handdator

Visa fullständig version : Stuart McRoberts artikel


Anonym112
2006-12-27, 13:31
Några nämnde den i den här tråden http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=85627

Tänkte lägga upp hela och höra vad ni alla tycker om det han säger. Ligger det nån sanning i det?

Själv tror jag man får en mycket bra grund av att vara stark i knäböj,marklyft,bänkpress och att resten av träningen blir "boostad" då. lite som han säger.

Diskutera!


To build muscle mass, you must increase strength. It’s that simple. You will never get huge arms, a monstrous back, a thick chest, or massive legs without lifting heavy weights. I know that probably doesn’t come as a revelation to anyone. But despite how obvious it seems, far too many people (and not just beginners) neglect power training and rarely make increasing the weights lifted in each successive workout a priority. You must get strong in the basic mass building exercises to bring about a significant increase in muscle size. One of the biggest mistakes typical bodybuilders make is when they implement specialization routines before they have the right to use them.

It constantly amazes me just how many neophytes (beginners), near neophytes, and other insufficiently developed bodybuilders plunge into single-body part specialization programs in the desperate attempt to build big arms. I don’t fault them for wanting big arms, but their approach to getting them is flawed. For the typical bodybuilder who is miles away from squatting 1 ½ times their bodyweight for 20 reps (if you weigh 180 lbs., that means 20 reps with 270 lbs.), an arm specialization program is utterly inappropriate and useless.
The strength and development needed to squat well over 1 ½ times bodyweight for 20 reps will build bigger arms faster then focusing on biceps and triceps training with isolation exercises. Even though squats are primarily a leg exercise, they stress and stimulate the entire body. But more importantly, if you are able to handle heavy weights in the squat, it logically follows that the rest of your body will undoubtedly be proportionally developed. It’s a rare case that you would be able to squat 1 ½ times your bodyweight and not have a substantial amount of upper body muscle mass.

This is not to say that you don’t need to train arms, and squats alone will cause massive upper body growth. You will still work every body part, but you must focus on squats, deadlifts, and rows—the exercises that develop the legs, hips, and back. Once you master the power movements and are able to handle impressive poundages on those lifts, the strength and muscle you gain will translate into greater weights used in arm, shoulder and chest exercises.

In every gym I’ve ever visited or trained in, there were countless teenage boys blasting away on routines, dominated by arm exercises, in the attempt to build arms like their idols. In the ‘70s, they wanted arms like Arnold Schwarzenegger, in the ‘80s Robby Robinson was a favorite and currently Mr. Olympia, Ronnie Coleman, has set the standard everyone wants to achieve. Unfortunately the 3 aforementioned men as well as most other top bodybuilders have arm development far beyond the reach of the average (or even above average) weight trainer. But arm size can be increased. However, not in the way young trainers, with physiques that don’t even have the faintest resemblance to those of bodybuilders are attempting to make progress. Thin arms, connected to narrow shoulders, fixed to shallow chest, joined to frail backs and skinny legs, don’t need body part specialization programs. Let’s not have skewed priorities. Let’s not try to put icing on the cake before the cake has been baked.


Priorities

Trying to stimulate a substantial increase in size in a single body part, without first having the main structures of the body in pretty impressive condition, is to have turned bodybuilding upside-down, inside-out and back to front.

The typical bodybuilder simply isn’t going to get much meat on his arms, calves, shoulders, pectorals and neck unless he first builds a considerable amount of muscle around the thighs, hips and back. It simply isn’t possible—for the typical drug-free bodybuilder, that is—to add much if any size to the small areas unless the big areas are already becoming substantial.
There’s a knock-on (additive) effect from the efforts to add substantial size to the thigh, hip and back structure (closely followed by upper body pushing structure-pecs and delts). The smaller muscle groups, like the biceps, and triceps will progress in size (so long as you don’t totally neglect them) pretty much in proportion to the increase in size of the big areas. It’s not a case of getting big and strong thighs, hips, back and upper-body pushing structure with everything else staying put. Far from it. As the thigh, hip, back and upper-body pushing structure grows, so does everything else. Work hard on squats and deadlifts, in addition to bench presses, overhead presses and some type of row or pulldown. Then you can add a little isolation work—curls, calf raises and neck work (but not all of this at every workout).


The “Driver”
The key point is that the “engine” that drives the gains in the small areas is the progress being made in the big areas. If you take it easy on the thigh and back you will, generally speaking, have trouble making gains in the other exercises, no matter how hard you work the latter.

All this isn’t to say just do squats, deadlifts and upper back work, quite closely followed by some upper-body pressing work. While such a limited program will deliver good gains on these few exercises, with some knock-on effect throughout the body, it’s not a year after year program. Very abbreviated routines are great for getting gains moving, and for building a foundation for moderately expanded routines. They are fine to keep returning to on a regular basis. The other training isn’t necessary all in the same workout but spread over the week. This will maintain balance throughout the body and capitalize upon the progress made in the thigh, hip and back structure.

Just remember that the thigh, hip and back structure comes first and is the “driver” (closely followed by the upper-body pushing structure) for the other exercises. These other exercises, though important in their own right, are passengers relative to the driving team.


Big Arms
To get big arms, get yourself on a basic program that focuses on the leg, hip and back structure without neglecting the arms themselves. As you improve your squatting ability, for reps and by say 100 pounds, your curling poundage should readily come up by 30 pounds or so if you work hard enough on your curls. This will add size to your biceps. While adding 100 pounds to your squat, you should be able to add 50-70 pounds to your bench press, for reps. This assumes you’ve put together a sound program and have worked hard on the bench. That will add size to your triceps.

If you’re desperate to add a couple of inches to your upper arms you’ll need to add 30 pounds or more over your body, unless your arms are way behind the rest of you. Don’t start thinking about 17” arms, or even 16” arms so long as your bodyweight is 130, 140, 150, 160, or even 170 pounds. Few people can get big arms without having a big body. You’re unlikely to be one of the exceptions.

15 sets of arm flexor exercises, and 15 sets of isolation tricep exercises—with a few squats, deadlifts and bench presses thrown in as an afterthought—will give you a great pump and attack the arms from “all angles”. However, it won’t make your arms grow much, if at all, unless you’re already squatting and benching big poundages, or are drug-assisted or genetically gifted.

As your main structures come along in size and strength (thigh, hip and back structure, and the pressing structure), the directly involved smaller body parts are brought along in size too. How can you bench press or dip impressive poundages without adding a lot of size to your triceps? How can you deadlift the house and row big weights without having the arm flexors—not to mention the shoulders and upper back—to go with those lifts? How can you squat close to 2 times bodyweight, for plenty of reps, without having a lot of muscle all over your body?

The greater the development and strength of the main muscular structures of the body, the greater the size and strength potential of the small areas of the body. Think it through. Suppose you can only squat and deadlift with 200 pounds, and your arms measure about 13”. You’re unlikely to add any more than half an inch or so on them, no matter how much arm specialization you put in.

However, put some real effort into the squat and deadlift, together with the bench press and a few other major basic movements. Build up the poundages by 50% or more, to the point where you can squat 300 pounds for over 10 reps, and pack on 30 pounds of muscle. Then, unless you have an unusual arm structure, you should be able to get your arms to around 16”. If you want 17” arms, plan on having to squat more than a few reps with around 2 times bodyweight, and on adding many more pounds of muscle throughout your body (unless you have a better-than-average growth potential in your upper arms).

All of this arm development would have been achieved without a single concentration curl, without a single pushdown and without a single preacher curl. This lesson in priorities proves that the shortest distance between you and big arms is not a straight line to a curl bar.

STRENGTH, MASS, AND POWER WORKOUT
(3 days per week—1 on, 1 off)
Monday
LEGS: Squats
1x 16 reps, 1x 12 reps, 1 x 8 reps, 1x 6 reps, 1 x 5 reps, 1 x 4 reps, 1 x 10 reps
BACK: T-Bar Rows or Seated Rows
1 x 16 reps, 1 x 10 reps, 1 x 8 reps, 1 x 6 reps, 2 x 5 reps, 1 x 10 reps
CALVES: Standing Calf Raises
1 x 12 reps, 1 x 8 reps, 1 x 6 reps, 1 x 10 reps

Wednesday
CHEST: Bench Presses
1 x 12 reps, 1 x 10 reps, 1 x 6 reps, 1 x 5 reps, 1 x 4 reps, 1 x 8 reps
CHEST/TRICEPS: Parallel Bar Dips
1 x 12 reps, 1 x 10 reps, 1 x 8-10 reps
BICEPS: Barbell Curls
1 x 10 reps, 1 x 8 reps, 2 x 6 reps
ABDOMINALS: Reverse Crunches
2 x 20 reps

Friday
LEGS, HIPS, BACK: Deadlifts
1 x 12 reps, 1 x 8 reps, 1 x 6 reps, 1 x 5 reps, 3 x 3 reps, 1 x 8 reps
SHOULDERS: Military Presses or Behind The Neck Presses
1 x 10 reps, 1 x 8 reps, 2 x 6 reps, 1 x 8 reps
CALVES: Seated Calf Raises
1 x 12 reps, 2 x 8 reps, 1 x 10 reps
ABDOMINALS: Crunches
2 x 20 reps

After a light warm-up set for each body part, adjust the weights used so that you are struggling to achieve the desired number of reps. Don’t sacrifice proper form for the sake of excessive weight, but the final rep of each set should be nearly impossible to complete. If you are able to breeze through each set, then the weights selected are too light and must be increased. When you get stronger while using proper form, you give your body no choice but to grow.

Sniggel
2006-12-27, 13:45
Jag tycker att det mesta av det han säger låter ganska sunt och logiskt.

jontahontas
2006-12-27, 13:54
I like. Kanske har vi en revolution att vänta i det tränande sverige?

Jay-Z
2006-12-27, 13:57
I like. Kanske har vi en revolution att vänta i det tränande sverige?

Vad är det revolutionerande?

grabben i skogen
2006-12-27, 14:37
Vad är det revolutionerande?

Undrar man ju.

Stuart har predikat det här ganska länge. Menar ni att det först är nu ni hör talas om honom?
han gjorde själv 20 reps på 180 i mark istället för böj .

Shadow Warrior
2006-12-27, 14:58
Har läst mycket av Stuart och han är en av det få jag återkommer till när jag känner mej vilsen. Vad han förespråkar är simpel och effektiv träning, och detta är ibland tvärt emot vad andra som tror dom tränar på detta sätt gör.

Slartibartfast
2006-12-27, 18:10
Finns inte en enda bild på honom nånstans. Enough said.

Slartibartfast
2006-12-27, 18:11
När är dendär artikeln skriven? I Beyond Brawn förespråkar han ju inte träning tre dar i veckan. Det anses vara överträning.

Han tycks ha reviderat sina åsikter rejält sen den tiden. Då var det MAX tre set per muskelgrupp. Detdär är ju åtta!

mvda
2006-12-27, 18:14
Kanske missuppfattad vad han menar men innebär inte "1 wk on, 1 wk off" att han förespråkar totalt 3 träningspass per 14 dagar? Om styrka och volym är målet känns inte detta något värst optimalt.

Slartibartfast
2006-12-27, 18:20
Kanske missuppfattad vad han menar men innebär inte "1 wk on, 1 wk off" att han förespråkar totalt 3 träningspass per 14 dagar? Om styrka och volym är målet känns inte detta något värst optimalt.

Ja, du missuppfattar. Tre dar i veckan, en dag on, en dag off. Så kan man egentligen inte säga eftersom man inte tränar på helgen.

Gpajpen
2006-12-27, 18:32
lite väl mycket "borde" i artikeln.
känns som han säger hur han tycker det ska va.

Shadow Warrior
2006-12-27, 19:02
Han tycks ha reviderat sina åsikter rejält sen den tiden. Då var det MAX tre set per muskelgrupp. Detdär är ju åtta!

Beror på hur man tolkar det, första passet består av 6-7tunga set (totalt) enligt min mening, men vet inte exakt hur han har tänkt det just här.

Ulf A Big
2006-12-27, 21:30
Det här av Dietmar Wolf är också ett ganska intressant upplägg:

http://styrkeloft.no/treningsprogram/Veiledning_treningsprogram.doc

http://styrkeloft.no/treningsprogram/TPLAN_VIDEREKOMNE.XLS

http://styrkeloft.no/treningsprogram/Mengdetrening.xls

Slartibartfast
2007-01-11, 17:28
Bump!

När publicerades dendär artikeln?

Anonym112
2007-09-11, 01:03
bump!

Nya åsikter tack :D

Provar hans "schema" nu (där i slutet av artikeln), kört en vecka och "känns" effektivt so far ;P

Halldin
2007-09-11, 08:01
Hur lång tid tar ett sånt pass? Schemat ser så tunt ut, som att man vill ha mer övningar.

(Ja, jag läste hela artikeln, men ändå).

Slartibartfast
2007-09-11, 10:52
När publicerades dendär artikeln?

Bump

Ulden
2007-09-11, 11:34
Jag har tränat enligt Stuart McRobert's filosofi i ett år nu och har gjort bra ökningar överlag fast träningen varit fokuserad på just basövningar. Inga curls, inga pushdows, inga kablar. Mina armar, ben, rygg och bröst är dem muskelgrupper som vuxit mest.

Övningar som körts:
Knäböj
Marklyft
Bänkpress
Militärpress
Chins
Dips
Skivstångsrodd
Assistansövningar (vader, rotatorcuffar, grepp etc.)

Intensiteten har legat runt 5x5 - 5x8 på samtliga övningar förutom vader. Ibland har jag gjort maxlyft och ibland perioder med 3-4x10-12.

Som relativ nybörjare har detta träningsupplägg varit suveränt. Jag rekommenderar boken "Beyond Brawn".

-S-T-
2007-09-11, 11:35
Fin filosofi. Den dag jag böjer 150 % av kroppsvikt x 20 ska jag överväga att göra min första bicepscurl. Kanske låter jag bli, jag gillar att vara oskuld på det området.

Runda Grodan
2007-09-11, 11:54
Fin filosofi. Den dag jag böjer 150 % av kroppsvikt x 20 ska jag överväga att göra min första bicepscurl. Kanske låter jag bli, jag gillar att vara oskuld på det området.
Senaste passet gjorde jag 20 x 110% av min kroppsvikt, men jag har lagt till ett set för biceps respektive triceps trots att jag är en bra bit ifrån målen man ska ha uppnått. :D


Övningarna jag lagt till är chins och dips så det rör sig egentligen inte om några renodlade armövningar.

Runda Grodan
2007-09-11, 12:04
bump!

Nya åsikter tack :D

Provar hans "schema" nu (där i slutet av artikeln), kört en vecka och "känns" effektivt so far ;P
Fungerar säkert. Lägg upp en journal!


Jag kör också ett upplägg av McRoberts... eller i varje fall inspirerat av honom - jag vet ju inte om jag gör allt rätt. Några justeringar har jag gjort.


Mitt upplägg ser ut såhär:

Magträning 2 set
Breathing squats plus Rader Chest Pull 1 set
Enbenta vadpressar med hantel i handen 2 set
Stela marklyft med hantlar (kör varje pass trots att det inte rekommenderas, stannar dock en bit från fail) 2 set
Bänkpress 3 set
Hantelrodd eller latsdrag 3 set
Sittande axelpress 3 set


Pullups 1 set
Dips 1 set

2-3 dagars vila mellan passen är det tänkt.

Ulden
2007-09-11, 12:19
Mitt upplägg ser ut såhär:

Magträning 2 set
Breathing squats plus Rader Chest Pull 1 set
Enbenta vadpressar med hantel i handen 2 set
Stela marklyft med hantlar (kör varje pass trots att det inte rekommenderas, stannar dock en bit från fail) 2 set
Bänkpress 3 set
Hantelrodd eller latsdrag 3 set
Sittande axelpress 3 set


Pullups 1 set
Dips 1 set

Känns spontant som att du kan ta bort latsdrag / hantelrodd och köra fler sets pullups alt. chins. Smaksak såklart, men jag tycker chins är överlägsen latsdrag förutsatt att man klarar sin KV eller har tillgång till en "assistans"-maskin.

Runda Grodan
2007-09-11, 12:36
Känns spontant som att du kan ta bort latsdrag / hantelrodd och köra fler sets pullups alt. chins. Smaksak såklart, men jag tycker chins är överlägsen latsdrag förutsatt att man klarar sin KV eller har tillgång till en "assistans"-maskin.
Det känns spontant som om jag inte vill köra flera set chins efter att jag har kört 20-reps i böjen. :D

Hantelrodd är väl egentligen det jag föredrar men hantelvikterna som fins att tillgå i mitt gym gör det lite knepigt om jag ska kunna öka bra. Jag har därför tänkt att blanda lite.

Jag kör ett set pullups (med vikt) för att biceps ska få arbeta lite. Tycker den övningen är roligare än olika curls även om det inte är en renodlad armövning.

Ulden
2007-09-11, 12:50
Det känns spontant som om jag inte vill köra flera set chins efter att jag har kört 20-reps i böjen.

Hantelrodd är väl egentligen det jag föredrar men hantelvikterna som fins att tillgå i mitt gym gör det lite knepigt om jag ska kunna öka bra. Jag har därför tänkt att blanda lite.

Jag kör ett set pullups (med vikt) för att biceps ska få arbeta lite. Tycker den övningen är roligare än olika curls även om det inte är en renodlad armövning.

Omväxling förnöjer. En annan tanke vore att splitta upp schemat i överkropp / underkropp med fokus på knäböj, stela mark, vader samt mage ena passet och bänk, pullups, hantelpressar, dips andra passet?

Vecka 1
Måndag: Pass 1
Onsdag: Pass 2
Fredag: Pass 1

Vecka 2
Måndag: Pass 2
Onsdag: Pass 1
Fredag: Pass 2

Osv.

Jag tycker nämligen att det är mentalt jobbigt att köra helkroppspass, men fungerar det för dig så kör på! *flex*

/Ulden

Runda Grodan
2007-09-11, 12:55
Omväxling förnöjer. En annan tanke vore att splitta upp schemat i överkropp / underkropp med fokus på knäböj, stela mark, vader samt mage ena passet och bänk, pullups, hantelpressar, dips andra passet?

Vecka 1
Måndag: Pass 1
Onsdag: Pass 2
Fredag: Pass 1

Vecka 2
Måndag: Pass 2
Onsdag: Pass 1
Fredag: Pass 2

Osv.

Jag tycker nämligen att det är mentalt jobbigt att köra helkroppspass, men fungerar det för dig så kör på! *flex*

/Ulden
Tack för tipset. :thumbup:

Jag har nyligen gått över till mitt nuvarande program från en tvåsplit så vi får se ifall det fungerar. Jag tänker köra på det ett tag och sedan utvärdera.

Det är ett av programmen som McRoberts rekommenderar i sin bok Brawn men det stämmer det som du säger att det mentalt sett är ett ganska jobbigt upplägg.

Ulden
2007-09-11, 14:23
Jag har nyligen gått över till mitt nuvarande program från en tvåsplit så vi får se ifall det fungerar. Jag tänker köra på det ett tag och sedan utvärdera.


Hur gick det med ditt tvåsplitprogram? En nackdel med helkroppsprogrammet som du listat är att om du kör en tung period så kanske övningsutförandet sakar mot slutet av passet, speciellt eftersom du har med varianter av dem tre stora (mark, böj, bänk) och dessutom kör dem 2-3 gånger i veckan. Men absolut, en utvärdering av progammet bör göras och jämföra det med tvåsplitten du körde tidigare eller en avknoppning av ditt nuvarande helkroppsprogram. Med andra ord, håll dig till det du ökar bäst på.

Långa pass, ostrikt utförande samt risk för överträning är faktorer jag undviker som pesten när jag utformar mina pass. Tyvärr går dessa oftast hand i hand.

Lycka till! :hbang:

z_bumbi
2007-09-11, 17:35
Hantelrodd är väl egentligen det jag föredrar men hantelvikterna som fins att tillgå i mitt gym gör det lite knepigt om jag ska kunna öka bra. Jag har därför tänkt att blanda lite.

Ska du orka med att fortsätta öka i böjen så skulle jag säga att hantelrodd är mycket bättre än både latsdrag och chins, om du nu inte kör någon variant av chins där du har kroppen mer horisontell än lodrätt.

Damien Thorne
2007-09-11, 22:16
Bump!

När publicerades dendär artikeln?

Jag klistrade in en del av texten på google.

Texten är från boken Brawn som kom ut 1991.

Ulden
2007-09-11, 22:43
Ska du orka med att fortsätta öka i böjen så skulle jag säga att hantelrodd är mycket bättre än både latsdrag och chins, om du nu inte kör någon variant av chins där du har kroppen mer horisontell än lodrätt.

Får jag fråga varför hantelrodd skulle inverka mindre negativt på knäböjsprestationer jämfört med latsdrag och chins? Är en aspekt jag inte haft i åtanken när jag snickrat ihop mitt eget program, så vore intressant att veta.

Runda Grodan
2007-09-12, 07:58
Får jag fråga varför hantelrodd skulle inverka mindre negativt på knäböjsprestationer jämfört med latsdrag och chins? Är en aspekt jag inte haft i åtanken när jag snickrat ihop mitt eget program, så vore intressant att veta.
Jag skulle kunna tänka mig att hantelrodd ger en annan sorts stabilitet i överkroppen än vad exempelvis chins gör. Stabilitet är något som är väldigt viktigt för mig i breathing squatsen när jag siktar på runt 20 reps. Jag kör mina böj utan bälte. Fast det kan ju ha varit något annat Z-Bumbi tänkte på?


Jag tror jag ska försöka hålla mig till hantelrodd, om det blir svårt att öka pga stora hopp mellan vikterna eller inte tillräckligt tunga hantlar så får jag väl fila på utförandet istället. Det finns ju fler sätt att öka än bara vikten... Tack för rådet i alla fall Z-Bumbi. :thumbup:


Ulden: Tvåspliten gick förresten bra... eller vad man nu ska säga. När allt runtomkring stämde med livet i övrigt så gick det bra att öka men under sommaren var det lite svårare. Jag tyckte det var dags att prova på något nytt och jag har hört en massa bra om McRoberts Brawn.

Ulden
2007-09-12, 09:06
Ulden: Tvåspliten gick förresten bra... eller vad man nu ska säga. När allt runtomkring stämde med livet i övrigt så gick det bra att öka men under sommaren var det lite svårare. Jag tyckte det var dags att prova på något nytt och jag har hört en massa bra om McRoberts Brawn.

Instämmer. Jag har själv inte läst Brawn, men däremot Beyond Brawn. Misstänker att den till stor del baseras på just Brawn men med viss revidering. Hett tips hur som helst! Har precis läst klart boken och han har mycket vettigt att komma med gällande träning och livet runt om. Han har även en annan bok som heter något i still med "Build muscle, lose fat, look great" som jag ska börja läsa nu i dagarna. Köpte den eftersom den lägger ganska stor vikt på teknik och utförande i dem stora övningarna, något som jag vill bemästra till fullo innan jag rör mig in på de riktiga tunga viktterritorierna.

Lycka till med träningen! *flex*

z_bumbi
2007-09-12, 09:28
Runda grodan visste svaret.

Ska man bli stark (eller i det här fallet uthållig) i böj så är hållningen i bröstryggen en viktig faktor och då är rodd enligt mig en bättre övning för att uppnå den styrkan som krävs än latsdrag/chins.

Halldin
2007-09-12, 10:58
Hur tycker ni schemat längst ner i första inlägget verkar?

Jag har börjat köra enligt det fr.o.m igår, böjen tog närmare en timme och jag har riktigt skön värk i quadsen idag. thumbup:

Det säger ju dock inte allt om upplägget som helhet.

Halldin
2007-09-14, 09:27
Bumpz0r.

Anonym112
2007-09-15, 12:22
Hur tycker ni schemat längst ner i första inlägget verkar?

Jag har börjat köra enligt det fr.o.m igår, böjen tog närmare en timme och jag har riktigt skön värk i quadsen idag. thumbup:

Det säger ju dock inte allt om upplägget som helhet.

Jag och några kompisar kör efter upplägget, det verkar lovande hitills men har bara hunnit köra det i 2-3 veckor. ska utvärdera vid jul hade jag tänkt=)

Beror ju helt klart vilken nivå du är på, är du inte en kroppsbyggare på elitnivå så har upplägget dom viktigaste övningarna som du ska fokusera på att öka i, för att öka i styrka och massa i hela kroppen.:thumbup:

Somsagt helt lönlöst att hålla på tricksa med vinklar i cablekrossen m.m innan du är riktigt stor.

Halldin
2007-09-15, 13:27
Grejen är att schemat är ifrån Brawn och motsäger en hel bunt saker han säger i senare böcker, som Beyond Brawn.

Det är för många set, för många dagar, en stor övning på varje av dom här tre dagarna, etc.
Ska man nu följa McRoberts råd kanske man inte ska följa ett gammalt schema från hans första bok.

Slartibartfast
2007-09-15, 13:42
Grejen är att schemat är ifrån Brawn och motsäger en hel bunt saker han säger i senare böcker, som Beyond Brawn.

Det är för många set, för många dagar, en stor övning på varje av dom här tre dagarna, etc.
Ska man nu följa McRoberts råd kanske man inte ska följa ett gammalt schema från hans första bok.

Jo, det ska man uppenbarligen.

De tränare som jag läst om är alla överens om att Brawn är betydligt bättre än Beyond brawn, där McRobert blir överdrivet paranoid.

Halldin
2007-09-15, 18:10
Innebär det att jag nyligen beställde "Lose fat, build muscle, look great" helt i onödan? :/

Anonym112
2007-09-15, 22:42
Kan du posta hur träningsupplägget från den nyare boken ser ut? :)

panzerpig
2007-09-16, 00:55
läste brawn ca 1994, tränade efter den fram till 2000 kanske, inte slaviskt, men baserat på vad jag lärde mig av boken.
jag tycker det han säger känns väldigt logiskt och trovärdigt.
tycker även att Pavel Tsatsouline skriver lite liknande. (även om pavel är lite anti bodybuilding, styrka är viktigare för honom).

Halldin
2007-09-17, 08:37
Kan du posta hur träningsupplägget från den nyare boken ser ut? :)
Det finns flera.

Två exempel.

"Monday

General warmup
a. Squat
b. Bench press or parallel bar dip
c. Pulldown or prone row
d. Calf work
e. Back extension
f. Crunch situp
g. Grip work (including finger extension)
Cool down
If, for example, you overhead press following the bench press, your
performance in the press will suffer. And if you perform the -fly
immediately after the curl, your performance in the -fly will suffer.
Arrange your exercises so that none suffer in this way.

Thursday
General warmup
a. Sumo deadlift or stiff-legged deadlift
b. Overhead press
c. Curl
d. Side bend
e. Neck work
f. L-fly
Cool down"

Eller en tredagars (som han dock verkar allmänt skeptisk till av överträningsskäl)

"Monday

General warmup
a. Squat
b. Stiff-legged deadlift
c. Pulldown or prone row
Cool down

Wednesday (accessory day)

General warmup
a. Calf work
b. Crunch situp
c. Grip work (including finger extension)
d. Side bend
e. Curl
f. Neck work
g. L-fly
Cool down

Friday

General warmup
a. Bench press or parallel bar dip
b. Overhead press
Cool down"


Gillar inte det tredagarsupplägget alls, jämfört med det från Brawn.
Vart är marklyften, t.ex? :/


Jag har hursomhelst även beställt Brawn nu, hoppas det inte är daterat skräp eller överflödigt om man har Build muscle, lose fat, look great. :p

katzeklo
2007-09-18, 11:56
måhända att schemat från beyond brawn är ett uppföljarschema från det gamla , som BARA hette brawn.. dvs, när du tränat o byggt upp styrkan med det gamla kan du övergå till fler isoleringsövningar?

Halldin
2007-09-18, 12:20
Dålig fart på diskussionen, seså. Låt orden flöda.

Thaiboxarn
2007-09-18, 15:31
började på programet som stod i artikeln igår, jävligt bra pass, kommer fortsätta på det här nu:thumbup:

Thaiboxarn
2007-09-18, 15:37
Bara en fråga, jag tänkte byta ut skivstångscurls mot pull-ups, så det kommer se ut såhär

STRENGTH, MASS, AND POWER WORKOUT
(3 days per week—1 on, 1 off)
Monday
LEGS: Squats
1x 16 reps, 1x 12 reps, 1 x 8 reps, 1x 6 reps, 1 x 5 reps, 1 x 4 reps, 1 x 10 reps
BACK: T-Bar Rows or Seated Rows
1 x 16 reps, 1 x 10 reps, 1 x 8 reps, 1 x 6 reps, 2 x 5 reps, 1 x 10 reps
CALVES: Standing Calf Raises
1 x 12 reps, 1 x 8 reps, 1 x 6 reps, 1 x 10 reps

Wednesday
CHEST: Bench Presses
1 x 12 reps, 1 x 10 reps, 1 x 6 reps, 1 x 5 reps, 1 x 4 reps, 1 x 8 reps
CHEST/TRICEPS: Parallel Bar Dips
1 x 12 reps, 1 x 10 reps, 1 x 8-10 reps
BACK/BICEPS: Pull-ups <---------------------------------------------
N/A
ABDOMINALS: Reverse Crunches
2 x 20 reps

Friday
LEGS, HIPS, BACK: Deadlifts
1 x 12 reps, 1 x 8 reps, 1 x 6 reps, 1 x 5 reps, 3 x 3 reps, 1 x 8 reps
SHOULDERS: Military Presses or Behind The Neck Presses
1 x 10 reps, 1 x 8 reps, 2 x 6 reps, 1 x 8 reps
CALVES: Seated Calf Raises
1 x 12 reps, 2 x 8 reps, 1 x 10 reps
ABDOMINALS: Crunches
2 x 20 reps

Frågan blir då...ska jag lägga den på den dagen jag har gjort, och ska jag ha samma reps sets antal som på dipsen?

MVH

Thaiboxarn
2007-09-18, 17:33
Ingen som har något förslag ???;)

Halldin
2007-09-18, 19:06
Varför bytet?

Thaiboxarn
2007-09-18, 19:59
jag ville ha träning för latsen också, jag vet att de får sitt genom rodd, men jag vill träna dem för sig också

Tail
2007-09-19, 10:57
Just det där med latsen är lite skumt i schemat. Inga chins eller latsdrag känns som en ganska stor miss, eller tar verkligen t-bar och sittande rodd på samma sätt som dem?

Halldin
2007-09-20, 11:14
Jag har bytt ut T-baren mot hantelroddar.
Synes något fel i det?

Halldin
2007-09-23, 18:16
Jag har bytt ut T-baren mot hantelroddar.
Synes något fel i det?
Bump

Slartibartfast
2007-09-23, 19:29
Bump

Varför skulle det vara nåt fel med det?

Anonym112
2007-09-23, 21:39
Varför skulle det vara nåt fel med det?

Möjligtvis att hantelrodden är en mindre "köttig" övning. Stuart verkar förespråka "tvåhands-övningar".

Jämför med att man skulle byta ut bänkpressen mot hantelpress, skivstångscurl mot hantelcurl, knäböjen mot enbensböjar, etc.
inte lika "köttiga" övningar, och svårare att öka i när det är "mindre vikt på stången". Lite lättare att gå från t.ex 100kg i bänken till 102.5kg, jämfört med från 45kg i hantelpress till 47.5kg.

Halldin
2007-09-24, 06:41
Hm, jo.

Samtidigt vet jag inte hur man smidigast löser det med T-baren.
Problemet är att bakre delen av stången, den utan vikt på, flyger upp när man börjar komma upp i vikterna lite.

Att kila fast den i ett hörn brukar ju funka, problemet är att det inte finns något lämpligt hörn på gymmet där jag är nu. Eller har någon en annan lösning på det problemet?

Jägermeister
2007-09-24, 08:18
hmm
med lite snabb approximativ räkning borde det räcka att du har en fjärdedel så mkt vikt bak på stången som du har fram för att hindra den från att åka upp...

iofs kan ju det bli lite mkt om man kör på mkt vikt, man kanske värt att prova.

P.S För säkerhetsskull skulle jag nog lägga på lite mer vikt där bak om jag provade så man inte ligger på marginalen...

Anonym112
2007-09-24, 14:22
"BACK: T-Bar Rows or Seated Rows"

Ni har ingen kabelrodd på gymmet då?

Halldin
2007-09-24, 15:41
"BACK: T-Bar Rows or Seated Rows"

Ni har ingen kabelrodd på gymmet då?
Dessvärre inte. Hade det förut, men fick på det nya gymmet istället tak högt nog för att kunna köra militärpressar. *whistle*

Hade skivstångsrodd dugt då? Känns som den är lite väl tung på korsryggen kanske.

z_bumbi
2007-09-24, 20:39
Hm, jo.

Samtidigt vet jag inte hur man smidigast löser det med T-baren.
Problemet är att bakre delen av stången, den utan vikt på, flyger upp när man börjar komma upp i vikterna lite.

Att kila fast den i ett hörn brukar ju funka, problemet är att det inte finns något lämpligt hörn på gymmet där jag är nu. Eller har någon en annan lösning på det problemet?

Lasta stången i båda ändarna och på delen mot golvet har du små viktskivor och ett lås, det behöver inte vara lika mycket vikt ner mot golvet då du har en bra hävstång. Annars är det klassiska att någon står på stången.

Halldin
2007-09-27, 08:28
Jag är förvirrad. Jag har boken Brawn nu, third edition, och jag hittar ingenting alls i stil med vad som står i första inlägget.

Utan det är lite samma som i Beyond Brawn, mindre set och mindre övningar.

Vad göra?

Halldin
2007-09-27, 15:40
Jag är förvirrad. Jag har boken Brawn nu, third edition, och jag hittar ingenting alls i stil med vad som står i första inlägget.

Utan det är lite samma som i Beyond Brawn, mindre set och mindre övningar.

Vad göra?
!#¤"#¤

Halldin
2007-09-28, 23:30
Jag är förvirrad. Jag har boken Brawn nu, third edition, och jag hittar ingenting alls i stil med vad som står i första inlägget.

Utan det är lite samma som i Beyond Brawn, mindre set och mindre övningar.

Vad göra?
Bömpel.

Runda Grodan
2007-09-29, 06:42
Jag är förvirrad. Jag har boken Brawn nu, third edition, och jag hittar ingenting alls i stil med vad som står i första inlägget.

Utan det är lite samma som i Beyond Brawn, mindre set och mindre övningar.

Vad göra?
Varför inte ta och köra ett av helkroppsprogrammen som han rekommenderar och som kretsar kring "breathing squats"? Det verkar ju vara, i alla fall i Brawn, vad han i första hand tycker fungerar bäst. De programmen är ju också ganska lätta att förstå sig på.

Jag har kört ett av dem i ungefär en månads tid och hittills har i alla fall styrkeökningarna varit hyffsade.

Halldin
2007-09-29, 09:11
Varför inte ta och köra ett av helkroppsprogrammen som han rekommenderar och som kretsar kring "breathing squats"? Det verkar ju vara, i alla fall i Brawn, vad han i första hand tycker fungerar bäst. De programmen är ju också ganska lätta att förstå sig på.

Jag har kört ett av dem i ungefär en månads tid och hittills har i alla fall styrkeökningarna varit hyffsade.
Jag har förvisso bara kommit till kapitel 8, men har skummat igenom angående squats och hittar ingenting om breathing squats. Vart finner du det i din bok?
Undrar om det är olika utgåvor som ställer till det. :/

En annan sak, alla cykler han förespråkar, gäller dessa för en övning (typ knäböj) eller cyklar man alla stora övningar samtidigt?

Runda Grodan
2007-09-29, 09:20
Jag har förvisso bara kommit till kapitel 8, men har skummat igenom angående squats och hittar ingenting om breathing squats. Vart finner du det i din bok?
Undrar om det är olika utgåvor som ställer till det. :/

En annan sak, alla cykler han förespråkar, gäller dessa för en övning (typ knäböj) eller cyklar man alla stora övningar samtidigt?
Kolla kapitel 9 - "squats" och kapitel 10 - "routines". De allra första uppläggen. :)

Jag har förresten också tredje utgåvan.

Halldin
2007-09-29, 09:33
Kolla kapitel 9 - "squats" och kapitel 10 - "routines". De allra första uppläggen. :)

Jag har förresten också tredje utgåvan.
Kör du inte marklyft alls? Jag tycker det är lite synd att man verkar få välja mellan knäböj och marklyft, jag skulle gärna köra båda.

Du vet inte hur cyklandet är tänkt, om det gäller en eller flera övningar?

Runda Grodan
2007-09-29, 11:24
Kör du inte marklyft alls? Jag tycker det är lite synd att man verkar få välja mellan knäböj och marklyft, jag skulle gärna köra båda.

Du vet inte hur cyklandet är tänkt, om det gäller en eller flera övningar?
Jag kör stela mark i varje pass (trots att det inte rekommenderas i boken). Om man vill kan man ju alternera mellan breathing squats och marklyft från pass till pass.

Periodiseringen eller "cyklandet" är nog det som jag har haft svårast att begripa mig på. Nu har jag bara kört det här upplägget i en månad ungefär men jag har gjort så att när jag nådde toppen för vad jag klarade av i böjen så började jag om på samma vikt som första passet (dock gjorde jag lite fler reps).

Tanken är att fortsätta i samma spår med små viktökningar från pass till pass och sedan sluta denna cykel på en vikt ovanför den senaste slutvikten. Jag gör även så att jag lägger till några reps per set på de lättare vikterna.

Egentligen så ska man väl köra lite längre cykler kan jag tänka mig men jag visste inte riktigt vilka vikter som jag skulle börja med så det blev som det blev.

Antingen så kan man ju cykla övningar så att man kör en tung övning (böj/mark/bänk) tungt under en period och då kör lite lättare på de andra eller så rättar man alla övningar efter samma periodisering??? Jag bryr mig mest om böjen och de andra övningarna blir lite på känn.

Jag har faktiskt ingen vidare koll på detta.

Halldin
2007-10-02, 08:49
Fann följande på sida 144:

"Another consideration for very advanced trainees is that focus may need to be almost totally on a single exercise, in order to get that exercise to progress. When at just about the limits of your development and strength, you need this focus. At this stage, if you try simultaneously to bring up the squat, bench press and deadlift and overhead press, you may be onto a loser.

Focus on one at a time, bringing each up. After having brought all of them up, spend a cycle aimed at getting all exercises up to your best levels when you were applying yourself to each lift with focus. This compilation cycle is not aimed at going into new poundage territory."

Nu är väl very advanced trainees förvisso en bedömningsfråga. Man ska ha nått målen i kapitel 3 enligt honom men dom målen verkar vara jäkligt oproportionerliga. Jag tycker inte 45*8 i skivstångscurl och 136*20 i knäböj är samma ballpark.

z_bumbi
2007-10-02, 09:03
Det finns ganska många som ökar i fler än en basövning samtidigt (och som är betydligt starkare än vad McRoberts anger som avancerad) men det kan vara lättare att öka i böjen om man inte kör så tunga mark och hålla igen på militärpressarna om man vill öka bänken och även tvärtom i båda fallen.

När/om man ska införliva detta i träningen får man klura ut själv genom att hålla koll på ökningarna, en annan väg att gå är kanske att testa något annat träningsprogram när ökningarna börjar ta stopp då det finns en del grejer med de här programmen som jag tycker är mindre bra när man blivit mer avancerad bl a mikrohöjningarna tycker jag är mindre bra då man ligger så nära max i väldigt många pass i rad.

Halldin
2007-10-02, 19:03
Fick mailsvar från McRobert nyss

Han skriver b.la att man kan köra marklyft och böj samtidigt, finns program i "Build muscle, lose fat, look great".
Man kan cykla alla övningar men ffa. dom stora lyften, och man kan cykla dom i samma program.

Ett förslag han gav var knäböj och marklyft på måndagar, och bänkpress på torsdagar. Sen kan man göra övrigt överkroppsarbete på torsdagar och övrigt underkroppsarbete på måndagar.

Han tyckte jag skulle testa på det här i tre månader och sen höra av mig till honom om hur det har gått. Det blev jag lite impad av faktiskt.

elArne
2007-10-03, 13:28
...det finns en del grejer med de här programmen som jag tycker är mindre bra när man blivit mer avancerad bl a mikrohöjningarna tycker jag är mindre bra då man ligger så nära max i väldigt många pass i rad.

intressant, jag har sett att du kritiserat mikrohöjningingarna tidigare, hur skulle du köra istället?
Om jag har förstått McRobert rätt menar han att man backar lite från sitt tidigare PB och jobbar sig uppåt. När man återigen närmar sig sitt tidigare max börjar man använda microhöjningarna för att kunna öka utan att den upplevda intensiteten ökar. Sedan fortsätter man så tills man stagnerar igen.

exempel: anta att man tidigare klarat 6x100kg i bänkpress och stagnerat där. då gör man följande om man kör bänk en gång i veckan:
v1: vila
v2: 6x85kg
v3: 6x87.5kg
v4: 6x90kg
v5: 6x92.5kg
v6: 6x95kg börja använda mikrohöjningar när man når 95% av tidigare PB
v7: 6x96kg
v8: 6x97kg
.
.
.
.
.
v18: 6x107
v19: 5x108 klarade inte alla repsen öka inte nästa gång,
v20: 6x108 använd ännu mindre ökningar fr.o.m nu
v21: 6x108.5
v22: 6x109
v23: 6x109.5
v24: 6x110
v25: 5x110.5 klarade inte alla reps
v26: 5x110.5 klarade fortfarande inte alla reps.
när man kommer hit börjar man om, tar en vilovecka backar till 95 och siktar på 6x120kg

Visst det blir nästan ett halvår som man ligger och pressar mot sitt max eller väldigt nära, men det blir ju samma sak om man ökar med 2.5kg eller 5kg. Då får man istället sänka repsen och sedan förmodligen ligga kvar på samma vikt tills man klarar några fler än 6reps, men man ligger ju ändå nära sitt max fast i olika reps-områden (vilket iofs kan vara en fördel kanske).

Hur skulle du lägga upp de här 25 veckorna för att gå från 6x100 till 6x110kg?




Han tyckte jag skulle testa på det här i tre månader och sen höra av mig till honom om hur det har gått. Det blev jag lite impad av faktiskt.
Coolt! :thumbup: i den nya boken, "Build muscle, lose fat, look great" står det att man kan kontakta honom för konsultation via MSN eller hälsa på honom på Cypern för rådgivning och lite träning. Det vore något, då skulle man få se hans dåliga gener IRL :D

z_bumbi
2007-10-03, 15:04
iVisst det blir nästan ett halvår som man ligger och pressar mot sitt max eller väldigt nära, men det blir ju samma sak om man ökar med 2.5kg eller 5kg. Då får man istället sänka repsen och sedan förmodligen ligga kvar på samma vikt tills man klarar några fler än 6reps, men man ligger ju ändå nära sitt max fast i olika reps-områden (vilket iofs kan vara en fördel kanske).

Sänker man vikten när man det tar stopp så behöver man inte ligger nära max under en längre period, från ditt exempel så skulle jag köra kanske köra
V1: Vila/lätt träning
v2: 6x85kg
v3: 6x87.5kg
v4: 6x90kg
v5: 6x92.5kg
v6: 6x95kg
V7: 6x97,5 kg
V8: 100 kg
V9: x x 102,5 kg (Om man når en 6:a fortsätter det en vecka till)
(V10 x x 105 kg)
Vila
Börja om på 87,5 eller 90 kg beroende på vad maxvikten blev.
Totalt ca 10 veckor där 3-5 veckor är tunga, fördelat på ungefär samma tid som ditt exempel så blir det ca 2,5 upprepningar, totaltiden man ligger nära max är kortare men kroppen hinner återhämta sig mellan varje topp.

Iofs tycker jag även 2,5 kg är ganska små höjningar när man pysslar med 100 kg eller mer i en övning och jag skulle antagligen köra 5 kg eller mer i stöten och få mycket kortare stegringsperioder.
80
85
90
95
100 (gör kanske en 5:a)
80
85
90
95
100 (full 6:a)
105 (Gör en 5:a)
Börja om eller börja köra 3:or eller 2:or och på sätt undvika att köra max fast vikterna ökar. Fortsättning av serien ovan.
3 x 105
3 x 110
2 x 115
Vila/lugn träning i en vecka och sen maxa eller så börjar man om på 6:orna igen (om man nu har 6:or som bas).