handdator

Visa fullständig version : När är det bäst med sommar deffeN?


zeusden1
2006-12-26, 01:50
När passar det som bäst att dra på till sommaren? Enligt dig.

Enligt mig: Slutet av mars/april

Har itne deffat en enda gång, och det blir inte av förren ett långt tag.

larre
2006-12-26, 02:12
Beror på hur mycket man har att skala av och hur fitt man ska bli. Jag börjar i början på januari efter att ha tjuvstartat med 4 kg i november/dec.

mulliy
2006-12-26, 02:21
själv börjar jag nu efter nyår. fast har en del att deffa bort dock.

LuThe
2006-12-26, 02:25
har deffat 1 gång. å det kmr garanterat bli fler.... men en 10 veckor minst bör du iaf köra tykr jag, hade själv tykr att mer än 10 är för tråkigt oc kortare tid skulle kännas obetydligt

L-Sami
2006-12-26, 02:29
-0,5kg i veckan och för att gå ned i 5kg så skulle det ta 10 veckor, -10kg skulle ta 20 veckor osv. Jag ska gå efter den principen till nästa deff.
Min deff börjar möjligtvis i början av April och nå "peaken" till slutet av Juli.

Pez
2006-12-26, 03:09
har deffat 1 gång. å det kmr garanterat bli fler.... men en 10 veckor minst bör du iaf köra tykr jag, hade själv tykr att mer än 10 är för tråkigt oc kortare tid skulle kännas obetydligt

-0,5kg i veckan och för att gå ned i 5kg så skulle det ta 10 veckor, -10kg skulle ta 20 veckor osv. Jag ska gå efter den principen till nästa deff.
Min deff börjar möjligtvis i början av April och nå "peaken" till slutet av Juli.

Visst är det fint och ibland ett måste att strukturera upp det hela.. men imo så är det bäst att iallafall köra lite på känsla, att kvantifiera upp hela deffen är som att bjuda in till besvikelse. Man måste vara redo att improvisera och bara känna efter också för att inte bli helt knäpp.

Mina tips är att starta när det känns bekvämt, när det blir barmark ute tex - så man kan gå promenader/springa utan att sladda runt på is och slask samt att hellre toppa för tidigt än för sent, det är imo lättare och mindre slitigt att "hålla formen" än att ta ner sig det sista i panik.
Sen är det lätt att hamna i "lite till"-tänket.. att man tycker att man måste plocka av "lite till" fast man iom de där sista kilona mest blir tunn och inte hårdare. Stoppa i tid alltså.

Helena B
2006-12-27, 00:39
Som sagt beror på hur mycket man vill gå ner och hur lång tid man vill att det ska ta. Personligen skulle jag ta det i lugn takt så man inte behöver ligga på så mycket underskott.

jik
2006-12-27, 13:04
1á april för mig siktar på att tappa 8-10kg*whistle*

muffe85
2006-12-27, 14:18
det beror väl även på hur mycket man ska ta bort samt hur mycket kroppsfett man har. Jag med mina 23-24% tänker köra -1kg/vecka i 10v för att därefter ta bort ungefär 0.5kg/vecka när kroppsfettet minskar och därmed blir svårare för kroppen att förbränna fettet.

jag har testat för mina egna studiers skull att deffa på både underskott 500Kcal och 1500Kcal under en tid.

underskott 500Kcal så tappade jag minimalt med muskler och var inte speciellt psykiskt tungt men tog en JÄVLA tid o man såg resultat SAKTA.

Underskott 1500Kcal så tappade man en hel del styrka(som dock snabbt återvände efter dieten), var ruskigt psykiskt tungt men man såg resultat SNABBT. men för att den här dieten skulle fungera kunde man inte fuska med träningen eller kosten eftersom då kunde man vinka hejdå till musklerna men med -500Kcal kunde man chilla på ibland utan att det knappt märktes i styrkan.

Personligen tycker jag därför att underskottet ska varieras beroende på hur mycket kroppsfett man har.

angående topic: bli färdig med deffen till Maj så hinner huden dra till sig till Juni och det känns bättre efter några veckor tycker jag.

Hades
2006-12-27, 15:39
Håller med Muffe. Nästa gång jag deffar kommer jag börja med ett ganska stort energiunderskott, 1000-1500 kcal/dygn för att sedan öka på maten lite mot slutet för att inte tappa för mycket muskler. Ju mer fett man har, desto fortare kan man gå ner utan att förlora muskler.

krilleh
2006-12-27, 17:20
Första mars sätter jag igång. hoppas det är bar mark ute så man kan jogga :)

blekfet2
2006-12-27, 21:02
5år

BigForre
2006-12-27, 21:30
Första mars sätter jag igång. hoppas det är bar mark ute så man kan jogga :)

Då hörs vi av då! Sätter igång samtidigt.

Blir min första deff, tycker det ska bli väldigt intressant. Ska inte bli direkt hård, bara mindre tjock så att jag kan visa mig i badbyxor. Har någon mental bild av att jag ska ner 7-8kg (exkl. det första vattniga pluffset som rinner av). Resultatet av det i praktiken är väl att småbarnen på stranden inte kommer peka på mig och skrika "mamma titta vilken tjock farbror" :D . Tror att vågen vid det laget kommer att säga omkring 95kg på morgonen (det börjar bli rätt illa nu :) )...

Cerberus
2006-12-28, 11:33
Håller med Muffe. Nästa gång jag deffar kommer jag börja med ett ganska stort energiunderskott, 1000-1500 kcal/dygn för att sedan öka på maten lite mot slutet för att inte tappa för mycket muskler. Ju mer fett man har, desto fortare kan man gå ner utan att förlora muskler.

word, även om jag inte räknar kcal exakt så har jag koll i huvet ungefär o ja föredrar att börja med rätt rejält underskott så man ser resultat snabbt. Rätt drygt o gå ner ett halvt kilo veckan tycker jag, jag väntar hellre med lågt underskott till slutet av deffen så man börjar hårdna till o muskelförlust kan bli mer tydlig.

2007 kommer bli året då jag lyckas bli beachdeffad med sexpack(har inte lyckats hittils). Hårdare än så satsar ja inte på, tycker jag har för lite muskler för att en extreeem hårdhet ska se bra ut.

Håller på o deffar just nu :D , tänkt o peaka till Hultsfredsfestivalen :)

Fartman
2006-12-28, 12:13
Gärna tidigt så att man har god tid på sig och hellre blir klar "för tidigt" än att behöva panikdeffa i slutet eller behöva hålla på långt in på sommaren.. Typ febrauari skulle jag sikta på om jag skulle skala ordentligt i år. Men jag har inte bestämt mig ännu på den punkten.

Masters
2006-12-28, 18:45
har ba kört deff 1gång.. men passade perfekt att börja då man blev svettig utav att gå utomhus=)

Pez
2006-12-28, 23:36
har ba kört deff 1gång.. men passade perfekt att börja då man blev svettig utav att gå utomhus=)
Jag gick hem från gymmet, eller ja.. Burger King om man ska vara petig *whistle* , nyss.. och jag blev svettig.

Det handlar ju mer om vilken takt man håller än hur varmt det är ute.

muffe85
2006-12-29, 17:39
jag tänker börja 1/1 med att gå från 101kg till 90kg (fat free mass 79kg). om jag sedan känner för det kan jag skala av något extra kilo närmare sommaren men jag tror jag kommer känna mig hyfsat nöjd då.

jewzie
2006-12-30, 12:52
Jag gjorde ett diagram över hurvida min viktnedgång ska se ut. Körde med 70xkg kroppsfett som kcal - och hurvida den ändrades allt eftersom jag gick ner. Kommer ta ungefär 20veckor för mig att ta bort 20kg. Då sista kilot tar ungefär 2½vecka. Första kcal - kommer att ligga på ungefär 1750kcal. Och så sänks det hela tiden iom fettförlusten... förhoppningsvis.

Guccisneakers
2007-01-01, 21:35
själv börjar jag nu efter nyår. fast har en del att deffa bort dock.

+1

yahel
2007-01-02, 10:31
Jag har styrketränar hårt i 18 veckor (4 dagar/veckan)... Har dock inte ökat nåt i kilo men det synns ändå att jag tränat, musklerna har blivit synligare och lite större, fett blir muskler?

Jag kommer börja smådeffa lite nu direkt efter nyår genom att lira innebandy 1 gång i veckan, simma 1 gång i veckan, promenera 1 gång i veckan samt börja äta nyttigare och lägga ner skräpmaten... Under denna tiden kommer jag fortsätta styrketräna som vanligt! Väger 90 kg nu och vill va nere på 84 i sommar. Hjälper inte detta får man väll lägga in fler motionspass i Mars.

Sheogorath
2007-01-02, 11:25
1 mars startar min sommardeff. Jag ska primärt köra 14 veckor, dvs ~7 kg som ska bort. Men det kan både bli kortare tid eller längre tid, beroende på spegeln.

RassK
2007-01-02, 15:48
1 April böjrar min deff inför sommaren.
Den kommer att vara i ~2 månader från april till juni och jag kommer gå ner 10kg från ~90 till ~80

Antagligen längre om jag går upp mer tills april (morrnvikt 89.2 and rising)

maxz
2007-01-03, 17:49
Har redan dragit igång, började 1jan ;>>.

coxie
2007-01-04, 14:08
Inte lagt på mig allt för mycket så blir väl i mars, enligt den hederliga 0,5kg i veckan takten. All min cardio under hösten/vintern gör det svårt att bygga några större mängder muskler (inte för att jag klagar, inget behov av att bli större).