handdator

Visa fullständig version : Hårddisk i golvet - Garanti?


kalle_banan
2006-12-27, 20:35
Tror ni garantin täcker en hårddisk som for i golvet och inte funkar längre?

Officer
2006-12-27, 20:37
Du kan nog lista ut faktum att hårddisktillverkaren tillverkade hårddisken för att sitta i en dator och inte för att flyga fritt

_Robbie_
2006-12-27, 20:37
Du kan nog lista ut faktum att hårddisktillverkaren tillverkade hårddisken för att sitta i en dator och inte för att flyga fritt

:laugh:

Kabuto
2006-12-27, 20:41
Om jag vore du skulle jag försöka i alla fall :)
Men jag skulle nog inte nämna att jag slängt den i golvet :laugh:

coxie
2006-12-27, 20:45
Säg att skiten var död när du fick den om den är ny.

kalle_banan
2006-12-27, 21:00
Hahahaha, jag tycker jag är världens roligaste person som hittar enkla sätt att göra narr av personer på internet, skratta med mig.

Eller inte, om ni tror ni tror ni är så jävla roliga genom att "driva" med andra på nätet genom att förutsätta att de är lika idiotiska som ni själva är så tycker jag synd om er.

Åter till ämnet, vad för vit lögn kan jag dra för att få en ny hårddisk? Den är köpt i augusti i år.

reinholdsson
2006-12-27, 21:02
Pröva med att säga att den är död bara? De kommer ju antagligen kolla den ändå, och jag vet inte vad man skulle kunna säga för förmildrande omständigheter.

Officer
2006-12-27, 21:02
Förlåt :em:
Jag ser inte alls något idiotiskt/dumt i att försöka få något lagat/ersatt på garantin när det är ett uppenbart handhavandefel.

polaren
2006-12-27, 21:15
Om det inte syns att du har tappat den i golvet så får du en ny, säg det inte till återförsäljaren bara.

EDIT: Säg inte att den var död när du fick den, antagligen kommer dom testa den och eventuellt se att du skrivit filer på den (om den nu inte verkligen är helt DÖD då).

_Robbie_
2006-12-27, 21:21
Om det inte syns på hårddisken att den har blivit tappad så är det inga problem med att få en helt ny. Det gör inget att du köpte den i augusti - den kan ha gått i sönder av sig själv när som helst. Och det viktigaste är att de inte kan bevisa att du tappat den i marken. Så därför tycker jag du ska säga att den plötsligt bara slutade att fungera. Börja inte dra historier om att din mormor slängde den och att din hund börja bita på den osv.
"Den fungerar inte jag vill ha en ny" - Rakt och tydligt!

Om det är en ordentlig butik så kommer de utan problem att ge dig en ny. :)
Om inte, säg att du går till konsumentombudsmannen om du inte får en ny. Oftast blir de rädda för att hamna på den svarta listan och de ger dig en ny. Om inte, gå till konsumentombudsmannen så ringer de o pratar med affären. Oftast får du en ny där.

mvh
Robert

rememberence
2006-12-27, 21:23
Jag vet att dom gammla hårddiskarna har en gräns på runt 70-80 g för garantin :D

Fettecke
2006-12-27, 21:27
vad kostade den ?, om den är tillräckligt dyr, och du inte får ut en ny på garantin så ta den på hemförsäkringen!

Alm
2006-12-27, 22:30
Om det inte syns på hårddisken att den har blivit tappad så är det inga problem med att få en helt ny. Det gör inget att du köpte den i augusti - den kan ha gått i sönder av sig själv när som helst. Och det viktigaste är att de inte kan bevisa att du tappat den i marken. Så därför tycker jag du ska säga att den plötsligt bara slutade att fungera. Börja inte dra historier om att din mormor slängde den och att din hund börja bita på den osv.
"Den fungerar inte jag vill ha en ny" - Rakt och tydligt!

Om det är en ordentlig butik så kommer de utan problem att ge dig en ny. :)
Om inte, säg att du går till konsumentombudsmannen om du inte får en ny. Oftast blir de rädda för att hamna på den svarta listan och de ger dig en ny. Om inte, gå till konsumentombudsmannen så ringer de o pratar med affären. Oftast får du en ny där.

mvh
Robert

Och sen vaknade du ur drömvärlden.

_Robbie_
2006-12-27, 22:32
Och sen vaknade du ur drömvärlden.

Va?

bubbe
2006-12-27, 22:39
Visst kanske det inte är så snyggt att ljuga när man själv har klantat sig. Men dom kommer ge dig en ny disk så länge du hävdar att den gått sönder av sig själv. Bevisbördan ligger på företaget, och dom kommer inte lägga några större resurser på att undersöka disken.

Whey
2006-12-27, 22:39
Om hårddisken inte har några yttre skador kan skadorna på läsarmen och diskarna vara produktionsfel. Har själv bytt ut en iPod och en hårddisk bara genom att säga att de inte fungerade (ja, båda rök i golvet)...

Lycka till!