handdator

Visa fullständig version : tips hemmabiohögt + trådlös router?


shadowfire
2006-12-26, 18:49
Funderar på lite sena julklappar till mig själv.
Har tyvärr blåst ut baselementen på båda fronthögtalarna, så är på jakt efter två nya frontar (kompletta) samt ev. en ny center i samma veva.

Kan inte spela alltför högt pga extremt lyhört boende, så lagom stora doningar i prisklass 1000-2000:-/par. Tips?

Jagar även en trådlös router, helst med inbyggt DSL-modem (adsl2). Någon rekommendation?

Fettecke
2006-12-26, 19:36
http://prisjakt.se/produkt.php?p=28269
http://prisjakt.se/produkt.php?p=19831

dessa 2 var jag påväg att välja mellan iaf, jag valde ett par Klipsch RF35 istället (prisklass 10´000:-)

du får helt enkelt lyssna dig fram, köp inget du aldrig lyssnat på!
men har du råd att bli missnöjd så får du gärna göra det ;D

shadowfire
2006-12-26, 19:39
http://prisjakt.se/produkt.php?p=28269
http://prisjakt.se/produkt.php?p=19831

dessa 2 var jag påväg att välja mellan iaf, jag valde ett par Klipsch RF35 istället (prisklass 10´000:-)

du får helt enkelt lyssna dig fram, köp inget du aldrig lyssnat på!
men har du råd att bli missnöjd så får du gärna göra det ;D

Riktigt bra tips, verkar ha fått finfina recensioner med, iaf Dynavoicen... thanks FettEschke: :D

Fettecke
2007-03-03, 13:31
Riktigt bra tips, verkar ha fått finfina recensioner med, iaf Dynavoicen... thanks FettEschke: :D

hörrö... har du köpt något ännu?

shadowfire
2007-03-03, 14:09
hörrö... har du köpt något ännu?

Nopp, men det kommer bli två M65or, jag ska bara ta mig iväg någonstans o provlyssna/spela dem först.

shadowfire
2007-08-08, 23:46
Är ju iofs ångerrätt osv, så funderar på att köpa de där jäkla högtalarna nu, men vettefan hur stor skillnad det är på M65orna och M85orna?

Är det värt att lägga på pengar o ta 85orna? Bor ju inte direkt i villa och rummet de ska stå i är inte superstort (dock 4m i takhöjd, så får ju en spännande akustik o leka med)

Fettecke
2007-08-09, 01:51
Är ju iofs ångerrätt osv, så funderar på att köpa de där jäkla högtalarna nu, men vettefan hur stor skillnad det är på M65orna och M85orna?

Är det värt att lägga på pengar o ta 85orna? Bor ju inte direkt i villa och rummet de ska stå i är inte superstort (dock 4m i takhöjd, så får ju en spännande akustik o leka med)

ta med båda hem och provspela, får du inte det så får du skälla ut föräljaren.

hur stor skillnad tekniskt sett är det, pris?

shadowfire
2007-08-09, 09:17
ptja, 85orna har dubbla diskanter istället för bara en och har 8"-basar istället för 6,5... men basstorleken är egentligen inte så intressant, jag har 12"-basar i Technicshögtalarna från 70-talet som jag har som frontar idag och jag utnyttjar knappast dess fulla kapacitet (utan att bli vräkt). Har ju dessutom subben till hjälp om det behövs.

Tror jag kommer köra på 65orna istället, satt halva natten och läste recensioner osv och de har blivit riktigt lovordade.

shadowfire
2007-08-09, 09:22
Skiljer ca en tusing i pris.... men sen går man upp på m85orna så är det bara en tusing upp till definition-högtalarna osv...

Fettecke
2007-08-09, 09:27
Skiljer ca en tusing i pris.... men sen går man upp på m85orna så är det bara en tusing upp till definition-högtalarna osv...

så du grubblar fortfarande, drygt 9 månader senare? :D
har du lyssnat på dom ännu???

Kristian
2007-08-09, 09:28
Om du funderar på M85 kankse QLN artech kan vara något. Framförallt då Artech 8, de låter riktigt bra. Kostar iofs en liten bit över 3 papp.

Snafu
2007-08-09, 10:28
Jag finner ljudgalningar högst intressanta. Själv lever jag med förbannat dåliga högtalare som sprakar och ibland helt tappar diskanten om man fipplar med kablarna för mycket.

Å andra sidan vet jag att ett bra ljudsystem låter så oooooooerhört mycket bättre än ett dåligt, ganska logiskt kanske men det känns som skillnaden mellan VHS och DVD.

Man kanske borde ta och bli ljudgalning också i framtiden. Verkar ruskigt dyrt och komplicerat dock.

Johan O
2007-08-09, 11:06
Jag har M65-orna och tycker dom är mer än nog för en lägenhet. Har själv grannar ovanför mig och jag kan inte utnyttja speciellt mycket av högtalarnas kapacitet utan att det kommer någon och knackar på dörren...
Mycket prisvärda iallafall!

shadowfire
2007-08-09, 11:22
så du grubblar fortfarande, drygt 9 månader senare? :D
har du lyssnat på dom ännu???

nej har inte lyssnat på dem ännu...

har dessutom levt med mina gamla högtalare tillsvidare och prioriterat annat, men ska bli sambo nu och flickvännen förbjuder mig att ta med mina stora, svarta technichshögtalare med 12" bas...... iofs är de från 70-talet och basarna har släppt i sina fästen osv, så det är ju tid o byta ut dem i vilket fall som..

Snafu
2007-08-09, 11:33
nej har inte lyssnat på dem ännu...

har dessutom levt med mina gamla högtalare tillsvidare och prioriterat annat, men ska bli sambo nu och flickvännen förbjuder mig att ta med mina stora, svarta technichshögtalare med 12" bas...... iofs är de från 70-talet och basarna har släppt i sina fästen osv, så det är ju tid o byta ut dem i vilket fall som..

Hold on, sambo, detta verkar gå snabbt?

Nitrometan
2007-08-09, 12:17
Hold on, sambo, detta verkar gå snabbt?

Ja? Bromsa lite här nu...
Du tar evigheter på dig att välja/köpa högtalare men att bli sambo går fort?

Get your priorities straight! Få dina prioriteringar rakt!

martin_vbg
2007-08-09, 12:40
Jag har lyssant på både M65orna och M85orna och i mitt tycke var det mycket renare/finare ljud i M65orna. Du behöver nog inte vara rädd för att M65orna mäktar med för de spelar på som fan om man vill =)

shadowfire
2007-08-09, 13:25
Hold on, sambo, detta verkar gå snabbt?
yes, snabbt beslut, men tjejen hyr ut sin lya i 2a hand så det finns en backuplösning om det skiter sig.. :D

Ja? Bromsa lite här nu...
Du tar evigheter på dig att välja/köpa högtalare men att bli sambo går fort?

Get your priorities straight! Få dina prioriteringar rakt!
hahahah, ja, å andra sidan var det kanske en bra taktik att låta henne ta initiativ och vara drivade i "köpa nya högtalare"-frågan. Jag fick nämligen veto-rätt vad gäller placering och utformning av vardagsrummet på kuppen. Så inge trams med var soffan ska stå eller så. :D

joak1m
2007-08-09, 14:11
har också tänkt köpa detta lilla paket med m65orna

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1126

men undrar nu om det verkligen är värt att köpa m65orna när jag ändå kommer ha en kass förstärkare (har inte råd med en bättre modell)

så det kanske lönar sig att köpa ett 5.1 system i stil med detta paket :

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=90391&sid=89&SpaceCode=SectionRow1Center


vilket tror ni passar bäst för budget musik/hemmabioanläggning?

hio
2007-08-09, 15:14
Alltså varför ska alla dessa trådar väcka ett sånt "vill ha"-begär.

Nu måste jag också köpa M65orna.

En fråga. Om man redan har ett hyffsat 5.1-system, kan jag fortfarande använda centern och bakhögtalarna till dessa. Eller förstår det mer än det ger?

Nitrometan
2007-08-09, 15:56
hahahah, ja, å andra sidan var det kanske en bra taktik att låta henne ta initiativ och vara drivade i "köpa nya högtalare"-frågan. Jag fick nämligen veto-rätt vad gäller placering och utformning av vardagsrummet på kuppen. Så inge trams med var soffan ska stå eller så. :D
Ja, det var ju ett plus iaf.

Sen kan du ju alltid skicka tillbaka henne till sin lgh om det inte är roligt.

joak1m
2007-08-09, 20:33
inga audiofiler på forumet? masterchief var är du när man behöver dig?

shadowfire
2007-08-09, 20:46
Just nu spelar jag in M65orna, C5an och S5orna med We Were Soilders...
DTS är fan det ljuvligaste som finns. Förstår inte hur folk kan sitta o titta på rippade XVID-filmer osv med dolby 2.0 ... *gah!*

Cilia
2007-08-09, 21:01
köp så små som det bara går så blir hon glad.
Stora fula teknikprylar är sjukt jobbigt

Frippe_L
2007-08-09, 21:03
Good 4 U!
Sj använder jag en specialare mellan Proson och Dynavoice:
Proson Conquest 8255, samma element som i Dynavoice M-85 men lite snyggare kabinett.
Gav 1700kr för dem med frakt från www.fynda.se

Är nöjd med dem, de låter helt ok och är lättdrivna, provade med en 2*35w förstärkare och det gick att poppa på bra med dem ändå och med mitt 2*125w Nad 216 thx steg låter det ännu bättre.
Sen har jag en Proson Conquest center och som bakh. har ja mina gamla frontar: Wharfedale Emerald 97mkII som kostar flera tusen mer ände andra tillsammans haha.

shadowfire
2007-08-09, 21:58
köp så små som det bara går så blir hon glad.
Stora fula teknikprylar är sjukt jobbigt

Det är just därför kvinnor inte ska vara med då man handlar ljud- och teknikprylar :D

Speciellt små var de ju inte, hummtuddelidum... *whistle*
Inte för att de är gigantiska heller, men en aning otympliga är de klart pga djupet.

http://i92.photobucket.com/albums/l16/shadowfire77/P1050495.jpg

hio
2007-08-10, 07:52
Shit små var dom inte...

Lade iväg en beställning på ett par svarta igårkväll, får hoppas dom går att trycka in i min lilla etta.

Första intrycket? Går dom att störa grannarna med? :)

Vad använder du för receiver/kablage?

Snafu
2007-08-10, 09:59
Fan jag vill också nörda och köpa massa toys. Fan då, varken cash eller utrymme för tillfället. Helveeiiiite.

shadowfire
2007-08-10, 17:17
Shit små var dom inte...

Lade iväg en beställning på ett par svarta igårkväll, får hoppas dom går att trycka in i min lilla etta.

Första intrycket? Går dom att störa grannarna med? :)

Vad använder du för receiver/kablage?

Nej, de väger 27kg styck och jag höll på i en halvtimme med o klura ut hur jag skulle få in dem i min BMW330 coupé där baksätet inte går att fälla.. *rolleyes*
Tillslut gick det iaf... :)

Driver dem med en Yamaha RX-V430 (5.1/DTS/6.1-emulation).
Som DVD-spelare använder jag PS2'an och kör optisk kabel mellan.
Annars lirar jag mest MP3 och kör koaxialt från datorn.

Högtalarkabel är Prosons 2,5mm till front/center och 1,5mm till bakhögtalarna.

Och ja, de går att störa grannarna med, i varje fall om man bor i lägenhet... testkörde We Were Soilders igår på DTS-spåret och sekvenserna där flyganfallen/napalmbombningen påbörjas, small på rejält i lägenheten.. :D

Frippe_L
2007-08-10, 19:09
Nej, de väger 27kg styck och jag höll på i en halvtimme med o klura ut hur jag skulle få in dem i min BMW330 coupé där baksätet inte går att fälla.. *rolleyes*
Tillslut gick det iaf... :)

Driver dem med en Yamaha RX-V430 (5.1/DTS/6.1-emulation).
Som DVD-spelare använder jag PS2'an och kör optisk kabel mellan.
Annars lirar jag mest MP3 och kör koaxialt från datorn.

Högtalarkabel är Prosons 2,5mm till front/center och 1,5mm till bakhögtalarna.

Och ja, de går att störa grannarna med, i varje fall om man bor i lägenhet... testkörde We Were Soilders igår på DTS-spåret och sekvenserna där flyganfallen/napalmbombningen påbörjas, small på rejält i lägenheten.. :D


hehe mina vägde 36kg med emballage och det var stort som fan, hade stora problem att få in det i saab 900an. i bagaget gick inte för där är det baslåda som tar plats men efter mycket pressande gick dem in i baksätet, sen kom nästa roliga grej, att bära dem upp tre trappor utan att ha nåt att hålla i kartongen :-P