handdator

Visa fullständig version : rädd för tandläkaren?


sissa
2006-12-26, 19:29
Det verkar ju inte vara helt ovanligt att man är rädd för tandis. Lite nyfiken hur vanligt det är.

Så; Är ni rädda för att gå till tandläkaren?

Mago
2006-12-26, 19:32
Inte ett skit.
Är något fel så vill man fixa till det asap.

Me_Myself
2006-12-26, 19:32
Inte det minsta. Min mamma arbetar där och jag har själv också gjort det så jag har ganska bra koll på vad dem gör. Jag har inte haft några problem med tänderna så det har kanske med det att göra..

Larsson
2006-12-26, 19:33
Nej jag har ingen tandläkarskräck, hade tandställning när jag var liten och då var man där i tid och otid.

regus
2006-12-26, 19:34
Min mamma är tandläkare, det hade vart lite skumt om jag hade tandläkarskräck.

sissa
2006-12-26, 19:36
Inte det minsta. Min mamma arbetar där och jag har själv också gjort det så jag har ganska bra koll på vad dem gör. Jag har inte haft några problem med tänderna så det har kanske med det att göra..

Själv tror jag det beror på att jag haft problem med gaddarna, jag har blivit härdad nu:D

Min syrra är livrädd, gör inget utan att bli sövd. Pappa är också rädd fick jag veta häromdagen.

Me_Myself
2006-12-26, 19:39
Själv tror jag det beror på att jag haft problem med gaddarna, jag har blivit härdad nu:D

Min syrra är livrädd, gör inget utan att bli sövd. Pappa är också rädd fick jag veta häromdagen.


Ja så kan det vara.
Jag tror det har mycket att göra med föräldrarnas inställning också, precis som med andra rädslor.
Jag ska faktiskt till tandläkaren om två veckor och jag tänkte ta med mig dotter för att visa att det e nemas problemas :)

Chaan
2006-12-26, 19:39
Hat, snarare.

L-Sami
2006-12-26, 19:40
Har aldrig varit rädd för tandläkare, de har skött sitt jobb under 20års tid nu.

Kwon
2006-12-26, 19:44
Inte alls, älskar gå dit.

Bedövningen är nästan det bästa, man känner sig alldeles " Punch Drunk " efteråt o snackar som Rocky, helskönt och underbart!

Nästan så man försöker få så många hål som möjligt bara för att få gå dit.

Jaså, finns det billigare alternativ.

sissa
2006-12-26, 19:44
Ja så kan det vara.
Jag tror det har mycket att göra med föräldrarnas inställning också, precis som med andra rädslor.
Jag ska faktiskt till tandläkaren om två veckor och jag tänkte ta med mig dotter för att visa att det e nemas problemas :)


Att äldre människor är rädda kan man nästan förstå, tandvården förr var väl inte vad den är idag *rysa* De har nog med sig några skräckupplevelser

DavidN
2006-12-26, 19:45
Tycker det är vansinnigt obehagligt.

Min nya tankläkare är sjukt bra dock, han är käkkirurg och fullkoligt tokig i alla tekniska finesser och anatomin. Han brukar prata mkt sakligt och intressant om allt. Brukar ofta visa massor med coola bilder på sin feta högupplösta LCD och berätta om specialfall osv.

När han väl gör nåt så har man "full kontakt" så att säga, han stannar när det behövs osv.

femtio tummar upp

Kabuto
2006-12-26, 19:49
Har jämt haft lite obehag för tandläkaren även om jag varit och gjort en saker där..

qubie
2006-12-26, 19:52
Hur är det med tandläkaren nu? Jag tror jag skaffat mig ett hål längst in på nedre raden, visdomstanden? Den gör lite ont när jag borstar tänderna men inte annars... Jag fyller 20 nästa år hur är det då med tandläkararvode? Är det året man fyller man måste börja betala eller hur fungerar det?
Jag tycker det gör sjukt ont med bedövningar, getingstick :(

Jorgen
2006-12-26, 19:57
Nope, inte det minsta. Har bara haft två hål i mitt liv så jag brukar inte behöva vara där så länge.

Loke
2006-12-26, 19:57
Nä, jag litar fullt ut på tandläkarnas kompetens. Jag tycker faktiskt det är mysigt att gå till tandläkaren för man blir väl omhändertagen av personal som har extremt mycket kunskap om ett väldigt litet område. Dessutom har de lärt sig att folk är rädda för dem, så de har lärt sig att vara mer omhändertagande än vanliga läkare. Som att gå till en massör eller nåt. Fast det gör ont. Fast det är skönt, får då får man lida för att man har varit stygg och inte borstat tänderna ordentligt, och då övergår den mentala smärtan i fysisk smärta, och då känns det bättre.

Ok, jag tänker nog lite för mycket angående det här med tandläkare.

mini
2006-12-26, 20:07
En av mina fobier. Borde gått för länge sedan, men jag tar mig inte iväg. Behöver lustgas eller Stesolid för att inte få panik. Jag är en pussy. :em:

Jorgen
2006-12-26, 20:09
Jag är en pussy. :em:

Well.......

Baha
2006-12-26, 20:09
livrädd är väl bara förnamnet,.iaf fick jag för mig det och gick inte på 12 år..men nu har jag börjat gå igen, det kostade mig en utdragen tuggtand helt i onödan.

Kabuto
2006-12-26, 20:24
Har jämt haft lite obehag för tandläkaren även om jag varit och gjort en massa saker där.. *slap*

Opererat ut visdomständer, haft räls och några andra tandställningar.. :/

mangemani
2006-12-26, 20:29
nja,själva lagningen är väl inge farlig,men däremot räkningen man får när man kliver ut genom dörrarna=/

_Robbie_
2006-12-26, 20:47
Jag älskar tandläkaren och min ortodont.

Tycker det är mysigt när de pillar runt i tänderna.

Allan
2006-12-26, 20:59
Jag verkligen avskyr tandläkaren.

sissa
2006-12-26, 21:03
Hur är det med tandläkaren nu? Jag tror jag skaffat mig ett hål längst in på nedre raden, visdomstanden? Den gör lite ont när jag borstar tänderna men inte annars... Jag fyller 20 nästa år hur är det då med tandläkararvode? Är det året man fyller man måste börja betala eller hur fungerar det?
Jag tycker det gör sjukt ont med bedövningar, getingstick :(


Man kan få en bedövning (salva) för själva bedövningssprutan om man vill.
Men mycket handlar nog om att kunna slappna av, då gör det inte ont. (Lätt att säga om man inte har svårt för att slappna av förvisso)

Nilsjohan
2006-12-26, 21:30
Pilla tandsten är bland det värsta jag vet *ryser*

JustinCredible
2006-12-26, 21:33
Rädd för priserna.

(Och pilla tandsten.. Speciellt när en sadist-tandläkare gör det.)

coxie
2006-12-26, 23:17
Jag gillar att gå dit, väldigt pendantisk med mina gaddar så jag gillar att hålla koll på dem.

Inga hål hittills.

Fultjack
2006-12-27, 00:58
inte rädd men man vet ju smärtan som väntar när man ska dit och laga ett hål tex så man gruvar sig ju för det *gah!*

GymmarN^
2006-12-27, 01:04
nope, men hatar dom. Bara haft krångel och problem där :P

reinholdsson
2006-12-27, 01:18
Beror på vart jag går. När jag går till speciallisttandvården i grannstaden är det inga problem. När jag går till vanliga folktandvården litar jag inte ett skit på tandläkaren efter så många missar så då är det obehagligt.

Mikeman
2006-12-27, 03:27
Nix.
Har man en fräsh ung tjej till tandläkare går man gärna dit. ;)

Nina L
2006-12-27, 09:29
Jag var lite rädd för folk i vita rockar så där i allmänhet (Grät när jag såg dem...) när jag var liten, men i samband med tandställningen som jag hade när jag var 18 år så blev jag van. Nu är det inte värre än att gå till gynekologen. :D

Det värsta jag vet är att gå till vårdcentralen. Brrr! Där sitter de sura vårdkärringarna på rad och vill berätta för en att man skall vara tacksam över sin vältränade kropp, som bara inte kan göra ont på riktigt.

Stumpis
2006-12-27, 09:37
Nä, inte rädd. Dock tycker jag inte att det är särskilt behagligt, och dessutom tenderar det till att bli rätt dyrt när jag är där... *rolleyes*

pellep
2006-12-27, 12:25
Inte rädd för behandlingen i sig. Dock är det hemskt att betala.

Johan_P
2006-12-27, 12:30
Är inte rädd. Har aldrig haft ett hål eller misskött mina tänder. Visst är det inte speciellt behagligt eller mysigt att okända människor rotar bland tandsten och grejor för några minuter, men det finns desto värre saker.

AngelLove
2006-12-27, 12:36
Hmm kan inte säga att jag är rädd för att gå dit. Gå dit kan jag göra, de kan få kolla igenom munnen på mig men säger de ETT ord om att borra så vägrar jag. Inte en chans att jag går dit - det är verkligen en av mina fobier det där med borra. Aldrig haft mkt hål iofs (två-tre max tror jag)

Borde gå dit men har inte vart där sen 17årsåldern av den enkla anledningen att jag fixar inte om de säger jag har ett hål. Ljudet och känslan när flisorna står upp från munnen - fy fan.... (och nej, bedövning fungerar inte... senaste gången satte de 8 sprutor i munnen och jag kände ändå när de drog med den där stickan vilket jag bevisade för läkaren genom att blunda och sa till när han pillade där. Då gic de med på att slipa ner det vilket inte var lika farligt)

polaren
2006-12-27, 12:39
Jag har ovanligt svaga tänder enligt min tandläkare, något jag har ärvt av min farsa, så jag är rätt van att borra och har fått göra det sen jag var en liten plutt. Så nej jag är inte rädd för tandläkaren! :)

Haha, sist jag var där så sa han "Jag rekommenderar dig verkligen att köpa en försäkring". Lutar åt att man ska börja spara till löständer ;)