handdator

Visa fullständig version : Sömnproblem och träning?


Wider
2006-12-26, 23:06
Hej, har sökt på detta ämne men inte hittat något svar.

En polare till mig har väldiga sömnproblem och vet inte vad han ska göra, jag har rekommenderat lite lätt träning (kondition främst). Det jag undrar är: Kan träning ge bättre (och mer) sömn? Isåfall varför?
Jag hoppas någon har svar på mina frågor :)

Caixa**
2006-12-26, 23:31
Jag led av sömnsvårigheter under större delar av hösten. Mycket tror jag var stressrelaterat, bla. mkt jobb i skolan och hårda träningspass sent på kvällarna. Jag sover jag betydligt bättre när jag äter bra och tränar regelbundet i medelintensitet på dan eller tidigt på kvällen. Morgonträning stör också min sömn då huvudet börjar ladda inför det kommande passet redan på natten.

Så, träning kan både förbättra och störa sömnen. Jag tror det är väldigt individuellt vad som funkar bäst för en själv. Det gäller att hitta en balans i allt runtomkring också..

Helena B
2006-12-27, 00:25
Jag har oxå sömnproblem och det blir värre av att jag tränar. Jag är så van att inte kunna sova men om man störs av det så borde din kompis gå och kolla upp det. Tror det är väldigt individuellt.

SWETiger
2006-12-27, 06:46
Tycker inte träning i sig gör varken till eller från vad gäller sömnproblem, men raska morgonpromenader har hjälpt mig att lindra tröttheten under dagarna. Att träna tungt tätt inpå sängående fungerar dock inte för mig och har man, som jag, perioder när sömproblemen är värre ska man eventuellt tänka på att man ska slänga in en extra vilodag lite då och då.

Finns ju egentligen inget att förlora på att testa och jag har fått höra av min läkare att träning ska ha positiv effekt på sömnen men tänkte inte på att fråga varför. Hoppas det löser sig för din vän.