handdator

Visa fullständig version : Gi - varför folk tar det till sig


sissa
2006-12-28, 10:53
Om det nu är så. Men gi har väl lyckats få en hel del människor att äta bättre och/eller gå ner i vikt? Vad beror framgången på tror ni?
Med framgången menar jag att folk fastnade för just detta upplägget? Varför blev det okej att äta mer fullkorn och mindre skräpmat när det inte varit det innan?

L-Sami
2006-12-28, 11:02
Man utesluter en del kolhydrater ur kosten, man äter mer protein och fett som mättar bättre och kolhydrater kastas bort. Viktnedgång pga kalori- och vätska som försvinner ur kroppen när kolhydrater undviks.

Människor ville inte vara feta och leva ohälsosamt längre, då kom Fredrik Paulun in i bilden som en frälsare med GI propagandan.

sissa
2006-12-28, 11:06
Man utesluter en del kolhydrater ur kosten, man äter mer protein och fett som mättar bättre och kolhydrater kastas bort. Viktnedgång pga kalori- och vätska som försvinner ur kroppen när kolhydrater undviks.



Utesluter man kolhydrater med gi? Ja, de snabba då, men tanken är väl att man ska äta långsamma istället?

Nitrometan
2006-12-28, 11:09
Alla blandar ihop GI och Atkins.

När Atkins-dieten (som även den brukar missuppfattas) blev poppis så hakade GI-snubbarna på.

L-Sami
2006-12-28, 11:12
Utesluter man kolhydrater med gi? Ja, de snabba då, men tanken är väl att man ska äta långsamma istället?

Så är det nog, men då förväxlade jag med atkins-dieten.

Jag tror att eftersom långsamma fiberrika kolhydrater mättar bättre än snabba, så blir sötsuget alternativt mättnad känslan bättre och därmed stoppar man inte i sig onödiga tomma kalorier. Därför har människor förmodligen fått resultat av GI-dieten, sen finns det även de som har gått upp i vikt av samma diet, när man har stoppat i sig för mycket av de långsamma kolisarna.

edit. viktuppgång kan ha också nåt med att göra, när man kladdar på grädde på kladdkakan för att sänka dess GI eller smör på mackan för att uppnå samma effekt.

sissa
2006-12-28, 11:17
Så är det nog, men då förväxlade jag med atkins-dieten.

Jag tror att eftersom långsamma fiberrika kolhydrater mättar bättre än snabba, så blir sötsuget alternativt mättnad känslan bättre och därmed stoppar man inte i sig onödiga tomma kalorier. Därför har människor förmodligen fått resultat av GI-dieten, sen finns det även de som har gått upp i vikt av samma diet, när man har stoppat i sig för mycket av de långsamma kolisarna.


Jo, men med framgång så menade jag alltså inte varför folk går ner i vikt av att äta enligt gi-modellen, utan varför folk väljer att följa just det upplägget.

sissa
2006-12-28, 11:20
Även om det föder en viss framgång förstås, att det faktiskt fungerar, men det beror nog på andra saker också.

L-Sami
2006-12-28, 11:22
Jo, men med framgång så menade jag alltså inte varför folk går ner i vikt av att äta enligt gi-modellen, utan varför folk väljer att följa just det upplägget.


Kvällstidningar *host* aftonbladet kan ha någonting med det hela att göra. Folk tror på mycket av det de läser.

Jay-Z
2006-12-28, 11:25
TV4 och Expressen har sina fingrar i www.giviktkoll.se. Aftonbladet har i sin tur www.viktklubb.se.

GI = Show me the money!

Cerberus
2006-12-28, 11:26
GI är ett väldigt enkelt koncept o följa om man förstår principerna i grunden. Det är nog därför, det var det som jag blev "expert" på i början av min träningskarriär. Allt eftersom tiden gått så har man ju uppdaterat sig o lärt sig de fundamentala principerna o då är det väldigt lätt att välja en "bra" kost.

Dock så är GI lätt att missförstås, att äta grymt fet mat bara för att det har lågt GI ser jag t.ex som en ganska idiotisk idé.

Zakath
2006-12-28, 13:01
Dock så är GI lätt att missförstås, att äta grymt fet mat bara för att det har lågt GI ser jag t.ex som en ganska idiotisk idé.

Äsch då, en klick grädde till fruktsalladen så blir den nyttig. ;)

Anledningen till att GI har blivit så populärt och missbrukats i så stor mån är helt och hållet medias fel tror jag, både tv, tidningar och böcker. :(

Tricklev
2006-12-28, 13:03
Skälet till att GI lyckas alls är väll just pga att den ändå progaperar för lite nyttigare mat i sig, dom flesta GI-recepten är inte på kladdkaka precis.

Och folk som postar i tråden, om ni inte vet skillnaden på GI och Atkins så skämms o var tysta. ;)

Trance
2006-12-28, 13:07
GI i Sverige betyder en kost låg på kolhydrater tyvärr. Missuppfattningen är total och ja det är väl media och tiden i sig som har gett detta enorma genomslag.

HerrArne
2006-12-28, 14:26
Själv är jag ganska övertygad om att folk ute i stugorna tar till sig GI-metoden främst av tre skäl:

1. Den fungerar. Visserligen på grund av biefekter snarare än för att metoden är relevant, men dock -- det är lätt att hitta exempel på människor som gått ner i vikt / mår bättre sedan de annammat metoden.
2. Metoden är enkel. Slå i en tabell och aplicera enkla regler. Plus att det går att fördjupa sig (en hel hög med böcker finns ju) vid ihållande intresse.
3. Marknadsföringen har är / har varit ganska omfattande...

Själv är jag hjärtligt trött på eländet när det dyker upp över fikabordet på jobbet exempelvis. Få vill lyssna när jag säger att GI-metoden inte fungerar, och när jag kommer till att man säkert kan leva häslosamt med den _trots_ att den inte fungerar (eftersom en av biverkningarna av att applicera de populära formerna av densamma är en allmänt hyffsad kosthållning) tappar jag obönhörligen även de sista få åhörarna... ;)

L-Sami
2006-12-28, 14:55
Själv är jag ganska övertygad om att folk ute i stugorna tar till sig GI-metoden främst av tre skäl:

1. Den fungerar. Visserligen på grund av biefekter snarare än för att metoden är relevant, men dock -- det är lätt att hitta exempel på människor som gått ner i vikt / mår bättre sedan de annammat metoden.
2. Metoden är enkel. Slå i en tabell och aplicera enkla regler. Plus att det går att fördjupa sig (en hel hög med böcker finns ju) vid ihållande intresse.
3. Marknadsföringen har är / har varit ganska omfattande...

Själv är jag hjärtligt trött på eländet när det dyker upp över fikabordet på jobbet exempelvis. Få vill lyssna när jag säger att GI-metoden inte fungerar, och när jag kommer till att man säkert kan leva häslosamt med den _trots_ att den inte fungerar (eftersom en av biverkningarna av att applicera de populära formerna av densamma är en allmänt hyffsad kosthållning) tappar jag obönhörligen även de sista få åhörarna... ;)


Visa studien om GI till de som inte tror på vad du säger.

machine gun
2006-12-28, 15:03
Och folk som postar i tråden, om ni inte vet skillnaden på GI och Atkins så skämms o var tysta. ;)

"GI Rivstart" och Atkinsdietens första fas (den folk tenderar att fastna i) är i princip samma sak, dvs man utesluter kolhydrater nästan helt.

HerrArne
2006-12-28, 15:05
Visa studien om GI till de som inte tror på vad du säger.

Jo, det kan man ju göra. Jag har börjat hålla mun istället -- i praktiken är det ju bra att befolkningen lever med just denna villfarelse.
Plus att jag inte orkar käfta om det längre...*whistle*

Faktum är ju att GI-metoden, trots att den inte fungerar, har givit många människor bättre kostvanor -- för folkhälsan kvittar det ju om det äts rätt på grund av GI-metoden eller för att folk börjat tillbe fiberfen...

pragmatist
2006-12-28, 15:51
En viktig del av att framgångsrikt lägga om sin kost och lyckas gå ned i vikt är att man tror på hela idén och förblir motiverad. GI-konceptet känns vetenskapligt och bra, det finns en utarbetad teori och en massa "kostexperter" som talar om för en hur man ska göra, vilket gör att folk har lättare att faktiskt hålla sig till dieten ifråga och känner sig trygga i vad de gör. På så vis är tron på GI snarare viktigare än GI-konceptet i sig.

Pepz
2006-12-28, 15:58
personligen får jag tuppjuck på mänskor som inte äter potatis och morötter pga GI..

Men det är lätt att ta till sig och handeln har ju hakat på (sent omsider)

Men i mångt och mycket så äter folk bättre när de följer GI.. Men en enklare diet skulle vara "pepz-ät-så-oraffinerat-som-möjligt-dieten" hehe

Yankeee
2006-12-28, 15:59
Utan tvekan "3. Marknadsföringen har är / har varit ganska omfattande..." som HerrArne skrev. GI är i media varje dag uppbackat sk "experter". Självklart kommer många att köpa ett koncept när man varje dag ser "GI blabla nyttigare/gå ner i vikt/lev sundare blabla /Expert".

z_bumbi
2006-12-28, 16:21
"GI Rivstart"

Vad är det?

Diana
2006-12-28, 17:24
Jag tror varken att det främst är trend eller kostmoguler som gjort den såpass populär...

Min övertygelse, efter att ha bevittnat hysterins sektliknande blomstring, är definitivt i första hand att det beror på att det är en av de få(kanske den enda?? :D ) 'dieten' där folk fankiskt håller sej mer eller mindre mätta och klara i skallen på. Är helsäker på att långt månget fler folk än man anar(även dem som kritiserar och förlöjligar :naughty: ) i smyg faktiskt testar många av de dieter aftonbladet mfl. livnär vårt feta samhälle på och när de snubblar över ett kostupplägg de faktiskt pallar veckan ut utan att förvandlas till emotionellt instabila pms paket pga hunger - är kärleken ett faktum - bara en tidsfråga innan fam. och vänner officielt tvångskonverterats.

- Altså word of mouth väger något otroligt mkt tyngre och genererar mer omfattande spridning än nån media reklam. *popcorn* Kostmoguler och 'experter' i all ära men folk i allmänhet ger inte mkt för sånt trams. :D

Yankeee
2006-12-28, 17:59
- Altså word of mouth väger något otroligt mkt tyngre och genererar mer omfattande spridning än nån media reklam. *popcorn* Kostmoguler och 'experter' i all ära men folk i allmänhet ger inte mkt för sånt trams. :D


Du menar alltså att företag gör reklam i onödan?

Diana
2006-12-28, 19:00
Du menar alltså att företag gör reklam i onödan?

Nope, menar inte att företagsreklam skulle vara onödigt *popcorn*

quote av mitt babbel:

"Altså word of mouth väger något otroligt mkt tyngre och genererar mer omfattande spridning än nån media reklam. Kostmoguler och 'experter' i all ära men folk i allmänhet ger inte mkt för sånt trams."

--Folk påverkas medvetet och undermedvetet av media självklart, men litar altså, i min uppfattning, mer på egna(och bekantas) faktiska erfaranheter än det jag här ovan refererar till som trams :D ;)

Nitrometan
2006-12-29, 12:32
Diana: Men om media och reklam inte hade tramsat om GI så hade ju inte folk testat och då hade in "ord av mun" (word of mouth) funnits.

Diana
2006-12-29, 21:15
Diana: Men om media och reklam inte hade tramsat om GI så hade ju inte folk testat och då hade in "ord av mun" (word of mouth) funnits.

Självklart inte. :thumbup: Det säger ju sejsjälvt att det måste finnas nån form av mediareklambas till grund för att dietmetoder o dyl. ens ska kunna uppstå i frö-format. ;) Men nu handlade tråden inte om vad upphovet till fröet(den intiella wörd af mouth spridningen) var, utan varför folk tar till sej just denna diet såpass överlägset bra jämfört med andra dieter. Och det är just denna överlägsenhet i popularitet jag helt och fullt tror beror ->till största del<- på att folk iaktagit vänner, släkt och bekantas goda resultat.

Media kan i stort sett propagera hur mkt som helst för saker som detta men sålänge det inte levererar tillfredställande resultat kan det helt enkelt aldrig nå den här typen av hype-status the allmighty GI gjort. :D

machine gun
2006-12-30, 17:23
Vad är det?

De kör med det i nån av söndagsbilagorna i Aftonbladet eller Expressen. Då ska man utesluta kolhydrater helt under de första veckorna av dieten.

heffa
2007-01-05, 13:56
Var hittar jag studien?

King Grub
2007-01-05, 14:42
Vilken studie?

Anlin
2007-01-07, 20:01
Vad är igentligen GI-metoden? Jag får försvara mitt val av kost hela tiden och folk säger att jag kommer få nervskador om jag äter enligt GI. Jag äter enlig Paulún, långsamma kolhydrater innan träning och snabba efter. Varför skulle det orsaka nervskador? Det var så farfar åt när han tränade inför vasaloppet, och pappa och min farbror, men nu har det fått ett modernt namn, eller har jag missuppfattat? Är det jag som har fel? Jag läser GI-listor oxå, så jag tycker ju att jag äter enligt det glykemiska indexet...

Och varför det har funkat för mig är att jag har lärt mig vad som får mig att bli sugen på sötsaker, typ vitt bröd som jag åt som bara denn förr. Jag trodde att jag inte åt "socker" men det smögs in utan att jag hade koll. Lärde mig jättemycket om hur jag skulle hålla suget borta.

Jag är sk "sockeralkis", därför har det funkat på mig. När jag äter som jag ska så har jag inget sockersug längre.

Eddie Vedder
2007-01-07, 20:15
Vad är igentligen GI-metoden? Jag får försvara mitt val av kost hela tiden och folk säger att jag kommer få nervskador om jag äter enligt GI. Jag äter enlig Paulún, långsamma kolhydrater innan träning och snabba efter. Varför skulle det orsaka nervskador? Det var så farfar åt när han tränade inför vasaloppet, och pappa och min farbror, men nu har det fått ett modernt namn, eller har jag missuppfattat? Är det jag som har fel? Jag läser GI-listor oxå, så jag tycker ju att jag äter enligt det glykemiska indexet...

Och varför det har funkat för mig är att jag har lärt mig vad som får mig att bli sugen på sötsaker, typ vitt bröd som jag åt som bara denn förr. Jag trodde att jag inte åt "socker" men det smögs in utan att jag hade koll. Lärde mig jättemycket om hur jag skulle hålla suget borta.

Jag är sk "sockeralkis", därför har det funkat på mig. När jag äter som jag ska så har jag inget sockersug längre.
Om de funkar för dej ska du inte sluta, GI-kosten som Paulún förespråkar är de inget fel på alls tycker jag. De som man ska ifrågasätta är att han prisar de som de viktigaste som finns för hälsan å att man går ner i vikt lättare av de än andra dieter som folk väljer.

Folk blandar ihop begrepp bara, GI är för en del samma sak som ketodieter å de är en ENORM skillnad. Att käka lågglykemiska kolhydrater är bra om man känner ett mindre sötsug å mår bättre såklart. Kör på de du mår bra av, men tro inte att GI är den "mirakelupptäckten" som den gärna utger sej som. Ligger väldigt mycke kommersiella intressen bakom.

Fredrik_S
2007-01-08, 09:04
Man kan inte säga till ett barn att nånting är nyttigt. Då blir det i samma veva äckligt. Man måste lura barne att tro att det är roligt med något slags knepp tex göra roliga former av morötterna eller liknande.

Alla är vuxna är bara lite större barn.

Skulle man säga att man ska äta nyttigt i tidningarna så skulle folk tro att man ska äta äckligt. Man måste lura dom stora barnen med lite finurliga tabbeller så det blir roligt och leka lite med siffror och så.