handdator

Visa fullständig version : Hjälp att finna sin svunna aptit/motivation!


Dragon
2006-12-25, 21:55
Hej.

Jag har den senaste tiden helt tappat min motivation att äta.
Förra året tränade 6 ggr i veckan och åt som en häst. Men de senaste månaderna har jag helt tappat min aptit. Träningsmotivationen är dock kvar och jag tränar lika mycket som innan. Problemet är att jga går ner i vikt vilket inte är mitt mål. Jag försöker att sakta jobba mig upp mot 90 kg. Jag låg ett bra tag på 86 men nu är jag nere vid 80-81 igen och det känns så otroligt knäckande.
Jag älskar verkligen mat och att äta men jag får inte längre i mig lika mycket.

Har ni varit med om liknande och hur gjorde ni för att finna aptiten?
Finns säkert fler på brädan med samma problem. Så släng upp era bästa tips på hur ni gör när ni vill trycka i er den där sista potatisen.

mvh
D

Kwon
2006-12-25, 22:02
Verkligen

Ibland blir man(jag) verkligen trött på krubb.

Aptiten kommer förhoppningsvis tillbaka

Yankeee
2006-12-25, 22:03
Drick vatten+rapsolja om du gärna vill gå upp vikt och inte kan äta vanlig mat.

_Robbie_
2006-12-25, 23:17
Drick vatten+rapsolja om du gärna vill gå upp vikt och inte kan äta vanlig mat.

Är det inte ohälsosamt?

Sheogorath
2006-12-25, 23:24
Börja knapra Mirtazapin/Remeron-S

_Robbie_
2006-12-25, 23:43
Börja knapra Mirtazapin/Remeron-S

Vad är det?

_Robbie_
2006-12-25, 23:54
Vad är det?

Antidepressiva-medel. tack google.com

Bönne
2006-12-26, 00:18
Drick vatten+rapsolja om du gärna vill gå upp vikt och inte kan äta vanlig mat.Har faktiskt testat att dricka det för länge sedan, fyfan... :Virro

Sheogorath
2006-12-26, 08:15
Antidepressiva-medel. tack google.com

Korrekt. Som man blir vrålhungrig av, kan tilläggas.

mini
2006-12-26, 08:18
Om du tycker det låter äckligt att dricka olja kan du ju hälla det på maten. Välj näringstäta livsmedel. Se det som en prestation, allt i livet är inte bekvämt eller roligt.

Sheogorath
2006-12-26, 08:23
Att alternativ som jag testade för första gången igår var att helt enkelt köra i rapsolja i shakern inför natten. Man kikar på hur mycket fett man fått i sig under dagen och kompletterar upp med lagom mängd bra fett i proteinaren. Fördelen är väl den att det är lättare att dosera om man håller diet.

Det funkade, men inte mer. Det ÄR tungt att få i sig olja. Smaken var det inget fel på, men satan i gatan vad det tryckte till i magsäcken. Mätt och svagt illamående efter första klunken.

Yankeee
2006-12-26, 08:26
Om man blandar ner olja i proteindrinken går det med ½dl (i ½ liter vätska) utan att märka större skillnad. Helt klart att föredra. Jag mår illa bara av att tänka på olja i vatten, fyfan säger jag bara *spy*

Sverker
2006-12-26, 09:14
Det är nog något djupare hos Dragon än bara aptit.
Det gäller nog främst att börja arbeta mentalt med inre motivation och mål i livet snarare än att häva i sig X-antal kalorier.


Funkar rätt bra att blanda äppeljuice och olja annars.

Sheogorath
2006-12-26, 09:38
Det är nog något djupare hos Dragon än bara aptit.
Det gäller nog främst att börja arbeta mentalt med inre motivation och mål i livet snarare än att häva i sig X-antal kalorier.


Funkar rätt bra att blanda äppeljuice och olja annars.

Jepp. Det var därför jag föreslog mirtazapin. Antidepressiv effekt som kommer ge honom nya perspektiv på livet och träningen, samt i detta fall en gränslös aptit. Inget fel i det, tycker jag.

mini
2006-12-26, 09:41
Långt dragna slutsatser av Dragons inlägg tycker jag.

skaparn
2006-12-26, 09:59
Långt dragna slutsatser av Dragons inlägg tycker jag.

Va!? Du menar att ordinationen av läkemedel borde baseras på mer än några rader text på interweb?

Sheogorath
2006-12-26, 10:01
Långt dragna slutsatser av Dragons inlägg tycker jag.

Absolut :D. Antar att jag bara var lite sugen på att provocera *host* Vi kan lägga ner det spåret tills vidare.

polaren
2006-12-26, 10:07
Börja knapra Mirtazapin/Remeron-S

Garanterad valrosslook efter en tids användande! :thumbup:

Sheogorath
2006-12-26, 10:13
Garanterad valrosslook efter en tids användande! :thumbup:

I princip, ja. En "whatever, jag är ju en fin människa i-alla-fall"-syn på livet (en del av den antidepressiva effekten) kombinerat med kraftigt aptithöjande verkan brukar få den effekten. Disciplin ordineras! *flex*

polaren
2006-12-26, 10:17
I princip, ja. En "whatever, jag är ju en fin människa i-alla-fall"-syn på livet (en del av den antidepressiva effekten) kombinerat med kraftigt aptithöjande verkan brukar få den effekten. Disciplin ordineras! *flex*

Haha, där beskrev du mig ;)

Bronkitkorv
2006-12-26, 12:28
Jepp. Det var därför jag föreslog mirtazapin. Antidepressiv effekt som kommer ge honom nya perspektiv på livet och träningen, samt i detta fall en gränslös aptit. Inget fel i det, tycker jag.
Japp, mycket bra, finns på konsum tror jag ?

coxie
2006-12-26, 13:03
Japp, mycket bra, finns på konsum tror jag ?

Som jag fattat dagens psykvård så är det ungefär så enkelt att få ut anti-depresiva idag :S.

mini
2006-12-26, 13:05
Som jag fattat dagens psykvård så är det ungefär så enkelt att få ut anti-depresiva idag :S.

Vad har du för erfarenheter av dagens psykvård då? Om vi bortser från Min kompis mosters polares pudel sa att...

Dragon
2006-12-26, 13:17
Haha. Hej på er.

Jag kan hålla med er om att jag har varit nere i en svacka ett tag.
Men det är ingenting som kräver att jag knaprar piller.
Jag tänkte mer söka lite tips från er hur ni sporrar er själva till att fortsätta med eran kost. Bulken är för mig nästan den hårdaste delen av träningen. Resten flyter på av bara sig själv. Det är själva motivationen att äta tills man spyr som har försvunnit. Jag går ganska lätt ner i vikt, om det beror på dåligt kaloriintag eller hög förbränning vet jag inte. Men det är inte själva maten eller kostdelen jag vill ha tips på. Jag äter så bra och nyttigt som jag kan utan att låta det gå överstyr. Min filosofi har alltid varit att ta medelvägen. Inte äta onyttigheter som godis och chips varje dag, men samtidigt kunna unna sig lite på helgerna.

Det är som sagt inte bara jag som tränar här, och ni andra som bulkar är tvugna att äta minst lika mycket som mig, om inte mer.
Blir det aldrig jobbigt? Själv känner jag att jag klarar att äta en stor portion, men jag klarar inte längre att psyka mig själv till att äta den "sista potatisen" eller vad det nu kan vara som ligger på tallriken.

Hur ser era mål med träningen ut? och vad är det som gör att ni fortsätter bulka?

Tricklev
2006-12-26, 13:19
Samma sak har väll hänt mig nu, efter en veckas sjukdom känns det som att hungern har sjunkt i grunden. Vissa veckor av ätande går segare än dom andra dock, och det är riktigt tveksamt om jag lyckas hamna på ett energi+ många av dessa dagar.

Men å andra sidan går det bättre ibland också, och då lyckas jag tveklöst med bedriften. *popcorn*

n1tro
2006-12-26, 13:33
fan är det bara jag som kan köra ner hur många matskedar rapsolja som helst på en gång, utan vare sig vatten/juie/kaffe/proteindrinkar? :D

Sheogorath
2006-12-26, 14:25
fan är det bara jag som kan köra ner hur många matskedar rapsolja som helst på en gång, utan vare sig vatten/juie/kaffe/proteindrinkar? :D

En gång drack jag 1/2 dl rapsolja som den var. Jag fick sitta och stirra på en punkt i väggen i ungefär en timme för att inte få svindel och spy. Antagligen hade det varit bättre att spy, men vad gör man inte för att säkra sitt kaloriintag.

Jag tyckte det var kämpigt bara att ha ett par matskedar i kvällsprotten nu här igår. Well, man vänjer väl sig vid allt det äckliga. Jag tycker ju t.ex. om Sloow jordgubb nu.

Kwon
2006-12-26, 14:54
Haha Sheo, att jämföra rapsolja och Sloow Jordgubb.... liite skillnad på att "vänja sig" vid Sloow o rapsolja! :D

Dragon, gissar att du är en ectomorph med snabb förbränning.

Hur ofta käkar du och intager supps?

Dragon
2006-12-26, 15:14
Jag äter 5 mål om dagen spridda jämnt fördelat. Dvs. frukost, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål.
Tar inga kosttillskott längre då jag vill få igång kosten först.
Det brukar bli att man äter ännu mindre annars. Man tror att kosttillskotten ska hjälpa en att växa men istället så blir man mätt på det och orkar inte den riktiga maten.
Förr körde jag på gainer pro och kanske någon kapsel omega 3 lite då och då.

z_bumbi
2006-12-26, 15:25
Jag skulle dra ner på träningen något och se om det hjälper, det kan vara att du tränar så mycket som gör att du tappar aptiten.

Nästa steg är att lägga till något mer energirikt till varje måltid, om det är att du väljer en fettare variant av de livsmedel du redan använder, häller mer olja i maten under tillagningen, börjar med majonäs på smörgåsen eller vad det nu är kan ju kvittar bara energimängden ökar.

Sen är en gainer i samband med träningen ett enkelt sätt att få i sig kalorier, om man får i sig de näringsämnen man behöver så kan man gott smaska på lite extra med kolhydraterna i samband med träningen.

Sverker är annars inne på rätt väg, vill du verkligen äta och träna som du har gjort fram tills den senaste tiden? Du kanske lägger ambitionsnivån lite väl högt?

SWETiger
2006-12-26, 15:27
Mitt tips är pasta och fett, typ lite extra ost, smör, olja eller grädde i maten. Pasta går att få i sig rätt stora mängder av och gör sig bra tillsammans med lite energitätare tillbehör. Om det fortfarande är svårt kan du ju alltid slänga en sötsak (finns goda proteinkakor att köpa) efter något mål, som är klart lättare att få ner än en extra potatis.

Dragon
2006-12-26, 16:03
Jag skulle dra ner på träningen något och se om det hjälper, det kan vara att du tränar så mycket som gör att du tappar aptiten.

Nästa steg är att lägga till något mer energirikt till varje måltid, om det är att du väljer en fettare variant av de livsmedel du redan använder, häller mer olja i maten under tillagningen, börjar med majonäs på smörgåsen eller vad det nu är kan ju kvittar bara energimängden ökar.

Sen är en gainer i samband med träningen ett enkelt sätt att få i sig kalorier, om man får i sig de näringsämnen man behöver så kan man gott smaska på lite extra med kolhydraterna i samband med träningen.

Sverker är annars inne på rätt väg, vill du verkligen äta och träna som du har gjort fram tills den senaste tiden? Du kanske lägger ambitionsnivån lite väl högt?

Låter ganska bra.
Jag drar bort två pass och ser om aptiten kommer tillbaka.
Jag är dock lite osäker på om jag ska köra gainer. Risken finns ju att jag bara tappar aptiten ännu mer.
Angående mitt mål så tror jag inte att jga har lagt ribban för högt. Jag vägde runt 86 kilo och siktade på 90. Hade aldrig mått bättre i hela mitt liv.
Men nu är det kass. Det känns som att allt kommer bli så mycket trevligare när man väger lite mer.

Jag funderar på att köpa mig en matvåg och väga det jag äter. Då kan man hålla koll på EXAKT hur mycket man får i sig. Slipper jag gissa.

Mitt tips är pasta och fett, typ lite extra ost, smör, olja eller grädde i maten. Pasta går att få i sig rätt stora mängder av och gör sig bra tillsammans med lite energitätare tillbehör. Om det fortfarande är svårt kan du ju alltid slänga en sötsak (finns goda proteinkakor att köpa) efter något mål, som är klart lättare att få ner än en extra potatis.

Jo jag ska kanske baka mig ett par energikakor. Fick ett recept av en kompis. Bara att slänga i lite protein så blir det nog bra.

Jag känner mig lättad nu i alla fall.
Skönt att det finns ställen där man kan skriva av sig lite.
Tack alla.

Tabbe
2006-12-26, 16:38
Låter ganska bra.
Jag drar bort två pass och ser om aptiten kommer tillbaka.
Jag är dock lite osäker på om jag ska köra gainer. Risken finns ju att jag bara tappar aptiten ännu mer.
Angående mitt mål så tror jag inte att jga har lagt ribban för högt. Jag vägde runt 86 kilo och siktade på 90. Hade aldrig mått bättre i hela mitt liv.
Men nu är det kass. Det känns som att allt kommer bli så mycket trevligare när man väger lite mer.
Jag funderar på att köpa mig en matvåg och väga det jag äter. Då kan man hålla koll på EXAKT hur mycket man får i sig. Slipper jag gissa.



Jo jag ska kanske baka mig ett par energikakor. Fick ett recept av en kompis. Bara att slänga i lite protein så blir det nog bra.

Jag känner mig lättad nu i alla fall.
Skönt att det finns ställen där man kan skriva av sig lite.
Tack alla.

Kom bara att tanka pa vad du skrev och precis hur jag ar motsatsen till det.
Tror att allt komer bli battre om jag gar ner liite till och en gainer gor mig otroligt hungrig..

har aldrig haft problem med aptiten i hela mitt liv sa det ar kanske darfor. Var aven hyffsat overviktig, 15 kg.

Dragon
2006-12-26, 18:36
Jag är inte säker på att det mättar så mycket som jag säger. Men mina teorier syftar iaf på det. Protein och kolhydrater brukar mätta i form av vanlig mat så varför skulle det inte göra det i pulverform tänker man.

Men är det någon som har ett bra förslag på en billig matvåg man kan köpa?
Tänkte testa Z_bumbis förslag samt börja räkna lite mer vad jag äter så kanske jag kan hålla större koll på vad jag får i mig.
Det blir enklare att gradvis höja sitt kaloriintag om man har det på siffror istället för att räkna potatisar.

Nu blir det mat i alla fall. Karré och potatis, med café de paris-sås samt grekisk sallad. Gott gott.

Axel2
2006-12-27, 20:58
Eller så köper du en gainer med 3000Kcal o trycker i dej om du knappt äter ngt.. Om det är särkillt nyttigt elelr så vet jag dock inte :D det får nån annan svara på..

L-Sami
2006-12-27, 22:13
Det är som sagt inte bara jag som tränar här, och ni andra som bulkar är tvugna att äta minst lika mycket som mig, om inte mer.
Blir det aldrig jobbigt? Själv känner jag att jag klarar att äta en stor portion, men jag klarar inte längre att psyka mig själv till att äta den "sista potatisen" eller vad det nu kan vara som ligger på tallriken.

Hur ser era mål med träningen ut? och vad är det som gör att ni fortsätter bulka?

Bli maximalt grov och stark utan de "fula" preparaten och det är nog därför jag äter mina 3500-4000 kcal per dag under bulken, sen är det ju gott också med mat. Tycker inte heller att det är så jobbigt när man får äta hur mycket god mat som helst, nästan vad som helst också :)