handdator

Visa fullständig version : Viktuppgång vid kreatinpyruvate!?


Haggstar
2003-02-17, 18:00
Kan man förvänta sig samma viktuppgång (att man lägger på sig vätska) med kreatinpyruvate som med monohydrate?

CHEF
2003-02-17, 19:17
Nej!

EiseltUK
2003-02-17, 20:16
Hela verkningsmekanismen tycks skilja sig ganska mycket från vanligt kreatin där effekten till stor del avgörs hur mycker kreatin som lagras i musklerna. När mängden kreatin ökas i musklerna så binder man vätska.

Kreatinpyrvatat har en mer direkt effekt och det tycks inte som att lagringseffekten är helt avgörande, även om det med uppladdning kanske ger ännu bättre effekt. Vid 5 gram dagligen verkar det inte som att man binder nämnvärt mycket vatten.

/ Henrik

krambanan
2003-02-17, 20:56
Har fått för mig att det räckte med att kp på träningsdagar. Ca 30 min innan passet. Men ska man ta det på träningsfria dagar med?

//Maria

Langster
2003-02-17, 21:03
Ja det undrar jag oxå, alltså om man ska ta det på träningfria dagar.
Dessutom undrar jag om det verkligen fungerar bra utan uppladdning. Jag menar, fungerar det lika bra dag ett som sista dagen då man tagit det under en längre tid? Och, skulle man få bättre resultat av att ta 10g per dag istället för 5g?

En fråga till: Hur fungerar det att kombinera det med vanligt kreatinmonohydrat? Alltså om man skulle ta kreatinpuryvate innan träning och lite vanligt kreatin efter träningen och utspritt över dagen, eller förstör man nån slags balans mellan kreatinet och puryvatet då?

EiseltUK
2003-02-17, 21:09
Originally posted by Langster
Ja det undrar jag oxå, alltså om man ska ta det på träningfria dagar.
Dessutom undrar jag om det verkligen fungerar bra utan uppladdning. Jag menar, fungerar det lika bra dag ett som sista dagen då man tagit det under en längre tid? Och, skulle man få bättre resultat av att ta 10g per dag istället för 5g?

En fråga till: Hur fungerar det att kombinera det med vanligt kreatinmonohydrat? Alltså om man skulle ta kreatinpuryvate innan träning och lite vanligt kreatin efter träningen och utspritt över dagen, eller förstör man nån slags balans mellan kreatinet och puryvatet då?

Vanligen så räcker det med bara träningsdagar, men alla är ju olika och en del vill köra på ritkigt ordentligt och då får du troligen bättre effekt om du både tar mer och alla dagar, men det kostar ju mer och troligen tar du får du inte dubbel effekt bara för att du tar dubbelt så mycket.

Du kan ta Kreatinmonohydrat till Kreatinpyruvat eftersom verkningsmekanismen är lite olika så du får säkert en viss snyergistisk/samverkande effekt.

Mvh
Henrik

Pez
2003-02-17, 21:09
Originally posted by Langster
Ja det undrar jag oxå, alltså om man ska ta det på träningfria dagar.
Dessutom undrar jag om det verkligen fungerar bra utan uppladdning. Jag menar, fungerar det lika bra dag ett som sista dagen då man tagit det under en längre tid? Och, skulle man få bättre resultat av att ta 10g per dag istället för 5g?

En fråga till: Hur fungerar det att kombinera det med vanligt kreatinmonohydrat? Alltså om man skulle ta kreatinpuryvate innan träning och lite vanligt kreatin efter träningen och utspritt över dagen, eller förstör man nån slags balans mellan kreatinet och puryvatet då?

Lange, du kan köra en liten laddning med vanligt Kreatinmonohydrat under första dagarna och kombinera de två sen, balansen borde inte "förstöras" - snarare tvärtom.

/pez

pheron
2003-02-17, 22:21
Har precis börjat använda mig av Kreapyr och har också fått för mig att man bara behöver ta det på träningsdagar. Men hur är funktionen hos kreapyret, just nu tar jag det innan träning för jag har fått för mig att det skall ge effekt till träningen, men jag har fått tips att även ta det efteråt och eventuellt även på morgonen :sleep: . Hjälper detta? Lagras "effekten" till nästa träning osv?
Berätta gärna hur ni doserar...

muskelbyggarn
2003-02-17, 22:44
10 gram träningsdagar, 5g träningsfrida dagar. Varför chansa :D


Vänl,,,
Tobbe

EiseltUK
2003-02-17, 23:07
Om man ska ta hänsyn till kostnaden, vilket de flesta måste göra, så är nog 5 gram innan träning helt ok. Ska man på OS om några dagar så tycker jag att man definitivt ska gå upp i dos då det kan vara dumt att chansa.

Mvh
Henrik

muskelbyggarn
2003-02-17, 23:24
Då har jag ständig OS då :D

Vänl,,,
Tobbe

muskelbyggarn
2003-02-17, 23:25
Fast å andra sidan använder jag inte bara kreatinpyruvate, oftast är det kreatincitrate som gäller eller någon kreatintransporter.

Vänl,,,
Tobbe

EiseltUK
2003-02-18, 00:08
Har man råd så kan man ju experimentera lite, men tyvärr har inte alla den möjligheten. Har du testat att ta ALA tillsammans med K-pyruvat?

/ Henrik

muskelbyggarn
2003-02-18, 00:16
"Har du testat att ta ALA tillsammans med K-pyruvat?"

Men Henrik då, nu blir jag besviken på dig :D

Klart jag kör med ALA. Utan ALA så är det ingen ide med kreatin längre.

Kreatinpyruvat ger den bästa kreatineffekten hittills, kreatincitrate strax efter. För den oinvigde är det inget att prova, då räcker vanligt kreatin bra. För oss som känner våra kroppar och uppskattar några procents extra effekt är det väl värt att prova kreatinpyruvate eller citrate.

Vänl,,,
Tobbe

Sverker
2003-02-18, 06:59
” Kreatinpyrvatat har en mer direkt effekt och det tycks inte som att lagringseffekten är helt avgörande, även om det med uppladdning kanske ger ännu bättre effekt. Vid 5 gram dagligen verkar det inte som att man binder nämnvärt mycket vatten. ”

” Du kan ta Kreatinmonohydrat till Kreatinpyruvat eftersom verkningsmekanismen är lite olika så du får säkert en viss snyergistisk/samverkande effekt. ”


:confused:

Att kreatinpyruvat absorberas betydligt bättre än monohydratet kan jag förstå och att det är möjligt att det kommer ut snabbare till musklerna när man tar det precis innan träningen kan jag också tänka mig.. men vad gör den mer ?

EiseltUK
2003-02-18, 11:34
Originally posted by Sverker


Att kreatinpyruvat absorberas betydligt bättre än monohydratet kan jag förstå och att det är möjligt att det kommer ut snabbare till musklerna när man tar det precis innan träningen kan jag också tänka mig.. men vad gör den mer ?

Uthållighet och eventuellt även fettförbränning (troligen beroende på energibalans). Det är det som gör att Kreatinpyruvat kan vara bra för de flesta som tränar, inte bara styrketränande.

/ Henrik

EiseltUK
2003-02-22, 23:02
Det är en artikel om kreatinpyruvat i senaste B&K för den som är intresserad. Ska tydligen även upp på www.mowifit.com, men jag kunde inte se den där ännu.

/ Henrik

Fairing
2003-02-24, 16:26
Kul att Monica Wieckowski skriver som om det vore något helt nytt när Fairing har sålt det i nästan 3ÅR!!!!!!

EiseltUK
2003-02-24, 21:00
Det har ju funnits sedan typ 1997 så Fairing ligger lite efter. Dessutom, var inte Star före Fairing? :D De hade faktiskt kreatinpyruvat för ett antal år sedan, men det var då inte samma råvara som Eiselt och Fairing använder nu.

/ Henrik

bb1
2003-02-25, 11:50
Tycker 5 -10 gram kreatin låter lite svarar bäst tycker jag vid 20-25 gram / tillfälle.

Fairing
2003-02-25, 11:53
Henrik!
Du menar mix på kreatin och pyruvate pulver inte bundet till varandra har funnits sedan 97. SKW-trossberg har inte sålt råvaran så länge.

Fairing alltid före Eiselt:hbang:

The Dwag
2003-02-25, 13:30
Originally posted by Fairing


Fairing alltid före Eiselt:hbang:

Och STAR alltid före er...:laugh: !

Fairing
2003-02-25, 14:14
Har kärleken tagit slut Dwagen ?

Äntligen börjar jag att känna igen dig.

Enligt säkra källor så går du på massor av

:whipped: klubbar nu förtiden:D

muskelbyggarn
2003-02-25, 14:44
Å fan så Eiselt och Fairing är steget efter... kanske skulle fundera på Star då, eller ja nej, jag var ju portad och köpa star :D :smokin: :thefinger

>Lasse,
Nej det stämmer inte, dwarfen har precis :kinky: så han är snäll i några minuter :D

Vänl,,,
Tobbe

Fairing
2003-02-25, 15:01
och hur kan du veta det Tobbe???Ligger Dwarfen bredvid eller:laugh:

Nä Dwagen var bättre förr i tiden när testot var på topp:D

The Dwag
2003-02-25, 15:28
Originally posted by Fairing
och hur kan du veta det Tobbe???Ligger Dwarfen bredvid eller

Nä Dwagen var bättre förr i tiden när testot var på topp:D

Jag har väl börjat bli gammal :thefinger sen blir det inget testo kvar då hon vill :kinky: :naughty: hela dagarna !

Jag skall börja dieta snart Lasse lilla så då skall jag nog plocka fram den testostinna, hungriga Dwaggen som du saknar!:love:

muskelbyggarn
2003-02-25, 15:50
"och hur kan du veta det Tobbe???Ligger Dwarfen bredvid eller "

Nej, jag vill ha en RIKTIG man, inte en tös :D


Vänl,,,
Tobbe

Fairing
2003-02-25, 15:54
Tack Dwaggen!!

Det behövs att någon tar tag i detta "sockersöta" forum

:devil:

Tanman
2003-02-25, 16:35
Hmm..nu blev jag intresserad. Om man inte drar på sig så mycket vatten så kanske kreatin kan vara något för mig som tränar cykel, rodd och löpning oxå?
Berätta gärna mer!

EiseltUK
2003-02-25, 20:01
Originally posted by Fairing
Fairing alltid före Eiselt:hbang:

Fairing först i världen med ALC, kreatin och proteinpulver! :hbang:

/ Henrik

Fairing
2003-02-26, 08:41
Du glömde kolhydratspulver:hbang: och rent MCT i pulverform:hbang: (lite ironi här)

Tanman
2003-02-26, 08:45
Hörnini Eiselt och Fairing, ni undviker min fråga :(

Drar inte Kreapyr åt sig lika mycket vatten som kreatin? Isåfall kanske det fungerar även för mig som uthållighetsidrottare?

Fairing
2003-02-26, 14:19
Visst funkar Kreatinpyruvate bra för uthållighetsidrott och du får inte samma viktuppgång i vätska.

Läs nya B & K där står det flera sidor med läsvärt om produkten.

Personligen tror jag att Fairings KCG kan vara den ultimata kreatinprodukten för dig som sysslar med uthållighetsidrott.

MVH/Lasse

Daemon
2003-02-26, 14:47
Lasse!

Får man samma "kreatineffekt" av KreatinCitrat som av KreatinPyruvate?

För min del kvittar det med pyruvate-effekten, även tveksam till att det skulle vara värt dubbla priset.

Fairing
2003-02-26, 15:21
Ska jag vara försäljare eller ärlig?:naughty:

Daemon
2003-02-26, 15:23
:D :D :D

Ha ha ha!!!

Det känns som om det var svar nog ;)

EiseltUK
2003-02-26, 20:10
Originally posted by Daemon
Lasse!

Får man samma "kreatineffekt" av KreatinCitrat som av KreatinPyruvate?

För min del kvittar det med pyruvate-effekten, även tveksam till att det skulle vara värt dubbla priset.


Kreatincitrat erbjuder inga fördelar utöver vanligt kreatinmonohydrat förutom att det tas upp ca 8 % bättre och löser sig lite lättare. Det har ingen effekt på uthållighet eller fettförbränning. Det kan vara ett alternativ till vanligt kreatin, men är definitivt inget alternativ till kreatinpyruvat. Frågan är om inte citronsyran (citrat) påverkar uthålligheten negativt?

/ Henrik

Langster
2003-02-27, 09:13
Igår började jag med kreatinpyruvat. Kände ingen skillnad alls, sänkte faktiskt till och med nåt reps i nån övning.
Håller på att ladda med kreatinmonohydrat samtidigt.

När Paketet är slut ska jag vara superstark och ripped to the bone! Annars blir jag sur.:insane:



Gott var det iaf, surt mums.:thumbup:

Fairing
2003-02-27, 16:05
Henrik!

Hänvisar inte Deguss till att Citrate "speedar" upp citronsyracykeln ? Det var ett av Flammas argument varför man skall använda Citrate som till en viss del skall vara fettförbrännande.

Du binder ej samma mängd vätska med Citrate fast du har samma eller bättre styrkeökningar än Monohydrate.

Med andra ord är du lättare i kroppen när du äter citrate jämfört med monohydrate och därigenom är det bättre för uthållighetsidrottare.

Citratet är stabilare än monohydratet och löser sig lätt i kallt vatten.

Citrate i samarinpåsar kanske ligger i tiden hmmmm........

Med vänlig hälsning
/Lasse

EiseltUK
2003-02-27, 16:25
Originally posted by Fairing
Henrik!

Hänvisar inte Deguss till att Citrate "speedar" upp citronsyracykeln ? Det var ett av Flammas argument varför man skall använda Citrate som till en viss del skall vara fettförbrännande.

Du binder ej samma mängd vätska med Citrate fast du har samma eller bättre styrkeökningar än Monohydrate.

Med andra ord är du lättare i kroppen när du äter citrate jämfört med monohydrate och därigenom är det bättre för uthållighetsidrottare.

Citratet är stabilare än monohydratet och löser sig lätt i kallt vatten.

Citrate i samarinpåsar kanske ligger i tiden hmmmm........

Med vänlig hälsning
/Lasse

Att det inte binder vätska kan ju vara bra för t ex uthållighetsidrotter där vikten kan påverka prestationen, men å andra sidan så krockar det lite med att kreatin används energikälla under anaeroba tillstånd. Det gör att det bara blir intressant inom vissa idrotter.

Att citronsyra speedar upp citronsyracykeln har jag ingen aning om. Om det skulle vara effektfullt så kan man ju ta ren citronsyra för att testa (finns att köpa på kryddhyllan i livsmedelsaffärer). Rent effektmässigt sett så fick man inte alls samma positiva effekt som med kreatinpyruvat, men det var lite bättre än monohydrat. Nackdelen är ju att det är ganska mycket dyrare, vilket kanske motiverar att man istället tar lite mer av vanligt monohydrat. Degussa säljer kreatincitratet främst som en lättlöslig form av kreatin, men det är nog inte så stabilt att du kan bevara kreatinet intakt i vätska under längre tid.

/ Henrik

Fairing
2003-02-27, 17:02
Enligt Flamma som har (eller har sålt) patentet på Citrate så kan man låta det stå blandat i sportdryck/vatten under mycket lång tid pga att det är mycket stabilare än monohydrate

Kan visa dig papper ang.Citrate i citronsyracykel från Flamma nästa gång du är i Sverige.

Tur att man säljer ALLA sorters kreatin:D :hbang:

EiseltUK
2003-02-27, 17:56
Originally posted by Fairing
Enligt Flamma som har (eller har sålt) patentet på Citrate så kan man låta det stå blandat i sportdryck/vatten under mycket lång tid pga att det är mycket stabilare än monohydrate

Kan visa dig papper ang.Citrate i citronsyracykel från Flamma nästa gång du är i Sverige.

Tur att man säljer ALLA sorters kreatin:D :hbang:

Jo att citronsyra är en komponent i citronsyracykeln vet jag, men jag vet inte om det kan bidra till att man får mer energi. Har Flamma gjort något studie vad du vet? Jag har inte hört något om att det skulle vara så jättemycket mer stabilt, men kan kolla upp det.

/ Henrik

EiseltUK
2003-02-27, 18:39
Kollade just på tre patent angående kreatincitrat och det framgår i stort sett bara att det är lösligare i vatten beroende på att Kreatin löser sig bättre när pH-värdet är lägre. Problemet med att sänka pH-värdet när man tar vanligt kreatinmonohydrat är att det ganska snabbt omvandlas till kreatinin, men molekylen kreatincitrat tycks vara stabil. Troligen beroende på att det behövs vätska för att kreatinin ska bildas. Det framgår inget om att det kan förvaras längre i vätska och vad jag vet så finns det inget kreatin som är stabilt i flytande form under speciellt lång tid. Så man bör nog dricka det så snabbt som möjligt när man har blandat ut det för att vara på den säkra sidan.

/ Henrik

Grahn
2003-02-27, 20:15
Köpt lite av Eiselts kreatinpuryvate och ska bli kul att se om det ger ngt. :)
Stars kreatin gav mig då inget förutom möjligtvis en orolig mage om jag tog mkt...

EiseltUK
2003-02-27, 20:48
Det är alltid ganska viktigt att man kanske inte förväntar sig för enanstående resultat för då blir man alltid besviken. Sannolikheten att Kreatinpyruvatet funkar är stor, men det finns ju alltid en och annan non-responder. Det ger troligen bäst effekt på dem som tränar hårdast.

:bpump:
Henrik

Grahn
2003-02-27, 21:13
Enastående resultat skulle chockera mig :) glad om jag ser några resultat alls.

Grahn
2003-03-01, 14:35
Att lösa upp kreatinpuryvatet i vatten var lättare sagt än gjort.

Nils
2003-03-01, 15:10
För mig i alla fall så verkar kreatin pyruvaten öka långtids uthållighet i alla fall. Kan inte bedömma andra saker ännu.
Surt som sjutton och tämligen olösligt var det i alla fall. Men den slammade ju upp sig bra och var drickbart på det viset.
Men jag blev lite förvånad av texten på utsidan.
Eiselt rekommenderade protein, pyruvate, 7-keto,CLA och omega3 alt glutamin, HMB innan man började med kreatin pyruvate (som var i gruppen med sådant som retibol metoxyl och ALC.
Den rekommendationen antyder att kreatin pyruvate inte är särskilt effektivt.
Nils

Langster
2003-03-01, 17:22
Jag tror att rekomendationen beror på att det är ett tillskott man ska testa när man är mer avancerad, då små förändringar betyder mer än för en nybörjare. Vanligt kreatin är billigare och ger i princip lika bra kreatinresultat skulle jag tro.

Nu börjar jag känna av kreatinpyruvatet faktiskt. Mer uthållig genom hela passen och allt känns bra även under lite längre träningssessioner!

Pez
2003-03-01, 18:23
Originally posted by Langster

Nu börjar jag känna av kreatinpyruvatet faktiskt. Mer uthållig genom hela passen och allt känns bra även under lite längre träningssessioner!

Jaja..men ger det nån effekt på gymmet då? ;)

/pez :D

EiseltUK
2003-03-02, 01:37
Originally posted by Nils
Men jag blev lite förvånad av texten på utsidan.
Eiselt rekommenderade protein, pyruvate, 7-keto,CLA och omega3 alt glutamin, HMB innan man började med kreatin pyruvate (som var i gruppen med sådant som retibol metoxyl och ALC.
Den rekommendationen antyder att kreatin pyruvate inte är särskilt effektivt.
Nils

Rekommendationen har inget med effektivitetet att göra utan beror mer på i vilket skede av sin fysiska utveckling man befinner sig. I början är de rena näringspreparaten bäst, därefter kompletterar man med kosttillskott från de andra grupperna. Kreatinpyruvatet har vi satt i den nedersta gruppen, men givetvis kan även nybörjare använda det.

Jag har blandat Kreatinpyruvatet i en tom halvliters Cola-flaska och skakat ordentligt. Det blir inte så farligt surt och löst sig hyffsat. Det tenderar dock att klumpa sig lite, men det lägger sig inte i botten på samma sätt som monohydrat.

/ Henrik

Grahn
2003-03-02, 08:39
Jo man får väl köra med shaker för att röra ner det i ett glas funkade illa.....

Bobbokrull
2003-03-02, 12:28
Funkar bra om man har varmt vatten..bara röra om och dricka upp det.

Om det fungerar vet jag däremot inte....har däremot upplevt ökningar i de övningar jag kör och man tappar även i kroppsvikt, så...nånting gör jag tydligen rätt?:confused:

Bamse
2003-06-03, 20:17
Originally posted by EiseltUK
Jag har blandat Kreatinpyruvatet i en tom halvliters Cola-flaska och skakat ordentligt.

Tränar du? :notme:

Originally posted by muskelbyggarn
10 gram träningsdagar, 5g träningsfrida dagar. Varför chansa :D
Vänl,,,
Tobbe

"Varför chansa"? Ptja, kanske för att 10 gram kostar ca 20 spänn = dubbelt så mkt som 5 gram? :notme:

Originally posted by Langster
Och, skulle man få bättre resultat av att ta 10g per dag istället för 5g?

Detta undrar jag också över. Är det några här på forumet som jämfört 5 gram innan träning jämfört med 10 gram? Några signifikanta skillnader? :MrT:

Fairing
2003-06-04, 08:44
Det jag har "snappat upp" under dom åren som vi har sålt kreatinpyruvate är att dom allra flesta får bättre effekt av att sprida ut intaget över dagen .Doseringen som har funkat bäst är runt 9g/dag. (3x3g)

Många har fått ganska klen effekt av 3-5g som Degussa rekommenderar som lagom dos.Dom rekommenderar även att dela upp 3-5g på flera tillfällen under dagen samt att dricka 2 liter extra vatten/dag.

Därför känns det bra att sälja Kreatinpyruvate i lösvikt så man lätt kan ta en extra tesked vid behov

Degussas studier visar att 20g kreatinpyruvate/dag inte ger några biverkningar (förutom tom plånbok)

/Lasse

Muskelsmurfen
2003-06-04, 09:13
Jag tar numera kreatinpyruvatet direkt i munnen, sköljer ned det med vatten. :thumbup:

Bamse
2003-06-04, 11:02
Originally posted by Fairing
Det jag har "snappat upp" under dom åren som vi har sålt kreatinpyruvate är att dom allra flesta får bättre effekt av att sprida ut intaget över dagen .Doseringen som har funkat bäst är runt 9g/dag. (3x3g)

Många har fått ganska klen effekt av 3-5g som Degussa rekommenderar som lagom dos.Dom rekommenderar även att dela upp 3-5g på flera tillfällen under dagen samt att dricka 2 liter extra vatten/dag.

Därför känns det bra att sälja Kreatinpyruvate i lösvikt så man lätt kan ta en extra tesked vid behov

Degussas studier visar att 20g kreatinpyruvate/dag inte ger några biverkningar (förutom tom plånbok)

/Lasse

Intressant! :cool:

3x3 gram på träningsdagar då eller? Bamse har fasen inte råd med 9 gram på icke träningsdagar! :thefinger

Men om man kombinerar kreapyr med monohydrat så kanske behovet minskar... till typ 5 gram..? :)

PDS
2003-06-07, 12:09
Originally posted by Langster
Jag tror att rekomendationen beror på att det är ett tillskott man ska testa när man är mer avancerad, då små förändringar betyder mer än för en nybörjare. Vanligt kreatin är billigare och ger i princip lika bra kreatinresultat skulle jag tro.

Nu börjar jag känna av kreatinpyruvatet faktiskt. Mer uthållig genom hela passen och allt känns bra även under lite längre träningssessioner!

Placeboeffekten börjar komma .
Att lägga på sig vatten är en stor fördel med kreatin.

stx
2004-04-07, 13:12
Originally posted by Grahn
Enastående resultat skulle chockera mig :) glad om jag ser några resultat alls.

Hur går det? har du fått några märkbara resultat:bpump:

Scratch
2004-09-05, 10:59
Hur går det? har du fått några märkbara resultat:bpump:

Ja, hur gick det Grahn?

Limee
2013-05-03, 07:24
Har köpt en burk där det står kreatinmonohydrat på framsidan.. men på innehållsförteckningen står det att i 100 gram finns det 100 gram kreatinpyruvat varav 88gram är kreatin... vad betyder det tror ni?

Limee
2013-05-03, 13:50
Någon?

Sverker
2013-05-03, 17:06
Har köpt en burk där det står kreatinmonohydrat på framsidan.. men på innehållsförteckningen står det att i 100 gram finns det 100 gram kreatinpyruvat varav 88gram är kreatin... vad betyder det tror ni?

Inte den blekaste aning. Men innehållsdeklarationen ska gälla. Står det kreatin monohydrat så ska det vara det. Är det en blandning av kreatinsorterna så ska de stå i fallande ordning i listan.