handdator

Visa fullständig version : Benpress vs lårcurl/benspark


Jujutsu
2006-12-26, 18:47
Hoppas jag fick namnen rätt nu... :smash:

Jag är noob och har hållit på i kanske snart ett halvår. Hittils har jag gjort benspark och lårcurl som benträning (kör helkroppspass), men det är våldsamt tråkigt. De senaste passen har jag testat benpress istället, och det är väl en aning roligare.

Min fråga är: är benpress ett fullvärdigt substitut för benspark/lårcurl? Kan jag helt enkelt byta ut dessa två övningar?

DavidN
2006-12-26, 19:02
benpress kan gärna ersätta benspark om du frågar mig, benspark anser jag är en dålig övning.
Benpress är iallafall något som är ett bra steg på vägen mot Knäböj ;)
Lårcurl behöver du inte sluta med, det är inte ofta man har "för stor" baksida lår.

Tips! när du utför dina benpressar och försöka att eftersträva att ha fötterna långt ner på plankan, inte högt upp. (och läs Allans guide till knäböj)

cheers

Sheogorath
2006-12-26, 19:02
Hoppas jag fick namnen rätt nu... :smash:

Jag är noob och har hållit på i kanske snart ett halvår. Hittils har jag gjort benspark och lårcurl som benträning (kör helkroppspass), men det är våldsamt tråkigt. De senaste passen har jag testat benpress istället, och det är väl en aning roligare.

Min fråga är: är benpress ett fullvärdigt substitut för benspark/lårcurl? Kan jag helt enkelt byta ut dessa två övningar?

Den är ett fullgott substitut för benspark men inte för bencurl. Vill du ha ett alternativ till bencurl (men fortfarande inte ett fullständigt substitut) ska du kika på good-mornings och/eller stelbenta marklyft.

Rhino
2006-12-27, 21:41
(och läs Allans guide till knäböj)

Jag sökte efter den, men hittade ej. Har du någon länk till tråden?

DavidN
2006-12-27, 21:44
kika här: http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=19

NP_M
2006-12-27, 21:53
Är det okej att bara ha dessa tre övingarna på ett benpass?
- Bencurl
- Lårcurl
- Vadpress

Rhino
2006-12-27, 21:56
kika här: http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=19

Tack! Hittade den (tror jag.) :)

DavidN
2006-12-27, 22:03
Är det okej att bara ha dessa tre övingarna på ett benpass?
- Bencurl
- Lårcurl
- Vadpress

Vad är bencurl om inte lårcurl?`
menar du benpress eller benspark?
Om det är benspark så tycker jag det inte. Vill du inte knäböja (som är det bästa ett gym erbjuder) så iallafall benpressa!

NP_M
2006-12-27, 22:43
Sorry, menade självklart benspark :) Har probs med knäna så då är det lite benpress som gäller då...

DavidN
2006-12-27, 22:47
Sorry, menade självklart benspark :) Har probs med knäna så då är det lite benpress som gäller då...

Benpress är en relativt skonsam övning för problematiska knän annars, givetvis beroende på skada/åkomma.
Fråga din läkare/ortoped eller annan behörig :)

sweet_sunny_south
2006-12-28, 00:14
Är det okej att bara ha dessa tre övingarna på ett benpass?
- Bencurl
- Lårcurl
- Vadpress

Sorry, menade självklart benspark :) Har probs med knäna så då är det lite benpress som gäller då...

om du har problem med knäna så bör du även välja bort bencurl(för hamstrings) då den som bensparken oxå onödigt mycket belastar knäna.

Sheogorath
2006-12-28, 06:33
om du har problem med knäna så bör du även välja bort bencurl(för hamstrings) då den som bensparken oxå onödigt mycket belastar knäna.

En bra grund är

Knäböj (mer skonsam än benpress imo)
Good-mornings (eller stelbenta marklyft om man gillar den bättre)
Vadpress

Sen kan man komplettera med i hans fall lätta bencurlar för att stimulera Biceps femoris korta. Man behöver inte köra supertungt för att uppnå stimulans, särskilt inte om man har hög belstning i de andra övningarna.

Just my two cents.

DavidN
2006-12-28, 09:42
om du har problem med knäna så bör du även välja bort bencurl(för hamstrings) då den som bensparken oxå onödigt mycket belastar knäna.

Fast det säger du med noll vetskap om dennes skador? trams

NP_M
2006-12-28, 10:05
Har Schlatter vilket kanske inte är så allvarligt men det kan göra ganska ont. Av någon anledning gör varken benspark eller bencurl ont i knäna så därför kör jag bara dom tillsammans med vadpress när jag tränar benen. Springer ganska mycket men det är alltså inte tillräckligt för att träna alla muskler i benen?
Känns som att jag ändå får med allt, framsida lår, baksida och vader, eller finns det fler viktiga benmuskler? :)

Guddi
2006-12-28, 13:09
Fast det säger du med noll vetskap om dennes skador? tramsMan behöver inte veta skadetypen för att kunna dra den slutsatsen. Bencurl är en open-chain övning vilket leder till att kongruensen i knäleden blir sämre eller likvärdig som en open-chain övning (läs mer här (http://www.brianmac.demon.co.uk/kneeinj.htm)).

Har Schlatter vilket kanske inte är så allvarligt men det kan göra ganska ont. Av någon anledning gör varken benspark eller bencurl ont i knäna så därför kör jag bara dom tillsammans med vadpress när jag tränar benen. Springer ganska mycket men det är alltså inte tillräckligt för att träna alla muskler i benen?
Känns som att jag ändå får med allt, framsida lår, baksida och vader, eller finns det fler viktiga benmuskler? :)Om du har slatter så bör ingen övning för baksida lår göra ont då det är fästet för quadriceps som orsakar smärta.

Löpning är inte tillräcklig träning för benen om ditt mål är stora muskler. Det är däremot tillräckligt för att alla musklerna i benen ska få jobba, möjligen att du kan behöver kompletera med något för ljumskarna ibland. Du måste specificera mer vad du menar med viktiga benmuskler. Vad ska du ha dem till? Ett syfte underlättar för att kunna ge dig bra råd.

NP_M
2006-12-28, 16:46
Man behöver inte veta skadetypen för att kunna dra den slutsatsen. Bencurl är en open-chain övning vilket leder till att kongruensen i knäleden blir sämre eller likvärdig som en open-chain övning (läs mer här (http://www.brianmac.demon.co.uk/kneeinj.htm)).

Om du har slatter så bör ingen övning för baksida lår göra ont då det är fästet för quadriceps som orsakar smärta.

Löpning är inte tillräcklig träning för benen om ditt mål är stora muskler. Det är däremot tillräckligt för att alla musklerna i benen ska få jobba, möjligen att du kan behöver kompletera med något för ljumskarna ibland. Du måste specificera mer vad du menar med viktiga benmuskler. Vad ska du ha dem till? Ett syfte underlättar för att kunna ge dig bra råd.

Så sant :) Egentligen är jag nöjd med mina benmuskler som dom är, men eftersom jag vill få en muskulösare överkropp så måste ju benen hänga med för att kroppen inte ska bli assymetrisk. Vill såklart bli starkare i benen också, men min fokus i träningen ligger på överkroppen.
Så vad tror du/ni om mitt pass för benen? Kan lika gärna lägga upp hela mitt program så ni kan kommentera upplägget på det samtidigt:

Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress/Militärpress 3*8
Stående framåtböjda hantellyft 3*8
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Marklyft/Hypersträck 3*6/3*8
Latsdrag med V-handtag 3*8
Upprätt rodd 3*8
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Omvänd handledscurl 3*8

Dag 3
Benpress 3*8
Bencurl 3*8
Benspark 3*10
Sittande vadpress 4*10
Två olika maskiner för magen…

Guddi
2006-12-28, 18:19
Träningsprogram för att bli stor är det många här på forumet som kan bättre än mig så jag låter dem kommentera ditt program i stort.

Jag är dock nyfiken på varför du kör maskinövningar för benen och magen? Enligt mig så finns det väldigt få om ens några maskiner som ger lika bra träning som fria vikter eller egen kroppsvikt. Med andra ord så hade jag velat byta ut hela din dag 3 mot något liknande detta:

Knäböj
Good morning
Stående vadpress med skivstång på ryggen om du kan, annars maskin (sittande vadpress gör att du tränar soleus mer än gastrocnemius)
En/två övningar för rectus abdominis och en för obliquerna med egen kroppsvikt alt. fria vikter.

z_bumbi
2006-12-28, 19:15
Med andra ord så hade jag velat byta ut hela din dag 3 mot något liknande detta:

Knäböj
Good morning
Stående vadpress med skivstång på ryggen om du kan, annars maskin (sittande vadpress gör att du tränar soleus mer än gastrocnemius)
En/två övningar för rectus abdominis och en för obliquerna med egen kroppsvikt alt. fria vikter.

Kör man böj och goodmornings innan vadpressen skulle jag se till att köra den i en maskin för att skydda ryggen.
Vadpress med fri stång är f ö en balansövning mer än en övning för att bygga vadmuskler och styrka.

Guddi
2006-12-28, 19:39
Kör man böj och goodmornings innan vadpressen skulle jag se till att köra den i en maskin för att skydda ryggen.
Vadpress med fri stång är f ö en balansövning mer än en övning för att bygga vadmuskler och styrka.Du har rätt. Blev ett bra sätt att förtydliga mitt eget påstående om att jag inte är expert på hypertrofiträning :)

sweet_sunny_south
2006-12-28, 20:29
Fast det säger du med noll vetskap om dennes skador? trams

läs guddis inlägg. open chain övningar belastar knäleden onödigt mycket. har man dessutom problem med knäna så bör man akta sig för dessa övningar.

NP_M
2006-12-28, 20:44
Känns som jag har tagit över tråden lite nu men wtf :)
Är hyffsat nöjd med "Dag 3" men däremot "Dag 2" som jag kört några ggr nu känns nästan helt omöjlig. Orkar inte mer än hälften av övningarna, blir helt utmattad i armarna efter latsdragen och tvärtom om jag kör i omvänd ordning... Mitt schema behöver en ommöblering men vad kan ändras på?

DavidN
2006-12-29, 01:19
läs guddis inlägg. open chain övningar belastar knäleden onödigt mycket. har man dessutom problem med knäna så bör man akta sig för dessa övningar.

yes yes, tack för informationen.
Varken varit skadad själv eller träffat någon med en sådan skada att lårcurl ansetts farlig eller riskfylld. Intressant läsande iallafall.

Det är tråkigt att enbart träna baksida lår genom SDL

Erik__
2006-12-29, 02:16
vad betyder open chain?

Guddi
2006-12-29, 10:49
vad betyder open chain?Läs länken jag postade i mitt första inlägg så förstår du.

hugok
2011-09-02, 22:00
Bump!
Jag har varit gipsad i underbenet ett tag nu och kommer snart att få börja köra lite benspark och lårcurls, men böj och benpress är långt tills jag kan köra med hyfsad vikt igen. Jag är med andra ord intresserad av huruvida jag kan bygga upp mina lårmuskler med lårcurls och benspark som vissa varit inne på.

Rusk
2011-09-02, 22:13
När det kommer till benpress vs knöböj så är jag säker på att det är skitsamma när det kommer till att bygga ben då rörelsemomentet är likadant.
Det som gör böj bättre är ju att den tränar mer muskler än bara quads så som abs och erector.
Så när det kommer till benpress vs benspark så är benpress vinnaren då den inte bara isolerar quads som benspark.
Om jag var du skulle jag kört benpress eller böj (helst böj) som huvudövning och sedan komplettera med benspark som man bör göra med isolationsövningar.

Stefan J
2011-09-02, 23:58
Bump!
Jag har varit gipsad i underbenet ett tag nu och kommer snart att få börja köra lite benspark och lårcurls, men böj och benpress är långt tills jag kan köra med hyfsad vikt igen. Jag är med andra ord intresserad av huruvida jag kan bygga upp mina lårmuskler med lårcurls och benspark som vissa varit inne på.

Benspark och lårcurl är väl för benen vad cablecross är för brösten. Det tränar ju muskeln men kan inte riktigt mäta sig med bänkpress eller hantelpress. Men så fort du kan bör ska du absolut köra igång med benspark/bencurl. Det kommer ju hjälpa dig att snabbt återställa förlorad muskelmassa. Sedan när själva benet är tillräckligt läkt kommer du snabbt att ta igen din böjstyrka när du väl kan köra det igen. Fokusera inte på muskelstyrkan nu när gipset går av. Det är mycket som försvinner när benet varit gipsat. Inte bara muskler utan även motoriken försvinner samt rörligheten i alla leder och senor som inte varit använda. Det är viktigare att du får tillbaka det senare, för sen när du väl kan knäböja igen kommer du ändå få tillbaka din styrka i en rasande fart.

hugok
2011-09-03, 08:58
Benspark och lårcurl är väl för benen vad cablecross är för brösten. Det tränar ju muskeln men kan inte riktigt mäta sig med bänkpress eller hantelpress. Men så fort du kan bör ska du absolut köra igång med benspark/bencurl. Det kommer ju hjälpa dig att snabbt återställa förlorad muskelmassa. Sedan när själva benet är tillräckligt läkt kommer du snabbt att ta igen din böjstyrka när du väl kan köra det igen. Fokusera inte på muskelstyrkan nu när gipset går av. Det är mycket som försvinner när benet varit gipsat. Inte bara muskler utan även motoriken försvinner samt rörligheten i alla leder och senor som inte varit använda. Det är viktigare att du får tillbaka det senare, för sen när du väl kan knäböja igen kommer du ändå få tillbaka din styrka i en rasande fart.

Tack! Jag kommer förmodligen få massa program för att få tillbaka rörligheten. Sen kan jag kanske köra någon slags byggarträning på benspark och lårcurl, typ testa TUT eller något liknande.