handdator

Visa fullständig version : Slö filöverföring på MSN


Allan
2006-12-25, 13:18
Försöker föra över videoklipp t husets andra dator. Segar huuuur mycket som helst. Finns det några vanliga bekymmer vid den sortens filöverföring?
Och nej, jag tänker inte använda något annat obskyrt program.
Det är en .avi-fil och det går med ca 3 kb/minut för tillfället

Sundsarn
2006-12-25, 13:24
Är den inte nedpackad finns det risk för att mottagande dator kommer se filen som "farlig" och således kommer filen tas bort när den har tankats över. Bästa sättet är att först packa ned filen. Taskig överföringshastighet på msn är ganska vanligt, stäng av och försök om en stund KAN funka.

Du har inte datorerna i ett nätverk eller har något usb-minne tillgängligt? det skulle vara betydligt tympligare isf.

Trance
2006-12-25, 13:25
MSN har problem när du kör med NAT (http://en.wikipedia.org/wiki/Network_address_translation), alltså inte riktiga IP-adresser. De har du oftast i privata nätverk som sitter bakom en firewall/router etc. Då anser den att den inte kan upprätta en direkt uppkoppling och sänder då genom msn's servrar.

Lösningen är att sända över nätverket direkt i windows eller använda ett annat program. Eller helt enkelt vänta lite längre. Kan även testa att öppna lite portar men de kommer jag inte ihåg så det får du googla.

Allan
2006-12-25, 13:37
Jag har ett nätverk där jag har en dator och dottern en. Vi har vad jag sett samma Ip-adresser

bubbe
2006-12-25, 13:42
MSN har problem när du kör med NAT (http://en.wikipedia.org/wiki/Network_address_translation), alltså inte riktiga IP-adresser. De har du oftast i privata nätverk som sitter bakom en firewall/router etc. Då anser den att den inte kan upprätta en direkt uppkoppling och sänder då genom msn's servrar.

Lösningen är att sända över nätverket direkt i windows eller använda ett annat program. Eller helt enkelt vänta lite längre. Kan även testa att öppna lite portar men de kommer jag inte ihåg så det får du googla.

Just så, NAT och msn är ett problem eftersom portarna som öppnas i mjukvaran triggas olika beroende på vad msn väljer för tillfället. Finns ett par olika sätt att tackla problemet,
1. enklast är att ha en router som känner till msnprotokollet
2. sparka igång upnp
3. ställ i applikationsregler i brandväggen att trigga på portarna 6891-6900 och vid dom tillfällena skicka trafiken till akuell dator.
4. skicka all port trafik 6891-6900 till just den enda datorn som har msn.

Allan
2006-12-25, 13:48
You lost me at "MSN har problem när du kör med NAT..." boyz - men jag klurade ut att om man startade om kunde det funka, och det gjorde det! Tack.

Sundsarn
2006-12-25, 13:52
Suberb :thumbup:

god fortsättning (visst säger man så?)