handdator

Visa fullständig version : Bästa boken?


_Robbie_
2006-12-28, 00:48
Vilken är den bästa boken du läst som du inte kan sluta tänka på?
Jag vill läsa något bra.

*popcorn*

adriano
2006-12-28, 00:49
Vilken är den bästa boken du läst som du inte kan sluta tänka på?
Jag vill läsa något bra.

*popcorn*

Spelet, skriven av Neil Straus

Pojken som kallades Det, kmr inte ihåg vad författaren heter(orkar inte googla).

Hoppas du hittar en bra bok

Sonny
2006-12-28, 00:51
Jerry Hopkins & Danny Sugerman - No One Here Gets Out Alive

"The bestselling biography of Jim Morrison"

och

Hjalmar Söderberg - Dr. Glas

Behöver ingen närmare introduktion..

Empe
2006-12-28, 00:52
Spelet, skriven av Neil Straus

Pojken som kallades Det, kmr inte ihåg vad författaren heter(orkar inte googla).

Hoppas du hittar en bra bok

Det är pojken Det som själv skrivit boken. Dave Pelzer heter han.

reinholdsson
2006-12-28, 00:54
Om du inte har läst den redan rekommenderar jag robinson crusoe. En underhållande bok!

maskfoder
2006-12-28, 00:57
Hjalmar Söderberg - Dr. Glas



Måste få rekommendera "Gregorius" av Bengt Ohlsson som är samma historia men sett ur pastorns perspektiv istället.


De bästa böckerna jag annars läst i år måste nog varit John Ajvide Lindqvists "Låt den rätte komma in" och Jonas Hassen Khemiris "Ett Öga Rött".

Axel2
2006-12-28, 01:20
Da vinci Koden

Larsen
2006-12-28, 01:37
Eragon :)

King Grub
2006-12-28, 05:46
The Last Coin av James Blaylock.

sissa
2006-12-28, 05:52
Parfymen
av Patrick Süskind

Larsson
2006-12-28, 08:37
Danslärarens återkomst av Henning Mankell. En oerhört spännande och välskriven bok.
Sedan är Änglar och demoner samet Da vinci koden av Dan Brown värda att läsa.

Fjod0r
2006-12-28, 09:30
Hell's Angel: The Life and Times of Sonny Barger and the Hell's Angels Motorcycle Club

melancoolio
2006-12-28, 09:41
Parfymen
av Patrick Süskind

+1

High1ander
2006-12-28, 09:46
Alkemisten, grymt imponerad på bl.a. berättartekniken.

Annars så brukar jag rekommendera På Västfronten Intet Nytt och The Virgin Suicides.

Fed up
2006-12-28, 10:13
Min bästa är jd salingers "catcher in the rye" (räddaren i nöden på svenska, men vet inte om den är lika bra på svenska).

Andra favoriter är "En bön för Owen meany" av John Irving och "the curious incident in the dog in the nighttime" (finns på svenska med) av Mark Haddon (http://www.randomhouse.co.uk/curious/).

Sen älskar jag alla böcker av Erlend loe. Galna och roliga.

En bok jag nyligen läst som jag läste i ett nafs och tänkte mycket på emellan läsningen och efter är "mannen under trappan" av Marie Hermansson. Bra och lättläst.

Jus nulyssnar jag på "the areas of my expertise" av John Hodgeman på min ipod. Man kunde ladda ner den gratis, på itunes tror jag. Skitkul bok, han bara hittar på en massa fakta och resonerar om en massa galna grejer.

Slartibartfast
2006-12-28, 10:14
Alkemisten, grymt imponerad på bl.a. berättartekniken.


Är det månne världens mest överhypade skitbok? :)

Hades
2006-12-28, 10:16
The reality dysfunction av Peter F. Hamilton.

High1ander
2006-12-28, 10:33
Är det månne världens mest överhypade skitbok? :)

Jag läste den på engelska, vet ej hur svenska versionen är.

Som sagt, jag var imponerad av berättarstilen och till viss del budskapet. Plus den är fylld med trevlig symbolik, etc.

LadyG
2006-12-28, 10:37
Jag är helt såld på H.P. Lovecraft och Edgar Allan Poe. Försök få tag i samlingsvolymer med deras samlade verk, det är de som är mest prisvärda.

Sundsarn
2006-12-28, 10:42
För den som tycker om Romarriket: Kejsaren av Conn Iggulden.

En för alla fantasyälskare som inte får nog: Sagan om Drakens återkomst av Robert Jordan, 22:a boken släpptes iår om jag inte minns fel ;)

Jay-Z
2006-12-28, 10:55
Parfymen
av Patrick Süskind


Haha. Vafan, jag trodde jag var den ende som hade läst den boken. Blev lite sådär halvt besatt av den första gången jag läste den på ett sommarlov. Den är väldigt speciell.


Ont: Black House av Peter Straub och Stephen King.

sissa
2006-12-28, 10:57
Jag läser typ aldrig böcker, men läste den och den var bra. :)
Speciell som sagt. Borde läsa den igen!

Shadow Warrior
2006-12-28, 11:01
Stiftelsetrilogin - Asimov
Sjätte Kolonnen - Heinlein
Battlefield Earth - Hubbard

Det är väl det bästa jag läst, science fiction allt, läser bara det som är rellevant to my intressts liksom.

"Kamikaze Japans självmordspiloter" vill jag också nämna som inte är nån roman men en fantastisk bok ändå.

christian
2006-12-28, 11:23
Några som jag kommer på direkt:

George Orwell - 1984.
Eino Hanski - Onda själar.

babbett
2006-12-28, 11:50
Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole

Jag har precis börjat läsa den själv dock...sedan en jag kände som precis dog rekommenderade den.

Sen är det rätt tragisk att författaren tog livet av sig av depression sedan ingen ville trycka hans manus.....som sedan blev årets främsta amerikanska roman 1981. *gah!*

Löjtnant Blank
2006-12-28, 12:10
Strindbergs Inferno. Väldigt detaljerat och passionerat skrivet om bland annat Paris. Han var i en religiös och existentiell kris under den här tiden, och det var enligt mig då han skrev som bäst. Jag http://forumserver.twoplustwo.com/images/graemlins/heart.gif August.

Nabokovs Lolita (tack, mini) är en annan bok som är svår att glömma. Poetiskt och lekfullt skrivet om ett extremt kontroversiellt tema.

mini
2006-12-28, 12:11
Nabokovs Lolita (tack, mini) är en annan bok som är svår att glömma. Poetiskt och lekfullt skrivet om ett extremt kontroversiellt tema.

*cupid*

Jay-Z
2006-12-28, 12:14
Mästaren och Margarita av Bulgakov. Helt absurd och rolig.

NisseEriksson
2006-12-28, 12:16
Alla Dan Brown-böcker är extremt läsvärda

Nina L
2006-12-28, 12:20
Det sista ljuset av Theodor Kallifatides

Det är en av de få böcker som jag har läst flera gånger, främst för språkets skull. Vad den handlar om har jag glömt. Jag glömmer alltid sånt.

Denstillasittande
2006-12-28, 14:12
Brott och Straff av fjodor Dostovjetski tycker jag är en kanon bra bok.

Muskelbyggaren
2006-12-28, 15:49
Serien Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström!

Fantastisk skildring av människors vardag i Stockholm med ett spann på runt 100 år, samhället förändras, familjer kommer och går. Det är individens skildring av tiden som är intressant vad gäller historia i min mening.

LAR
2006-12-28, 15:56
"The Forgotten Soldier" av Guy Sajer

Brott & Straff, Bröderna Karamazov, Animal Farm, 1984, Stalin and his hangmen, Stalin - Den Röde Tsaren och Hans Hov, Flugornas Herre, Underdog

High1ander
2006-12-28, 19:23
Alla Dan Brown-böcker är extremt läsvärda

Jag börja läsa Digital Fortress (innan all extrem Hype om DaVinci startat) och efter 30-50 sidor fick jag nog och gjorde min plikt som människa och rev sönder boken. Jag var osäker på om att låta boken finnas kvar skulle strida på Genevekonventionen, så det var bara att förstöra den.

coxie
2006-12-28, 19:42
Alla Dan Brown-böcker är extremt läsvärda

Nja tycker de är rätt kassa. Da Vinci koden är ju extremt hypad.

Tycker sådana här frågor är så svårt, finns allt för mycket bra för att lyckas med att plocka den bästa,

Bästa svenska bok jag läst måste vara något av Strindberg kanske Inferno som vår löjtnant nämnt.

Bästa utländska är nog Brott och Straff av fjodor Dostovjetski, eller Serien Song of Ice and Fire av George R.R. Martin (det är iaf den bästa fantasy jag läst).

NisseEriksson
2006-12-28, 19:44
Jag börja läsa Digital Fortress (innan all extrem Hype om DaVinci startat) och efter 30-50 sidor fick jag nog och gjorde min plikt som människa och rev sönder boken. Jag var osäker på om att låta boken finnas kvar skulle strida på Genevekonventionen, så det var bara att förstöra den.


Det är en fiktiv berättelse

Dreas
2006-12-28, 19:58
Alla Harry Potter böckerna:em:

Andreas

blekfet2
2006-12-28, 20:16
Måste nog bli någon bra faktabok angående WW2.

GymTT
2006-12-28, 20:27
Spelet med Niel Strauss.

sammy1
2006-12-28, 20:30
Thoreau's Walden är rätt så bra

*edit*

förutsatt att man gillar eco.litteratur

Angel
2006-12-28, 21:09
Simone de Beauvoir- Det andra könet
Jean Paul Sarte -Äcklet

sgtbarnes
2006-12-28, 21:12
FANS! - Fredrik Strage

Lättläst och underhållande.

High1ander
2006-12-28, 21:18
Det är en fiktiv berättelse

Ofan, jag som trodde det var en dokumentär om en ung snygg kodknäckande kvinna...

Spelar väl knappast någon roll om det är fiktiv, baserat på verkliga händelser eller något i mitten av de två (typ DaVinci), så var det fortfarande en oerhört dålig bok.

Jax
2006-12-28, 21:43
Böcker jag gillar lite extra mycket:
Bröderna Karamazov, Animal Farm, Ondskan, Song of ice and fire-serien, Da Vinci-koden (ja, jag tycker att den är bra, den fyller sitt syfte utmärkt)

Senast lästa "måste bok": Catch 22 (tyckte att den var kass)

NisseEriksson
2006-12-28, 21:44
Ofan, jag som trodde det var en dokumentär om en ung snygg kodknäckande kvinna...

Spelar väl knappast någon roll om det är fiktiv, baserat på verkliga händelser eller något i mitten av de två (typ DaVinci), så var det fortfarande en oerhört dålig bok.


Du gnällde på att boken stred mot Genevekonventionen, det är inte meningen att berättelsen ska vara verklighetstrogen eller vad du nu eftersträvar.

Jag vet inte riktigt varför men jag gillar alla konspirationsteorier i Dan Browns böcker. Smaken är som baken

Löjtnant Blank
2006-12-28, 22:15
Du gnällde på att boken stred mot Genevekonventionen, det är inte meningen att berättelsen ska vara verklighetstrogen eller vad du nu eftersträvar.

Vad yrar du om?

Lelle Pelle
2006-12-28, 22:24
Dansa på min grav - Adian Chambers

Antar att den kanske met är riktad till en lite yngre publik, men även old folks lär nog uppskatta den. Handlar om två gheypojkar, var den ena är "normal" och den andra är lagomt sjuk i hela huvudet. Hett lästips!

tossefar
2006-12-28, 23:35
Alla Dan Brown-böcker är extremt läsvärda

Nej, han kan inte skriva.

mathor
2006-12-28, 23:40
John Kennedy Toole - A Confederacy of Dunces(heter Dumskallarnas Sammansvärjning på svenska). Helt klart. Ignatius J Reilly är något av en förebild. Otroligt rolig, och till stor hjälp om man ska förstå sig på mig.

http://en.wikipedia.org/wiki/A_Confederacy_of_Dunces

High1ander
2006-12-29, 00:01
Du gnällde på att boken stred mot Genevekonventionen, det är inte meningen att berättelsen ska vara verklighetstrogen eller vad du nu eftersträvar.

Jag vet inte riktigt varför men jag gillar alla konspirationsteorier i Dan Browns böcker. Smaken är som baken

Den strider mot Genevekonventionen genom att den är så dålig, så den är ett brott mot mänskligheten.

Det enda jag eftersträvar är att alla människor gör sin plikt och använder den boken som toalettpapper.

wintersnowdrift
2006-12-29, 00:40
"The Forgotten Soldier" av Guy Sajer

Bland det värsta jag läst. Redan författarens desillusionerade förord fick det att knyta sig i magen på mig.

Bästa bok någonsin är omöjligt att svara på. Det har skrivit så oerhört mycket bra och var sak har sin tid på något sätt. Ibland vill man ha lättsmält underhållning och och ibland vill man förkovra sig i djupare litteratur.

Nu i höst har jag läst Vilhelm Mobergs Utvandrar-svit och den är ju fantastisk. Moberg är en människoskildrare av sällan skådat slag och böckerna är på samma gång episka som väldigt rörande på ett personligt plan.

"Sagan Om Ringen" tycker jag måste nämnas också; kommer man väl in i dem så lever man i Midgård ett bra tag tills ringen är förintad. Visst innehåller böckerna en hel del schabloner men samtidigt är de stilbildande för en hel genre. Det märks att detta är ett livsverk.

//Kristin

Kwon
2006-12-29, 00:59
Big'Uns är nog den bästa tidskrift jag "läst".

Rataxes
2006-12-29, 01:33
George Orwells 1984 är min ständiga favorit. Hans idéer, bl a scenariot han målar upp med nedbrytningen av språkets mångfald för att döda tankefriheten, är så fascinerande att det inte gör något att den egentligen inte är så välskriven.

Nu i höst har jag läst Vilhelm Mobergs Utvandrar-svit och den är ju fantastisk. Moberg är en människoskildrare av sällan skådat slag och böckerna är på samma gång episka som väldigt rörande på ett personligt plan.Håller med, har inte läst så många andra svenska klassiker som verkligen fick en att vilja läsa vidare utan någon känsla av förpliktelse att man måste komma igenom den, helt igenom fängslande historia.

NiXPhoenix
2006-12-29, 02:01
Eragon :)



Hur många böcker är det? Tre?
Jag tyckte filmen var grymt bra.

Jax
2006-12-29, 17:46
Nej, han kan inte skriva.
Och ändå lyckas han få en väldans massa människor till att både läsa och prata om hans böcker (främst DaVinci då givetvis). Starkt jobbat!

Yankeee
2006-12-29, 17:49
Och ändå lyckas han få en väldans massa människor till att både läsa och prata om hans böcker (främst DaVinci då givetvis). Starkt jobbat!

Du menar alltså att all uppståndelse i media enbart berodde på att boken var välskriven och inte hade något med innehållet att göra?

Daniiiel
2006-12-29, 17:53
Sagan om Paksenarrion, alla tre böckerna.

Jax
2006-12-29, 17:55
Du menar alltså att all uppståndelse i media enbart berodde på att boken var välskriven och inte hade något med innehållet att göra?
Självklart inte. Men boken var spännande, och framförallt så var den väldigt lättläst. Det gör att folk som inte läser Dostojevskij och liknande kunde tänka sig att läsa boken. Dom som ska vara lite fina i kanten kan givetvis klaga på att boken är kass (en del tycker det säkert också). Sådana som jag som läser lite allt möjligt, allt från Kalle Anka till Dostojevskij kan läsa den av ungefär samma anledning som att titta på en 1,5 timmars actionfilm av klassisk hjärndöd typ.

Unsub
2006-12-30, 02:45
Min favorit bok är Elmore Leonards "Killshot" (Typ thriller/deckare), kanske inte det bästa som skrivts men det är en bok som jag har läst flera gånger med behållning. har läst i stort sätt allt av Elmore men den gillar jag nog bäst.

En bok som Elmore Leonard har skrivit förordet till (som lärde honom att skriva enl honom själv) är "The friends of eddie coyle" av Georg Higgings?, rekommederas oxå starkt.