handdator

Visa fullständig version : Vintråd


pejo
2006-12-28, 01:35
Jag tänkte att man kunde ha en tråd där man rekommenderar viner.

Nu kanske det är helt fel att ha en tråd om vin på ett träningsforum, men kanske finns det någon mer än jag som är lite intresserad.

Jag är själv mest intresserad av prisvärda röda viner som vinner på att bli lagrade några år i vinkällare.

Ett problem med viner på Systembolaget är ju att fynd ofta finns som tillfälliga nyheter och försvinner väldigt fort så om ni hittar något sådant så kan ni ju slänga in en post här om ni inte är rädda för konkurrens om vinet

Jag har inte just nu koll på några fynd men jag köpte för någon månad sen ett antal flaskor av vinet Quinta dos Quatro Vento och detta vin kommer nog bli väldigt bra om några år. tyvärr finns det inga flaskor kvar längre på bolaget.

Jag kan även rekommendera Brolio Chianti Classico. Jag har ett antal flaskor av årgång 2003 som jag tycker har blivit mycket bättre bara på ett år och jag tror de blir ännu bättre. Årgång 2004 som finns att köpa på bolaget tror jag också på.

Ett vin som verkar populärt är Vila Santa men jag tycker att årgång 2002 och 2003 är mycket bättre än 2004 som finns på bolaget nu.

Hade man varit rikare så hade det ju varit lättare att hitta bra viner att fylla vinkällaren med men jag har lite svårt att betala mer än 150 kr flaskan, jag är ju trots allt uppvuxen i Småland.

Om man vill ha ett lite billigare vin i box så kan jag rekommendera Roodeberg.