handdator

Visa fullständig version : Energi in - energi ut = pseudovetenskap.

LAR
2006-12-27, 23:08
Jag postar här för i näringstråden verkar ingen hänga..

Dettta har postats på ett visst forum av en förespråkare av stenåldersdiet.
(Rössner och Bruce är anställda av LMV)

Vi har på forumet konstaterat att den av Stephan Rössner och Åke Bruce omhuldade tesen om energibalans (energi in/energi ut) strider mot en så fundamental vetenskaplig lag som termodynamikens andra lag och därför är pseudovetenskap.

Vad har ni som kan detta att säga, ni får gärna ge referenser? Snälla skippa alla nonsene inlägg med youtube-klipp på tjocka barn och det går att undvika. Den här diskussionen börjar bli riktigt intressant och det vore kul om något nyttigt kunde plockas härifrån :)

DavidN
2006-12-27, 23:14
Jag postar här för i näringstråden verkar ingen hänga..

Dettta har postats på ett visst forum av en förespråkare av stenåldersdiet.
(Rössner och Bruce är anställda av LMV)

Vad har ni som kan detta att säga, ni får gärna ge referenser? Snälla skippa alla nonsene inlägg med youtube-klipp på tjocka barn och det går att undvika. Den här diskussionen börjar bli riktigt intressant och det vore kul om något nyttigt kunde plockas härifrån :)

Inledande skulle det då vara intressant att se hur termodynamikens andra lag översätts på kost för att lägga fram en sådan tes.

jwzrd
2006-12-27, 23:16
Haha, termodynamikens lagar används som slagträ både av kreationister för att "motbevisa" evolution och av Stenåldersgubbsen et.al. för deras syften. Stor komik :)

coxie
2006-12-27, 23:26
entropiprincipen: Värme flödar från varmt till kallt.

Det är denna huvudsats vi talar om? Skulle gärna vilja se vägen emellan.

Mental
2006-12-28, 00:44
http://sv.wikipedia.org/wiki/Termodynamikens_andra_lag

Zakath
2006-12-28, 00:59
Om man feltolkar energi in/energi ut rakt av, så visst, då kan det strida mot termodynamikens andra lag, jag kan se kopplingen. Men det är rent skitsnack, eftersom energi in/ut-principen inte har något att göra med vilken verkningsgrad människokroppen har, om jag tolkar feltolkningen rätt.

Men nu gissar jag bara vad feltolkningen är, så jag skulle gärna vilja höra exakt hur principen har motbevisats.

Sverker
2006-12-28, 07:09
Vad är det som ska redas ut:confused:

Vad har en överviktsexpert och en sakkunning på Livsmedelsverket med termodynamiken att göra ?

mathor
2006-12-28, 07:20
Har ni inte haft den här diskussionen på den här brädan ett otal gånger redan?

Yes
2006-12-28, 07:37
Vad jag förstått menar de att olika livsmedel tas upp olika bra av kroppen, varför en kalori inte skulle vara en kalori. Det är dock redan kompenserat för i kaloriangivelserna - något som även nämnts i VoF-tråden, men helt ignorerats.

z_bumbi
2006-12-28, 07:54
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85634