Visa fullständig version : GI och Insulin
Control_61
2006-12-27, 16:44
Jag har verkligen ingen koll på något av detta. Kan någon länka mig eller förklara vad Insulin är och vad det gör med kroppen? På ett enkelt sätt? :)
Kan någon sedan förklara enkelt vad GI är?
Jag har alltid trott att GI är ett "betyg" på hur långsamma kolhydraterna är, stämmer inte det?
Jag har sett diskutionerna i en annan tråd och jag börjar undra ifall det inte spelar någon roll ifall äter långsamma eller snabba kolisar?
Edit: Kan någon flytta tråden till kost/näring! :)
Hög GI= Snabb blodsocker höjning, Låg GI= Långsam blodsocker höjning. I en blandad kost vad jag har fått för mig har GI ingen större betydelse.
King Grub
2006-12-27, 16:54
Insulin:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Insulin
GI är ett mått på arean under kurvan för blodsockerstegringen som intag av en viss mängd kolhydrat åstadkommer, jämfört med ett referensvärde. GI är oftast korrelerat med insulinfrisättning, men inte alltid, och i en blandad måltid med protein och fett påverkar dessa näringsämnen måltidens totala GI, så man kan inte gå efter GI-tabellernas värden vid normalt ätande. Och det behöver man heller inte, då GI inte är av någon betydelse för en frisk människa som äter en normal, blandad kost.
pragmatist
2006-12-28, 01:17
Allt prat om GI är ett väldigt komplicerat sätt att säga åt folk att äta mindre socker och mer fibrer. Om man ska hårdra det hela en smula, och det ska man ibland.
Allt prat om GI är ett väldigt komplicerat sätt att säga åt folk att äta mindre socker och mer fibrer. Om man ska hårdra det hela en smula, och det ska man ibland.
Det mesta pratet om GI är väl att tjäna pengar numera tyvärr. :(
Ät inte POTATIS det innehåller DÖDSSOCKER som har CHOCKHÖGT GI! etc. Vilket i sig är väldigt synd.
dödssocker? :confused:
var du ironisk nu eller trance? förklara i annat fall ......:smash:
dödssocker? :confused:
var du ironisk nu eller trance? förklara i annat fall ......:smash:
Potatis innehåller inget dödssocker.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.