handdator

Visa fullständig version : Dela upp axlar på två dagar?


FreCKo
2006-12-27, 00:39
Jag har försökt köra en fyrdagars-splitt nu under hösten och haft... Tveksamma resultat. Antingen har ben eller axlar-passet fått lida, och nu när det blir nyår och allting så tänkte jag gå ner på ett tredagars pass, men köra lite längre på varje pass (istället för 40-50 min gå upp till 60-70 min)...

Den stora frågan nu är: Är det smart att dela upp axlar på två dagar? Förut körde jag ben/mage, rygg/biceps, bröst/triceps och axlar/mage, så det enda jag tänkte ändra är att stryka axlar/mage-passet och splitta upp det på passen.

Jag har inte riktigt bestämt hur jag ska göra, men jag tänker se till så att jag inte tränar samma axelgrupp två gånger (typ delts två dagar eller traps).

Så, är det någon som gör/har gjort något liknande, eller som kanske bara kan ge mig synpunkter på om det är bra eller dåligt?

jwzrd
2006-12-27, 00:46
Stryk en tung axelövning och en tung bröstövning, kör axlar efter bröst, flytta baksida axlar till ryggdagen, stryk en av övningarna för bakre delta (jag antar att du har fler).

L-Sami
2006-12-27, 00:47
Jag tror att du kan få mer utav axelträningen om du kör som du gjorde i fyradagars split.

Om du lägger in axlar i bröst eller rygg pass, så kommer du inte kunna köra lika intensivt och tungt på axlar.

jwzrd
2006-12-27, 00:57
Jag tror att du kan få mer utav axelträningen om du kör som du gjorde i fyradagars split.

Om du lägger in axlar i bröst eller rygg pass, så kommer du inte kunna köra lika intensivt och tungt på axlar.

Det beror på hur mycket han kör ner sig i diket under bröstpasset. Jag förutsatte att han tränade på ett sätt som gav honom resultat. Det finns inga problem med att träna axlar efter bröstet för den som inte egotränar och tränar 2 timmar hellre än effektivt.

Clyde
2006-12-27, 01:06
Pass A: Bröst,Rygg.
Vila
Pass B: Ben, vader mage.
Vila
Pass C: Axlar, armar.
Vila
Vila
Börja om -

Är mitt förslag på tre splitt. Även om jag inte skulle rekomendera tre splitt till i stort sett någon :D.

grabben i skogen
2006-12-27, 02:13
Är mitt förslag på tre splitt. Även om jag inte skulle rekomendera tre splitt till i stort sett någon :D.

nej 2-splitt är bättre.

LuThe
2006-12-27, 07:52
Det beror på hur mycket han kör ner sig i diket under bröstpasset. Jag förutsatte att han tränade på ett sätt som gav honom resultat. Det finns inga problem med att träna axlar efter bröstet för den som inte egotränar och tränar 2 timmar hellre än effektivt.

proffesorn har talat :laugh:

delta_mats
2006-12-27, 08:44
Jag tränar 3 dagar i veckan med bra framsteg.

Mån: Ben/Vader (mage)
Tis: Vila.
Ons: Axlar/Triceps/Biceps
Tor: Vila
Fre eller lördag beroende om jag fortfarande är sliten i axlar/armar Rygg/Bröst.
Sen vila resten av veckan.

Mina pass tar rätt lång tid vilket kan vara en nackdel, å andra sidan får jag mycket vila där emellan. mellan 1 1/2 - 2 timmar brukar dom ta. Vilar rätt länge mellan seten dock.

L-Sami
2006-12-27, 09:45
Det beror på hur mycket han kör ner sig i diket under bröstpasset. Jag förutsatte att han tränade på ett sätt som gav honom resultat. Det finns inga problem med att träna axlar efter bröstet för den som inte egotränar och tränar 2 timmar hellre än effektivt.

Jag kör 45-60 minuter bröst tungt, ca 20 set efter det blir inte några krafter över till en muskelgrupp som axlar som jag också kör tungt på. Tycker själv att det är effektivt, sen har jag inte provat köra 2 timmar för en muskelgrupp.

Action
2006-12-27, 09:49
Stryk en tung axelövning och en tung bröstövning, kör axlar efter bröst, flytta baksida axlar till ryggdagen, stryk en av övningarna för bakre delta (jag antar att du har fler).

Håler med jwzrd här. Kör framsida/utsida axlar i mitt bröst pass.. kör iof även triceps då. Samt baksida axlar med rygg och biceps. Mina pass tar då drygt 1 timme.

polaren
2006-12-27, 09:50
Jag kör 45-60 minuter bröst tungt, ca 20 set efter det blir inte några krafter över till en muskelgrupp som axlar som jag också kör tungt på. Tycker själv att det är effektivt, sen har jag inte provat köra 2 timmar för en muskelgrupp.

20 set bröst? Är du seriös?

Tricklev
2006-12-27, 10:57
20 set bröst? Är du seriös?

Bodypump, du vet, bodypump.

ONT: Lyssna på Action och jwzrd, kvalite före kvantite.

L-Sami
2006-12-27, 11:23
20 set bröst? Är du seriös?

4 snedbänkpress
4 bänkpress
3 snedhantelpress
3 hantelpress
3 sneda flyes

17 blir det .. oops! *cry*

RassK
2006-12-27, 11:47
17 set bröst? Är du seriös?

Snake
2006-12-27, 12:02
17 set bröst? Är du seriös?

Funkar det så varför inte? Ser ut som att det har gjort det för honom.

polaren
2006-12-27, 12:02
4 snedbänkpress
4 bänkpress
3 snedhantelpress
3 hantelpress
3 sneda flyes

17 blir det .. oops! *cry*

Det är mycket det också! :)

L-Sami
2006-12-27, 12:20
Det är mycket det också! :)

Ja, så länge jag klarar köra tungt hela passet ut, ser jag inget negativt med det :)

FreCKo
2006-12-27, 18:37
Stryk en tung axelövning och en tung bröstövning, kör axlar efter bröst, flytta baksida axlar till ryggdagen, stryk en av övningarna för bakre delta (jag antar att du har fler).

Jag har funderat lite och kom fram till samma sak, traps på rygg/biceps-dagen och delts/axlar på bröst-dagen.

Mina pass för dom två dagarna ser ut ungefär såhär nu:
Måndag: Rygg/Biceps/Delts

4x Marklyft
3x Roddmaskin
3x Pulldowns/latsdrag
3x Hyperextensions

3x Hantelcurl
3x Stångcurl
3x Omvänd curl (kör med det jag känner för, hantlar, stång... I'm not afraid!)

4x Drag till hakan
4x Shrugs

Övningar för delts var rätt svårt att hitta några som jag gillar, är det någon som har några tips?

Sen Onsdag kör jag ben/mage.

Torsdag: Bröst/triceps/Traps

3x Bänkpress, stång
2x Bänkpress, hantlar
3x Snebänk, stång
2x Snebänk, hantlar
3x Flyes

3x Triceps-dips mellan två bänkar
2x Triceps extension
2x Stående tricepsextention över huvudet
3x Frenchpress

3x Militärpress
2x Arnoldpress
3x Hantellyft åt sidan

13 övningar för bröst, är det för mycket? Kanske ska köra fyra på bänk och snebänk med stång, och sen skippa med hantlar kanske? Tänkte variera mig lite där och köra ett tag med bänk och hantlar, sen typ bänk och maskin, sen maskin och hantlar och sen från början... Lite mer variation då, så hinner inte kroppen vänja sig.

Så, förslag?

Även om jag inte skulle rekomendera tre splitt till i stort sett någon :D.

Som sagt, ska köra tre-splitt ett tag tills jag känner att jag fått bra resultat, sen kanske jag går tillbaka på fyrsplitt igen. Det är svårt att hinna med ett träningspass dom dagar jag repar med bandet när man börjar halv nio, slutar fyra och repar vid fem-halv sex...