Visa fullständig version : Räkna ut ditt basala energibehov
http://www.markazits.com/diet/bmi.php#energi
Och så scrollar vi lite längre ner...Provade fylla i mina stats där, vikt 80,6 kg, man 19-30 år, Hög aktivitetsnivå...Landade på ca 4000 kcal/dag? Kan det verkligen stämma? Har ett jävligt stillasittande jobb, sitter i telefonsupport, men gymmar 4 ggr/vecka, tränar fotboll 2 till 3 dagar i veckan, samt går med hund (cardio :D) några mil/vecka...
Ifall att det stämmer så ligger jag nog jävligt dåligt och lågt till...Vet nu att det här är en kass biprodukt av något, men kan de finnas någon grund i det? :)
Slartibartfast
2006-12-24, 17:31
Landade på ca 4000 kcal/dag? Kan det verkligen stämma?
Högst antagligen inte. Alla såna där formler är från röven dragna. Jag har aldrig fattat vitsen med dem heller.
Räkna ut hur mycket du i praktiken äter när du står stilla i vikt. Där har du ditt dagsbehov.
Det stämmer inte av den anledningen att du inte har en hög aktivitetsnivå.
Philippp
2006-12-24, 18:42
den stämmer överhuvudtaget inte alls, med "mycket låg" aka Energibehov hos en stillasittande person som i huvudsak vistas inomhus. Enligt det har jag 2660 kcal per dag och det vet jag inte stämmer eftersom jag vet vad jag deffar och bulkar på förövrigt så ändrar den antalet kcal efter hur gammal man är också *screwy*
denpå förövrigt så ändrar den antalet kcal efter hur gammal man är också *screwy*
Ja, det stämmer ju.
Philippp
2006-12-24, 20:39
Ja, det stämmer ju.
eh vad stämmer med det? äldre människor har inte sämre metabolism om det är det du menar.
http://www.cbass.com/METABOLI.HTM
Energiförbrukningen minskar med ca 5 kcal per år.
Mifflin-St Jeor
Män: 10×kg + 6.25×cm - 5×år + 5
Kvinnor: 10×kg + 6.25×cm - 5×år - 161
Harris&Benedict
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x år)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x år)
Okej födelsedagsbarnet, vad förespråkar du att jag använder för nivå?
Visst förstår jag att den inte är särskilt överensstämmande med verkligheten men ville bara veta om det fanns någon slags sanning i det. Kul med lite genomslag också :cool:
Å så God Jul återigen förstås!
Har använt mig av formeln ovan och då har jag kommit runt 3000 tror jag, de känns vettigare...Men Jesus är alltid Jesus :D
Philippp
2006-12-24, 21:22
Energiförbrukningen minskar med ca 5 kcal per år.
Mifflin-St Jeor
Män: 10×kg + 6.25×cm - 5×år + 5
Kvinnor: 10×kg + 6.25×cm - 5×år - 161
Harris&Benedict
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x år)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x år)
PGA att man tenderar att förlora muskler när man blir äldre, äldre och unga förbränner ändå lika mycket vid samma kroppssammansättning - varje kilo fett och muskelmassa förbränner lika mycket i total vila som hos yngre. lite GROVA skillnader på den sidan imo
det är inte automatiskt 5 kcal mindre per år vid samma kroppssammansättning
Okej födelsedagsbarnet, vad förespråkar du att jag använder för nivå?
Visst förstår jag att den inte är särskilt överensstämmande med verkligheten men ville bara veta om det fanns någon slags sanning i det. Kul med lite genomslag också :cool:
Å så God Jul återigen förstås!
Har använt mig av formeln ovan och då har jag kommit runt 3000 tror jag, de känns vettigare...Men Jesus är alltid Jesus :D
Låg< Motsvarar ungefär normalt rörelsemönster.
Måttlig hög Motsvarar energibehovet hos personer sysselsatta inom t. ex. lätt industri, hemvårdare, expediter med daglig fysisk aktivitet även på fritiden.
Hög Motsvarar energibehovet hos t ex byggnadsarbetare, skogsarbetare, lokalvårdare, sjukvårdsbiträden med daglig fysisk aktivitet även på fritiden.
Du ser ju där vad som passar in bäst. För att man ska kunna ta "Hög" med gott samvete krävs det att man rör på sig flertalet timmar varje dag.
Låg< Motsvarar ungefär normalt rörelsemönster.
Måttlig hög Motsvarar energibehovet hos personer sysselsatta inom t. ex. lätt industri, hemvårdare, expediter med daglig fysisk aktivitet även på fritiden.
Hög Motsvarar energibehovet hos t ex byggnadsarbetare, skogsarbetare, lokalvårdare, sjukvårdsbiträden med daglig fysisk aktivitet även på fritiden.
Du ser ju där vad som passar in bäst. För att man ska kunna ta "Hög" med gott samvete krävs det att man rör på sig flertalet timmar varje dag.
*cupid* Tack för dina kloka ord.
Återkommer i framtiden med statusrapport på hur energibehovet ser ut... *kissass*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.