handdator

Visa fullständig version : Prutta av pulver.


LuThe
2006-12-28, 09:32
Är helt klart den största bieffekten med det goda proteinpulvret och gainers. Men vad är det som händer i kroppen?

Varför pruttar man så mkt och så pass illa när man dricker prottedrinkar?

går det att dämpa? :em:

blekfet2
2006-12-28, 09:59
jag kan tala för mig själv samt många vänner när jag säger att magen brukar stabilisera sig efter någon vecka.

LuThe
2006-12-28, 10:29
märkligt. jag har käkat det i 2 år och alltid haft det. om jag tänker efter så kan jag nog konstatera att det är värst när man går på kreatin, dricker det alltid med protten i kall vätska...

det ska väll inte ha ngn inverkan om vätskan är kall eller varm just för mökeffekten? de sägs ju att det är skonsammare för magen att dricka varmt men why ?

willis
2006-12-28, 10:53
Vänta tills skummet lagt sig innan du dricker det

L-Sami
2006-12-28, 11:04
Du är kanske laktos intolerant eller så tål du inte nåt ämne i pulvret.

Batman
2006-12-28, 17:36
Om jag har förstått det rätt så är Alla människor laktosintoleranta till en viss gräns, det är bara mängden som avgör hur magen reagerar.
Dom flesta människor klarar runt 2l mjölk om dagen utan problem, och när man hivar i sig proteinpulver som är en slaggprodukt av mjölkframställning så får man i sig väldigt höga doser av laktos.

flenders
2006-12-28, 17:41
Om jag har förstått det rätt så är Alla människor laktosintoleranta till en viss gräns, det är bara mängden som avgör hur magen reagerar.
Dom flesta människor klarar runt 2l mjölk om dagen utan problem, och när man hivar i sig proteinpulver som är en slaggprodukt av mjölkframställning så får man i sig väldigt höga doser av laktos.Du har rätt om det mesta men 2 liter mjölk är lite för mycket, prova kring 1 liter.

Sverker
2006-12-28, 18:46
Dom flesta människor klarar runt 2l mjölk om dagen utan problem, och när man hivar i sig proteinpulver som är en slaggprodukt av mjölkframställning så får man i sig väldigt höga doser av laktos.

Jag skulle kalla proteinpulver som en förädlad produkt från mjölk. Sedan är mängden mjölksocker betydligt lägre i ett proteinpulver än i mjölk.

Nu finns det knappast någon anledning till att dricka mer än 1 liter mjölk per dag så 2 liter är overkill.

Zakath
2006-12-28, 18:51
Nu finns det knappast någon anledning till att dricka mer än 1 liter mjölk per dag så 2 liter är overkill.

Inte?

Näringsrikt, gott, proteinrikt, passar bra till mycket, enkelt, rel. billigt.

Mjölk är bra!

pragmatist
2006-12-28, 18:56
Inte?

Näringsrikt, gott, proteinrikt, passar bra till mycket, enkelt, rel. billigt.

Mjölk är bra!

...och statistikt kopplat till sämre insulinkänslighet, metabola syndromet och ökad risk för diabetes.

TylerDurden84
2006-12-28, 19:43
Efter jag bytte från vasslekoncentrat till det lite dyrare vassleisolat upphörde fjärtarna helt. Även EsaPro funkar perfa.

Zakath
2006-12-28, 20:39
...och statistikt kopplat till sämre insulinkänslighet, metabola syndromet och ökad risk för diabetes.

Källa?

Jag tror nog inte att det råder några tvivel om att mjölk är ett alldeles utmärkt livsmedel, det finns få livsmedel som är så näringsmässigt kompletta och lättillgängliga.

Sheogorath
2006-12-28, 20:43
Sheo gick från 2 L mjölk / dag till 7.5 dl mjölk / dag. Alla magproblem upphörde direkt. Pang bom.

LuThe
2006-12-29, 13:07
jag håller med zakath ! Hur kan ni sitta å säga att mjölk är så "farligt", visst ska ingenting överkonsumeras men dom riskerna ni pratar om måste ju vara minimala??

alla vet ju att mjölk är nästan livsviktigt, iaf en otroligt bra källa att få i sig vitaminer å allt va de innehåller. :confused:

TylerDurden84
2006-12-29, 14:16
Säg att 1 liter mjölk innehåller ca 500 kcal och 2 liter 1000 kcal. Det är mer än en 1/3 av vad genomsnittsmannen ska få i sig i kalorier på en dag. Visst, mjölk är bra, men 2+ liter... även om det inte blir din död kan man fråga sig om det är nödvändigt. Det blir mycket laktos för stackars tarmen att bryta ner. En annan nackdel är att man får en mindre energimängd att röra sig med där man ska få in resten av rek. dagsintag av vit. & min. då redan ca 1/3 är täckt av mjölk.

Zakath
2006-12-30, 17:44
Säg att 1 liter mjölk innehåller ca 500 kcal och 2 liter 1000 kcal. Det är mer än en 1/3 av vad genomsnittsmannen ska få i sig i kalorier på en dag. Visst, mjölk är bra, men 2+ liter... även om det inte blir din död kan man fråga sig om det är nödvändigt. Det blir mycket laktos för stackars tarmen att bryta ner. En annan nackdel är att man får en mindre energimängd att röra sig med där man ska få in resten av rek. dagsintag av vit. & min. då redan ca 1/3 är täckt av mjölk.

För mig passar det utmärkt, speciellt när jag äter 4000 kcal+/dag, 4 liter slinker ner som mest tillsammans med diverse annan mat. Jag ser ingen anledning till att begränsa intaget för att man får i sig för lite vitaminer, grönsaker är ju inte direkt kaloritäta. Minimjölk innehåller dessutom ca. 370 kcal/100g, det blir 370 kcal bra kolhydrater, bra protein och massor med vitaminer och mineraler.

Dina argument håller inte (om man inte är laktosintolerant).

Visst finns det massor av annat gott och nyttigt man kan äta, men det finns få saker som är så enkla som mjölk med likvärdiga positiva sidor. :thumbup:

Edit: Får också ta och ursäkta för att jag gått så off topic.

TylerDurden84
2006-12-30, 19:51
4 liter mjölk*screwy*

Om du mår bra av det... fortsätt med det. Bra protein ja... bra kolhydratkälla... njaa. Tror däremot att en del vitaminer och mineraler du får av 4 liter mjölk kan ha en mer neg. effekt än positiv.

ManuelIT
2006-12-30, 20:48
För mig passar det utmärkt, speciellt när jag äter 4000 kcal+/dag, 4 liter slinker ner som mest tillsammans med diverse annan mat. Jag ser ingen anledning till att begränsa intaget för att man får i sig för lite vitaminer, grönsaker är ju inte direkt kaloritäta. Minimjölk innehåller dessutom ca. 370 kcal/100g, det blir 370 kcal bra kolhydrater, bra protein och massor med vitaminer och mineraler.

Dina argument håller inte (om man inte är laktosintolerant).

Visst finns det massor av annat gott och nyttigt man kan äta, men det finns få saker som är så enkla som mjölk med likvärdiga positiva sidor. :thumbup:

Edit: Får också ta och ursäkta för att jag gått så off topic.
haha skönt att någon annan drar i sig så mycket mjölk. jag brukar dricka 2-3l låglaktosmjölk då jag är laktosintolerant (märker bara av det efter stora mängder). har inte några problem med magen även om jag annars är rätt känslig där.

mjölk är en sån jävla bra produkt, det är gott, det är nyttigt, det är energitätt (bulkar!) men framförallt är det enkelt att få i sig

Zakath
2006-12-30, 22:54
4 liter mjölk*screwy*

Om du mår bra av det... fortsätt med det. Bra protein ja... bra kolhydratkälla... njaa. Tror däremot att en del vitaminer och mineraler du får av 4 liter mjölk kan ha en mer neg. effekt än positiv.

Jo jag är lite extrem, men det var folk som sa att det inte ens fanns någon anledning att dricka mer än en liter mjölk, och det argumenterade jag för att det visst finns.

Vad är det förresten som är fel på kolhydraterna i mjölken (förutom ev. laktosintolerans)?

TylerDurden84
2006-12-31, 01:01
Jo jag är lite extrem, men det var folk som sa att det inte ens fanns någon anledning att dricka mer än en liter mjölk, och det argumenterade jag för att det visst finns.

Vad är det förresten som är fel på kolhydraterna i mjölken (förutom ev. laktosintolerans)?

Det finns ändå lite bättre kolhydratalternativ än laktos. Det är ändå en sockerart och 4 liter mjölk skulle motsvara ca 240 g laktos (tror det är ca 6 g laktos/100 g i minimjölk???).

Och lyckas dina tarmar bryta ner allt detta utan att det påverkar väderspänningar eller mjölkmage så har du en jäkla bra tarm :)

Zakath
2006-12-31, 02:04
Det finns ändå lite bättre kolhydratalternativ än laktos. Det är ändå en sockerart och 4 liter mjölk skulle motsvara ca 240 g laktos (tror det är ca 6 g laktos/100 g i minimjölk???).

Och lyckas dina tarmar bryta ner allt detta utan att det påverkar väderspänningar eller mjölkmage så har du en jäkla bra tarm :)

Vad är det som är dåligt med laktos, är sockerarter automatiskt dåliga? Och diskussionen handlade inte om hur mycket mjölk jag kan dricka.

LarsK
2006-12-31, 08:30
En vuxen person behöver inte dricka mjölk. Vi är ganska ensamma i Sverige (Norden?) om att dricka mjölk som vuxen.

Sverker
2006-12-31, 08:57
En vuxen person behöver inte dricka mjölk. Vi är ganska ensamma i Sverige (Norden?) om att dricka mjölk som vuxen.

Precis som att kustbefolkning kan äta havsfisk färsk och stackarna i inlandet får äta saltad eller torkad fisk;) Ligger lite i vår natur att äta det som finns tillgängligt.



Till sak.
Jag har inte hittat något direkt negativt om galaktosen. En möjlig nackdel för tränande är att galaktosen hamnar först i levern och har företräde till att bli leverglykogen. Den är alltså usel till att fylla upp muskelglykogenet efter träningen.

NiXPhoenix
2007-01-01, 00:46
Det finns ändå lite bättre kolhydratalternativ än laktos. Det är ändå en sockerart och 4 liter mjölk skulle motsvara ca 240 g laktos (tror det är ca 6 g laktos/100 g i minimjölk???).

Och lyckas dina tarmar bryta ner allt detta utan att det påverkar väderspänningar eller mjölkmage så har du en jäkla bra tarm :)




Allt är inte laktos, det är bara en liten del av kolhydraterna i mjölk som är det. Vet inte vad resten är, kanske är allt det andra galaktos som Sverker skrev om.

Jag dricker själv Valios laktosfria mellanmjölk, den är specifierad till 39kcal/100g. Att jämföra med Arlas vanliga gröna som ska innehålla 45kcal/100g. På livsmedelsverket står det ~47kcal/100g för mellanmjölk.
Skillnaden där emellan ska alltså vara laktos.

Überbiffen
2007-01-01, 01:35
Egentligen borde jag kanske hålla käft för jag kommer knappt ihåg ett skit. Hur som helst. Jag fick höra, av en man som ska vara påläst kring näringslära osv, att det blir värre om man tar proteindrinkar i samband med måltider. Var länge sen så jag kommer inte ihåg mer och jag har/hade inte den blekaste om det stämmer. Han hade iaf en förklaring men jag kommer inte alls ihåg varför. Kanske någon annan klok jävel känner igen det här.

Sverker
2007-01-01, 08:52
Laktos består av en molekyl glukos och en molekyl galaktos. Dessa två olika sockerarter sitter ihop.

Vårt enzym laktas delar laktosen till en glukos och en galaktos. Dessa två sockerarter tas upp av samma transportör i tarmväggen men glukosen kan gå vidare ut i kroppen. Galakosen måste först stanna till i levern där leverns enzymer ombildar den till glukos. Denna ombildning tar tid och ger därför lägre GI för laktos.

De personer som saknar laktas kan inte dela laktosen och heller inte ta upp något av det.
Laktosen vandrar vidare ned i tarmen och binder upp vätska i tjocktarmen=> diarré. Tarmens bakterier kan istället utnyttja laktosen som energi och jäser den=> gaser.

Sheogorath
2007-01-01, 15:40
Laktos består av en molekyl glukos och en molekyl galaktos. Dessa två olika sockerarter sitter ihop.

Vårt enzym laktas delar laktosen till en glukos och en galaktos. Dessa två sockerarter tas upp av samma transportör i tarmväggen men glukosen kan gå vidare ut i kroppen. Galakosen måste först stanna till i levern där leverns enzymer ombildar den till glukos. Denna ombildning tar tid och ger därför lägre GI för laktos.

De personer som saknar laktas kan inte dela laktosen och heller inte ta upp något av det.
Laktosen vandrar vidare ned i tarmen och binder upp vätska i tjocktarmen=> diarré. Tarmens bakterier kan istället utnyttja laktosen som energi och jäser den=> gaser.

Tackar! Så fick jag det klart för mig också :thumbup:. Det där med att det band vätska och att tarmbakterierna fermenterar laktosen visste jag inte innan.

TylerDurden84
2007-01-01, 20:59
Allt är inte laktos, det är bara en liten del av kolhydraterna i mjölk som är det. Vet inte vad resten är, kanske är allt det andra galaktos som Sverker skrev om.

Jag dricker själv Valios laktosfria mellanmjölk, den är specifierad till 39kcal/100g. Att jämföra med Arlas vanliga gröna som ska innehålla 45kcal/100g. På livsmedelsverket står det ~47kcal/100g för mellanmjölk.
Skillnaden där emellan ska alltså vara laktos.

I vanlig mjölk är kolhydraterna endast från laktos jo. I låglaktos-varianten är det laktos som blivit nedbruten av laktas. Jag vet att Valio har patent på en process som ska ta bort laktosen helt, men den innehåller fortfarande kolhydrater och jag vet inte vad det skulle vara om det inte är galaktos och glukos som ursprungligen kommer från laktos.

HerrArne
2007-01-01, 22:13
Hur var det med kopplingen mellan högt kalciumintag och prostatacancer? Det var ett tag sedan jag läste något om det, men...