handdator

Visa fullständig version : HJÄLP FÖR FAN!


laMaz
2002-04-16, 22:22
hej ja e 17 år och har tränat RIKTIGT seriöst sen Januari innan dess tränade ja halvseriöst 6månader typ 1-2 gånger i veckan ökade inte så mkt för ja åt inte tillräckligt osv men iaf ja ökade från
40-65kg i bänk under denna oseriösa tid så lite ökning va det iaf. men så e det ju när man e nybörjare man ökar hur fan man än bär sig åt.

Nu till mitt problem.
i Januari tog ja alltså 65kg i bänk.
och nu tar ja typ 80 bara det att nu har ja fan inte ökat i reps på dom senaste 4 veckorna vafan har hänt?......
ja e rätt missnöjd pga detta brösten slutat växa också?......
liksom ja ökar i nästan alla andra övningar osv.
ökade 5kg i marklyft och tog 95*8 i fredags veckan innan dess 90*5 likadant i knäböjj tog 90 för 2 veckor sen och lär ta 95 iaf nu...

SNÄLL NÅN HJÄLP MIG! :(

steefann
2002-04-16, 22:57
Har du tränat likadant sedan januari, samma repsantal, samma övningar och samma antal set är det inte så konstigt om du stannar av i utvecklingen efter ett tag. Det kan också bero på att du tränar för mycket bänk eller att du nästan bara kört bänk vilket innebär att du kan ha belastat främre axelpartiet och bröstmusklerna kanske inte hunnit med..?
Svårt att svara på vad det kan bero på när man inte vet hur u tränar, hur ofta och vilka övningar. Sedan undrar man ju givetvis vad du äter?

Forest
2002-04-16, 23:15
Stressa inte det är lugnt. Du har precis nått det stadium då du inte ökar på teknik och anpassning av nervimpulser längre.

Nu behöver faktisk muskeltillväxt- eller anpassning ske för att du skall öka. Det går inte lika fort och kotinuerligt. Periodvis kommer du att ha snabba ökningar i vissa övningar medan andra står stilla i upp till ett par månader.

Var glad så länge du ökar i någon övning, om det alltid fortsätter kan du räkna ut vad du kommer att lyfta om 3 år och det är inte lite. Stressa inte.

En möjlighet att förkorta platåerna är som sagt att variera träningen med hastighet, antal reps, vila, etc.

[ 17 April 2002: Inlägget har ändrats av: Forest ]

hulken
2002-04-16, 23:48
Tycker att du först ska skriva ner hur du tränar,antal set,reps,hur ofta du kör bänk,och vad är du ute efter,att bygga muskler eller bara öka i maxstyrka,det är väldig stor skillnad på det,sen ska vi nog kunna hjälpa dig att öka i bänk.

Gladiatorerna
2002-04-17, 06:47
En annan viktig faktor för styrka/volym är genetiska föruttsättningar, alla kan ju inte bli supper starka.

Fritz
2002-04-17, 07:15
Tålamod!

Träna på, så kommer nog resultaten med tiden.
:)

big
2002-04-17, 10:53
Tar du 80kg i bänk och 95*8 i mark! Jag kan säga att jag tar över det dubbla i mark jämfört med vad jag tar i bänk. Alla är ju olika och så men det låter som du satsar för lite på andra kroppsdelar än strandmusklerna.

laMaz
2002-04-17, 12:28
well först av allt big ja maxar väl typ 130 i mark och för det 2:a hur jag tränar hmm...
well ja kör bänk 1 gång i veckan o ja kör inte bara bänk jag kör hantelpressar osv också.
när ja ökade som mest låg på ja typ 4-7 reps och sen ökade vikten vid 7 reps.
och vad ja äter?
well ja gör gainer efter träning inga andra tillskott just nu körde en kur kreatin för 1 månad sen typ.

annars äter ja typ frukost/lunch/mellanmål/middag/gainer+mat direkt när ja kommer hem/kvällsmat

frukost: tallrik yoggi/müsli+50cl mjölk (kanske nån macka eller banan)
lunch: det i skolan (annars typ som frukost)mellanmål: typ 3dl havregryn+mjölk+1glas juice
middag: typ kött/kyckling/fisk + ris/potatis
Efter träning: ungefär som mellanmål
Kvällsmat typ som frukost
(sen kanske nån protein drink innan sovdags)

MVH /Daniel

big
2002-04-17, 16:29
det låter ju bra. men att man slutar öka kan ju bero på många olika saker. För lite mat, överträning mm. Jag skulle nog ha börjat med att ta en vilo vecka sen köra lite andra övningar om du kört bänk en längre tid. Oftast beror det dock på dieten.

hulken
2002-04-17, 21:07
Du har ju redan ökat ganska mycket sedan januari(15kg)så är det med träningen,ibland så står man still i utvecklingen,jag själv tävlar i bänk så jag prioriterar endast ett fåtal övningar,jag kör bänk 3 ggr/vecka och ingen tricepsövning alls,men du som tränar hela kroppen för att bygga kan inte köra så,för då leder det till överträning,att träna för 1 rep max,kräver helt annan tränings filisofi.
Du kan köra incline bänk eller hantelpress ett tag istället för vanlig bänk,du kan även höja vikten och köra lite lägre reps ett tag typ 4-6 reps,smalbänk är en kanon övning för att öka i styrka,prova att byta ut din vanliga triceps övning mot smalbänk istället,då kommer du garanterat att bli starkare i vanlig bänk,pushdowns och kickbacks är totallt idiotiskt att köra om du vill öka i bänk,dom bränner bra i triceps men dom aktiverar fel nervimpulser,så smalbänk är nyckeln till tricepsstyrka för bänkpress,om du nu gör en förändring i träningen,kör då så ett bra tag,minst 5-6 veckor innar du byter igen,för det kan ta ett tag att komma in i det nya upplägget.

rumppump
2002-04-17, 21:45
tja.. du har redan fått många bra kommentarer...

Jag skulle säga att några bra regler för när man platåar och vill vidare är att sänka vikten något...(jag vet..det tar emot men om man kan öka sedan så är det värt det) samt utföra övningen på ett något annorlunda sätt.

Och som sagt innan...köra 5-8 veckor på det nya sättet innan man ändrar tillbaka...

Ex. på hur du kan förändra bänken...ändra greppet lite bredare/smalare och kör lite snabbare än du är van vid... Du ska se att du börjar öka igen.

Cuddly
2002-04-18, 14:13
Ursprungligen skickat av Gladiatorerna:
<STRONG>En annan viktig faktor för styrka/volym är genetiska föruttsättningar, alla kan ju inte bli supper starka.</STRONG>

Alla kan inte bli "supper starka" men de allra flesta kan bli bland de starkaste på sitt gym vilket i 99% av fallen räcker gott och väl som mål.

IaMaz, med tanke på att du ökar i "the big 2", dvs marklyft och knäböj, skulle jag inte oroa mig nämnvärt. I nästan hela min träningskarriär har jag alltid gjort framsteg i pressövningar som bänk- och militärpressar först efter ökningar i mark och böj.

Ett allmänt tips är dock att använda dig av mycket mindre viktökningar i pressövningar jämfört med i böj och mark. Experiment med andra repsområden kan också vara en idé.

Thomas

z_bumbi
2002-04-18, 17:01
"Alla kan inte bli "supper starka" men de allra flesta kan bli bland de starkaste på sitt gym"

Inte så stor chans i mitt fall tyvärr, nackdelen att träna på ett riktigt gym :)