handdator

Visa fullständig version : behålla muskler vid graviditet


sissa
2006-12-26, 01:23
Är det realistiskt att tänka att man vill bibehålla sin massa/muskulatur under sin graviditet? Man kan ju inte träna precis som vanligt menar jag, men det kanske räcker för att undvika att man tappar så mkt iallafall?

(Jag kommer inte ha någon enorm massa om det spelar någon roll. Jag är ingen biff direkt )

Philippp
2006-12-26, 01:57
Är det realistiskt att tänka att man vill bibehålla sin massa/muskulatur under sin graviditet? Man kan ju inte träna precis som vanligt menar jag, men det kanske räcker för att undvika att man tappar så mkt iallafall?

(Jag kommer inte ha någon enorm massa om det spelar någon roll. Jag är ingen biff direkt )

du går ju upp i vikt under en graviditet, du lär förlora exakt 0 gram muskelmassa och jag kan tänka mig att du lägger på dig en del istället.

sissa
2006-12-26, 02:11
du går ju upp i vikt under en graviditet, du lär förlora exakt 0 gram muskelmassa och jag kan tänka mig att du lägger på dig en del istället.

Men man måste ju fortsätta styrketräna för att behålla musklerna?
Men jag antar att man kan träna på den nivån att man bibehåller, iaf den mesta, av sina muskler. Och visst, i kombination med att man inte deffar direkt så kan det nog gå vägen :)

L-Sami
2006-12-26, 02:13
Fortsätt träna och ät tillräckligt med protein och ligg på kaloriöverskott så behåller du musklerna så gott det går :)

mini
2006-12-26, 06:04
Vissa mår ju bra under i princip hela graviditeten och kan träna länge, tex Ironbabe, medan vissa drabbas av foglossning och andra problem tidigt. En tränad kropp klarar generellt graviditet bättre än en otränad, men det finns inga garantier. Finns en del böcker om grav.träning.

Bondlurk
2006-12-26, 10:47
Håll dig aktiv i generellt och ät bra, simning är att rekommendera vid gravitet.

machine gun
2006-12-26, 12:11
Grattis! :)

PM'a Ironbabe, hon tränade väl i stort sett hela graviditeten har jag för mig. Men sen är det olika såklart, hur man mår under graviditeten, om man får ont osv. Mår man inte dåligt är det ju inget som hindrar en från att träna även under graviditeten iaf. Men kan man inte träna tycker jag inte att man ska oroa sig så mycket över den saken, utan istället se fram emot vad som väntar när graviditeten är över *cupid*

Philippp
2006-12-26, 12:26
Men man måste ju fortsätta styrketräna för att behålla musklerna?
Men jag antar att man kan träna på den nivån att man bibehåller, iaf den mesta, av sina muskler. Och visst, i kombination med att man inte deffar direkt så kan det nog gå vägen :)

överskott ger fettfrimassa varesig du tränar eller inte

Guddi
2006-12-26, 12:59
Inga problem att behålla musklerna.

Förutsatt att doktorn inte påpekat att det finns några komplikationer i samband med din graviditet så kan du träna på precis samma nivå som du gör nu under hela graviditeten. Se bara till så att du håller dig i närheten av den rekommenderade viktuppgången de ger dig, det är viktigt för att barnet ska må så bra som möjligt. Om ur är orolig så fråga din läkare/sjuksköterska så hjälper dem dig säkert gärna.

z_bumbi
2006-12-26, 15:04
I den senare delen av graviditeten undvik övningar där du ligger på rygg t ex bänkpress samt tyngre benträning, se även till att inte pressa kroppen så hårt de sista 3 månaderna då den har fullt upp med andra saker. Det är underhållsträning och inte att försöka öka som gäller.

sissa
2006-12-26, 18:43
Jag är inte gravid, det är för framtiden jag funderar.
(Sen när man väl är där så är man säkert rätt fullt upptagen med att man ska bli mamma och det där med träning känns väl sådäääär viktigt, men ändå..)

Tack för svaren!