

Varför öppna en port till något som enbart egentligen är negativt ? Varför inte lära och visa att du kan ha minst lika kul och må minst lika bra utan alkohol genom att bygga upp barnets självförtroende, självinsikt, självständighet och förmåga att agera och finnas socialt.... ?

Inet bara att du får en individ som är stark i sig själv, den individen slipper en massa kostnader i inköp av drog och en kropp som tar stryk pga drogen b la..

Zakath
2006-12-28, 14:27
Alkohol ger permanenta hjärnskador, och hjärnan är inte färdigutvecklad förrän man är 25 år ungefär. Så egentligen bör man vänta tills man är över 25 år innan man börjar dricka för att undvika några av de värsta menen.

Men ännu bättre är att lära sig ha kul utan droger. :thumbup:

Fettecke
2006-12-28, 14:44
Som sagt tidigare så är det inte själva spriten som är den farliga biten, eller visst är det så, men det är följderna som blir påverkad.

du som 15 åring har inte en suck att veta vad som är bra eller dåligt (relativt sätt), du är inte mogen alls osv. tippar du i dig sprit så händer det mkt som du inte har en endaste sekunds kontroll över.

Vad tror du händer om ni sitter ett gäng hemma hos någons polare vars föräldrar är borta, nån blir för full och totaldäckar, spyr osv och kanske behöver läkarvård? eller kanske det är Du som ligger där och behöver hjälp, skulle du då lita på nån onykter 14-16 åring?...
Jag hade inte gjort det iaf.!

Som sagt, det hela i min tanke är att det handlar om mognad för att kunna hantera spritens konsekvenser!

Har du det?

Guddi
2006-12-28, 14:47
http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Broschyr/Varfor_det_ar_battre_senare_man_borjar_dricka.htm

shut teh face
2006-12-28, 15:11
Det är klart det är mot reglerna, men är inte fildelning det också?
Varför får vi bestämma vem som ska leda landet vid 18, men inte gå på systemet?

Man håller inte alltid med lagen.

Jag kan bara tala för mig själv, och jag är helt klart inne på linjen att man ska bjuda sina ungdomar på alkohol hemma innan 18 år. Men det är inte fel att INTE göra det heller, och enligt mig; inte fel att GÖRA det heller.

Jag har rätt till min åsikt osv etc !11elva

tp_88
2006-12-28, 15:19
Frågan är väl dock varför föräldrarna ska lära sina barn att (miss)bruka en drog som ställer till så mkt skit?

Jaws
2006-12-28, 15:25
Asså, drickande hör ju till den unga undomen. Tragiskt men sant så stämde uttycket "alla som är något, dricker", till viss del. Alla fester och hångel börjar inklusive alkohol. Alla som stannade hemma på helger och kollade på TV med föräldrar eller dyl, räknades bort med en gång.

Det är klart att kroppen tar skada av det om man super till varje helg som 14-16 åring, men det behöver man ju inte. Man kan ju börja med att testa på det lite och känna om det är ens grej..festandet och drickandet alltså.

Sen behöver man ju inte dricka för sakens skull..men faktum är, de flesta hatar nykterister:devil:

Sverker
2006-12-28, 15:26
Det är klart det är mot reglerna, men är inte fildelning det också?
Varför får vi bestämma vem som ska leda landet vid 18, men inte gå på systemet?

Man håller inte alltid med lagen.




Det är kanske dax att läsa vad vi länkar till.
På din fråga är jag inte alls emot att höja myndighetsåldern till 21 år.

HerrArne
2006-12-28, 15:29
Det är klart det är mot reglerna, men är inte fildelning det också?
Jo. Men vad har det med saken att göra?

Varför får vi bestämma vem som ska leda landet vid 18, men inte gå på systemet?
Du har rätt; 18-åringar är sällan mogna nog att bestämma vem som ska leda landet heller. Men eftersom de relativt sett utgör en så liten del av väljarna så låt gå, då.... *whistle*

Man håller inte alltid med lagen.

Korrekt. Eftersom vi lever i en demokrati så har man då alla möjligheter att arbeta för förändringar i lagen.

Jag kan bara tala för mig själv, och jag är helt klart inne på linjen att man ska bjuda sina ungdomar på alkohol hemma innan 18 år. Men det är inte fel att INTE göra det heller, och enligt mig; inte fel att GÖRA det heller.

NATURLIGTVIS är du inne på den linjen... *gah!*

Men det är ickedestomindre fel.
Jag har rätt till min åsikt osv etc !11elva
Givetvis. Även om den är fel. :naughty:

HerrArne
2006-12-28, 15:39
Asså, drickande hör ju till den unga undomen. Tragiskt men sant så stämde uttycket "alla som är något, dricker", till viss del.
Alla i din lilla klick av inbördes beundrande, menar du?

Alla fester och hångel börjar inklusive alkohol. Alla som stannade hemma på helger och kollade på TV med föräldrar eller dyl, räknades bort med en gång.

Återigen av dig och de dina då, eller hur?
Jag var nykterist som ung (argumentet om skador på hjärna i utveckling bet på mig, jag hade en medvetet sen alkoholdebut). Förvisso inte ett sätt att vinna några popularitetstävlingar, men ... kan ärligt säga att jag aldrig varken då eller senare sett detta som någonting av vikt.
Man kan ju börja med att testa på det lite och känna om det är ens grej..festandet och drickandet alltså.
Ett av problemen är att vissa upptäcker att det är jättemycket deras grej och sumpar allt annat i livet. Men visst spill får man kanske räkna med?
Sen behöver man ju inte dricka för sakens skull..men faktum är, de flesta hatar nykterister:devil:
Är du säker på det? De flesta i min umgängeskrets kunde inte bry sig mindre om någon är nykterist eller ej; Detta gäller för övrigt både dem som är det och dem som inte är det. Alkoholister verkar ingen gilla, dock.

shut teh face
2006-12-28, 15:39
Det är kanske dax att läsa vad vi länkar till.
På din fråga är jag inte alls emot att höja myndighetsåldern till 21 år.
Och röstningen? ;)


HerrArne: :)

Trance
2006-12-28, 15:45
Hur farligt är det at börja supa, som sextonåring?


Det är lugnt.


Jag är snart sexton år och funderar på att börja dricka lite . Hur farligt är det egentligen och vad blir det för följder? *whistle*


Illamående, kommer förmodligen att spy, slagsmål är inte ovanligt. Dock kommer du säkert få ligga också under ruset så det kan ju göra det värt det. Även fast det inte alltid är en höjdare.


Är det väldigt smart att vänta till jag har fyllt arton, eller?


Det beror på, vill du dricka nu så är det inte så smart att vänta för då kommer du inte att dricka nu.


Stats:
Har snart växt färdigt, men inte än.
Femton år, fast fyller sexton i februari

Är du man så börjar du med folköl, alla skall ha pinat i sig folköl innan man får gå vidare. Lite som en manlighetsrit.

willis
2006-12-28, 15:45
Visserligen har inte detta med alkohol att göra men jag tycker det är ganska relevant ändå;
När jag va 5-6 år gammal sa pappa till mig att ta ett bloss på hans cigg, motvilligt gjorde jag det och det är bland det äckligaste jag smakat.
Även om man bara var 5-6 år och inte hade några funderingar på att börja röka så har det ju orsakat i att jag aldrig ens haft funderingar på att smaka igen.

krilleh
2006-12-28, 15:46
Asså, drickande hör ju till den unga undomen. Tragiskt men sant så stämde uttycket "alla som är något, dricker", till viss del. Alla fester och hångel börjar inklusive alkohol. Alla som stannade hemma på helger och kollade på TV med föräldrar eller dyl, räknades bort med en gång.

Det är klart att kroppen tar skada av det om man super till varje helg som 14-16 åring, men det behöver man ju inte. Man kan ju börja med att testa på det lite och känna om det är ens grej..festandet och drickandet alltså.

Sen behöver man ju inte dricka för sakens skull..men faktum är, de flesta hatar nykterister:devil:

Håller med dig. Jag tycker du ska testa dricka litegrann och känna dig som det heter "lullig". Att du helt enkelt bara känner av alkoholen men du är inte full. Då kan du kontrollera dig också. Sen om du inte gillar det livet är det bara gå tillbaka till dina hantlar!

AngelLove
2006-12-28, 16:00
Det är klart det är mot reglerna, men är inte fildelning det också?
Se svar om lagen nedan...

Varför får vi bestämma vem som ska leda landet vid 18, men inte gå på systemet?
Någonstans måste väl gränsen gå, och det är kanske lättare att sätta en gräns på alkoholinköp eftersom det med forskning går att bevisa att det är direkt skadligt på en kropp under 21. Hur pass mycket du utvecklats intellektuellt för att se hela helheten kring val och vem som leder lander är desto svårare att bevisa.

Man håller inte alltid med lagen.
Nej, jag tycker oxå att man kan få köra i 140km/h på en öde motorväg natteitd, lik förbannat får jag inte. Man får inte bruka anabola eller knark heller, har de som ändå gör det rätt i att göra det då bara för de inte håller med ? Det är därför det heter lag och lagen kan förändras om majoriteten finner lagen felaktig.

Jag kan bara tala för mig själv, och jag är helt klart inne på linjen att man ska bjuda sina ungdomar på alkohol hemma innan 18 år.
Tyvärr talar du inte bara för dig själv då många andra i din ålder anser likadant. Det är bara att hoppas att den dagen ni själva har barn i 14-16årsåldern att ni mognat så pass och har livserfarenhet nog att inse att det är en felaktig väg att gå.

Jag har rätt till min åsikt osv etc !11elva
Visst har du det, men förvänta dig inte medhåll för en idiotisk åsikt på en publik bräda.

Yes
2006-12-28, 16:18
Alla som stannade hemma på helger och kollade på TV med föräldrar eller dyl, räknades bort med en gång.

Det går annars att hitta på andra saker med sina kompisar än att supa. Jag är väldigt glad över att jag gjorde det, för det har tveklöst varit den bästa tiden i mitt liv(och utan det hade jag varit en fan så mycket sämre människa). Trots att jag varken fick ****** eller hångla.

Nu har det väl iof blivit lite supande och festande ändå, sen 15-16 års ålder, men fan vad bortkastat det är egentligen. Några gånger om året kan det visserligen vara kul...

Till unge herrn som undrar tycker jag annars att han kan prova på det ifall det är något han verkligen vill göra. Annars, skit i vad kompisarna och alla andra tycker. Ska det sedan drickas så ge fan i spriten, ta det lugnt och prova lite folköl istället. Till sist, bli inte en förlorare som måste supa skallen i bitar varje helg för att ha "roligt".

Hammargren
2006-12-28, 16:20
Hur farligt är det at börja supa, som sextonåring?

Jag är snart sexton år och funderar på att börja dricka lite . Hur farligt är det egentligen och vad blir det för följder? *whistle*

Är det väldigt smart att vänta till jag har fyllt arton, eller?

Stats:
Har snart växt färdigt, men inte än.
Femton år, fast fyller sexton i februari

först och främst så tycker jag du borde tänka till varför du vill börja dricka, eller "supa", som du uttrycker det. är det för du vill passa in, eller har du helt enkelt bara ett behov av att göra någonting ohälsosamt? i såna fall finns det betydligt bättre allternativ än alkohol

sen förstår jag inte hur vissa ovan kan rekommendera att en 15-åring ska börja dricka (speciellt med tanke på att ni är alla idrottande och aktiva personer) då alkohol inte har någon som helst positiv effekt på kroppen över huvudtaget.
jag förstår till viss del (bland annat L-Samis's teori) att om man börjar dricka tidigt så kan man tröttna och inse hur dåligt alkohol egentligen är, men det kan också ha motsatt effekt.

Trance
2006-12-28, 16:26
först och främst så tycker jag du borde tänka till varför du vill börja dricka, eller "supa", som du uttrycker det. är det för du vill passa in, eller har du helt enkelt bara ett behov av att göra någonting ohälsosamt? i såna fall finns det betydligt bättre allternativ än alkohol

sen förstår jag inte hur vissa ovan kan rekommendera att en 15-åring ska börja dricka (speciellt med tanke på att ni är alla idrottande och aktiva personer) då alkohol inte har någon som helst positiv effekt på kroppen över huvudtaget.
jag förstår till viss del (bland annat L-Samis's teori) att om man börjar dricka tidigt så kan man tröttna och inse hur dåligt alkohol egentligen är, men det kan också ha motsatt effekt.

Det har visst positiva effekter. Man blir full.

Sedan angående börja tidigt för att tröttna så är det ju uppåt väggare. Vad jag vet så talar all statistik på att desto tidigare man börjar desto större chans för alkoholism.

Sverker
2006-12-28, 16:27
Och röstningen? ;)


Driver du med mig:confused:

Att vara myndig betyder också att man får ta ansvar för landets styre. Att ta ansvar betyder att vi myndiga väljer de 349 som ska fatta alla beslut åt oss.

Hammargren
2006-12-28, 16:28
Det har visst positiva effekter. Man blir full.

Sedan angående börja tidigt för att tröttna så är det ju uppåt väggare. Vad jag vet så talar all statistik på att desto tidigare man börjar desto större chans för alkoholism.

är det positivt att bli full? möjligen får ens självkänsla och ego en liten knuff, men det är under fyllan som det blir bråk

AngelLove
2006-12-28, 16:32
är det positivt att bli full? möjligen får ens självkänsla och ego en liten knuff, men det är under fyllan som det blir bråk
Var nog en släng av Trance-ironi i första delen ;)

Catstyle
2006-12-28, 18:01
Supa är roligt. :)

skaparn
2006-12-28, 18:09
Det har visst positiva effekter. Man blir full.

+16(år)

Jag tycker givetvis inte man ska börja som 16-åring, men som tonåring hade jag nog som roligast under påverkan av alkohol. Har full förståelse för nykterister som vill belysa problemen som följer i alkoholens spår, och jag tycker verkligen det är ett fruktansvärt hycklande i Sverige med KNARKET som livsfarligt och alkoholen som själens smörjmedel. Däremot så kan det omöjligt finnas ett sämre sätt att bekämpa alkoholen i samhället genom att blunda för att fylla är kul. Finns inget som får mig mer sugen på ett järn än en nykterist som på fullt allvar frågar "vad är det för kul med supat, man kan ha lika kul nykter".

Att jag sen nästan lever som absolutist idag har mest med min oförmåga att dricka måttligt att göra samt att jag inte gillar den påverkan drickande har på träningen att göra.

Yankeee
2006-12-28, 18:12
är det positivt att bli full? möjligen får ens självkänsla och ego en liten knuff, men det är under fyllan som det blir bråk

Om målet är att bli full så är det självklart positivt att bli full.

shut teh face
2006-12-28, 18:14
Visst har du det, men förvänta dig inte medhåll för en idiotisk åsikt på en publik bräda.
Det har ingen sagt, seriöst, skriver du i hopp om att någon håller med dig?

Vi kollar våra barn i tjugo års åldern och ser ifall min blivit mindre intelligent & ansvarstagande för denne fick alkohol hemma 3 år för tidigt.

Vet du vad den jämförelsen ger oss? Inget. Antingen är man vettig förälder eller så är man inte. Att visa sitt barn vad alkohol är, lära denne att ta ansvar, att inte få utlopp för sin nyfikenhet på egen hand, är inget negativt.

skaparn
2006-12-28, 19:06
Vi kollar våra barn i tjugo års åldern och ser ifall min blivit mindre intelligent & ansvarstagande för denne fick alkohol hemma 3 år för tidigt.

Vet du vad den jämförelsen ger oss? Inget.

Nej den skulle inte ge något, men det beror på något du verkar bortse från. Anekdotisk evidens, som jag skrivit många gånger tidigare, är värdelöst. Däremot är jag helt övertygad om att ifall det görs en epidemologisk studie med tillräckligt många objekt skulle det väldigt tydligt framgå att fler i gruppen barn som fick smaka hemma och började dricka tidigt fick alkoholproblem senare i livet.

Yankeee
2006-12-28, 19:08
Däremot är jag helt övertygad om att ifall det görs en epidemologisk studie med tillräckligt många objekt skulle det väldigt tydligt framgå att fler i gruppen barn som fick smaka hemma och började dricka tidigt fick alkoholproblem senare i livet.

Det finns en eller flera studier som visar att tidigt drickande ökar sannolikheten för problem senare i livet. Sitter dock inte på någon.

sissa
2006-12-28, 19:10
är det positivt att bli full? möjligen får ens självkänsla och ego en liten knuff, men det är under fyllan som det blir bråk


Man får nog anta att det finns positiva effekter för rätt många, annars tror jag inte många hade druckit. Sedan finns det säkert de som inte upplever något positivt med det alls men jag tror det är få.

För de flesta handlar det nog om att väga det positiva mot det negativa.

shut teh face
2006-12-28, 19:12
Det finns en eller flera studier som visar att tidigt drickande ökar sannolikheten för problem senare i livet. Sitter dock inte på någon.
Du menar att du är ett levande bevis Yankeee? :D

Yankeee
2006-12-28, 19:14
Man får nog anta att det finns positiva effekter för rätt många, annars tror jag inte många hade druckit. Sedan finns det säkert de som inte upplever något positivt med det alls men jag tror det är få.


Det intressanta är väl egentligen varför människor anser sig få ut något positivt av att berusa sig.

skaparn
2006-12-28, 19:14
Det finns en eller flera studier som visar att tidigt drickande ökar sannolikheten för problem senare i livet. Sitter dock inte på någon.

Jag misstänkte att det fanns något sådant, men höll mig till formuleringar som antydde det sannolika istället för hårda fakta. Kanske lite fult att inte idas leta fram studier och istället formulera sig i termer av sannolikheter och vädjan till "det sunda förnuftet"(R).

shut teh face
2006-12-28, 19:15
Det finns studier på att alkohol är farligare än cannabis iaf, kanske man ska langa en joint till ungdomarna i hemmet? Nää.*popcorn*

skaparn
2006-12-28, 19:17
Det finns studier på att alkohol är farligare än cannabis iaf, kanske man ska langa en joint till ungdomarna i hemmet? Nää.*popcorn*

Vad skönt att du gör jobbet så lätt för oss andra genom att brutalt plöja en dumhetens väg genom den seriösa diskussionens land. Nu finns det ingen som helst anledning att ta dig på allvar i fortsättningen.

sissa
2006-12-28, 19:17
Det intressanta är väl egentligen varför människor anser sig få ut något positivt av att berusa sig.

Ser du inga positiva effekter av att vara berusad?

Yankeee
2006-12-28, 19:20
Ser du inga positiva effekter av att vara berusad?

Egentligen borde jag tycka att det finns positiva effekter eftersom att andra tycker sig dra nytta av alkoholen på något sätt och på så vis vara glad för deras skull. Fast det känns som att många dricker av ganska ogenomtänkta anledningar och då känns det inte riktigt rätt att uppskatta eventuella positiva effekter.

Dreas
2006-12-28, 19:25
Hej! Det var inte dåligt att du orkat vänta sålänge som 16 år med det! Starkt jobbat! Men jag tror inte du tar någon större skada nu än vid 18 år! Drack väl nästan varje helg minst en gång i veckan i över ett halvår förra året, inget jag är stolt över! Det enda som hände var att kroppen blev svag och man kände sig ganska så orkeslös då man skulle börja träna! Idag tränar ja 4 ggr i veckan och dricker kanske högst 1 gång i månaden! Mår prima och inga problem av spriten! Är 17 kan tillägas:em: Känner folk som druckit varje eller varannan helg i flera år utan att ha tagit nån skada!

Men jag råder dig inte att börja! Hade en kompis som nyligen dog,troligen drunknat i sina egna spyor!*cry*

Drick med måtta!

Andreas

Yankeee
2006-12-28, 19:26
Känner folk som druckit varje eller varannan helg i flera år utan att ha tagit nån skada!

Hur många sekunder tänkte du innan du skrev det där?

Gpajpen
2006-12-28, 19:28
Hur många sekunder tänkte du innan du skrev det där?

man behöver inte ha tagit skada nej. iaf inte psykiskt eller utseendemässigt.
sen om t.ex levern är i snäppet sämre skick synns ju eller känns inte.

Dreas
2006-12-28, 19:30
Hur många sekunder tänkte du innan du skrev det där?

Inte så länge! Säger bara som det är! Dom flesta ungdomarna i dagens läge har varit fulla innan dom är 16. Och har det skadat majoriteten?

Andreas

sissa
2006-12-28, 19:30
Egentligen borde jag tycka att det finns positiva effekter eftersom att andra ....

Jag tänkte på om du kanske själv upplevt positiva effekter?

Yankeee
2006-12-28, 19:31
man behöver inte ha tagit skada nej. iaf inte psykiskt eller utseendemässigt.
sen om t.ex levern är i snäppet sämre skick synns ju eller känns inte.

Med tanke på att varken du eller han kan göra en vettig psykisk eller fysisk bedömning av någon får du chansen att ta tillbaka det du skrev.

Yankeee
2006-12-28, 19:33
Och har det skadat majoriteten?


Majoritetens kroppar är med största sannolikhet inte i så bra skick som de hade varit utan alkohol.

Dreas
2006-12-28, 19:33
man behöver inte ha tagit skada nej. iaf inte psykiskt eller utseendemässigt.
sen om t.ex levern är i snäppet sämre skick synns ju eller känns inte

Det stämmer! Det har jag ingen aning om! Men av vad jag kan se så mår han bra! Det jag ville ha sagt med det vara att jag tror inte killen ska vara orolig över att dricka då det görs mer eller mindre överallt av ungdomar i hans ålder!


Majoritetens kroppar är med största sannolikhet inte så bra skick som de hade varit utan alkohol.

Stämmer! Tror jag måste sluta skriva innan jag säger något dumt och någon får något fint att Quota:)


Andreas

Yankeee
2006-12-28, 19:34
Jag tänkte på om du kanske själv upplevt positiva effekter?

De få gånger jag har druckit har jag inte letat efter positiva effekter. Idag ser jag inte några för mig positiva effekter.

Yankeee
2006-12-28, 19:35
Det jag ville ha sagt med det vara att jag tror inte killen ska vara orolig över att dricka då det görs mer eller mindre överallt av ungdomar i hans ålder!


Två fel blir ett rätt?

HerrArne
2006-12-28, 19:35
Inte så länge! Säger bara som det är! Dom flesta ungdomarna i dagens läge har varit fulla innan dom är 16. Och har det skadat majoriteten?

[EDIT] Hehe. Såg att uttalandet redan var tillbakataget... ;)

sissa
2006-12-28, 19:37
De få gånger jag har druckit har jag inte letat efter positiva effekter.


Du upplevde inga positiva effekter alltså?

Yankeee
2006-12-28, 19:38
Du upplevde inga positiva effekter alltså?

Inte vad jag kommer på nu.

sissa
2006-12-28, 19:39
Ok.

skaparn
2006-12-28, 19:40
De få gånger jag har druckit har jag inte letat efter positiva effekter. Idag ser jag inte några för mig positiva effekter.

Ska jag bli förvånad över att någon utan de positiva förväntningarna på en viss känsloförstärkare vid inmundigande av denna inte känner positiva effekter?

Är jag inte glad då jag börjar supa blir jag det mest troligt inte under resans gång heller.

kalle437
2006-12-28, 19:41
Tror på faktiskt på Shut Teh Face teori, så länge föräldrarna och hemmet inte är alkoholiserade så kan det funka bra. De första fyllarna blir oftast i smyg från föräldrar pch det är spännande, när man får smaka lite på alkohol hemma i tidig ålder så blir det inte lika spännande att supa sen. Spänningen försvinner och man anser att alkohol är inte så coolt trots allt.
Jag tror också att det funkar. Det låter väldigt logiskt, jag har alltid trott att det är så. För vad är det egentligen som gör att man går ut o dricker när man är ung? Jo de flesta tycker att det är spännande med alkohol. Varför tycker de att alkohol är spännande? Jo, det är nånting för "vuxna", som inte barn får dricka. Men om de får dricka vid maten lite då och då är det inte alls lika spännande.

Yankeee
2006-12-28, 19:43
Ska jag bli förvånad över att någon utan de positiva förväntningarna på en viss känsloförstärkare vid inmundigande av denna inte känner positiva effekter?

Är jag inte glad då jag börjar supa blir jag det mest troligt inte under resans gång heller.

Där har du en väldigt viktig poäng. Nu är jag tyvärr inte medveten om min sinnesstämmning för flertalet år sedan, men jag kan garantera att jag inte satt och väntade samt kryssade av eventuella positiva effekter från "listan".

Dreas
2006-12-28, 19:44
Två fel blir ett rätt?

Nope!

shut teh face
2006-12-28, 20:05
Vad skönt att du gör jobbet så lätt för oss andra genom att brutalt plöja en dumhetens väg genom den seriösa diskussionens land. Nu finns det ingen som helst anledning att ta dig på allvar i fortsättningen.
Allt för att göra livet lätt för er kära kolianer. :)

Guddi
2006-12-28, 23:12
Jag tror också att det funkar. Det låter väldigt logiskt, jag har alltid trott att det är så. För vad är det egentligen som gör att man går ut o dricker när man är ung? Jo de flesta tycker att det är spännande med alkohol. Varför tycker de att alkohol är spännande? Jo, det är nånting för "vuxna", som inte barn får dricka. Men om de får dricka vid maten lite då och då är det inte alls lika spännande.Eller så kan man sätta en annan logisk spinn på det. Killen som är van vid att dricka hemma är kaxig framför sina kompisar som inte vill dricka eller tycker att vodkan smakar illa och ska visa att han klarar av massor av sprit och super sig fullast av alla på de flesta festerna.

Många saker kan låta logiska när man säger dem. Nu finns det tydliga bevis på att ju tidigare en person börjar blir introducerad till alkohol dessto större är risken att han/hon får skadliga alkoholvanor senare i livet. Detta betyder inte att ALLA får det och dem här i tråden som har fått smaka på alkohol har kanske klarat sig aldeles utmärkt men det fråntar inte faktum att detta inte gäller för majoriteten.

mini
2006-12-28, 23:40
Spänningen med att vara full ihop med kompisar och andra i ens egen ålder försvinner inte för att man fått dricka hemma.

L-Sami
2006-12-28, 23:43
Spänningen med att vara full ihop med kompisar och andra i ens egen ålder försvinner inte för att man fått dricka hemma.

Kanske inte för dig.

jwzrd
2006-12-29, 00:15
Frågan är väl dock varför föräldrarna ska lära sina barn att (miss)bruka en drog som ställer till så mkt skit?

Man kan lära barnet en sund inställning till sig själva och allting i största allmänhet, till det tycker vissa - jag t ex - hör att inte tvinga på barn en dogmatisk inställning till något utan snarare respekt inför allt. Att lära sig att använda sin egen förmåga och det ganska tidigt. Givetvis hör det även dit att inte servera sin 13-åring nubbe till sillen men väl kanske ett glas öl. (Om han eller hon frågar om det).

Dogmatiska inställningar och sätt att uppfostra leder bara till människor med en rejält skruvad och dömande världsuppfattning.

jwzrd
2006-12-29, 00:18
Eller så kan man sätta en annan logisk spinn på det. Killen som är van vid att dricka hemma är kaxig framför sina kompisar som inte vill dricka eller tycker att vodkan smakar illa och ska visa att han klarar av massor av sprit och super sig fullast av alla på de flesta festerna.

Många saker kan låta logiska när man säger dem. Nu finns det tydliga bevis på att ju tidigare en person börjar blir introducerad till alkohol dessto större är risken att han/hon får skadliga alkoholvanor senare i livet. Detta betyder inte att ALLA får det och dem här i tråden som har fått smaka på alkohol har kanske klarat sig aldeles utmärkt men det fråntar inte faktum att detta inte gäller för majoriteten.

Det handlar om att inte lära sitt barn att toksupa, att inte lära det att allting är förbjudet utan att snarare visa en positiv väg där allting man gör handlar om positiva val snarare än att - någon som hört mig härja om det förut? - VARA ETT JÄVLA FÅR I SKOCKEN. Jag vet inte vilken grupp människor som stör mig mest, pantade hockey-/fotbollsfånar som alltid super sig till apstadiet eller präktiga IOGT-NTO-fånar.

Sverker
2006-12-29, 07:18
Man kan lära barnet en sund inställning till sig själva och allting i största allmänhet, till det tycker vissa - jag t ex - hör att inte tvinga på barn en dogmatisk inställning till något utan snarare respekt inför allt. Att lära sig att använda sin egen förmåga och det ganska tidigt. Givetvis hör det även dit att inte servera sin 13-åring nubbe till sillen men väl kanske ett glas öl. (Om han eller hon frågar om det).

Dogmatiska inställningar och sätt att uppfostra leder bara till människor med en rejält skruvad och dömande världsuppfattning.



Det här tycker jag är helt fel. Ett sådant barn har man svikit fullständigt.

Här överskattar man barnets förmåga och tvingar det till att fatta egna beslut om vad som är rätt eller fel. Jag tycker det är bättre och klart säga att här är GRÄNSEN. Du dricker inte alkohol, punkt.

Även om ens eget barn i det ögonblicket skulle hata en så finns det en gräns som barnet kan stödja sig emot när kamraterna dricker alkohol på en fest. Då vet ( mitt ) barn att det finns ett alternativ till alkoholen.

sissa
2006-12-29, 07:30
Jag är mer inne på att inte servera alkohol, jag tror mer på det än tvärtom helt enkelt. (Sedan finns det ju aldrig som bekant några garantier)

Sen vill jag inte dra alla över en kam som låter sina barn dricka alkohol. Jag tror hur som helst att man måste fråga sig om gör det av en vettig anledning eller om man gör det av bekvämlighetsskäl (vill inte säga nej) och för att ,för stunden, vara poppis hos barnet

Yes
2006-12-29, 09:22
Det här tycker jag är helt fel. Ett sådant barn har man svikit fullständigt.

Här överskattar man barnets förmåga och tvingar det till att fatta egna beslut om vad som är rätt eller fel. Jag tycker det är bättre och klart säga att här är GRÄNSEN. Du dricker inte alkohol, punkt.

Även om ens eget barn i det ögonblicket skulle hata en så finns det en gräns som barnet kan stödja sig emot när kamraterna dricker alkohol på en fest. Då vet ( mitt ) barn att det finns ett alternativ till alkoholen.
Det handlar ju snarare om att ge barnet rätt förutsättningar för att på egen hand kunna komma fram till vad som är rätt och fel, genom att man visar vägen.

Antingen kan du ha ett barn som lutar sig mot vad pappa säger. Det slutar nog oftast i ett antal grisfyllor innan barnet lär sig en bättre väg. Eller så kan barnet luta sig mot sitt eget förnuft, som säger att det både blir roligast och bäst om man i varje fall dricker med lite ansvar(eller kanske inte alls dricker).

Som förälder är det inte fel att sätta gränser, men det är ens ansvar att förse barnet med de mentala förutsättningar som krävs för att fatta egna rationella beslut och ha självförtroendet att stå fast vid dem.

AngelLove
2006-12-29, 10:17
Det handlar ju snarare om att ge barnet rätt förutsättningar för att på egen hand kunna komma fram till vad som är rätt och fel, genom att man visar vägen.

Antingen kan du ha ett barn som lutar sig mot vad pappa säger. Det slutar nog oftast i ett antal grisfyllor innan barnet lär sig en bättre väg. Eller så kan barnet luta sig mot sitt eget förnuft, som säger att det både blir roligast och bäst om man i varje fall dricker med lite ansvar(eller kanske inte alls dricker).

Som förälder är det inte fel att sätta gränser, men det är ens ansvar att förse barnet med de mentala förutsättningar som krävs för att fatta egna rationella beslut och ha självförtroendet att stå fast vid dem.

Och på vilka grunder baserar du att en 14-15-16åring tillsammans med kompisarna på en fest hemma hos någon dricker med ansvar.
Det är nog snarare i dessa fallen som "grisfyllorna" kommer och jag kan nog garantera dig att de barn i 10-13årsåldern som står fulla nere på stan på vardagar är barn som fått smaka hemma tidigare.

Självklart kan du inte bara säga "NEJ" till alkohol utan en förklaring till ditt ställningstagande - med förklarningen så vet barnet VARFÖR och behöver inte bara säga "för att pappa sa det".

Och som tillägg till de inläggen om att kompisar inte tagit skada eller vi kan se vems barn som tagit mest skada. Min farfar rökade 1-2paket cigaretter om dagen de sista 20åren i sitt liv (som jag kommer på) och det var inte i lungcancer som han dog.. Men han gav sig inte bättre chanser heller direkt. Min riktiga farfar dog dessutom av alkoholen för väldigt väldigt många år sedan (långt innan jag var född) så oskadligt är det inte.

mini
2006-12-29, 10:39
Jag fattar fortfarande inte hur möjligheten att dricka ett glas öl hemma skulle göra en tonåring mindre benägen att supa med kompisarna. Kopplingen är för svag, det är helt olika saker. Det är ju inte själva inmundigandet av alkoholhaltig dryck som är det som är mest spännande, utan fyllan och det man vågar göra på fyllan.
Jag tror det är andra saker som ska till när man lär sig hantera alkohol. Föräldrarnas roll som goda exempel. Umgänget. Trial and error (där errorbiten är det man lär sig mest av gissar jag). Dryckeskultur där man bor osv. Kanske också att man kan lita på att ens föräldrar faktiskt är vuxna och tar hand om en om man fuckar upp.

Fartman
2006-12-29, 13:28
Försvinner så många av dessa faror på 2år då?

Nej? Men du, och din omgiving, är (förhoppningsvis) 2 år mognare i huvudet. Om jag själv jämför hur det såg ut "i festsvängen" när jag var 16 (eller ännu yngre) så var det betydligt värre då man var 15-16 än när man var 18 och mestadels uppehöll sig på krogen där det tex finns vakter som snabbt avbryter ett bråk. Något som inte existerar på en FF-fest hemma hos en 15-åring.

Pierre_C
2006-12-29, 13:52
Att börja dricka i tidig ålder är endast positivt. Det bör dock vara i den grad att man blir bjuden hemma, dricker med äldre syskon som är i vettig ålder, föräldrar.
Sedan ska man visa ett ansvar, säg att man får smaka alkohol hemma vid 15 års åldern, då ska man ha visat ett enormt ansvar hemma gällande alkoholen fram tills 17 år, då kan man få dispans på 1 år att dricka med vänner osv.

Självklart bör föräldrarna inte vara alkoholister. :D

Jag fick i princip dricka hemma när jag var 14, både far, syskon och mor uppmuntrade till det, ingen annan i min umgängeskrets på den tiden FICK dricka. Jag anser att min väg genom alkoholens slätter har varit bättre.


Jag håller helt med dig, men det är extremt viktigt att man förstår att alkohol är en mognadsgrej och inte "koolt" så att säga. Jag fick dricka lite öl, vin och så hemma när jag var 14-15 och till nu då (18), men det handlade om små mängder och absolut inget supande. Föräldrarna ska visa att alkohol inte är till för att fjortiskröka med utan faktiskt bara är ett komplement till en trevlig kväll!

Till alla som säger emot detta: Har ni kommit i kontakt med alkoholism eller liknande inom eran nära krets/familj? I så fall förstår jag erat tankesätt, annars tycker jag att det är konstigt hur ni kan påstå att det är dåligt att föräldrarna som introducerar alkohol på ett moget sätt i sina barns liv istället för att nån annan gör det på ett sämre sätt.. Att man skulle dricka mer pga. att man får smaka lite alkohol hemma är ju skitsnack..

AngelLove
2006-12-29, 14:21
.. Att man skulle dricka mer pga. att man får smaka lite alkohol hemma är ju skitsnack..

Säger emot dig och jag har både och kommit i kontakt med alkoholism eftersom min biologiska farfar dog av det (det var dock 25år innan jag var född och inget som jag egentligen visste förrän långt senare och ja jag kallar han för biologiska farfar eftersom jag aldrig träffat honom och min farfar som var farfar för mig var en annan person).

Vad som är dåligt är fortfarande att du lär ditt barn att en trevlig kväll har behovet av (inte alltid men ofta) att innehålla alkohol. Varför inte visa barnet att den trevliga kvällen kommer från att de som är där kan vara sig själva och trivas med sig själv som de är.

Du visar vägen till en drog som enbart är till skada för barnet - det kommer egentligen inget positivt alls (om man nu inte som Trance anser att själva fyllan är positiv) ifrån den. Det som händer med dig när du är salongsberusad (och vad jag tror är anledningen till att många vill bli det) är att du får ett knuff i din självtro/självförtroende och vågar vara på det sätt du normalt sett vill vara på men inte vågar.

Jag har använt alkohol och är inget i närheten av nykterist men i takt med att åldern och livserfarenheten ökat så förstår jag mer min mammas resonemang (som var att inte bjuda sina barn på alkohol) än min pappas (som var att bjuda på alkohol) och jag kan lugnt säga att hade inte min pappa introducerat alkohol i mitt liv till middagar, fester, kalas (som ett trevligt komplement för vuxna) så hade jag inte heller supit som jag gjorde som yngre individ.

I dagsläget nyttjar jag dessutom inte alkohol vidare ofta utan jag lägger hellre den energin i kroppen på att förstå och tro på mig själv - vilket jag tror är ett betydligt bättre föredöme för mina barn än att använda en drog för att ha trevligt i nära & käras närhet.

mini
2006-12-29, 14:33
Att man skulle dricka mer pga. att man får smaka lite alkohol hemma är ju skitsnack..
Vad bygger du det uttalandet på?
Hur har ditt eget festande med vänner sett ut? (Bara nyfiken, inte ute efter att sätta dit dig på något vis.)

Yankeee
2006-12-29, 14:42
För den som har tid och lust:
http://julkaisut.jyu.fi/?id=951-39-2661-3

"Tidig alkoholdebut - risk- och skyddsfaktorer"
(AIDS-kopplingen känns väl lite overkill)
http://www.alkoholkommitten.nu/alkoholkommitten/pdfbin/tidig_alkoholdebut.pdf

Newi
2006-12-29, 14:46
Jag personligen tror inte det spelar så stor roll huruvida föräldrar introducerar alkohol till sina barn eller inte. Det finns alltid risk att någon som får smaka på alkohol hemma börjar supa lite tidigare på grund av det, men det finns också alltid en risk för att någon som aldrig fått smaka alkohol hemma börjar dricka desto mer när man väl får prova på det.

Jag tror andra omständigheter i barnets liv spelar större roll, kanske framförallt vilka personer denne umgås med.

shut teh face
2006-12-29, 15:02
Jag tror vi alla kan dra slutsatsen att det är individuellt, både för barnet och förälder med åsikter.

Detta är en fråga som stark präglas av ens egna värderingar, vilket är ett känsligt ämne. Om man själv har dåliga erfarenheter med alkohol vill man nog inte introducera alkohol hemma för sitt barn.. men det behöver inte betyda att det är fel/rätt, för att någon säger "när jag var liten minsamm", "och jag är ju en fin kille" nu..

kollebolle
2006-12-29, 15:05
Jwzrd: Uppfostran handlar om dogmer - man lär sina barn vad som är rätt och fel och förhoppningsvis fattar de också varför. "Pragmatisk uppfostran" låter för mig synonymt med ingen uppfostran.

jwzrd
2006-12-29, 15:13
Det här tycker jag är helt fel. Ett sådant barn har man svikit fullständigt.

Här överskattar man barnets förmåga och tvingar det till att fatta egna beslut om vad som är rätt eller fel. Jag tycker det är bättre och klart säga att här är GRÄNSEN. Du dricker inte alkohol, punkt.

Även om ens eget barn i det ögonblicket skulle hata en så finns det en gräns som barnet kan stödja sig emot när kamraterna dricker alkohol på en fest. Då vet ( mitt ) barn att det finns ett alternativ till alkoholen.

Det barnet kommer att fatta fel beslut sen när de ser att inget särskillt farligt verkar hända de som dricker sprit. De kommer att inse(tm) att du har fel och att deras polare har rätt och sen börja dricka sprit. Bakom din rygg eftersom du rosenrasat förbjuder dem!

Yankeee
2006-12-29, 15:16
Tycker det verkar rätt dumt att man som förälder lämnar över "ansvaret" till barnet när det gäller alkohol när statstiken talar sitt tydliga språk. Att dessutom tro att ett barn kan hantera något som majoriteten av den vuxna befolkningen inte kan hantera är nog ännu dummare.

Jag skulle dock inte ha något emot att mina barn drack i tidig ålder om de drack av rätt anledning (men hur stor är den risken?). Jag tror inte att så unga (~15) har utvecklat sig så pass mycket mentalt att man verkligen ser den bakomliggande orsaken till att majoriteten av ungdomarna dricker.

shut teh face
2006-12-29, 15:18
Tycker det verkar rätt dumt att man som förälder lämnar över "ansvaret" till barnet när det gäller alkohol när statstiken talar sitt tydliga språk. Att dessutom tro att ett barn kan hantera något som majoriteten av den vuxna befolkningen inte kan hantera är nog ännu dummare.

Jag skulle dock inte ha något emot att mina barn drack i tidig ålder om de drack av rätt anledning (men hur stor är den risken?). Jag tror inte att så unga (~15) har utvecklat sig så pass mycket mentalt att man verkligen ser den bakomliggande orsaken till att majoriteten av ungdomarna dricker.
Risken är ju så stor som du gör den, du är föräldern.

Förresten: 72% of all Statistics are made up

Yankeee
2006-12-29, 15:22
Risken är ju så stor som du gör den, du är föräldern.


Klart man på religiöst vis "lära" barnen, men då försvinner liksom poängen. Jag ser gärna att mina barn lär sig fråga, analysera och tänka själva i tidig ålder, jag ska inte tala om för dem vad som är rätt och fel utan bara delge dem om mina tankar och åsikter.

jwzrd
2006-12-29, 15:35
Jwzrd: Uppfostran handlar om dogmer - man lär sina barn vad som är rätt och fel och förhoppningsvis fattar de också varför. "Pragmatisk uppfostran" låter för mig synonymt med ingen uppfostran.

Min erfarenhet är att dogmatiskt uppfostrade barn gör allt lite senare för att gå emot precis allt det deras föräldrar sagt. De gör det dessutom utan att berätta något för deras föräldrar eftersom de blir så förbannade. Det blir coolt att göra förbjudna saker - det händer ju ändå inget med deras polare.

Vad tror du händer dessa barn när de träffar på diverse drogliberala hasch-pundare eller gräs-mongon?

mini
2006-12-29, 15:48
Vad tror du händer dessa barn när de träffar på diverse drogliberala hasch-pundare eller gräs-mongon?

Det enklaste är ju att säga att barn som förbjudits droger använder dem senare för att man vill göra det som är förbjudet ty det är spännande osv. Så enkelt tror jag inte det är. I så fall borde vi ha en större andel missbrukare då jag tror att flertalet föräldrar inte bjuder sina minderåriga barn på alkohol hemma.
Varför hänfaller vi åt ytterligheter här? Alla regler är inte nödvändigtvis dogmatiska. Flertalet av de föräldrar som väljer att inte bjuda sina barn på alkohol gissar jag diskuterar och har en dialog med sina barn/tonåringar om saken. Likaså lär inte alla barn som får smaka öl hemma hamna på stans parkbänkar med en flaska t-röd.

kollebolle
2006-12-29, 15:52
Min erfarenhet är att dogmatiskt uppfostrade barn gör allt lite senare för att gå emot precis allt det deras föräldrar sagt. De gör det dessutom utan att berätta något för deras föräldrar eftersom de blir så förbannade. Det blir coolt att göra förbjudna saker - det händer ju ändå inget med deras polare.

Vad tror du händer dessa barn när de träffar på diverse drogliberala hasch-pundare eller gräs-mongon?

Det är förmodligen aldrig bra att träffa "diverse drogliberala hasch-pundare eller gräs-mongon". Oavsett uppfostran finns det såklart en risk att påverkas av dem. Om du redan har vissa av deras vanor ökar antagligen risken för att du ska låta dig dras med. Det är även ett faktum att om man är säker på sin sak (ex. är helt emot droger och tagit ställning mot det) klarar man av ett möte med haschpundare osv mycket bättre. Har man i hemmet inte blivit indoktrinerad att hasch osv är fel ökar osäkerheten när man träffar dom här typerna. Nu tycker jag att du tog ett väldigt extremt exempel med gräs-mongon och drogliberaler, min mening i inlägget var att uppfostran handlar om dogmer. En femåring fattar inte att stöld är fel, men man förbjuder det och är därmed dogmatisk mot sitt barn. En 14-åring förstår varför stöld är fel och har förhoppningsvis inte stulit. Men han blir nu förbjuden att dricka av sina föräldrar, ett förbud han förstår när han blir äldre. Uppfostran är mer eller mindre samma sak som dogmer och det med rätta eftersom vi lever i ett så extremt öppet och fritt samhälle där det finns mängder av valmöjligheter och tillfällen att tänka själv.

jwzrd
2006-12-29, 15:55
Vad menar du med ytterligheter? Varför bestämmer du att dialogen enbart finns i familjen som förbjuder alkohol? Dialogen måste finnas i alla hem och den handlar om allting, inte bara alkohol. Den är en del av att rusta barnet inför senare dagar då det måste besluta om saker som är svåra att besluta om. Är det en god ide att supa skallen i bitar? Att helt enkelt handskas ansvarsfullt med alkohol hela tiden i sitt barns närvaro istället för att - som svenskar är så sjukt duktiga på - skrika högt om alkisar, pundare och att förbjuda barnet att dricka hemma. Sen supa skallen i bitar på varje firmafest, midsommar och andra amatörers aftnar. DET är min erfarenhet av hur det går till bland Förbjudarligan(tm).

Det finns ingenting särskillt att se här (i alkoholvärlden). Vissa brukar det, andra inte. Av de som brukar det finns det en ohyggligt stor del som även gillar att supa sig bortom allt vett och förstånd. Det förstår även barn. Barn förstår även, om man lär dem, att det är skillnad på att äta lördagsgodis och att proppa truten full med skit varje dag. Lustigt det där, i fettofamiljer är det konstant bråk om att barnen stoppar godis i sig varje dag, det är vad de blivit lärda av sina föräldrar TROTS att samma föräldrar skriker sig hesa om förbudet som gäller godis på vardagar. KONSTIGT. Samma sak gäller sprit. Föregå med gott exempel och med resonemang som barnen förstå så slipper man stå där och skrika: GÖR SOM JAG SÄGER, INTE SOM JAG GÖR.

mini
2006-12-29, 16:02
DET är min erfarenhet av hur det går till bland Förbjudarligan(tm).
Det kan vara det som gör att vi inte ser på det på samma vis då. Jag har nämligen inte samma erfarenheter.

Föregå med gott exempel och med resonemang som barnen förstå så slipper man stå där och skrika: GÖR SOM JAG SÄGER, INTE SOM JAG GÖR.
Sådana saker kommer det alltid finnas. Barn får inte köra bil för de är inte mogna för det exempelvis. Det finns fler exempel på saker som är mer lämpliga för vuxna än barn.

jwzrd
2006-12-29, 16:02
Det är förmodligen aldrig bra att träffa "diverse drogliberala hasch-pundare eller gräs-mongon". Oavsett uppfostran finns det såklart en risk att påverkas av dem. Om du redan har vissa av deras vanor ökar antagligen risken för att du ska låta dig dras med. Det är även ett faktum att om man är säker på sin sak (ex. är helt emot droger och tagit ställning mot det) klarar man av ett möte med haschpundare osv mycket bättre. Har man i hemmet inte blivit indoktrinerad att hasch osv är fel ökar osäkerheten när man träffar dom här typerna. Nu tycker jag att du tog ett väldigt extremt exempel med gräs-mongon och drogliberaler, min mening i inlägget var att uppfostran handlar om dogmer. En femåring fattar inte att stöld är fel, men man förbjuder det och är därmed dogmatisk mot sitt barn. En 14-åring förstår varför stöld är fel och har förhoppningsvis inte stulit. Men han blir nu förbjuden att dricka av sina föräldrar, ett förbud han förstår när han blir äldre. Uppfostran är mer eller mindre samma sak som dogmer och det med rätta eftersom vi lever i ett så extremt öppet och fritt samhälle där det finns mängder av valmöjligheter och tillfällen att tänka själv.

Som sagt, egen erfarenhet säger mig att de som haft hårdast förbud på sig är de man sedan sett ligga i rännstenen me spyan på tröjan. Eller t ex komma för att berätta för mig lite senare att de hade fel om gräs, det är i själva verket en mycket bra drog, bästa sedan skivat bröd osv osv.

jwzrd
2006-12-29, 16:04
Det kan vara det som gör att vi inte ser på det på samma vis då. Jag har nämligen inte samma erfarenheter.


Sådana saker kommer det alltid finnas. Barn får inte köra bil för de är inte mogna för det exempelvis. Det finns fler exempel på saker som är mer lämpliga för vuxna än barn.

Hur många föräldrar förbjuder sina barn med hjälpa av dogmer att köra bil? Många? Nej? Konstigt? Det behövs inte, de hajar själva hur det fungerar.

kollebolle
2006-12-29, 16:06
Som sagt, egen erfarenhet säger mig att de som haft hårdast förbud på sig är de man sedan sett ligga i rännstenen me spyan på tröjan. Eller t ex komma för att berätta för mig lite senare att de hade fel om gräs, det är i själva verket en mycket bra drog, bästa sedan skivat bröd osv osv.

Sådär kan man ju älta fram och tillbaka - "Hur det gått för folk kring mig och dig". Min erfarenhet är den motsatta och det säger egentligen ingenting. Det har postats flera studier i den här tråden som menar på att man som förälder Inte ska bjuda sina barn på alkohol. Det trodde jag för övrigt var allmänt känt vid det här laget.

jwzrd
2006-12-29, 16:08
Sådär kan man ju älta fram och tillbaka - "Hur det gått för folk kring mig och dig". Min erfarenhet är den motsatta och det säger egentligen ingenting. Det har postats flera studier i den här tråden som menar på att man som förälder Inte ska bjuda sina barn på alkohol. Det trodde jag för övrigt var allmänt känt vid det här laget.

Haha du vill ha det här till en faktafråga? Jag vet mycket väl om risker och sådant, det är därför jag vill ha en pragmatisk syn som gör barnet förberett på livet snarare än en trött och trång dogmatisk syn där allt det vet är det pappa sagt! Pappa säger att potatis är äckligt så det tycker jag också!

mini
2006-12-29, 16:16
Hur många föräldrar förbjuder sina barn med hjälpa av dogmer att köra bil? Många? Nej? Konstigt? Det behövs inte, de hajar själva hur det fungerar.

Jag tror att barn fattar hur det fungerar med alkohol rätt bra själva också om föräldrarna varit goda förebilder. Föräldrar som super sig dyng själva ser jag inte i den kategorin. Att deras barn sedan inte har förmåga att hantera alkohol har nog mer med föräldrarnas supande att göra än föräldrarnas förbud.

kollebolle
2006-12-29, 16:18
Haha du vill ha det här till en faktafråga? Jag vet mycket väl om risker och sådant, det är därför jag vill ha en pragmatisk syn som gör barnet förberett på livet snarare än en trött och trång dogmatisk syn där allt det vet är det pappa sagt! Pappa säger att potatis är äckligt så det tycker jag också!

Nej, jag vill inte ha det här till en faktafråga. Ville mest försäkra mig om att du kände till det för att kunna bygga vidare på diskussionen, men skratta du om det känns bättre. Mitt första inlägg handlade om vad som är uppfostran.

Jag tycker att man behöver rättesnören att följa, speciellt inom uppfostran. Du talar om pragmatisk uppfostran, hur skulle det se ut? Att barnet ska förbereda sig på livet kan lika gärna innebära att barnet utsätts för vissa delar av livet för tidigt och inte kan hantera det.

jwzrd
2006-12-29, 16:22
Nej, jag vill inte ha det här till en faktafråga. Ville mest försäkra mig om att du kände till det för att kunna bygga vidare på diskussionen, men skratta du om det känns bättre. Mitt första inlägg handlade vad som är uppfostran.

Jag tycker att man behöver rättesnören att följa, speciellt inom uppfostran. Du talar om pragmatisk uppfostran, hur skulle det se ut? Att barnet ska förbereda sig på livet kan lika gärna innebära att barnet utsätts för vissa delar av livet för tidigt och inte kan hantera det.

Visst är det så och så är det även för en helt och hållet dogmatisk uppfostran. Det jag säger är att det barnet som har just den uppfostran är mycket sämre förberett på att hantera sådana saker. T ex: Whoops, pappa verkar ha fel! eller Jaha, jag gjorde en tavla, bäst jag håller det hemligt!

antonio
2006-12-29, 16:42
Asså, vad är det för fel på folk? Varför i helvete ska man lära sig använda en drog som ställer till med så jävla mkt skit?

Jävla dubbelmoral vad det gäller droger i detta land...

+100

/A

AngelLove
2006-12-29, 17:41
Föregå med gott exempel och med resonemang som barnen förstå så slipper man stå där och skrika: GÖR SOM JAG SÄGER, INTE SOM JAG GÖR.
Så att bjuda på en drog (alkohol) är ok men när barnens kompisar testar röka, snusa, hasch osv* - är det då ok med förbud ?
Du kan inte säga ok till en drog som är bevisat negativ & skadlig bara för dess rusningseffekt för att senare säga nej till nästa. Då kommer du in på dina egna värderingar och det var väl något du inte ansåg vara rätt om jag inte förstått dig fel ? Låter som en trevlig uppväxt - bara att prova vad man vill för att sen kunna avgöra om det är något för en eller inte.

* Finns många i vårt land som använder de tre drogerna dagligen utan att för den saken skull ta skada av det - dock finns ju den potentiella risken där eller hur

tano
2006-12-29, 18:24
Själv har jag aldrig sett mina föräldrar dricka, inte full någon gång vad jag minns (de få gånger de säkert varit har de inte visat det för mig).
Ända till nu som 20 (fyller 21 på tisdag) åring så har jag aldrig smakat något med alkohol. Och aldrig känt något behov, trots de tillfällen man ser kompisarna dricka.

Inget är väl svart på vitt, ens val i livet beror nog på fler faktorer än vi riktigt kan greppa.

Pierre_C
2006-12-29, 21:44
Säger emot dig och jag har både och kommit i kontakt med alkoholism eftersom min biologiska farfar dog av det (det var dock 25år innan jag var född och inget som jag egentligen visste förrän långt senare och ja jag kallar han för biologiska farfar eftersom jag aldrig träffat honom och min farfar som var farfar för mig var en annan person).

Vad som är dåligt är fortfarande att du lär ditt barn att en trevlig kväll har behovet av (inte alltid men ofta) att innehålla alkohol. Varför inte visa barnet att den trevliga kvällen kommer från att de som är där kan vara sig själva och trivas med sig själv som de är.

Du visar vägen till en drog som enbart är till skada för barnet - det kommer egentligen inget positivt alls (om man nu inte som Trance anser att själva fyllan är positiv) ifrån den. Det som händer med dig när du är salongsberusad (och vad jag tror är anledningen till att många vill bli det) är att du får ett knuff i din självtro/självförtroende och vågar vara på det sätt du normalt sett vill vara på men inte vågar.

Jag har använt alkohol och är inget i närheten av nykterist men i takt med att åldern och livserfarenheten ökat så förstår jag mer min mammas resonemang (som var att inte bjuda sina barn på alkohol) än min pappas (som var att bjuda på alkohol) och jag kan lugnt säga att hade inte min pappa introducerat alkohol i mitt liv till middagar, fester, kalas (som ett trevligt komplement för vuxna) så hade jag inte heller supit som jag gjorde som yngre individ.

I dagsläget nyttjar jag dessutom inte alkohol vidare ofta utan jag lägger hellre den energin i kroppen på att förstå och tro på mig själv - vilket jag tror är ett betydligt bättre föredöme för mina barn än att använda en drog för att ha trevligt i nära & käras närhet.



Jag håller med dig också såklart, jag är inte direkt auperliberal när dte gäller sånahär saker, självklart så finns dte andra sidor också. Det jag ville pointera var mest att jag tycker dte är bättre att föräldrarna introducerar alkoholen, för att det isf går till på ett schysstare sätt (äver mer kontrollerat!).

mini:
"Vad bygger du det uttalandet på?
Hur har ditt eget festande med vänner sett ut? (Bara nyfiken, inte ute efter att sätta dit dig på något vis.)"


Egna och kompisars erfarenheter samt min egen uppfattning, festar inte överdriver mkt, max ett par gånger i månaden och sen nån flaska vin till maten med flickvänen för att det är gott och trevligt.

HerrArne
2006-12-29, 22:08
Jag vet mycket väl om risker och sådant, det är därför jag vill ha en pragmatisk syn som gör barnet förberett på livet snarare än en trött och trång dogmatisk syn där allt det vet är det pappa sagt! Pappa säger att potatis är äckligt så det tycker jag också!

Ok, du verkar förespråka en fritänkande upplysningsvariant av uppfostran; Hur funkar detta för dig i praktiken med dina egna barn?

Pierre_C
2006-12-29, 23:13
Vill påminna om denna roliga film!

http://festmetoden.se/

baldrick
2006-12-30, 04:49
Jag tror det handlar mycket om vad som är grundläggande syn på alkohol.

Är det farligt eller inte - och hur farligt är det? Och det gissar jag kan debatteras.

Själv så är jag av åsikten att alkohol är betydligt mycket mer farligt än vad som görs gällande av de mer liberala människorna. Speciellt för unga människor.

Hjärnan är många sätt inte klar i ung ålder.Till exempel så är man inte redo att ta större beslut, identiteten är inte färdigformerad - oftast så är jag-känslan och självkänslan är också väldigt sköra tingestar.

Visst tror jag din lever och ditt hjärta klarar en viss mängd alkohol i den åldern. Jag är däremot mer tveksam till hur bra hjärnan klarar det. Jag inser också att det säkerligen inte finns någon direkt forskning på detta - för jag inser inte hur de skall göra det. Det handlar ju inte om direkta fysiska skador på hjärnan, utan snarare skador på personlighetsformeringen.

Betänk att *många* traumatiska händelser för ungdomar sker då alkohol finns med i bilden. Misshandel, ovänskap, otrogenhet, krossade hjärtan, dumma ord, missuppfattningar och rena personskador.

Alla dessa saker skall barn hantera med redan nedsatt omdöme p g a alkohol?

Jag är också mycket skeptiskt till att snack om ansvarsfullt drickande.
Jag har ännu att möta de tonåringar som har kunnat hantera alkohol på ett bra sätt. Lagom mängder är oftast rejält mycket mindre än vad de sätter i sig.
Bara för att du inte ligger och spyr i en buske så betyder det inte att det är "lagom mängder".

fetochdryg
2006-12-30, 12:05
Det här tycker jag är helt fel. Ett sådant barn har man svikit fullständigt.

Här överskattar man barnets förmåga och tvingar det till att fatta egna beslut om vad som är rätt eller fel. Jag tycker det är bättre och klart säga att här är GRÄNSEN. Du dricker inte alkohol, punkt.

Även om ens eget barn i det ögonblicket skulle hata en så finns det en gräns som barnet kan stödja sig emot när kamraterna dricker alkohol på en fest. Då vet ( mitt ) barn att det finns ett alternativ till alkoholen.
Vad för bubbla lever du i egentligen? Man kommer med all säkerhet bli invigd i alkoholens tecken för eller senare i ungdomen, detta är ett oundvikligt scenario bland dagens ungdomar. Om man inte tillhör den asociala skaran (säger varken bu eller bä om detta).
Har själv flera alkolister i närmaste släkten, och deras föräldrar totalförbjöd allt vad alkohol hette och började med hemliga fyllor som urrartade som slutar i att ingen vågar ringa föräldrarna etc. Att dricka sig apfull vid enstaka tillfällen istället för att sprida ut det över veckan är inte hälften så förödande om man ser till chanserna att bli beroende.
Att förbereda sina barn i en mogen miljö om dom visar intresse till alkohol är det sundaste, men om dom inte visar något intresse ska man ju inte uppmuntra det. Men om viljan finns hos dom så är det bara att gilla läget, hur världen ser ut idag och göra sitt bästa att förbereda dom.
over and out.

kollebolle
2006-12-30, 12:27
...är det sundaste...

Här har vi tydligen en riktig expert som uttalar sig... *skratt*

fetochdryg
2006-12-30, 13:14
Här har vi tydligen en riktig expert som uttalar sig... *skratt*

haha

baldrick
2006-12-30, 13:23
Vad för bubbla lever du i egentligen?

Samma bubbla som jag tydligen. Jag vet inte vad bubblan kan heta?
"Vuxen och ansvarstagande" kanske?

Att förbereda sina barn i en mogen miljö om dom visar intresse till alkohol är det sundaste, men om dom inte visar något intresse ska man ju inte uppmuntra det. Men om viljan finns hos dom så är det bara att gilla läget, hur världen ser ut idag och göra sitt bästa att förbereda dom.
over and out.

Det kvittar vilken miljö du introducerar en alkoholist till alkohol i - det är aldrig
sunt.


För övrigt så anser jag att allt det här snacket om att mamma och pappas
totalförbud är anledningen och orsaken till att någon super och ligger i en
buske och spyr är trams.

Det är bara ungar som gjort bort sig som vill lägga över ansvaret på någon annan. Ett förbud är ett förbud - det finns oftast goda anledningar.

Om du ligger och spyr i en buske så är det för att du inte respekterat och
följt dina föräldrars förbud. Alltså är det ditt fel - inte deras.

fetochdryg
2006-12-30, 13:50
Samma bubbla som jag tydligen. Jag vet inte vad bubblan kan heta?
"Vuxen och ansvarstagande" kanske?



Det kvittar vilken miljö du introducerar en alkoholist till alkohol i - det är aldrig
sunt.


För övrigt så anser jag att allt det här snacket om att mamma och pappas
totalförbud är anledningen och orsaken till att någon super och ligger i en
buske och spyr är trams.

Det är bara ungar som gjort bort sig som vill lägga över ansvaret på någon annan. Ett förbud är ett förbud - det finns oftast goda anledningar.

Om du ligger och spyr i en buske så är det för att du inte respekterat och
följt dina föräldrars förbud. Alltså är det ditt fel - inte deras.
Man föds inte alkolist, det är ett beteende som utvecklas med hjälp av innehavandet av en gen samt regelbunden överkunsumtion av sprit.
Du imponerar inte med det där tjafset.
Det jag vill säga är att har en ungdom fått smak på alkohol så lönar det sig inget till att totalförbjuda det, det är så förbannat lätt att få tag på, utan man bör istället hålla det inom rimliga ramar och visa vägen.
Jag antar att du skulle stått och påpekat att det är 16 åringens egna fel att han kvävdes i sina egna spyor och inte vågade ringa hem, dennes föräldrar förbjöd ju honom och då avsäger dom sig allt ansvar och överlåter det till ungen!?!?

Sverker
2006-12-30, 13:54
Tjaa...fetochdryg...min bubbla är att jag själv är tonårsförälder.


Jag tror att det är du som underskattar den inverkan som föräldrar har på sina barn. För mig som förälder gäller det bara att vara beredd. Grunden är redan lagd, vad som kommer är en annan sak.

fetochdryg
2006-12-30, 14:01
Tjaa...fetochdryg...min bubbla är att jag själv är tonårsförälder.


Jag tror att det är du som underskattar den inverkan som föräldrar har på sina barn. För mig som förälder gäller det bara att vara beredd. Grunden är redan lagd, vad som kommer är en annan sak.

Hej
Kan mycket väl vara så... du kanske är en mycket bättre förälder än vad jag haft och har bättre inflytande.
Jag vill bara lyfta fram hur viktigt det är att ha en öppen dialog om detta och inte se allt på svart och vitt. Blir lätt väldigt fel då!
Jag menar inte att man ska uppmuntra alkoholkonsumption utan bara hur man ska tackla det om det inte går som föräldrarna hoppas, en total nykterist.

baldrick
2006-12-30, 14:48
Man föds inte alkolist, det är ett beteende som utvecklas med hjälp av innehavandet av en gen samt regelbunden överkunsumtion av sprit.
Jo, jag vet att man inte föds som alkoholist. Jag menar att det finns ingen sund miljö eller sunt sätt att introducera en människa som har fallenhet att bli alkoholist till alkohol. Det finns bara olika grader av dåliga sätt.


Det jag vill säga är att har en ungdom fått smak på alkohol så lönar det sig inget till att totalförbjuda det, det är så förbannat lätt att få tag på, utan man bör istället hålla det inom rimliga ramar och visa vägen.

För min del handlar det inte om hur enkelt det är att få tag på. Jag har pratat om alkohol med mina flickor. Vi har också kommit överens om att de inte skall dricka alkohol förrän de är äldre. Detta är en överenskommelse - jag behöver inte oroa mig för hur enkelt det är att få tag i för de har en överenskommelse med mig.

Det kanske låter fånigt - och du kanske tror att de drar en repa med sin farsa - men jag lovar dig att så är inte fallet.


Jag antar att du skulle stått och påpekat att det är 16 åringens egna fel att han kvävdes i sina egna spyor och inte vågade ringa hem, dennes föräldrar förbjöd ju honom och då avsäger dom sig allt ansvar och överlåter det till ungen!?!?

Blanda inte ihop saker och ting. Det är självklart inte samma sak.
Bara för att barnet gör fel och har gjort fel betyder det inte att jag inte tar ansvar och ser mitt ansvar.

Kärlek är INTE att säga ja till allt.
Att ta ansvar för något är inte detsamma som att du är den som gjort fel.
Bara för att man har gjort fel så skall du inte vara utan stöd från sina föräldrar - man måste ju få en chans att lära sig göra rätt - eller hur?

AngelLove
2006-12-30, 23:54
Jag håller med dig också såklart, jag är inte direkt auperliberal när dte gäller sånahär saker, självklart så finns dte andra sidor också. Det jag ville pointera var mest att jag tycker dte är bättre att föräldrarna introducerar alkoholen, för att det isf går till på ett schysstare sätt (äver mer kontrollerat!).
Jag kan hålla med dig om att OM alkohol MÅSTE introduceras i ett liv så är det bäst att det görs med föräldrar eller släkt istället för med kompisar.
Dock så talar vi ändå då om mer eller mindre vuxna individer och inte personer som fortfarande är ungdomar/barn vilket egentligen borde resultera i att saker och ting ändå inte går överstyr.

Nevermore
2006-12-31, 11:33
Skulle tippa på att det inte är mkt bättre att börja dricka vid 18 än 16...

Man har ju lite mer erfarenhet och omdöme när man är 18 än när man är 16, så nog är det en fördel.

fetochdryg
2006-12-31, 11:51
Jo, jag vet att man inte föds som alkoholist. Jag menar att det finns ingen sund miljö eller sunt sätt att introducera en människa som har fallenhet att bli alkoholist till alkohol. Det finns bara olika grader av dåliga sätt.

För min del handlar det inte om hur enkelt det är att få tag på. Jag har pratat om alkohol med mina flickor. Vi har också kommit överens om att de inte skall dricka alkohol förrän de är äldre. Detta är en överenskommelse - jag behöver inte oroa mig för hur enkelt det är att få tag i för de har en överenskommelse med mig.

Det kanske låter fånigt - och du kanske tror att de drar en repa med sin farsa - men jag lovar dig att så är inte fallet.

Blanda inte ihop saker och ting. Det är självklart inte samma sak.
Bara för att barnet gör fel och har gjort fel betyder det inte att jag inte tar ansvar och ser mitt ansvar.

Kärlek är INTE att säga ja till allt.
Att ta ansvar för något är inte detsamma som att du är den som gjort fel.
Bara för att man har gjort fel så skall du inte vara utan stöd från sina föräldrar - man måste ju få en chans att lära sig göra rätt - eller hur?

Okej nu vet jag var jag har dig :)
Ifall denna metod funkar på dina barn är det bara för mig att gratulera till ett bra jobb :thumbup:
För i många fall (alla jag känner till) har det inte funkat .. ingen förälder önskar att sitt barn ska konsumera alkohol för tidigt men det blir ju inte alltid som man tänkt sig oavsett vad för överenskommelser man har kommit överens om, jag har själv brutit sådana och det kanske gör mig till en idiot, vad vet jag..
Gott nytt år på dig!