handdator

Visa fullständig version : Plötslig svaghet i handled.


knazcandy
2006-12-27, 19:43
Vet att handledsproblem har varit uppe innan men mitt problem verkar vara lite annolunda.
Jag har på vänster handled och underarm drabbats av någon slags svaghetskänsla. Vanligtvis har jag kunnat lyfta hyfsat tunga hantlar utan problem men nu orkar inte handleden. Jag känner ingen smärta varken under pressen eller före/efter men kraften är helt borta och handleden viker sig och orkar inte hålla uppe hanteln. Efter jag kämpat mig igenom övningen som då blir väldigt få reps, känns handleden helt lealös, handen skakar och det känns som om jag inte ens skulle kunna greppa en penna med handen efteråt. Det här har uppkommit helt plötsligt och jag har inte tidigare haft några sådana här problem. Har prövat med att ändra vinkel men det hjälper inte. Kan nämnas att jag varken stretchar eller tränar underarmarna och vet inte om det kan vara en del av problemet.

Någon som har fundering på vad det kan vara för fel och har tips eller råd?

Me_Myself
2006-12-27, 20:16
Jag har samma problem när jag är dålig i handlederna och händerna av reumatismen. På några timmar kan det gå från att vara problemfritt till att inte klara greppa och lyfta en mjölkpaket.

Det är klart inte därifrån ditt problem kommer från men ett tips från mig är att stödja dem ordentligt med någon form av skydd eller också linda upp dem.

Durre
2006-12-27, 21:13
Har hört liknande fall då det har med nerven till handen att göra, om det är lite frö trångt vid handleden kan nerven få tryck på sig så att man även kan få dåmningar i handen. Nu om det är så vet jag ej men om du känner att handen ibland börjar "somna" kan det ju vara så.

knazcandy
2006-12-28, 09:56
Har hört liknande fall då det har med nerven till handen att göra, om det är lite frö trångt vid handleden kan nerven få tryck på sig så att man även kan få dåmningar i handen. Nu om det är så vet jag ej men om du känner att handen ibland börjar "somna" kan det ju vara så.

Känner inga direkta domningar eller att handen sover men däremot kan jag känna att det "kryper" i underarmen och handleden. Känslan är lite svår att förklara men den är väldigt obehaglig. Om det nu skulle vara en nerv i kläm, kan man fixa det själv kanske genom stretching och töjning kanske?

Nucleus
2007-01-01, 19:42
Känner inga direkta domningar eller att handen sover men däremot kan jag känna att det "kryper" i underarmen och handleden. Känslan är lite svår att förklara men den är väldigt obehaglig. Om det nu skulle vara en nerv i kläm, kan man fixa det själv kanske genom stretching och töjning kanske?

Hej.
Den typen svaghetskänsla och krypningar du beskriver låter helt klart som en nervpåverkan.
Du har tre nerver i underarmarna som i olik grad påverkar muskulaturen och styrkan i underarmar och handlederna.
N. ulnaris
N. Radialis och
N.medianus

alla tre passerar trange passager där dom kan bli innklämda.
Mest känd är nog N. medianus innklämmning i canalis carpi (karpaltunnel syndrom), men N. radialis inklämning i Fröshes arkad under M. supinator, eller N. ulnaris inklämning i guyons canal är normalt förekommande.

Problemerna kan faktisk även komme helt uppe från nacken der nerverna kommer ut.

Stretchning av muskulatur eller nerv ( sk. nervmobilisering) KAN hjälpa, men det du först måste ta reda på är hvilken nerv som evt. ställer till problemerna.
Kontakta någon duktig naprapat, sjukgymnast eller massageterapeut som är påläst inom neurologi.
Ignorera iallafall inte problemerna, Sådana problem ger snabbt artrofi av påverkad muskulatur.

Ofta måste det kirurgiska åtgärder till för att ge nerven bättre plats, men problemet kan också vara nåt så litet som en inflammerad muskel som trycker på och retar en nerv.

här finns bild som visar olika innervationsområden från olika segment i nacken:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1955845&postcount=14
Lycka till
Mvh
/Nucce

Åse Columbus
2007-01-01, 19:48
här är en ny länk som nyligen tillagts till kolozzeums länksamling

upptäckte den själv när ja hade liknande problem
http://www.eatonhand.com/hw/hw100.htm

Åse Columbus
2007-01-01, 19:51
har precis gått igenom en period av carpal tunnel syndrome

ja fick den att backa efter 3 dagar....men det tar tålamod...kyla...värme...handledssupport.....och smärtstillande.......inflammationshämmande

knazcandy
2007-01-02, 12:21
Hej.
Den typen svaghetskänsla och krypningar du beskriver låter helt klart som en nervpåverkan.
Du har tre nerver i underarmarna som i olik grad påverkar muskulaturen och styrkan i underarmar och handlederna.
N. ulnaris
N. Radialis och
N.medianus

alla tre passerar trange passager där dom kan bli innklämda.
Mest känd är nog N. medianus innklämmning i canalis carpi (karpaltunnel syndrom), men N. radialis inklämning i Fröshes arkad under M. supinator, eller N. ulnaris inklämning i guyons canal är normalt förekommande.

Problemerna kan faktisk även komme helt uppe från nacken der nerverna kommer ut.

Stretchning av muskulatur eller nerv ( sk. nervmobilisering) KAN hjälpa, men det du först måste ta reda på är hvilken nerv som evt. ställer till problemerna.
Kontakta någon duktig naprapat, sjukgymnast eller massageterapeut som är påläst inom neurologi.
Ignorera iallafall inte problemerna, Sådana problem ger snabbt artrofi av påverkad muskulatur.

Ofta måste det kirurgiska åtgärder till för att ge nerven bättre plats, men problemet kan också vara nåt så litet som en inflammerad muskel som trycker på och retar en nerv.

här finns bild som visar olika innervationsområden från olika segment i nacken:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1955845&postcount=14
Lycka till
Mvh
/Nucce

Tack för ditt svar. Jag har testat med lite olika vinklar på gymmet och att linda handleden men det hjälpte inte mycket utan obehaget finns kvar. Jag lät en vän massera ryggen häromdagen och när massören gick över skulderbladen och uppemot nacken kunde jag känna "krypningarna" förstärktes en aning i underarmen. Kanske att problemet startar i nacken som du säger? Jag ska kolla upp detta med en sjukgymnast eller någon massör i byn.

Nucleus
2007-01-06, 00:29
Hittar du någon duktig massageterapeut så kan det fungera, en vanlig massör har sällan enough skills för att hantera sådana problem.
Sjukgymnast med OMT utbildning, Ortoped, naprapat eller osteopat är mina rekomendationer.

alla ovannämde skal ha nog kunnskaper att kunna sortera ut dina bekymmer .

Mvh
Nucce