handdator

Visa fullständig version : Klossbänk


gusten86
2006-12-25, 15:57
Bra eller anus? Klossbänk är till för vad? Finns det någon anledning för en icke SL:are att köra klossbänk? Läste någonstans om att klossbänk var riktigt bra för triceps?

Har sökt men hitta ingen tråd med de svaren jag vill ha :)

bubbe
2006-12-25, 16:38
Bra eller anus? Klossbänk är till för vad? Finns det någon anledning för en icke SL:are att köra klossbänk? Läste någonstans om att klossbänk var riktigt bra för triceps?

Har sökt men hitta ingen tråd med de svaren jag vill ha :)

Vet inte om det finns något egentligt intresse för den som enbart är ute efter volym på triceps att köra denna övning. För bänkpressare är den dock ett bra komplement.

gusten86
2006-12-25, 16:41
Jag har lite svårt att hitta vettiga tunga tricepsövningar, får ont i armbågarna utav dips/frenchpress/liggade tricepsextensions.
Kör smalbänk och det funkar bra men som nån sa så skulle tydligen klossbänk ge mer i triceps än smalbänk.

bubbe
2006-12-25, 16:49
Jag har lite svårt att hitta vettiga tunga tricepsövningar, får ont i armbågarna utav dips/frenchpress/liggade tricepsextensions.
Kör smalbänk och det funkar bra men som nån sa så skulle tydligen klossbänk ge mer i triceps än smalbänk.

det är mer vikt, men mindre rörelseomfång. smalbänk med kätting skulle jag nog hellre använda (om du har kätting på gymet)b

Jorgen
2006-12-25, 16:51
det är mer vikt, men mindre rörelseomfång. smalbänk med kätting skulle jag nog hellre använda (om du har kätting på gymet)b

Det där skall jag minsann testa nästa tricepspass.

DavidN
2006-12-25, 16:51
bubbe: har ni grippers och leksaker i klubben med?

bubbe
2006-12-25, 16:52
Det där skall jag minsann testa nästa tricepspass.

Ja, en riktigt spännande upplevelse *drool*

bubbe
2006-12-25, 16:52
bubbe: har ni grippers och leksaker i klubben med?

nä, bara leksaker. *whistle*

fast jag har släpat med en coc2 en gång....

gusten86
2006-12-25, 16:58
Smalbänk med kätting? Hur menar du då? :Virro

bubbe
2006-12-25, 19:47
Smalbänk med kätting? Hur menar du då? :Virro

man hänger lämplig längd av lämpligt tung kätting på stången, så läggs den ner på golvet ju närmare kroppen stången kommer. Blir alltså bra mycket tyngre ju längre upp man kommer, vilket ger ett annat motstånd för triceps att jobba med.

http://www.criticalbench.com/benchpress-chains.htm

Timme
2006-12-25, 23:11
Bra eller anus? Klossbänk är till för vad? Finns det någon anledning för en icke SL:are att köra klossbänk? Läste någonstans om att klossbänk var riktigt bra för triceps?

Har sökt men hitta ingen tråd med de svaren jag vill ha :)

Klossbänk är en lysande triceps byggare ja :) Man kan använda enorma vikter (relativt) och jag föreslår en kloss som är cirika 12cm. En starkare triceps är många gånger en större triceps. Om vi säger att du lassar på 120% av ditt 1RM och så gör du så många reps i klossbänk på den vikten som du kan så ska du få se på triceps träning!

Det är var jag tror iaf. Smal kedje bänk är nog iof inte så dum. Jag skulle vilja prova vanlig kedjebänk fast det är inte riktigt rätt komplement för mig då det är starten i bänken som behöver specialtränas.

MickeZZ
2006-12-26, 02:36
Jag tycker aven for mig som vanlig RAW hobbygymmare att 1- eller 2-brada kan vara ett av flera verktyg for att hjalpa en att komma over plataer i vanlig bankpress.

Jag laste aven att Dave Tate eller Jim Wendler tror jag det var tycker att 3- och 4-brador ar bra tricepsbyggare som Timme sager (3-brada ar val i det narmaste 12 cm). Jag har inte kort under tillrackligt laga perioder pga overanstrangning for att kunna uttala mig om ev. hypertrofieffekt for triceps jamfort med t ex vanlig smalbank.

gusten86
2006-12-26, 15:14
Klossbänk är en lysande triceps byggare ja :) Man kan använda enorma vikter (relativt) och jag föreslår en kloss som är cirika 12cm. En starkare triceps är många gånger en större triceps. Om vi säger att du lassar på 120% av ditt 1RM och så gör du så många reps i klossbänk på den vikten som du kan så ska du få se på triceps träning!

Det är var jag tror iaf. Smal kedje bänk är nog iof inte så dum. Jag skulle vilja prova vanlig kedjebänk fast det är inte riktigt rätt komplement för mig då det är starten i bänken som behöver specialtränas.

Blir nog till att testa det imorrn istället för smalbänk, tack för hjälpen alla! :)

polaren
2006-12-26, 15:16
Smalbänk med kätting låter helt klart vettigare än klossbänk för en motionär eller byggare. Full rörelselängd men tyngre i toppen.

MyZkO.
2006-12-26, 15:17
hmm låter riktigt intressant för jag är hyffsad i starten men sedan blir det väldigt väldigt trögt , så klossbänk kanske vore att testa.

denna klossen som alla pratar om , lätt att snickra i hop hemma ?
något speciellt man skall tänka på ?

någon som har ex på hur dom ser ut ?

z_bumbi
2006-12-26, 15:27
hmm låter riktigt intressant för jag är hyffsad i starten men sedan blir det väldigt väldigt trögt , så klossbänk kanske vore att testa.

denna klossen som alla pratar om , lätt att snickra i hop hemma ?
något speciellt man skall tänka på ?

någon som har ex på hur dom ser ut ?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=67370&highlight=kloss

MickeZZ
2006-12-26, 18:39
Smalbänk med kätting låter helt klart vettigare än klossbänk för en motionär eller byggare. Full rörelselängd men tyngre i toppen.

Jag tycker det pratas valdigt mycket om full ROM pa kolo. Jag har dock inte sett mer an fragmentariska svar pa varfor det ar sa bra. Kan nagon utveckla ett mer heltackande svar?

F.o. sa skulle jag vilja att full ROM-talibanerna kommenterar ovningar som bankpress och skivstangsrodd som jamfort med hantlar inte ar full ROM. T ex ar vanlig bankpress varken full ROM i botten- eller topplaget, mojligen skulle man na narmare full ROM med en 'cambered bar' men det hor jag aldrig nagon forespraka? Vanlig marklyft ar val egentligen inte heller full ROM?

DavidN
2006-12-26, 18:49
Jag tycker det pratas valdigt mycket om full ROM pa kolo. Jag har dock inte sett mer an fragmentariska svar pa varfor det ar sa bra. Kan nagon utveckla ett mer heltackande svar?

F.o. sa skulle jag vilja att full ROM-talibanerna kommenterar ovningar som bankpress och skivstangsrodd som jamfort med hantlar inte ar full ROM. T ex ar vanlig bankpress varken full ROM i botten- eller topplaget, mojligen skulle man na narmare full ROM med en 'cambered bar' men det hor jag aldrig nagon forespraka? Vanlig marklyft ar val egentligen inte heller full ROM?

Full ROM innebär inte nödvändigtvis en exklusiv samling övningar, utan kan yttra sig i utförandet av alla övningar.
Det handlar så enkelt om att arbeta så långt rörelsemönstret i övningen tillåter utan att stanna upp i varken ytter eller innerlägen.

Varför ROM-träning är bra är på grund av muskelrekrytering och anspänning.
Musklerna som är involverade får jobba en lång sträcka och får såväl stretch som maximal anspänning, samtidigt som ligament och leder utvecklas i ett längre utförande och på så vis saknar svaga punkter, till skillnad från en muskel som tränats med begränsade rörelser.

Bra exempel är t.ex "skullcrusher" jfr. "overhead lying tricep extension"


(valfri mer kunnig får fylla i och fortsätta :D)

MickeZZ
2006-12-26, 22:47
Full ROM innebär inte nödvändigtvis en exklusiv samling övningar, utan kan yttra sig i utförandet av alla övningar.
Det handlar så enkelt om att arbeta så långt rörelsemönstret i övningen tillåter utan att stanna upp i varken ytter eller innerlägen.



jo det begriper jag ocksa men den ursprungliga fragan kvarstar dock (se vidare nedan).


Varför ROM-träning är bra är på grund av muskelrekrytering och anspänning.
Musklerna som är involverade får jobba en lång sträcka och får såväl stretch som maximal anspänning,


Vad ar det som gor att det i sig ger battre hypertrofi an da att t ex kora plankbank dar man skulle kunna jobba med hogre vikter?

Aterigen borde vi alla byta bankpress till cambered barbankpress enligt detta resonemang?


samtidigt som ligament och leder utvecklas i ett längre utförande och på så vis saknar svaga punkter, till skillnad från en muskel som tränats med begränsade rörelser.



Den synpunkten kan jag forsta och verkar vara ett starkt argument ur ett skadeforebyggande perspektiv. Daremot tycks det mig i sa fall aven ur ett skadeforebyggande perspektiv att vi alla borde skippa vanlig bankpress till brostet till forman for full-ROM hantelpress eller cambered barbankpress?

Timme
2006-12-26, 23:04
jo det begriper jag ocksa men den ursprungliga fragan kvarstar dock (se vidare nedan).



Vad ar det som gor att det i sig ger battre hypertrofi an da att t ex kora plankbank dar man skulle kunna jobba med hogre vikter?

Aterigen borde vi alla byta bankpress till cambered barbankpress enligt detta resonemang?



Den synpunkten kan jag forsta och verkar vara ett starkt argument ur ett skadeforebyggande perspektiv. Daremot tycks det mig i sa fall aven ur ett skadeforebyggande perspektiv att vi alla borde skippa vanlig bankpress till brostet till forman for full-ROM hantelpress eller cambered barbankpress?

Du har bra motargument här. Jag står nog utanför diskussionen eftersom jag inte har tillräckligt med erfarenhet i ämnet.

MickeZZ
2006-12-27, 00:03
Du har bra motargument här. Jag står nog utanför diskussionen eftersom jag inte har tillräckligt med erfarenhet i ämnet.

Tja argument och argument, jag ar i princip neutral tills nagon overtygar mig om full eller begransad ROM. :) Jag forsoker bara utforska argumentationen for full ROM fullt ut for att forsta karnan i resonemanget da det for mig fortfarande ar lite oklart...

DavidN
2006-12-27, 00:17
Vad gäller hypertrofi och ROM känner jag ínte till några bevis för att det skulle vara så fördelaktigt på kort sikt.
På längre sikt dock så ser du en muskel som är starkare, finare och smidigare. Detta borde ju även innebära att du kan belasta den mer, som borde stimulera tillväxt bättre. Dessutom har du arbetat preventivt för att skydda mot skador som de klassiska triceps- och bicepsrupturerna.

Det vore säkert en utmärkt idé med att träna med cambered bar, fast samtidigt så är väl inte en normal bänkpress en dålig rörelse.