handdator

Visa fullständig version : "Problem" med höger knä


davvvan
2006-12-27, 01:12
Hejsan!

Idag på gymmet när jag tränade ben så uppmärksammade jag återigen att mitt högra knä när jag utför en knäböj, far inåt en aning därefter ut igen då man trycker upp vikten till raka ben. Jag förtydligar, från bottenläget "viker" sig högra knäet inåt en aning för att sedan då jag rätar upp det naturligtvis också rätas upp.

Detta är något jag visserligen sett tidigare, trott att det kan ha berott på svagare i höger ben och att det enbart uppstår då jag tränar tungt. Men jag har samma problem när jag kör en fri knäböj utan några som helst vikter.

Jag är väldigt stel i kroppen, och det har förmodligen med något där att göra spekulerar jag i, min fråga till er bättre kunniga är alltså följande:

Vilken muskel/muskler rör det sig om? Om det inte är något annat dvs...

Är det farligt att fortsätta träna, har kört ben tungt nu i 2 månader och aldrig upplevt några smärtor, bara att knäet som sagt går inåt när jag väl trycker ifrån i bottenläget, vilket nog inte bör vara så skonsamt för knäet.

Hjälp mig, jag blir galen :confused:

davvvan
2006-12-27, 15:38
Bump!

Är de nån som ens förstår det jag menar eller skall jag filma lite knäböj så att ni får se det, kanske underlättar?

Mirre
2006-12-27, 23:03
Om du anser att du "kan" utföra knäböj kontrollerat med för övrigt bra stabilitet kan du testa följande:
Är det skillnad på stabiliteten om du kör knäböj utan vikt stående på ett ben? (Blir knappast djupa men så långt ner du kan utan att ramla)
Om det viker sig utåt/inåt skulle det kunna vara ett försvagat främre korsband. Alternativt kan din baksida släpa så att du inte har tillräckligt med stabilitet...

Guddi
2006-12-27, 23:11
Låt en sjukgymnast eller naprapat kolla på det, svårt att säga något utan undersökning.

davvvan
2006-12-28, 01:20
Om du anser att du "kan" utföra knäböj kontrollerat med för övrigt bra stabilitet kan du testa följande:
Är det skillnad på stabiliteten om du kör knäböj utan vikt stående på ett ben? (Blir knappast djupa men så långt ner du kan utan att ramla)
Om det viker sig utåt/inåt skulle det kunna vara ett försvagat främre korsband. Alternativt kan din baksida släpa så att du inte har tillräckligt med stabilitet...

Jadå, märker inte av något annat än att knäet viker sig, så att säga. Tror inte jag kan köra knäböj stående på ett ben, det övergår min stabilitet/styrka/rörelselängd.

Låt en sjukgymnast eller naprapat kolla på det, svårt att säga något utan undersökning.

Det låter vettigt, först får morsan ta sig en titt sen får vi se hur vi gör med det. Spelat fotboll i 13 år, hockey i 10 men har aldrig känt av något från det...Men nu när man vill träna benen ytterligare så kan det nog vara en god idé att kolla upp det.

Tack båda för era råd! Återkommer med iutlåtande senare, ska dock utomlands 3 veckor efter nyår så de kan dröja. Ändock.